Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam


Pekejeger
 Share

Recommended Posts

Nå har jeg vært på Grunnkurs hoss Nordenstam i helgen og kan si meg VELDIG fornøyd med resultatet den verken tigger eller drar i bånd lenger og resultatet er ubeskrivlig og alle de dumme fordommene som mange skaper kunne jeg bare kaste rett u søpla jeg har prøvd Klikker trening uten resultat (Så og si) prøvd Tips fra såkalte bedrivitener men de tipsene jeg fikk hoss nordenstam Hjalp med enn eneste gang . Jeg har aldri hatt så god kontakt med Hunden min og kan med trygghet anbefale det på det sterkeste .

Treneren hadde også vært go-bit instruktør før Men hadde gått ifra den jobben til og bli Nordenstamm instuktør . For hun la ikke skjul på at du kunne oppnå store resultater ved bruk av den type trening men i det store og hele så var det juks og at hunden blir knyttet til deg på enn helt annen måte og ja . Det er herlig med sånne resultater :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg liker tanken om at kontakt, ros og kos fra eier gir god kontakt. Jeg tror også det er greit at hunden får vite at det f.eks ikke er lov å dra i båndet ved å korrigere hunden når båndet er stramt o

Jeg mååå bare benytte anledningen til å si "TROR du at du er verdensmester, eller???" Og du kan få svare helt ærlig på den.

Haha! Det første jeg tenkte var "Nei, men *argument*" Jeg tar stadig meg selv i å svelge den frasen "Nå skal vi ikke gå rundt å leke verdensmestere heller, men ..."

Brukes ikke godbiter overhodet hos Nordenstam? Og må en bruke struphalsbånd? Og belønner en bare med stemmen og berøring?

Jo Nordenstam bruker Godbiter men IKKE på grunnkurs . Så dem er på ingen måte Motstandere av det og bruke godbit som belønnings metode På grunn kurs bruker man ene og alene seg selv som "Gobit forsterker" Og det fungerte veldig bra jeg har fått hunden til og sitte rulle rundt og div. Men ikke de tingene og den kontakten hunden blir rett og slett ivrig på og gjøre noe for deg .

Og lederen sa selv at man kan få til VEEELDIG mye med go bit og hun hadde vært go bit instruktør i mange år men det ble aldri optimalt .

Ja dem bruker fysisk korigering og Strupe bånd . men dem brukte aldri fysisk korigering dersom det var yterst nødvendig .

Kan ta 1 eksempel var enn Toller der som boffet litt osv . Og da sa treneren at følg med på ham og så nøkker du i båndet med engang det skjer og eieren gjorde det og vips så boffet den aldri mer :)

TENK så mye mer interessant innlegget hadde vært om du fortalte litt om hva du gjorde for noe som virka så fantastisk bra..

Bare spør så svarer jeg på vær spesefikk ting om trenings metoder og hva vi øvde på vi lærte enn hel del og trente enn hel del og jeg har lett for og skrive mye da jeg først setter igang så da blir det plutselig mange sider hehe.

Det ser du sikkert hvor mye jeg måtte skrive bare for og fortelle hvor bra jeg synes det var :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Nordenstam bruker Godbiter men IKKE på grunnkurs . Så dem er på ingen måte Motstandere av det og bruke godbit som belønnings metode På grunn kurs bruker man ene og alene seg selv som "Gobit forsterker" Og det fungerte veldig bra jeg har fått hunden til og sitte rulle rundt og div. Men ikke de tingene og den kontakten hunden blir rett og slett ivrig på og gjøre noe for deg .

Og lederen sa selv at man kan få til VEEELDIG mye med go bit og hun hadde vært go bit instruktør i mange år men det ble aldri optimalt .

Ja dem bruker fysisk korigering og Strupe bånd . men dem brukte aldri fysisk korigering dersom det var yterst nødvendig .

Kan ta 1 eksempel var enn Toller der som boffet litt osv . Og da sa treneren at følg med på ham og så nøkker du i båndet med engang det skjer og eieren gjorde det og vips så boffet den aldri mer :)

Bare spør så svarer jeg på vær spesefikk ting om trenings metoder og hva vi øvde på vi lærte enn hel del og trente enn hel del og jeg har lett for og skrive mye da jeg først setter igang så da blir det plutselig mange sider hehe.

