Gå til innhold
Hundesonen.no

Er møkk lei båndtvang...allerede :(


Castella
 Share

Recommended Posts

På andre siden av elva her jeg bor trener de travhester, så når jeg slipper bikkjene så løper de som f.... etter travhestene bare på min side av elven...det er fin fin kondis trening :Dkuskene er ikke så begeistret da...

Tusen takk for at du bidrar til at flere misliker hundeeiere :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en elv imellom dem da. Kunne like gjerne vært de teite hestene som løp etter hundene. Det skjedde faktisk meg for noen uker siden, innpåslitne hester som ville ha dalmatinerstek til middag. Og de hadde ikke bånd på seg. Jeg hadde ikke tatt min i bånd om jeg hadde hatt en elv imellom. Men jeg er jo en av disse uansvarlige hundeeierne tross alt.

Dessuten er vel ikke "hestefolket" helt uskyldige heller, de bare look at my horse my horse is amazing også durer de forbi og skremmer livskiten ut av hunder og folk, MENS hesten bæsjer uten at de plukker opp!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar du mener "det er ingen inngjerdede områder som er forbeholdt hund"? Finnes det ingen idrettsplasser f.eks.? Eller skolegårder man kan snike seg inn på på kveldstid? Har selv tenkt på å prøve å få leid en inngjerdet fotballbane som ikke brukes så mye her i området.

Norsk Rally har leid ishockeybane et par ganger. :)

Det er vel en idrettsplass som er inngjerdet og der bruker jeg å trene lp av og til. Det er ikke populært at man lufter hunder der og jeg har ikke samvittighet til å la hunden min løpe rundt der å gjøre i fra seg. Vil beholde godviljen slik at vi kan få trent der innimellom. Det likes vel ikke at vi trener der heller, så kan bare tenke meg hvordan det vil bli om folk lar hundene sine løpe rundt der å gjøre i fra seg...

Fant forresten ut at det er et friområde her i byen man kan bruke fra 1. juli. Hundeklubben har også på agendaen hundeparker/friområder, så får se hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en idrettsplass som er inngjerdet og der bruker jeg å trene lp av og til. Det er ikke populært at man lufter hunder der og jeg har ikke samvittighet til å la hunden min løpe rundt der å gjøre i fra seg. Vil beholde godviljen slik at vi kan få trent der innimellom. Det likes vel ikke at vi trener der heller, så kan bare tenke meg hvordan det vil bli om folk lar hundene sine løpe rundt der å gjøre i fra seg...

Det er vel ikke verre enn at man plukker opp etter hunden sin? Siden det er en idrettsplass regner jeg med at det er oversiktlig, og burde være null problem å se hvor bikkja huker baken ned :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hunder er selvfølgelig ikke like enkle sånn, men jeg sørger stort sett for at mine hunder har gjort fra seg før vi bruker steder der vi er "på nåde". Men de driter ytterst sjelden på trening uansett, de kryper langt under en busk på tur heller, eller gjør det i hagen. :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke verre enn at man plukker opp etter hunden sin? Siden det er en idrettsplass regner jeg med at det er oversiktlig, og burde være null problem å se hvor bikkja huker baken ned :)

Joda, jeg har bare fått inntrykk av at de ikke liker at det tisses der heller...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en elv imellom dem da. Kunne like gjerne vært de teite hestene som løp etter hundene. Det skjedde faktisk meg for noen uker siden, innpåslitne hester som ville ha dalmatinerstek til middag. Og de hadde ikke bånd på seg. Jeg hadde ikke tatt min i bånd om jeg hadde hatt en elv imellom. Men jeg er jo en av disse uansvarlige hundeeierne tross alt.

Dessuten er vel ikke "hestefolket" helt uskyldige heller, de bare look at my horse my horse is amazing også durer de forbi og skremmer livskiten ut av hunder og folk, MENS hesten bæsjer uten at de plukker opp!

