Gå til innhold
Hundesonen.no

Nordenstam


Pekejeger
 Share

Recommended Posts

Guest Kåre Lise

Nå ler jeg enda mer - for en retotikk :lol:

Det må du gjerne gjøre, næringsvett vitner det hvertfall ikke om. La oss gjøre ett hypotetisk regnestykke.

En arrangør har en avtale med kost og losji for sine deltagere.

Avgiften for arrangementet er 2 epler hvorav ett eple går til arrangøren og ett eple til de som står for for kost og losji.

Så komme Kari og forventer halv pris, ett eple vil hun betale med. Hun tar seg selv så høytidelig at hun ikke trenger noe kurs og bør derfor få halv pris så hun kan le enda mer av seg selv. Arrangøren må fortsatt betale ett eple til de som står for kost og losji. Hvor mange epler sitter såfall arrangøren igjen med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 95
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg liker tanken om at kontakt, ros og kos fra eier gir god kontakt. Jeg tror også det er greit at hunden får vite at det f.eks ikke er lov å dra i båndet ved å korrigere hunden når båndet er stramt o

Jeg mååå bare benytte anledningen til å si "TROR du at du er verdensmester, eller???" Og du kan få svare helt ærlig på den.

Haha! Det første jeg tenkte var "Nei, men *argument*" Jeg tar stadig meg selv i å svelge den frasen "Nå skal vi ikke gå rundt å leke verdensmestere heller, men ..."

Det må du gjerne gjøre, næringsvett vitner det hvertfall ikke om. La oss gjøre ett hypotetisk regnestykke.

En arrangør har en avtale med kost og losji for sine deltagere.

Avgiften for arrangementet er 2 epler hvorav ett eple går til arrangøren og ett eple til de som står for for kost og losji.

Så komme Kari og forventer halv pris, ett eple vil hun betale med. Hun tar seg selv så høytidelig at hun ikke trenger noe kurs og bør derfor få halv pris så hun kan le enda mer av seg selv. Arrangøren må fortsatt betale ett eple til de som står for kost og losji. Hvor mange epler sitter såfall arrangøren igjen med?

Kari får ta med seg telt siden hun ikke har et eple å gi til kost og losji? I tillegg er jo Kari flue på veggen, og tar dermed ikke av instruktørens tid - og er derfor en ekstra mynt i kassen for de som arrangerer fordi de likevel kan ha små grupper (det er jo populært å reklamere for) med god oppfølging av de som har betalt to epler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Men kjære deg Snusken - hvor er det skrevet i stein at en observatørplass må inkludere kost og losji? *flir*

Hvor er det skrevet i Stein at du må han en formell observatørplass når du selv står helt fritt for å reise opp til Trysil og se på?

Kari får ta med seg telt siden hun ikke har et eple å gi til kost og losji? I tillegg er jo Kari flue på veggen, og tar dermed ikke av instruktørens tid - og er derfor en ekstra mynt i kassen for de som arrangerer fordi de likevel kan ha små grupper (det er jo populært å reklamere for) med god oppfølging av de som har betalt to epler.

såvidt meg bekjent er det langtifra alle som operer med observatørplass. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være noe å henge seg opp i. Det kan jo virkelig tyde på mangel av argumentasjon. :whistle:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er det skrevet i Stein at du må han en formell observatørplass når du selv står helt fritt for å reise opp til Trysil og se på?

Ja, for Nordenstam tillater kreti og pleti som tilskuere på kursene sine helt uten diskusjon når de tilogmed svarer på henvendelser at de ikke vil ha observatører? Det er bare å møte opp når det er kurs og observere? :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Ja, for Nordenstam tillater kreti og pleti som tilskuere på kursene sine helt uten diskusjon når de tilogmed svarer på henvendelser at de ikke vil ha observatører? Det er bare å møte opp når det er kurs og observere? :lol:

Nå gjaldt vel den henvendelsen nevnt over her at de ikke tok imot deltagere uten hund, noe som er forståelig nok når man driver hundesenter.