Det ser du sikkert hvor mye jeg måtte skrive bare for og fortelle hvor bra jeg synes det var :)

Du kan jo forklare meg hvordan bikkja di på mirakuløst vis plutselig går fint i bånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo forklare meg hvordan bikkja di på mirakuløst vis plutselig går fint i bånd?

Vi trente Lineføring og når jeg begynner og gå tur så begynner jeg med line føring også etter enn liten stund så gir jeg komandoen FRI! og da går den på enn radius på rundt 2-3 meter i slakt kobbel uten og dra også kan jeg kjøre litt lineføring igjen vise versa

Men sånn fullt og helt så går den pent i bånd uansett nå og det tror jeg skyldes nettop lineføringen for den fikk mye bedre kontakt med meg også fikk vi fine verktøy og tips til og øve kontakt generelt

Og min hund som ellers skulle hilse på alle slags folk og hunder vi møtte kommer heller og går lineføring istede for og dra og skal hilse og ser opp på meg og tripper og rusler rolig avgårde ved min venstre side og fra mitt stå sted så er det noe jeg aldri har opplevd ikke engang om jeg skulle hatt 2 kilo go biter :D

Men såklart enn go bit instruktør kan få til dette også men jeg ble tilfreds med mine resultater ved likehet til alle andre som var på kurset så var dem overveldet av gode resultatene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi trente Lineføring og når jeg begynner og gå tur så begynner jeg med line føring også etter enn liten stund så gir jeg komandoen FRI! og da går den på enn radius på rundt 2-3 meter i slakt kobbel uten og dra også kan jeg kjøre litt lineføring igjen vise versa

Men sånn fullt og helt så går den pent i bånd uansett nå og det tror jeg skyldes nettop lineføringen for den fikk mye bedre kontakt med meg også fikk vi fine verktøy og tips til og øve kontakt generelt

Og min hund som ellers skulle hilse på alle slags folk og hunder vi møtte kommer heller og går lineføring istede for og dra og skal hilse og ser opp på meg og tripper og rusler rolig avgårde ved min venstre side og fra mitt stå sted så er det noe jeg aldri har opplevd ikke engang om jeg skulle hatt 2 kilo go biter :D

Men såklart enn go bit instruktør kan få til dette også men jeg ble tilfreds med mine resultater ved likehet til alle andre som var på kurset så var dem overveldet av gode resultatene :)

Du svarer jo fremdeles ikke på hvordan dere lærer det inn.

Edit: hvilke "fine verktøy" er det du har lært å bruke? Hunden kunne lineføring fra før men ikke å gå på tur i bånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det gjorde jeg

LINEFØRING og KONTAKT :)= den går automatisk fint i bånd

Men så klart om du har latt hunden din hilse på alt og alle eller andre ting så kan veien bli lengre og gå . Men kan garantere deg om du tar turen på nordenstam så Både går hunden din pent i bånd . ligger på avstand ved siden av mange andre hunder sitter på avstand . kommer på inkalling og mer +++ :)

Tar ca. par timer første dagen også sitter den på avstand går lineføring osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det gjorde jeg

LINEFØRING og KONTAKT :)= den går automatisk fint i bånd

Men så klart om du har latt hunden din hilse på alt og alle eller andre ting så kan veien bli lengre og gå . Men kan garantere deg om du tar turen på nordenstam så Både går hunden din pent i bånd . ligger på avstand ved siden av mange andre hunder sitter på avstand . kommer på inkalling og mer +++ :)

Tar ca. par timer første dagen også sitter den på avstand går lineføring osv :)

Hvordan oppnår du lineføringen uten godbiter? Hvordan lærer du hunden kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden kan lineføring men ikke går pent i bånd så regner jeg med at du er Gobit lærer og da kan det skyldes at når du går lineføring så går hunden og venter på go bit og når du bare skal gå vanlig så er ikke hunden opptatt av deg i det hele tatt fordi det ikke er go biter

Når du bruker metodene dems og bruker deg selv som forsterker så vil det være nokk og bare si rooolig om hunden gjør antydning til og rykke ellers så er hunden for det meste opptatt av deg . Også lønner det seg om du ser noen kommer og du vet den vil bli forstyrrer og evnt . Stå stille og få hunden på plass eller gå lineføring forbi og/evnt. Ha 3 meters bånd det også hjelper

Lineføring oppnås ved og lære hunde hva på plass betyr altså : Du får hunden til og sitte ved ditt venstre ben og når du sier På plass og Sitt så roser du hunden og for eks. sier JAaaa fliink hund "der er på plass jaa osv" også begynner du med Små vendinger i liten firkant så til andre siden i liten firkant så par steg fremovedr og så begynner man og gå .

