Gå til innhold
Hundesonen.no

V&H forandret?


pippin
 Share

Recommended Posts

Brukshunden skriver dette på sin side og jeg lurer på om noen er har merket noen forskjell (om dere har gått på V&H i mange år såklart)

Fra Brukshundens facebookside:

Vi ønsker å informer deg som kunde.

Brukshunden har solgt Vom og Hundemat sine kjøttprodukter til hund siden de startet sin produksjon for over 10 år siden.

Vi i Brukshunden har også brukt dette fôret på egne hunder i denne perioden.

Dette dreier seg i denne perioden om i overkant av 100 hunder.

Vi har også brukt fôret fra Vom og Hundemat i over 8 år uten å blande med tørrfôr.

De siste tre årene har vi imidlertid merket noe vi mener er en kvalitetsforringelse på våtfôret fra Vom og Hundemat.

Dette synes vi er så alvorlig, at vi ønsker og informere deg som kunde om dette.

Derfor er det også svært viktig for oss at du gir oss tilbakemeldinger på hvordan fôret virker på din hund.

Vi har registrert at det har blitt betydelig mer møkk, og konsistensen på møkka er varierende.

Vi må bruke betydelig mer av maten for å holde vekten på hundene.

Vi har også observert en nedgang i hundenes ytelse under hardt arbeid.

Noen hunder virker slappe og mindre aktive enn før.

Vi ser at vi lett får hunder som blir for tynne.

Vi mener også å se at egne hunder ikke utvikler samme pels og muskulatur som tidligere på dette fôret.

Maten varierer i konsistens og lukt, og noen ganger lukter maten svært ubehagelig.

Det er viktig å merke seg at disse observasjonene er vanskelig å legge merke til hvis du blander tørrfôr i kjøttet. Det vil også kunne være vanskelig for deg å se dette dersom du har begynt med fôret de siste 3-4 år, da du ikke har mulighet til å vite hvordan det var før. Vi har konfrontert Vom og Hundemat med dette, men de aviser kategorisk at maten deres er blitt dårligere. Imidlertid kan det være verdt å merke seg at innholdssammensetningen på fôret som det før ble åpent informert om, nå er hemmelig.

Derfor vil du finne alternative produkter fra Kjøtt Nils og Norsk Dyremat i disse fryseboksene. Vi anbefaler at du prøver de, og ser om du kan observere en forskjell.

Synes det er helt supert at de informerer om dette jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskyldninger? Når man merker forskjell på hundenes hold og avføring etter mange år med fôring på dette fôret hadde mange blitt skeptiske. Da er det jo forandringer i selve fôret som er årsak. Har sett at flere har reagert på V&H i det siste og som sier de merker forskjell.

Ser ikke hvorfor det skal være feil å informere kunder om dette. Når man i tillegg har brukt V&H selv, men har gått over på annet fôr (og merket positive forandringer) så er det vel positivt å kunne tilby kunder et fôr som har positiv effekt på hunden? Nå kan det jo variere individuelt på hundene såklart!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg kjøpte v&h merket jeg forskjell i konsistens, lukt og hundenes reaksjoner på det. Det var løsere avføring, og etter 14 dager droppet jeg det og donerte vekk resten av pølsene. Jeg reagerte på det samme i fjor, fikk da beskjed om at det nok var et "parti som de ikke var så heldige med". Vet flere andre har reagert også.

Nå har jeg ikke testet ut kjøttnils-produktene. Det er ikke fullvitaminisert så man må i likhet med ProoVit vom gi vitaminer, om man ikke blander med tørrfor eller annet slik at hunden får i seg nok vitaminer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også hørt om disse beskyldningene. Vi bruker v&h samt tørrfôr. Jeg synes at v&h varierer noe i konsistens og lukt, men jeg TROR dette har med råvaretilgangen? rundt jul blir det mye svineinnmat, for da slaktes gris for å bli ribbe. på høsten slaktes lam. Jeg kan ikke si ta jeg tror vom og hundemat har påvirket hundene her negativt. Rett nok har de hatt løs mage, men det har ofte vært etter løp/samlinger- og der er smittepress for slikt stort. Så jeg fortsetter enn så lenge med vom og hundemat jeg!

jeg er ikke sikker på at måten denne butikken gjør folk oppmerksom på deres mening er den beste for dem selv og deres rykte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi bare fôret på V&H i bare 4 år, men jeg har ikke merket noen forskjell. Har de faktisk holdt på så lenge som 8 år nå?

Innholdet i fôret skal det vel uansett opplyses om, men jeg synes ikke dette slår positivt tilbake på Brukshunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har merket litt forskjell i konsistens og lukt. Men tenkte det var på grunn av lengden jeg tinte den for å dele opp og fryse igjen (gjort det i alle år). Og hundene bæsjer lite og ofte flere ganger om dagen. I motsetning til en til to på tidligere hunder.