Jeg har hvertfall ingen grunn til å tro at de vil reagere noe annerledes på tilskuere enn hvilken som helst andre kursarrangører. Som sagt foregår kursene utendørs, helt åpent så da er det jo bare ta turen da ikke sitte her å kjate sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjaldt vel den henvendelsen nevnt over her at de ikke tok imot deltagere uten hund, noe som er forståelig nok når man driver hundesenter.

Det er første hundesenter/kurs jeg har hørt om som IKKE har observatørplasser(uten hund).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Her gjelder vel den samme teorien som med all annen læring. Ingen som har påstått noe annet? Når jeg gikk kurs ble det ihvertfall gnidd inn at vi måtte trene videre hjemme og ikke ha forventninger om noe annet.

Njaa det er vel det som egentlig er mitt problem, fordi jeg har erfart og lært at adferd som ikke blir opprettholdt med belønning vil gå til ekstingsjon, dvs utslukking. Nå er jeg fullstendig klar over at Nordenstam sine metoder ikke er basert på å ikke bruke belønning, men når jeg ser hvor ofte "godbit trente" eiere har problemer med å stille krav, belønne til riktig tid, timing og forståelse for hund, så tror ikke jeg at de som trener med Nordenstam sine metoder er noe som helst bedre eller værre for den sakens skyld. Ergo vil hunden på sikt slutte å oppfatte eier som motivasjon og belønning, så fremt ikke eier bibeholder variabel belønning. Til tross for hvor mange mennesker Nordenstam har hatt på kurs de siste 20 + årene, så ser jeg skjeldent (og jeg møter ganske mange hundefolk i løpet av ett år) om ikke aldri, noen som belønner hunden sin utover ett "braaa" av de jeg møter. Det som også forundrer meg litt er hvorfor er kun Nordenstam sine kurselever opptatt av hverdagslydighet? Det er fortsatt svært få, om noen, jeg ser i konkurransesammenheng som trener etter Nordenstam sine prinsipper i helhet.

Jeg er absolutt ikke motstander av at folk bør behandle en hund som en hund. Jeg er heller ikke fremmed for å nyansere synet på hund, både som art, raser og individ. Jeg har bare problemer med å kjøpe retorikken- da vi sannsynligvis ikke kommer til å enes om hvordan en hund bør behandles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet mitt er veldig enkelt: Hvor varig er denne læringen? Er effekten så stor at hunden vil opprettholde ny adferd resten av sitt liv? Hvis ikke, hvorfor ikke?

Det er vel ikke NOEN metode som ikke må opprettholdes? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet

Som nevnt har jeg ikke trent med godbiter, men jeg hadde tydd til det dersom jeg absolutt ikke hadde funnet motivasjonen til hunden på annen måte. Men så lenge stemmeros og avslutningskos fungerer, så holder jeg meg til det. Og som nevnt, folk velger den metode de måtte like best. Jeg ønsker hurtig fremgang, og jeg må si jeg noen ganger lurer på hvorfor enkelte ikke velger andre metoder under trening når de stadig må unnskylde mangel på fremgang med at hunden er i en eller annen fase (valp, ungdom, tenåring, hormoner her og hormoner der, trassalder osv) og klager på dette når de ved et par enkle justeringer som f.eks fysisk fjerne hunden fra noe eller fysisk vise (snakker igjen ikke om filleristing osv) ville fått den fremgangen de sliter med å få. Men det kan være at de ikke er like "ivrige" på fremgang som meg heller.

... nei det virker jo ikke sånn her vi sitter på et forum med flere folk på toppnivå i mange grener.

Hadde vært spennende å høre om dine resultater også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er første hundesenter/kurs jeg har hørt om som IKKE har observatørplasser(uten hund).

Kanskje de, av hensyn til resten av kursdeltagerne, prøver å unngå kverulerende besserwissere som vet alt om hvordan trening skal foregå? Jeg synes den typen er slitsom å håndtere, selv når de kan aktiveres med oppgaver.