Dette tar litt repitisjon i førsten men når hunden har skjønt det så går det som enn lek :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden kan lineføring men ikke går pent i bånd så regner jeg med at du er Gobit lærer og da kan det skyldes at når du går lineføring så går hunden og venter på go bit og når du bare skal gå vanlig så er ikke hunden opptatt av deg i det hele tatt fordi det ikke er go biter

Når du bruker metodene dems og bruker deg selv som forsterker så vil det være nokk og bare si rooolig om hunden gjør antydning til og rykke ellers så er hunden for det meste opptatt av deg . Også lønner det seg om du ser noen kommer og du vet den vil bli forstyrrer og evnt . Stå stille og få hunden på plass eller gå lineføring forbi og/evnt. Ha 3 meters bånd det også hjelper

Jeg spør deg ikke om hjelp, jeg har hunder som klarer alt det der med positiv innlæring, jeg. Jeg er bare nysgjerrig på hva du har lært på kurset som er så magisk. Hva gjør du om hunden ikke hører på deg når du sier "roooolig" når den gjør antydning til å rykke i båndet? Hva gjør du for å trene kontakt, siden du sier du bruker deg selv? og hva gjør du om du ikke får kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell jeg tviler ikke på at dine hunder ikke hører og forstår du er nygjerig

Vell om hunden ikke hører når du sier rooolig . Så må man rett og slett gå tilbake til ett annet steg i treningen for da er det skjedd noe galt så ikke har oppnådd det du ville . Evnt så kan du stoppe og gå og si På plass og vise hunden at her går det faktisk ikke framover om jeg drar

For og trene kontakt så sier man Følg med når hunden ser på deg i myk ord leie også benytter man sjansen vær gang den ser på og revere ordet følg med jaaaa føllee meeed jaaa fliink gutt FOR EKSEMPEL også da du skal deretter ha kontakt så er det nokk og for eksempel stryke hunden på øre og si følg med også ser hunden på deg og du sier Jaaa føler med ja . Og dette kommer ganske så fort da du bruker deg selv som Forsterker

Men av ren nygjerighet får jeg spørre hvordan du trener Kontakt ?

såå.... nå som jeg har svart deg masse kunne du svart meg på hvordan du trener kontakt eller om du har kontakt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du er fornøyd. Har selv ønsket å gå på kurs hos han, men jeg er litt mer for godbiter i innlæringen enn å kreve så mye. Det kommer etterhvert. Så syns egentlig det var litt rart at på grunnkurset så brukes ikke godbiter, men senere. Litt motsatt enn hva jeg tenker da, men. Jeg kan skjønne at de bytter ut godbiter med leking (seg selv som forsterker), men etter å lest bøkene hans og hørt fra andres erfaringer, så er det mer krav og at hunden skal lystre deg fordi den må fordi du er lederen, eller noe sånnt. Men vet ikke om jeg har oppfattet det feil?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener uten godbiter jeg. Får fin kontakt uten å gi godbit. Det er ikke så himla innviklet. Man lager f.eks en smattelyd, hunden ser på deg og så rooooooser du med stemme og kos. Akkurat på samme måte gjør man når man skal trene lineføring. Det er ikke rakettforskning. Og Nordenstam (dog mange tror det) er ikke å banke bikkja til den lystrer.

Teorien er at hunden skal lystre deg og gjøre ting for at du blir happy og roser den med kos og stemmebruk, ikke at den skal lystre godbiten. Og ja, hunden jobber for deg fordi du er "sjefen" og fordi du vil den skal jobbe. Det er ikke noe annerledes det enn klikkertrente hunder. De jobber jo for ros/klikket/godbiten, men de gjør det ikke fordi de finner ut at Hey, nå skal gå pent på plass, sitte når eieren stopper osv. Det læres inn fordi DU som eier vil det.