Jommen om jeg vet. Mange faktorer som spiller inn, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke fullvitaminisert så man må i likhet med ProoVit vom gi vitaminer, om man ikke blander med tørrfor eller annet slik at hunden får i seg nok vitaminer.

Må man det? Hva med oss som forsøke å fullføre rått da? Jeg gir ikke vitaminer i tillegg. Nå forer jeg riktig nok med V&H til tider også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man det? Hva med oss som forsøke å fullføre rått da? Jeg gir ikke vitaminer i tillegg. Nå forer jeg riktig nok med V&H til tider også.

Men man vet jo ikke andelen ben/kjøtt/innmat det er i kjøtt nils og norsk dyremat.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan annerledes synes dere det har blitt i konsistens? Når dere sier det så har jeg tenkt på at det er litt rødere/mørkere og "mykere" enn før, men jeg har og tenkt at det bare er fordi jeg har ting det lengre enn jeg pleier. Kan og bare være det da. Synes fortsatt ikke det lukter noen ting omtrent (nr.33).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man det? Hva med oss som forsøke å fullføre rått da? Jeg gir ikke vitaminer i tillegg. Nå forer jeg riktig nok med V&H til tider også.

De sier så, de som hevder å ha greie på det. Og som Papillon skriver, så står det ikke noe om andel bein/kjøtt/innmat i Kjøttnils sitt for, men de sier selv at maten deres ikke er fullkost, og da går jeg ut i fra at blandingsforholdende ikke er tilstrekkelig til å tilfredstille vitamininntaket en hund skal ha.

Selv forer jeg etter prey og gir ikke vitamintilskudd så lenge jeg har tilgang til, og mulighet til, å gi tilstrekkelig med tanke på blandingsforholdet som anbefales.

Hvordan annerledes synes dere det har blitt i konsistens? Når dere sier det så har jeg tenkt på at det er litt rødere/mørkere og "mykere" enn før, men jeg har og tenkt at det bare er fordi jeg har ting det lengre enn jeg pleier. Kan og bare være det da. Synes fortsatt ikke det lukter noen ting omtrent (nr.33).

Jeg har de siste årene opplevd en løsere konsistens, mer væske, fortere "råtten" lukt. En gang opplevde jeg at det luktet dritt rett og slett, i frossen tilstand. Sist jeg kjøpte kjøpte kasta jeg maten rett og slett, for da det var halvtint sprakk pølsa og det stinka pyton og litt til.

Er det noen som kjenner til Halla Foder? Da ferskforet deres.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja, det er snakk om at det har vært endret i flere år? Da leste jeg ikke ordentlig. Jeg har bare fôret på det drøyt et år, så da vet ikke jeg hvordan det var før.

Selv merket jeg forskjell for et par år siden. Da jeg kontaktet produsent sa de at det kunne være noe feil med dette partiet. Men det viste seg være oftere og oftere slike "feil" som jeg oppdaget. En ting er at konsistens og lukt kan variere, men når jeg ser klare forskjeller på hundene, da droppet jeg v&h en stund og startet med NP og etter hvert prey. Men, i manke på gode råvarer og tid til å snoke butikkene for billig kjøtt ol, så kjøpte jeg igjen v&h, og mine har ikke reagert på endringer i foret før, men nå fikk de løs mage, mattere pels og mer "hundelukt". Så da ble det prey igjen, men gjorde et forsøk for ikke så lenge siden. Desverre med mindre heldig resultat da og.

Kjøttnils har jeg hørt lite om. Jeg vet noen naboer her gir det til sine hunder (alaska husky) og de ser sunne og friske ut. De tilsetter vitaminer i tillegg (som de også kjøper av Kjøttnils). Var inne på hjemmesiden deres og sjekket, det var lite info om foret deres, så har sendt dem en mail for info om innholdet i våtforet. Prisene er jo ganske greie, 100,-/15 kilos blokk. Men da må man jo også iberegne vitaminer da, siden det ikke regnes som fullkost.

Er det noen her som har testet Kjøttnils?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V&H har de siste årene fått bedre avtaler med slaktere (bedre tilgang på råvarer) og bruker også de samme slakteriene som Provit og Kjøttnils. :)

Eneste endringen som har skjedd de siste årene er at fettnivået har gått noe ned, og proteinnivået har gått noe opp fordi de får bedre slakt, mer lunger&struper og mindre fettavskjær.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøttnils :lol: for et navn. Bare navnet gjør at jeg ikke får lyst til å prøve :P (så ot!)