Hundemiljøet sliter med at enkelte faksjoner demoniserer alle som har andre tilnærminger enn seg selv, så jeg skjønner godt at kursarrangør kan være skeptisk til "observatører".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier vel mer om deg enn noen raser og individer siden alle hunder og raser går fint gjennom hos Nordenstam. Når jeg gikk der var det en særdeles sta Akita med, de kom i mål de også.

Bildet her viser hva alle går gjennom på andre kursdag, det er alle eller ingen som gjennomfører.

sommerkurs-forside-2012.jpg

Forøvrig syns jeg Nordenstam har mye bra for seg. Det er mange som har mye å lære av å sette seg selv og forholdet til hunden i fokus FØR man involverer pølser og remedier uten at man nødvendigvis skal avstå fra det ene eller det andre.

Jeg er 95% sikker på at jeg ikke hadde hatt noen ting hos Nordenstam å gjøre med salukien min. De siste 5%ene setter jeg av i tilfelle Nordenstams instruktører er magikere eller kan trylle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er vel ikke NOEN metode som ikke må opprettholdes? :icon_confused:

Nei, det har jeg heller aldri hevdet, men om du leser mitt siste innlegg, så prøver jeg å nyansere det litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Jeg er 95% sikker på at jeg ikke hadde hatt noen ting hos Nordenstam å gjøre med salukien min. De siste 5%ene setter jeg av i tilfelle Nordenstams instruktører er magikere eller kan trylle.

Det må være trist å undervurdere egen hund på det viset, skylder du ikke hunden din litt mer tillit? kanskje den største baugen for mange hundeiere desverre. Ser det desverre altfor ofte, ikke kan de leke, ikke kan de hoppe de kan i hvertfall ikke trenes. Egentlig kan de ingenting, klarer de egentlig spise selv?. :icon_confused:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke treningsfilosofien (eller hva en nå skal kalle det) til nordenstam er noe du vil nå langt med i f.eks lydighet. Ikke nordenstam sin alene, men i en god kombinasjon. Kursene til nordenstam ser jeg på som kurs til de som har prøvd 'alt' og har problemer med hverdagslydigheten, og ikke til en som har store ambisjoner om å nå langt innenfor hundesporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være trist å undervurdere egen hund på det viset, skylder du ikke hunden din litt mer tillit? kanskje den største baugen for mange hundeiere desverre. Ser det desverre altfor ofte, ikke kan de leke, ikke kan de hoppe de kan i hvertfall ikke trenes. Egentlig kan de ingenting, klarer de egentlig spise selv?. :icon_confused:

Nei nå tror jeg du misforstår meg med vilje. Hun kan da en hel masse. Gudskjelov for det. Jeg tror salukien min er ganske rasetypisk. Å stille krav på det viset at jeg hever stemmen og forlanger at hun skal gjøre noe så kan jeg love deg at hun iallefall ikke gjør det. Når jeg trener lydighet med henne må det være ytterst lystbetont, i ørsmå doser og hun må virkelig føle at det lønner seg for henne. Ikke er det veldig enkelt å rose henne heller. Lek, hopp og sprett og jippiaye så blir hun engstelig.

Jeg har da hatt hund i flere tiår og trent egne hunder. Men enkelte hunderaser kan være meget vanskelige og spesielle å trene med. Jeg er ganske sikker på at mange av dere som mener det kun kommer an på føreren bare har hatt såkalt enkle trenevillige raser.

Men jøss, unntak fins. Det er et par salukier som går lydighet og agility og i Sverige er det vel en som er ettersøkshund for vilt. Men da er det ikke kun føreren som har vært dyktig. De har nok også hunder som ikke helt "følger boka" i forhold til hvordan de skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Nei nå tror jeg du misforstår meg med vilje. Hun kan da en hel masse. Gudskjelov for det. Jeg tror salukien min er ganske rasetypisk. Å stille krav på det viset at jeg hever stemmen og forlanger at hun skal gjøre noe så kan jeg love deg at hun iallefall ikke gjør det. Når jeg trener lydighet med henne må det være ytterst lystbetont, i ørsmå doser og hun må virkelig føle at det lønner seg for henne. Ikke er det veldig enkelt å rose henne heller. Lek, hopp og sprett og jippiaye så blir hun engstelig.