Det er desverre mange som tror at å være leder/sjef for hunden er ensbetydende med at man nakkerister bikkja, alfarulller den osv. Men de glemmer at de selv og er sjef for sin hund. For, man får jo hunden til å gjøre hva man ønsker, selv om man bruker klikkermetoden, og da er det faktisk du som bestemmer. Da er du sjefen. Om du anser deg som kompis med bikkja, da mener jeg du bør ta en runde med deg selv og tenke etter.

Men, en hver velger jo sitt eget hundehold og treningsmetoder.

Pekejeger: Har selv gått kurs hos Nordenstam, dog det er en del år siden, men da jeg var der oppe som observatør for et par år siden så jeg han har endret en del på metodene han bruker. Mange som tror han fortsatt henger tilbake med rykk o napp konstant, pissing på hundehus osv. Han var stor kontrast fra Rugaas som jeg også var på kurs hos en gang for mange år siden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent hund selv, flere ulike, og å si braaaa, fliiink evnt klappe den på hodet, det har ikke fungert noe særlig effektivt (bruker det imellom øvelser etterhver får hunden kan mer for å utvide belønningen). Hunden mister veldig raskt motivasjonen, siden belønningen ikke er noe som tiltaler hunden. Da må man bruke noe mer som skikkelig herjing og leking, eller godbiter. Hvis ikke må man være streng og kreve, og da må det komme straff inn i bildet på en eller annen måte når hunden ikke hører etter, eller? Feks et rykk, et HEY, et dytt, osv. Jeg skriver ikke på en dømmende måte her, men jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan dere lærte å trene. Det er mange veier til rom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du er fornøyd. Har selv ønsket å gå på kurs hos han, men jeg er litt mer for godbiter i innlæringen enn å kreve så mye. Det kommer etterhvert. Så syns egentlig det var litt rart at på grunnkurset så brukes ikke godbiter, men senere. Litt motsatt enn hva jeg tenker da, men. Jeg kan skjønne at de bytter ut godbiter med leking (seg selv som forsterker), men etter å lest bøkene hans og hørt fra andres erfaringer, så er det mer krav og at hunden skal lystre deg fordi den må fordi du er lederen, eller noe sånnt. Men vet ikke om jeg har oppfattet det feil?

Andres erfaringer og andres fordommer ikke minst kan helt klart gjøre så enver tenker sitt selv hadde jeg blitt printet inn med fordommer dem døde alle sammen da jeg kom dit .

Det at det blir satt litt høye krav til hunden er nokk Ja for at hunden skal skjønne at du er lederen . Men dette skaper da som sagt enn veldig gla hund som er ivrig på og jobbe og virkelig gjør noe for DEG og knytter svært gode bånd på kort tid . :)

Trener uten godbiter jeg. Får fin kontakt uten å gi godbit. Det er ikke så himla innviklet. Man lager f.eks en smattelyd, hunden ser på deg og så rooooooser du med stemme og kos. Akkurat på samme måte gjør man når man skal trene lineføring. Det er ikke rakettforskning. Og Nordenstam (dog mange tror det) er ikke å banke bikkja til den lystrer.

Teorien er at hunden skal lystre deg og gjøre ting for at du blir happy og roser den med kos og stemmebruk, ikke at den skal lystre godbiten. Og ja, hunden jobber for deg fordi du er "sjefen" og fordi du vil den skal jobbe. Det er ikke noe annerledes det enn klikkertrente hunder. De jobber jo for ros/klikket/godbiten, men de gjør det ikke fordi de finner ut at Hey, nå skal gå pent på plass, sitte når eieren stopper osv. Det læres inn fordi DU som eier vil det.

Det er desverre mange som tror at å være leder/sjef for hunden er ensbetydende med at man nakkerister bikkja, alfarulller den osv. Men de glemmer at de selv og er sjef for sin hund. For, man får jo hunden til å gjøre hva man ønsker, selv om man bruker klikkermetoden, og da er det faktisk du som bestemmer. Da er du sjefen. Om du anser deg som kompis med bikkja, da mener jeg du bør ta en runde med deg selv og tenke etter.