Jeg er iallefall veldig fornøyd med vogh, på alle måter egentlig :-)

:lol: Godt det ikke var bare jeg som lo litt for meg selv her :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har i grunn ikke merket noe til denne endringen det skrives om. Mulig fôret var enda bedre for 8 år siden, men det skal jo godt gjøres :P Har bruk v&h i 5 år+..... Har en gang fått et par merkelige sekker (luktet røkt - mulig de hadde stappet oppi noe røkte råvarer?) Og så var jeg mindre fornøyd med Sprint, da jeg testet ut dette. Ble nok for lite fett og for mye protein for mine. De gikk i hvertfall ned i hold, og fikk tørr pels/kløe.

Men 25 har i hvertfall fungert nøyaktig likt hele veien her.Som nevnt et par sekker med røkelukt, ellers ingen merkbare variasjoner :D Og vi bruker litt fôr...20 kg går på 6-8 dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Beskyldninger? Når man merker forskjell på hundenes hold og avføring etter mange år med fôring på dette fôret hadde mange blitt skeptiske. Da er det jo forandringer i selve fôret som er årsak. Har sett at flere har reagert på V&H i det siste og som sier de merker forskjell.

Ser ikke hvorfor det skal være feil å informere kunder om dette. Når man i tillegg har brukt V&H selv, men har gått over på annet fôr (og merket positive forandringer) så er det vel positivt å kunne tilby kunder et fôr som har positiv effekt på hunden? Nå kan det jo variere individuelt på hundene såklart!

Høres ut som en sur selger som ikke får det som han vil hos leverandøren.

Nå har vi bare fôret på V&H i bare 4 år, men jeg har ikke merket noen forskjell. Har de faktisk holdt på så lenge som 8 år nå?

Innholdet i fôret skal det vel uansett opplyses om, men jeg synes ikke dette slår positivt tilbake på Brukshunden.

Jeg har brukt foret til og fra siden han startet produksjonen - og jeg merker ikke noe forskjell på bikkjene - de blir like fort feite med foret nå som de gjorde for 10 år siden :)

V&H har de siste årene fått bedre avtaler med slaktere (bedre tilgang på råvarer) og bruker også de samme slakteriene som Provit og Kjøttnils. :)

Eneste endringen som har skjedd de siste årene er at fettnivået har gått noe ned, og proteinnivået har gått noe opp fordi de får bedre slakt, mer lunger&struper og mindre fettavskjær.

Nemlig!

Jeg kjøpte en fersk blokk nå for ikke så lenge siden, og det luktet som det alltid har gjort - hundemat - bikkjene digger det, Noah blir feit (som vanlig på kjøttfor), og det tåler fint noen dager i kjøleskapet uten å lukte forderva.

Foret er litt rødere enn det var for flere år siden, men det tror jeg kommer av tilgangen på råvarer som nevnt over her. Hundene mine bæsjer henholdsvis en og to ganger for dagen - veldig harde i magen, og det har de alltid blitt.

Sekken jeg kjøpte hadde forøvrig innholdsfortegnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det høres ut som en veldig fin ordning  Min senior kan ikke gå så lange turer lengre pga. en dårlig skulder, men samtidig har hun bare ett gir, og det går i hundre hver eneste tur. Så jeg må begrense henne veldig for at den skuldra ikke skal bli enda verre. Hun er jo en liten hund så jeg hadde håpet på å kunnen gå turer med henne i sekk, men det var hun i hvert fall ikke interessert i 🙈 Hun har også blitt fullstendig hemningsløs på sine gamle dager (et snev av demens?), så hvis jeg ikke følger med på henne hele tiden driver hun med de mest utrolige akrobatiske påfunn (som å kaste seg ned trappa), så her er det selvmordsforebygging på daglig basis... Heldigvis har vi Nosework da, som hun elsker. Det er virkelig en fantastisk aktivitet for gamle hunder, og ettersom, det er uoffisielt kan vi konkurrere selv om hun går på medisiner. Til helga skal vi på kurs i Nosework, og i juli er vi påmelding Nord-Norges første Nosework-konkurranse  Så helt dødt er det ikke her, men savner det livet vi hadde før utrolig mye. Dette er første gang jeg har gammel hund, så jeg er nok litt i sjokk over hvor begrensende det faktisk er.  Ellers luftet jeg så smått tanken på å kjøpe ny hund som kan bo hos min mor inntil videre, og hun var ikke helt fremmed for det. Den eneste innvendingen var "men hva gjør vi når jeg skal reise bort?" 😅 Hun og samboeren har hatt hund i "alle år", men nå som pensjonister ønsker de et litt friere liv uten hund. Men en hund som kan bo der, samtidig som jeg har det meste an ansvaret ellers, er kanskje ikke en helt fjern idé? 🤔
    • Hilse på Izuba. Henter i juni.)  
    • Jeg har en eldre hund som ikke kan konkurre eller trene så mye lenger. Hun får lengere turer, masse bad og er mer på hengekøyetur. Hun blir også lånt ut til andre, hun er  med en som jogger korte strekninger , og elsker det. Får jo valp nå, og er utrolig fornøyd med den ordningen.
    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...