Jeg har da hatt hund i flere tiår og trent egne hunder. Men enkelte hunderaser kan være meget vanskelige og spesielle å trene med. Jeg er ganske sikker på at mange av dere som mener det kun kommer an på føreren bare har hatt såkalt enkle trenevillige raser.

Men jøss, unntak fins. Det er et par salukier som går lydighet og agility og i Sverige er det vel en som er ettersøkshund for vilt. Men da er det ikke kun føreren som har vært dyktig. De har nok også hunder som ikke helt "følger boka" i forhold til hvordan de skal være.

Har du hatt hund i flere tiår og trent med dem er det vel heller kanskje ikke ett grunnkurs hos Nordenstam du trenger?

Jeg kan bare referere til mitt eksempel fra Nordenstam med den Akitaen jeg nevnte tidligere i tråden, den var sta som ett fjell. Eieren der var og av akkurat samme oppfatning som deg og andre her som har nevnt, Basenji, Saluki og Greyhound osv. Den holdningen endret seg stort i løpet av helgen og den som hadde størst glede av alle på kurset var kanskje eieren av akkurat den Akitaen. Pussig sant? Desto mer pussig siden det ikke var den av alle som gjennomgikk den tvangen og korreksjonen alle har hengt seg opp i her.

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Haha dette er første gang jeg har fått kritikk av noen "metode-tilhengere" for å prøve å tilegne meg førstehåndskunnskap om metoden før jeg uttaler meg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde å få bli med på et Nordenstamkurs som observatør en gang, og svaret da var at de ikke hadde observatørplasser på sine kurs. Det var kurs med hund eller ingen ting.

Har vært observatør der ved flere anledninger. Men det er kanskje fordi jeg er utdannet instruktør hos han mm. Det har også vært andre dder som observatører, folk som ikke har tatt kurser i forkant. Kan være seg hvordan man legger frem spørsmålet om å få være observatør?

Den tid jeg var aktiv hos Nordenstam så var det en og annen myndeeier der med god effekt av kursene.

Gråtass: Jeg har hatt hunder som har fungert utmerket gjennom hele livet (fra valp til gammel pensjonist) på metodene til Nordenstam. Men som Snusken også nevner: Uansett hvem metode man velger så må man følge opp. Tror man at man kan gå ett kurs og hunden er superduper lydighetschampion flere år på rad, så har man enten fått en superhund eller man har misforstått litt. Men, med riktig oppølgingstrening (da også uten godbiter) så fungerer det supert.

Monica: Det er en rekke ekvipasjer som gjennom årene har konkurrert på høyere plan ved utelukkende å ha trent etter Nordenstams innlæringsteori.

Etter å ha lest denne debatten så ser jeg hvor bastante enkelte er på at det kun er DERES metoder som fungerer. Er nett som på Canis det. There can be only one, som Connor Macleod uttaler i Highlander. Men, så enkelt var det jo ikke skulle det vise seg. Men er nok greit å leve i troen at det kun er en metode som fungerer og om man ikke stapper bikkja full av godbiter så funker det ikke og bikkja vil aldri nå frem på noen som helst måte.

I grunnen er det litt synd, at folk som er så opptatt av hund og påberoper seg så mye kunnskaper om hunder og hundehold, samt trening av disse faktisk bare lever i en liten boble hvor alt annet enn det de gjør selv er det som fungerer. Enkelte av dere velger å ikke sette dere inn i andres læringsteorier men velger heller drite dem ned. Årsak? I don't know. Ikke bryr jeg meg heller når sant skal sies. Det viser vel i grunnen bare det at dere har havnet inne i en rundkjøring hvor det ikke er noen vei ut.