Men, en hver velger jo sitt eget hundehold og treningsmetoder.

Pekejeger: Har selv gått kurs hos Nordenstam, dog det er en del år siden, men da jeg var der oppe som observatør for et par år siden så jeg han har endret en del på metodene han bruker. Mange som tror han fortsatt henger tilbake med rykk o napp konstant, pissing på hundehus osv. Han var stor kontrast fra Rugaas som jeg også var på kurs hos en gang for mange år siden.

Jepp du har værtfall forstått det mange ikke har at Nordenstam hundeskole ikke bedriver hundemisshandel :)

Ett godt eksempel Treneren brukte er at Hundens mor jobber hardt i de første ukene for og sette rang og lære dem hvem som bestemmer . Men så kommer snillismen og folk som henter valpen behandler den som ett lite barn og ender opp i mange tilfelder og bli enn utagerende hund som blir omplasert . Og vise hvem som er sjef er viktig men det er da som du nevnte ikke dermed sagt at man nakke røsker konstant og trener hunde sådan at den gjør komandoen i redsel for representalier . Men det går på Gjensidig repsekt og rang .

Jeg har trent hund selv, flere ulike, og å si braaaa, fliiink evnt klappe den på hodet, det har ikke fungert noe særlig effektivt (bruker det imellom øvelser etterhver får hunden kan mer for å utvide belønningen). Hunden mister veldig raskt motivasjonen, siden belønningen ikke er noe som tiltaler hunden. Da må man bruke noe mer som skikkelig herjing og leking, eller godbiter. Hvis ikke må man være streng og kreve, og da må det komme straff inn i bildet på en eller annen måte når hunden ikke hører etter, eller? Feks et rykk, et HEY, et dytt, osv. Jeg skriver ikke på en dømmende måte her, men jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan dere lærte å trene. Det er mange veier til rom.

Du lærer deg ganske fort hvordan og oppretholde deg selv som forsterker når du er på kurs . Og i førsten kan det være vanskelig og især om du har vært go bit trener eller klikker da men da du først får hunden til og bli intresert i deg som forsterker da har du veeeldig godt bånd mellom hund og eier som er gull verdt

Og ja når hunden for eksempel nekter og sitte på plass kan du for eksempel si AH! AH! eller NEI! og dra forsiktig i bånde opp og presse baken ned sånne ting og ja jeg forstår du er nygjerig jeg hadde hørt så mye om nordenstam før jeg dro diit at jeg var livredd dem skulle slå hunden min hehe jeg hadde enn veldig bortkjemt hund og tanken på og skulle slå den gjorde meg kvalm og uvel

Men NEI dem slår ikke hunder MEN dem bruker fysisk korigering men bare da det er nødvendig og da mener jeg ikke av hardt kaliber men lette fysiske berøringer

Men vi prates nå må jeg til dyrlegen og betale enn regning... HAHAHA! nå sitter det sikkert enn gjeng Nordenstam "Haters" og tenker ÅÅÅ FFYYY **** dem har misshandla hunden hans så fælt at han måtte til dyrlegen >.<

Men neida det er for vaksine som jeg tok før jeg dro hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent hund selv, flere ulike, og å si braaaa, fliiink evnt klappe den på hodet, det har ikke fungert noe særlig effektivt (bruker det imellom øvelser etterhver får hunden kan mer for å utvide belønningen). Hunden mister veldig raskt motivasjonen, siden belønningen ikke er noe som tiltaler hunden. Da må man bruke noe mer som skikkelig herjing og leking, eller godbiter. Hvis ikke må man være streng og kreve, og da må det komme straff inn i bildet på en eller annen måte når hunden ikke hører etter, eller? Feks et rykk, et HEY, et dytt, osv. Jeg skriver ikke på en dømmende måte her, men jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan dere lærte å trene. Det er mange veier til rom.

