Gå til innhold
Hundesonen.no

Fitness-tråden


borderen
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg faktisk jobbet planken inn i programmet mitt, og ikke med vilje. Det var bare tilfeldigvis på den 3 treningsøkten at det passet å ta den, hver uke :lol: Så den har vært med i programmet nå i et par uker :)

I dag var jeg superstolt da jeg klarte 25 kg x 8 rep, med 3 sett, i benkpress, helt alene :D Jeg var litt redd for at jeg ikke kom til å klare å løfte den opp på de siste repetisjonen når jeg var alene, men det gikk helt fint!

Jeg har lest og hørt mye om at man bør bytte program/bytte ut noen øvelser på programmet ca hver 10-12 uke. Jeg begynner å stresse litt med dette allerede jeg, selv om jeg ikke har trent på programmet mitt mer enn 5 uker. Hvilke øvelser skal jeg bytte ut? Hvordan vet jeg hvordan de skal utføres? Jeg er veldig redd for å gjøre feil, så jeg tørr nesten aldri å prøve noe nytt med mindre noen som kan det er der og hjelper meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 2.4k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tok nylig en squat challenge, det var så pain at eg chiller litt med en ny. Dog tar jeg allerede 60+ sekunder med planke, så de to første ukene der hadde vært griselett Jeg har begynt på det ny

Dere! Jeg har gått ned 7,5 kg siden andre uken i januar

Nettopp jogget EN MIL uten stopp! Stolt http://runkeeper.com/user/juliess/activity/221550920?&tripIdBase36=3nwls8#RULAZ87XCd5reBI6J1SKIUki

Posted Images

Det er nok litt delte meninger om det Mega Marie. Jeg tenker at et program med baseøvelser (knebøy, markløft, militærpress, benkpress, pullups og mageøvelser f.eks) ikke trenger å byttes ut, men man kan variere hvordan man gjør de. For eksempel kan du variere mellom 12x3 reps og 5x5 reps, du kan ta sumo-knebøy, vanlig knebøy, knebøy med en-hånds kettlebell over hodet, knebøy med vektstang foran/bak og så videre og så videre. Det er jo også viktig å hele tiden tenke progresjon og ikke være redd for å øke vekten. Igjen må jeg bare tipse om bloggen www.ingerindubaj.com for alle som synes styrketrening er gøy. Mange tips til øvelser, masse filmer av øvelser og en utrolig inspirerende jente med et fornuftig syn på kosthold.

Jeg har løpt i dag, sakte jogg i 8 km (med litt gåing, fy søren så tung jeg var, lårene føltes som trestokker etter intervallene i går). Jeg er veldig fornøyd med opplegget mitt for tiden, to dager kettlebell, en dag intervaller og en dag jogg, men skulle gjerne klart å mose inn en styrketrening til, med stang og manualer. Og så har jeg SÅ lyst til å montere en sånn pull up-stang! Det hadde vært SÅ kult å kunne tatt fem pull ups f.eks :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig dag på treninga i dag.

Box squat 30 kg 10x3 (regner ikke med oppvarmingsrubden med bare stang)

Hip thrust 75 kg 8x3

Chins -8 7x3 (stagnert nå)

Dips -6 6x3

Sidehev 5kg 6x3

T bar row 20kg 10x3

Båten med 4kg medisinball 10x3

Benkpress 30 kg 5x3

Avsluttet med roing. 30 sek/sek intervall x 8. Yey

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17/06-13

Styrke i dag også, og kroppen føles god!

Box squat 35 kg 10x 3

Pull through 5 kg 12x3

Biceps i vaier 5kg 10x3

Triceps i vaier 5kg 10x3

Båten med medisinball kastet 5 kg 10x 3

Slynge crunch 16x2

Benkpress 30 kg 6x3

Sidehev 5kg 6x3

Rygghev 15 kg 12x3

Intervall løping fart 15, 15 sek på 30 sek pause x10

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag:

Benkpresskonkurranse (jeg fikk andreplass)

60 minutter spinning

45 minutter kettlebells med en del instruksjon

Mandag:

2km roing

Pull ups med grønn strikk (ingen hjelp idag, trente alene)
6
4
4
3
+ ett sett chins med 4 rep

Knebøy
20kg x 8 + 30kg x 8 + 40kg x 6
47,5kg x5
52,5kg x 4
57,5kg x 6
57,5kg x 6
57,5kg x 6
57,5kg x 6

Stående roing, underhåndsgrep (latmannstrening)
20kg x 12
30kg x 7
42,5kg x 10
42,5kg x 10
42,5kg x 9

Militærpress
20kg x 10
25kg x 10

- så ropte telefonen min at jeg hadde lite batteri, så da avsluttet jeg styrketreningen for å være sikker på at jeg rakk å løpe intervaller før batteriet døde og musikken min forsvant.

Tabataintervaller på mølle, 17 km/t x 8
+ fartslek og jogging, totalt 20 minutter (inkludert intervallene)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6km cykling i dag... motivationen er helt væk :huh::no::hmm:

Kanke si sånt når du var ute og syklet 6km! Det er jo kjempebra!

Ellers er tipset mitt å gjøre litt ihvertfall om du har mistet motivasjon, sånn at du ikke stopper helt opp, plutselig er motivasjonen på topp igjen.

Selv er jeg på en lavbølge nå, meen jeg kommer meg på styrketrening ca to ganger i uken.

Og på mandag økte jeg i markløft, så nå er jeg på 45kg, klarte da 3x5reps. Neste økt (imorgen) skal det økes på knebøy, skikkelig spent på det :)

Ellers har jeg funnet et fint "program" som fungerer bra for meg.

Knebøy

markløft

benkpress

er faste øvelser og så velger jeg litt imellom rygghev, mageøvelser, triceps (dips eller pushdown med tau), pullups (i maskin som hjelper meg med så så mange kg), evt. noe annet om jeg føler for det. Må ha litt variasjon for å klare å ha motivasjonen godt nok igang.

Jeg prøver å få til litt geriljaintervaller (eller tabata da) på slutten av økten. Dette skal jeg holde på med utover sommeren :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kettlebells mandag og i dag. I dag hadde vi syv øvelser, først og fremst overkropp. Så hadde vi statisk trening. først ett min med en kettlebell i hver hånd opp mot brystet, så på strake hender over hodet og så strake ned langs hoftene - og en gang til. Det var hardt gitt. Hadde tokettlebells på åtte kg hver, var mer enn nok :P avsluttet med mage. Nå blir det treningsfri til mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at motivationen forsvinder, fordi jeg ikke kan se nogen forbedringer... nok fordi min træning ikke er skemalagt nok, og jeg ikke har råd til at gå i fitnesscenter. Jeg mangler en at løbe med i hverdagene, så jeg MÅ afsted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at motivationen forsvinder, fordi jeg ikke kan se nogen forbedringer... nok fordi min træning ikke er skemalagt nok, og jeg ikke har råd til at gå i fitnesscenter. Jeg mangler en at løbe med i hverdagene, så jeg MÅ afsted...

Hva er målet ditt?

Så kan jo vi her inne prøve å hjelpe deg så godt vi kan og gi noen gode råd til hvordan du kan sette opp en slags plan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at motivationen forsvinder, fordi jeg ikke kan se nogen forbedringer... nok fordi min træning ikke er skemalagt nok, og jeg ikke har råd til at gå i fitnesscenter. Jeg mangler en at løbe med i hverdagene, så jeg MÅ afsted...

For meg hjalp det å bruke runkeeper så jeg faktisk kunne logge hva jeg gjorde, og etterhvert da kunne jeg se resultater :) Evt kan man jo skrive ned antall minutter og distanse :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så sliten, utrolig sliten. Er så glad denne konkurransen er ferdig på fredag, har syklet/gått 1600km på under to mnd. Har vondt overalt.

Stå på, du er kjempeflink! :cheerleader::cheerleader:

Styrketrening (Cxworx) i dag, holdt som vanelig på å krepere underveis! :lol:

Deretter litt nedgåing på tredemøllen, også er herlig skogstur med hundene etterpå. Var vill og gal, og jogget litt underveis :lama:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er målet ditt?