Endret av Justisia
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må du gjerne mene, jeg syns ihvertfall ikke det er noe spesielt når de selger en pakke og prioriterer betalende deltagere. Hvis du virkelig har sånt behov for å observere så foreslår jeg at du betaler fullpris og heller lar hunden ligge i bilen. Det er mange som gjør det sånn, og da særlig de som selger pakker med kost og losji. Det er ikke dermed sagt at de ikke vil at folk skal vite om hva de holder på med, tvertimot så er det vel heller en prioriterings sak til fordel for de som faktisk vil ha utbytte av kursene.

Det er helt sant! :)

Vel, jeg prøvde "Nordenstamprinsipper" på ulvehunden min jeg, men det fungerte jo ytterst dårlig. For henne (og jeg vil tippe flertall av mynder!) er det ikke noe stas med et menneske som hopper rundt, påtvingt kos (de setter ikke noe pris på kos med mindre DE vil ha det).

Jeg måtte straffe så hardt (eller..det heter vel med finere ord "korrigere") for å få henne til å gjøre ting at det ikke var noe poeng overhodet. Har man en annen type hund som responderer bedre så man ikke trenger å dra ut pels på dem eller legge dem i bakken for at de skal jobbe, så er det sikkert greiere. Men å måtte fysisk straffe (altså hva annet kan man gjøre da, det hjelper ikke å holde tilbake ros når hunden ikke vil ha ros?) så mye og så hardt...nei, det er ikke verdt det, og det føles ikke bra.

Nå var hun jo verdens herligste og enkle lille hund uansett, så vi hadde ingen problemer med klatring på rangstigen eller ekstrem ulydighet uansett.

Når det er sagt, det er forskjell på trening og hverdag, jeg er helt for å ha konsekvente regler i hverdagen for at hundene skal følge med og for sikkerhet. Men ikke for "ekstra" ting som lydighetsøvelser.

Har du vært på kurs ? :) Vell om du ikke har det så er det nemlig ikke så veldig rart med tanke på at da vet du ikke hva "Nordenstam" prinsipper er . Fordi jeg også hadde prøvd den type trening før og bruke seg selv . Men når jeg kom dit så lærte jeg hvordan . Før jeg var det så vart det heller ikke bra så du kan i bunn og grunn ikke postå at "Nordenstam prinsipper" og metoder fungerer på din hund om du ikke har vært der og lært deg det .

Hehe, så om Nordenstam i tillegg til et fulltallig kurs med hunder får f eks 5 observatører så taper de penger? Kanskje like greit å ikke bruke tid, penger og energi på å gå på BI om det er det man lærer.. ;)

Det var med 3 Observatører på kurset jeg var Dem hadde relasjon til Oss med hund og betalte for og sitte i Klasserommet med oss andre . Nettop fordi at om det skal komme noen uten relasjon til andre på kurset så tar det fort opp plasser til folk som kunne ha vært der med hund og dem kan risiskere at vedkomende kommer og gå da den selv ønsker og nettopp ikke får godt inntrykk fordi den ikke har fått med seg halvparten enn gang .

Dette er vertfall det jeg kan tenke meg er noe av grunnen

Nå tviler jeg altså ikke på at schäferdressur kan funke fett for en hel masse folk og dyr, og Nordenstam holder helt sikkert ypperlige kurs. Men det er ikke for meg. For at noe skal funke som belønning må det være noe hunden føler at den har for lite av. For at kos og ros skal være ekte motivator for mine hunder, vil det si at jeg ikke kan kose og fjase så mye med de som jeg gjør nå. Og jeg har nå en gang hund like mye for selskapets og kosens skyld. Så jeg bruker gladelig andre metoder for å få til banelydigheten.

Du har ett poeng for det lærer vi også uhemmet kos minsker fremgang . Men derfor tar dem i bruk større forster som go bit senere da du har lært hunden at DU er primær forsterkeren . På Jakthunder og lignende brukhunder så må man nokk ha seg selv som forsterker og nordenstam nevnte noe om at dem hadde gjort ett vedde mål om noe sånt og vedkomende hadde aldri møtt opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Monica: Det er en rekke ekvipasjer som gjennom årene har konkurrert på høyere plan ved utelukkende å ha trent etter Nordenstams innlæringsteori.

kan du komme med eksempler? Dette blir som med klikkertrening... Ikke mange som når langt med ren klikkertrening heller, har jeg inntrykk av. De som når langt, har funnet en gylden middelvei, og finner metoder som passer den individuelle hunden. For det finnes ingen fasit på hva som fungerer på alle.