Min erfaring også. Jeg vet om både førermyke eller lettbelønnede hunder, men likemange (hmm...mange fler) som trenger mer "futt" i den ene eller andre enden. Den ene førermyke hunden jeg kjenner til er helt ekstrem - et fornøyd blikk er jo jammen nok. Jeg må konsentrere meg for å ikke spørre om jeg kan få hunden med meg hjem for å trene :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker tanken om at kontakt, ros og kos fra eier gir god kontakt. Jeg tror også det er greit at hunden får vite at det f.eks ikke er lov å dra i båndet ved å korrigere hunden når båndet er stramt og belønne når det slakt. Og jeg tror på at hunden kan lære på denne måten. Man blir som hundefører tvunget til å kommunisere med hunden og både lese og uttrykke språk.

Det er der i mot (normalt) veldig mye lettere å komme i mål om belønningene har mye større verdi, som f.eks. mat eller lek, som fra naturens side har større verdi hos et jagende dyr som en hund er. Verdien på belønningen eller straffen vil påvirke hvor mye hunden lærer. Det som er problemet når man ikke benytter verdifull belønning er at de fleste hunder f.eks synes det er mer verdt å lukte på en flekk enn å få ros, og at vi da må bruke straff for å få det som vi vil. Det er jo i og for seg greit, men litt risikabelt hvis man har dårlig timing eller feil styrke (da kan hunden bli usikker). I tillegg vil hunden jobbe uten positiv motivasjon/forventning, noe som fort fører til at hunden blir treig, hvilket setter en stopper for alle muligheter til å oppnå gode resultater innen hundesport.

Dessuten er det ofte mangel på kompetanse hos en del hundeførere som gjør at det kan være vanskelig å mestre metoder der eget kropsspråk er eneste "verktøy". Jeg synes derfor det er skremmende at TS ikke kan forklare hvordan de ulike stegene i innlæringen foregikk. Jeg synes det er fint å ha mange ulike "verktøy" i kassa, slik at jeg kan ta opp det verktøyet (metoden) jeg trenger for hvert enkelt tilfelle :)

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent hund selv, flere ulike, og å si braaaa, fliiink evnt klappe den på hodet, det har ikke fungert noe særlig effektivt (bruker det imellom øvelser etterhver får hunden kan mer for å utvide belønningen). Hunden mister veldig raskt motivasjonen, siden belønningen ikke er noe som tiltaler hunden. Da må man bruke noe mer som skikkelig herjing og leking, eller godbiter. Hvis ikke må man være streng og kreve, og da må det komme straff inn i bildet på en eller annen måte når hunden ikke hører etter, eller? Feks et rykk, et HEY, et dytt, osv. Jeg skriver ikke på en dømmende måte her, men jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan dere lærte å trene. Det er mange veier til rom.

Den tid jeg gikk hos Nordenstam, så var det korrigering i form av å plassere hunden i utgangsposisjon, dytte til den for å få oppmerksomhet - få fokus tilbake på deg som fører (ikke sparke, dytte hardt osv, men en lett berøring som sa: Hey - her er jeg!), vi hadde på dressurlenke/strupebånd, men dette fikk vi innlæring i for å bruke mest effektivt, vi skulle ikke rykke og dra men foreta et kort siderykk ved f.eks gneldring. Dersom hunden ikke fulgte med på plass, så lærte vi at det mest effektive var å gå i firkanter slik at vi kom oss på siden av hunden og kunne rose når den da gikk ved siden av oss. Ved ekstreme tilfeller så ble det anbefalt å gi et raskt rykk og påkalle oppmerksomhet fra hunden og kalle den inn til utgangsposisjon for så å starte på nytt.

Selv klapper jeg aldri på hodet når jeg belønner/roser. Tar det på brystet, siden og slik. Jeg klapper heller ikke mens jeg trener, da bruker jeg kun stemme som belønning. Klapp og kos, og lek - det er avslutningsbelønningen. Så hunden jobber også mot denne. Den vet at på slutten så blir det ekstra moro.

Halen til ene min går som en trommestikke under trening, og vi har en øvelse som avslutter det hele, og når den kommer så er hun fra seg for da kommer superbelønningen i form av opp i armene og kos og klap og ballen som kastes avgårde.

Jeg tar fysisk i hundene mine. Jeg kan dytte baken inn ved skeiv på plass. Jeg følger tilbake til der hvor jeg ba hunden ligge og bli liggende/stående/sittende. Jeg bruker kroppen ved vendinger - altså, tar benet litt frem dersom bikkja er litt for langt frem.