Så kan jo vi her inne prøve å hjelpe deg så godt vi kan og gi noen gode råd til hvordan du kan sette opp en slags plan :)

Jeg skal bare i bedre form. Det er et krav til studiet, men jeg ved ikke hvor god form... Jeg vil gerne løbe, men mine knæ kan ikke holde til asfaltløb og mine sko er ikke gode nok til trailrunning... og så er jeg for dårlig til at komme ud af døren, når jeg har været på job i 8 timer... :/ Jeg er fuld af dårlige undskyldninger i øjeblikket... :no:

For meg hjalp det å bruke runkeeper så jeg faktisk kunne logge hva jeg gjorde, og etterhvert da kunne jeg se resultater :) Evt kan man jo skrive ned antall minutter og distanse :)

Ja, det er måske en god idé det få jeg prøve... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bare i bedre form. Det er et krav til studiet, men jeg ved ikke hvor god form... Jeg vil gerne løbe, men mine knæ kan ikke holde til asfaltløb og mine sko er ikke gode nok til trailrunning... og så er jeg for dårlig til at komme ud af døren, når jeg har været på job i 8 timer... :/ Jeg er fuld af dårlige undskyldninger i øjeblikket... :no:

Ja, det er måske en god idé det få jeg prøve... :)

Det var mye tur og slikt sant? Da ville jeg bare gått tur jeg, når motivasjon er på bunn så gå ut å gå deg en skikkelig god tur. Sørg for å gå minst en halvtime aktivt hver dag, og så supplerer du med rulleski og syklingen når du ønsker det. Kanskje noen langturer i helgene.

Men jeg tenker at du kommer langt om du bare sørger får å få gått litt hver dag som et minimum :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye tur og slikt sant? Da ville jeg bare gått tur jeg, når motivasjon er på bunn så gå ut å gå deg en skikkelig god tur. Sørg for å gå minst en halvtime aktivt hver dag, og så supplerer du med rulleski og syklingen når du ønsker det. Kanskje noen langturer i helgene.

Men jeg tenker at du kommer langt om du bare sørger får å få gått litt hver dag som et minimum :)

Ja, mye turer. Det største problem er vel de manglende bjerge i Danmark. Jeg kan ikke rigtig træne det... Tak for råd. Det vil jeg prøve. I dag vil jeg en på sopptur med Pajko og min mor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mye turer. Det største problem er vel de manglende bjerge i Danmark. Jeg kan ikke rigtig træne det... Tak for råd. Det vil jeg prøve. I dag vil jeg en på sopptur med Pajko og min mor...

Kan jo tilføye at min veltrente venninne, type jobber som PT og trener mye, syntes det var veldig tungt å gå en langtur med sekk på ryggen. Men det er utrolig hva kroppen faktisk tåler altså.

Der kom jeg jo på et tips til, ta en ryggsekk og pakk litt vekt i den, også labber du i vei :) Da får du god trening i å bære litt vekt ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja, mye turer. Det største problem er vel de manglende bjerge i Danmark. Jeg kan ikke rigtig træne det... Tak for råd. Det vil jeg prøve. I dag vil jeg en på sopptur med Pajko og min mor...

Å gå tur med sekk er et veldig godt tips. Hvis du har litt problemer med knærne er det lurt at du har trent dem litt opp med sekk så ikke knærne får helt sjokk første turen i norsk terreng med tung sekk :) Du har jo hund? Da går du vel en del hver dag uansett? Å bytte ut en rolig timestur med hunden mot en times tur i høyt tempo og sekk på ryggen hjelper bra på. Å gå i krevende terreng er kanskje ikke det letteste i Danmark, men veldig effektivt. Og så kan du legge på to økter med jogging i terrenget i uka for å få litt tempo og kondis. For motivasjonen er det nok lettere å sette seg klare mål enn å "bare" komme i bedre form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For et par uker siden kom jeg til et punkt hvor jeg begynte å stagnere litt i økninga mi på styrken. Og nå har jeg kommet helt ut av rutinene med spising osv, så nå er styrken redusert bittelitt. Søren asså :P Da er det bare å være enda mer nazi og enda flinkere til å spise de neste ukene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...