Og bare for å ha nevnt det: jeg har selv gått to kurs hos nordenstam, og var kjempefornøyd :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr basenji, så hadde Liv Irene (Yodel) sin første basenji på Nordenstam-kurs. Jeg vet ikke om hun vil fortelle her hvordan det var - men det var ikke bare bra nei på flere punkter. Basenjien hadde vært en hard nøtt og de hadde på en måte "løst det". Måten det ble løst på og konsekvensene senere, skal jeg overlate til Yodel å eventuelt fortelle hvis hun har tid og lyst.

Jeg "vokste" opp med Nordenstam jeg (fikk min første hund i 1972 og da fantes bare Nordenstam..) og jeg har ikke ord for hvor glad jeg er for at hundeverden har gått videre.

Metodikken hans funker selvfølgelig til en viss grad men er ikke nærheten av å være optimal. Og det er typisk at det er folk som har fuglehund eller hund av type "brukshund" som alltid er veldig fan - det er nettopp disse hundetypene som metodikken funker best på.

I mine øyne er Nordenstam-metodikken:

En menneskeliggjøring av hunden (at hunden er sånn at den ønsker å glede fører bare for å gjøre fører glad er et eksempel på det, hunder er ikke tenkende mennesker med slaveinstinkt..)

Totalt kunnskapsløs. Den benytter seg slets ikke av det man pr idag vet om hunder, de iboende forskjellene det er mellom hunderaser eller lærings mekanismer. Til tider hviler den på svært utdatert kunnskap (og jeg mener skikkelig utdatert.. det man trodde om ulv på 1930-tallet som siden er blitt kraftig motbevist, kaller jeg veldig utdatert altså)

Veldig avstumpet siden den kun fokuserer på ett verktøy (at fører bruker seg selv hele tiden) når det finnes en hel verktøy-kasse å ta av. At nybegynnere ikke får lært hvordan en ting som feks godbit brukes som belønning er hårreisende synes jeg. (Nordenstam-tilhengere snakker ofte om pølsevifting i hånlige former. At de ikke blir flaue tenker jeg, for det viser bare inderlig godt at de aner ikke hvordan mat brukes som et effektivt dressur-redskap). Jeg er forøvrig ikke sikker på at man lærer effektiv godbit-bruk i det hele tatt selv på de videregående kursene.

Svært upraktisk for hundehold i hverdagen. Siden man bruker seg selv som belønning så betyr det at man alltid må være på tå hev at man ikke "belønner" bikkja i tide og utide. Jeg synes det er deilig å kunne kose med bikkja når jeg selv føler for det, å kunne snakke med den når jeg vil uten hele tiden måtte tenke på om det er OK å gi den den belønningen der og da.

Så oppsummert: Hvorfor gå for noe så begrensende og utdatert når det er så mye annen metodikk som fungerer så mye bedre og som gir et langt mer givende hundehold.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der skrev vel TonjeM d meste jeg også har tenkt om dette.

Det er Disney-hunden de jobber med hos Nordenstam, etter hva jeg har skjønt av hvordan dette er lagt opp. Disney-hunden er en eventyrfigur..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr basenji, så hadde Liv Irene (Yodel) sin første basenji på Nordenstam-kurs. Jeg vet ikke om hun vil fortelle her hvordan det var - men det var ikke bare bra nei på flere punkter. Basenjien hadde vært en hard nøtt og de hadde på en måte "løst det". Måten det ble løst på og konsekvensene senere, skal jeg overlate til Yodel å eventuelt fortelle hvis hun har tid og lyst.

Jeg "vokste" opp med Nordenstam jeg (fikk min første hund i 1972 og da fantes bare Nordenstam..) og jeg har ikke ord for hvor glad jeg er for at hundeverden har gått videre.