Men, jeg gir godbiter. Det er på tur når de flyr og herjer og jeg kaller dem inn, da får de godis. Ikke alltid, for noen ganger har jeg rett og slett glemt godiset i bilen eller hjemme, så da blir det masse kos da.

Som nevnt har jeg ikke trent med godbiter, men jeg hadde tydd til det dersom jeg absolutt ikke hadde funnet motivasjonen til hunden på annen måte. Men så lenge stemmeros og avslutningskos fungerer, så holder jeg meg til det. Og som nevnt, folk velger den metode de måtte like best. Jeg ønsker hurtig fremgang, og jeg må si jeg noen ganger lurer på hvorfor enkelte ikke velger andre metoder under trening når de stadig må unnskylde mangel på fremgang med at hunden er i en eller annen fase (valp, ungdom, tenåring, hormoner her og hormoner der, trassalder osv) og klager på dette når de ved et par enkle justeringer som f.eks fysisk fjerne hunden fra noe eller fysisk vise (snakker igjen ikke om filleristing osv) ville fått den fremgangen de sliter med å få. Men det kan være at de ikke er like "ivrige" på fremgang som meg heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halen til ene min går som en trommestikke under trening

Først av alt - jeg hinter ikke mot din hund og treningen deres på noen form nå altså. Jeg vil bare poengtere at logring er på ingen måte en målestokk for treningsglede.

Det at en hund logrer er ikke enbetydende med at en hund er fornøyd og glad - men at det er spenninger i en hund på et eller annet vis. F eks: En god del hunder som er på vei til å utagere logrer gjerne først. Eller en hund som blir/har blitt utsatt for stress, den kan gjerne stå å logre. Kroppen deres er fulle i spenninger av forskjellige slag, og halen går som et resultat av det. Et annet kjedelig eksempel er f eks at hunden min logrer masse når han har måttet blitt nedsløvet hos veterinæren, ikke fordi den liker å være dopa, men fordi han er dritstressa over at han sløves.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På dobberne hadde nok nordenstam trening gått bra (de er mer willing to please), men på greyhounden hadde det ikke gått, da hadde han meldt seg helt ut. Er jeg streng eller tvingende, blir han nølende og syns ikke det noe gøy. Jeg må være veldig lystbetont hele tiden for at han skal ville gjøre ting jeg ønsker (ala sitt, dekk, på plass), og da må jeg ha godbiter, ellers ser han INGEN vits i å gjøre det. :P

Men jeg ser forskjell på ting, jeg er mye mer streng på noen områder enn andre. Dette på områder som jeg ser på som mer viktig. (vil ikke at de skal snuse overalt, ikke hoppe opp på folk, bjeffe, eller stjele, osv) Det er mer oppdragelse og på mine prinsipper. Men for å lære hunden sitt og på plass, triks og kontakt o.l så er det mer på hundens premisser.

Det er godt mulig nordenstams kursene er mer for folk som har problemhunder av noe slag (bjeffer, hopper, stikker av, trekker i båndet), og da kan strenghet og litt korreksjon absolutt være på sin plass og kan være effektivt for mange.

Tror mange her tenker på lydighetstrening/ kurs og slikt. Jeg syns det er to litt ulike ting egentlig. (som beskrevet midt i innlegget her)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker tanken om at kontakt, ros og kos fra eier gir god kontakt. Jeg tror også det er greit at hunden får vite at det f.eks ikke er lov å dra i båndet ved å korrigere hunden når båndet er stramt og belønne når det slakt. Og jeg tror på at hunden kan lære på denne måten. Man blir som hundefører tvunget til å kommunisere med hunden og både lese og uttrykke språk.

Det er der i mot (normalt) veldig mye lettere å komme i mål om belønningene har mye større verdi, som f.eks. mat eller lek, som fra naturens side har større verdi hos et jagende dyr som en hund er. Verdien på belønningen eller straffen vil påvirke hvor mye hunden lærer. Det som er problemet når man ikke benytter verdifull belønning er at de fleste hunder f.eks synes det er mer verdt å lukte på en flekk enn å få ros, og at vi da må bruke straff for å få det som vi vil. Det er jo i og for seg greit, men litt risikabelt hvis man har dårlig timing eller feil styrke (da kan hunden bli usikker). I tillegg vil hunden jobbe uten positiv motivasjon/forventning, noe som fort fører til at hunden blir treig, hvilket setter en stopper for alle muligheter til å oppnå gode resultater innen hundesport.

Dessuten er det ofte mangel på kompetanse hos en del hundeførere som gjør at det kan være vanskelig å mestre metoder der eget kropsspråk er eneste "verktøy". Jeg synes derfor det er skremmende at TS ikke kan forklare hvordan de ulike stegene i innlæringen foregikk. Jeg synes det er fint å ha mange ulike "verktøy" i kassa, slik at jeg kan ta opp det verktøyet (metoden) jeg trenger for hvert enkelt tilfelle :)

Jeg mååå bare benytte anledningen til å si "TROR du at du er verdensmester, eller???" Og du kan få svare helt ærlig på den. :D

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mååå bare benytte anledningen til å si "TROR du at du er verdensmester, eller???" Og du kan få svare helt ærlig på den. :D

Haha! Det første jeg tenkte var "Nei, men *argument*" :lol: Jeg tar stadig meg selv i å svelge den frasen "Nå skal vi ikke gå rundt å leke verdensmestere heller, men ..."

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt - jeg hinter ikke mot din hund og treningen deres på noen form nå altså. Jeg vil bare poengtere at logring er på ingen måte en målestokk for treningsglede.

Det at en hund logrer er ikke enbetydende med at en hund er fornøyd og glad - men at det er spenninger i en hund på et eller annet vis. F eks: En god del hunder som er på vei til å utagere logrer gjerne først. Eller en hund som blir/har blitt utsatt for stress, den kan gjerne stå å logre. Kroppen deres er fulle i spenninger av forskjellige slag, og halen går. Et annet kjedelig eksempel er f eks at hunden min logrer masse når han er nedsløvet hos veterinæren, ikke fordi den liker å være dopa, men fordi han er dritstressa over at han sløves.

Nå kan jeg en del om hunders adferd og språk, man plukker jo opp en del etter mange år ;) Men fint du tar det opp, for det er nok mange her inne som ikke vet det, og som kanskje ikke kjenner hunden sin slik at de vet hva logringen dens i de ulike situasjoner betyr.

Men, jeg kjenner nå hunden min godt jeg da. Og jeg vet også meget godt hva logringen dens betyr i de ulike situasjoner. Jeg er nå av den oppfatning at man som hundeeier skal kjenne hunden sin så pass at man kan tolke dens signaler slik at man kan forhindre eventuelle situasjoner. Men, desverre later det til at det som regel kun er de som ønsker jobbe med hund eller som har litt i overkant interesse for hunder, deres adferd og språk som har satt seg noe inn i dette. Jeg husker Hallgren tok opp dette på et av sine kurser for en del år tilbake, og vi ble delt inn i grupper etter hvor mye vi kjente til, og mente vi kjente til hunders ulike signaler. Lærerikt og moro å se hvor mye man faktisk hadd eplukket opp etter halvannet års studie av hundenes kroppsspråk og adferd.

Djervekvinnen: Jeg kan ikke si jeg anser Nordenstam kun for de med "problemhunder". Det inntrykk jeg hadde da jeg jobbet aktivt med hunder og tidvis var på teorikvelder, kurser og samlinger hos Nordenstam, var at han og instruktørene var flinke til å se an hundene og sette opp metoder etter det. Det var ganger han delte opp til to kurs siden noen av hundene ville kreve mer tid og læring enn de andre. Mange hunder som ikke anses å være problemhunder som har vært med eieren sine der. Men, det virker som at i disse dager så ender man fort med å overanalysere både hunder og at treningen skal være sånn og slik. Noe som gjør rom til at man gjerne ikke snakker høyt om at man har vært hos f.eks Nordenstam. Gjesper en hund så skal det analyseres later det til hos enkelte hundeeiere, og spør man hvorfor, så kommer det gjerne: "for det står det på xxxxx og det sier xxxxxx osv".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...