Metodikken hans funker selvfølgelig til en viss grad men er ikke nærheten av å være optimal. Og det er typisk at det er folk som har fuglehund eller hund av type "brukshund" som alltid er veldig fan - det er nettopp disse hundetypene som metodikken funker best på.

I mine øyne er Nordenstam-metodikken:

En menneskeliggjøring av hunden (at hunden er sånn at den ønsker å glede fører bare for å gjøre fører glad er et eksempel på det, hunder er ikke tenkende mennesker med slaveinstinkt..)

Totalt kunnskapsløs. Den benytter seg slets ikke av det man pr idag vet om hunder, de iboende forskjellene det er mellom hunderaser eller lærings mekanismer. Til tider hviler den på svært utdatert kunnskap (og jeg mener skikkelig utdatert.. det man trodde om ulv på 1930-tallet som siden er blitt kraftig motbevist, kaller jeg veldig utdatert altså)

Veldig avstumpet siden den kun fokuserer på ett verktøy (at fører bruker seg selv hele tiden) når det finnes en hel verktøy-kasse å ta av. At nybegynnere ikke får lært hvordan en ting som feks godbit brukes som belønning er hårreisende synes jeg. (Nordenstam-tilhengere snakker ofte om pølsevifting i hånlige former. At de ikke blir flaue tenker jeg, for det viser bare inderlig godt at de aner ikke hvordan mat brukes som et effektivt dressur-redskap). Jeg er forøvrig ikke sikker på at man lærer effektiv godbit-bruk i det hele tatt selv på de videregående kursene.

Svært upraktisk for hundehold i hverdagen. Siden man bruker seg selv som belønning så betyr det at man alltid må være på tå hev at man ikke "belønner" bikkja i tide og utide. Jeg synes det er deilig å kunne kose med bikkja når jeg selv føler for det, å kunne snakke med den når jeg vil uten hele tiden måtte tenke på om det er OK å gi den den belønningen der og da.

Så oppsummert: Hvorfor gå for noe så begrensende og utdatert når det er så mye annen metodikk som fungerer så mye bedre og som gir et langt mer givende hundehold.

Oppvokst med Nordenstam ja.. hmm det må jeg si

Vell Nordenstam begynte også og lure på om at Har jeg virkelig tatt så feil og hengt etter har hunden virkelig utviklet og forandret seg så mye ? Så han begynte og se på de snillisme metodene og fant ut at nei det er ikke hunden som har utviklet seg

Nordenstam gjorde værtfall min hund veldig bra og jeg er veldig fornøyd og skal gå på sommerkurs der og videre på Videregående kurs og deretter evnt . ett Instruktør kurs :) Men men vi har alle våre meninger og tror vi må si oss enig i og vre uenig og det beste er vell at alle har ett godt hundehold ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvokst med Nordenstam ja.. hmm det må jeg si

Vell Nordenstam begynte også og lure på om at Har jeg virkelig tatt så feil og hengt etter har hunden virkelig utviklet og forandret seg så mye ? Så han begynte og se på de snillisme metodene og fant ut at nei det er ikke hunden som har utviklet seg

Nordenstam gjorde værtfall min hund veldig bra og jeg er veldig fornøyd og skal gå på sommerkurs der og videre på Videregående kurs og deretter evnt . ett Instruktør kurs :) Men men vi har alle våre meninger og tror vi må si oss enig i og vre uenig og det beste er vell at alle har ett godt hundehold ? :)

Pekejeger, du har vært på ett kurs, du har pointer - klart du er frelst. Jeg synes det er synd at du får så mange skylapper av det, at du tror at alle hunderaser passer inn i en slik a4 Nordenstam mal, at alle som ikke bruker Nordenstam-metodikk er "snillister", at bruk av godbit er djevelens verk, at alle andre metoder er bæsj for de "nådde" ikke inn på en ung pointer. Det er deilig å være med i en menighet, enten den heter Nordenstam eller klikker (for så klart det er slik på "motsatt" side også). Selv synes jeg det er aller aller best å ikke være med i noen menighet.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...