Selv om det er en elv i mellom kan det skremme opp hestene. En redd, løs hest med vogn bak kan forårsake store skader både på seg selv og omgivelsene. Hvor traff du disse hestene som sprang etter deg da, uten bånd? Hester er jo stort sett gjerdet inn, eller med utstyr og kusk/rytter med. Ikke akkurat som om de tusler rundt i skogen alene :rofl: Jeg prøver å ta så mye hensyn jeg bare kan når jeg trener hest, roer ned og er høflig i møte med andre. Og så er jeg vel kanskje litt heldig som er velsignet med hester som ikke driter på tur :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er en elv i mellom kan det skremme opp hestene. En redd, løs hest med vogn bak kan forårsake store skader både på seg selv og omgivelsene. Hvor traff du disse hestene som sprang etter deg da, uten bånd? Hester er jo stort sett gjerdet inn, eller med utstyr og kusk/rytter med. Ikke akkurat som om de tusler rundt i skogen alene :rofl: Jeg prøver å ta så mye hensyn jeg bare kan når jeg trener hest, roer ned og er høflig i møte med andre. Og så er jeg vel kanskje litt heldig som er velsignet med hester som ikke driter på tur :innocent:

Det var en flokk med villhester, de var helt gærne, og det var faktisk i skogen! De bare hey hey hey nå skal vi trampe dere ihjel esse! Så vi bare løp for livet og de bare vrinsket ondskapsfullt av dødsangsten vår! Men heldigvis tok lederhingsten til fornuft, og overbeviste de andre om å la oss leve, mot at vi gjengjelder tjenesten en vakker dag. Vi inngikk en pakt kan du si. Hadde det bare vært en elv mellom oss den dagen så hadde livet mitt vært annerledes nå, og sjelen min hadde ikke vært så arrete :(

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er vel ikke verre enn at man plukker opp etter hunden sin? Siden det er en idrettsplass regner jeg med at det er oversiktlig, og burde være null problem å se hvor bikkja huker baken ned :)

Nja, på den idrettsplassen skal unger tryne og ligge i gresset/grusen. Er ikke sikker på om jeg syns det er helt greit at hunder gjør fra seg der selv om man plukker opp jeg. Og jeg er ganske sikker på at ikke-hundeeiende foreldre ikke vil synes det er greit. Jeg tar meg friheten til å trene på sånne baner, men det er helt kontrollert, det er ikke løsslipp på samme måte. Syns man kan finne andre steder enn idrettsbaner å lufte hunden sin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en flokk med villhester, de var helt gærne, og det var faktisk i skogen! De bare hey hey hey nå skal vi trampe dere ihjel esse! Så vi bare løp for livet og de bare vrinsket ondskapsfullt av dødsangsten vår! Men heldigvis tok lederhingsten til fornuft, og overbeviste de andre om å la oss leve, mot at vi gjengjelder tjenesten en vakker dag. Vi inngikk en pakt kan du si. Hadde det bare vært en elv mellom oss den dagen så hadde livet mitt vært annerledes nå, og sjelen min hadde ikke vært så arrete :(

Post of the day! Fantastique! :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke verre enn at man plukker opp etter hunden sin? Siden det er en idrettsplass regner jeg med at det er oversiktlig, og burde være null problem å se hvor bikkja huker baken ned :)

På den ene idrettsplassen her så blir idrettsfolkene fly forbanna bare de SER en hund der. Mens på en av de andre så går det greit virker det som. Men noen som virkelig ikke tåler at bikkjene engang tråkker på gresset dems.... :S

Ellers må jeg vel si at jeg sjelden bryr meg om båndtvangen selv, men tar vanlig hensyn uansett. etter at Gry forsvant på elgjakt her i vinter, så får de ikke lov å løpe langt unna meg uansett ;)

og der vi vet det er fugler som hekker så holder vi oss unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en flokk med villhester, de var helt gærne, og det var faktisk i skogen! De bare hey hey hey nå skal vi trampe dere ihjel esse! Så vi bare løp for livet og de bare vrinsket ondskapsfullt av dødsangsten vår! Men heldigvis tok lederhingsten til fornuft, og overbeviste de andre om å la oss leve, mot at vi gjengjelder tjenesten en vakker dag. Vi inngikk en pakt kan du si. Hadde det bare vært en elv mellom oss den dagen så hadde livet mitt vært annerledes nå, og sjelen min hadde ikke vært så arrete :(

Flott at du ser på det hele som en spøk, det vitner iallefall om at hestene som hunden din "jager" ikke har tatt helt skrekken enda. Får håpe du slipper å oppleve det i fremtiden, at en av travhestene på andre siden stikker ut grunnet din uvitenhet. Sorry altså, men det provoserer meg siden jeg vet hvilke krefter som settes i sving. men ok, du får vel bare erfare det selv, siden du ikke virker så veldig interessert i å høre :icon_confused:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud slapp av da :lol: skal vise deg de farlige villhestene jeg. Hunden min jager ingen hester han, men hestene derimot var veldig nysgjerrige på oss :-) (de ville absolutt bli tatt bilde av sammen med en dalmatiner, men Casper er så lei av hestefansen sin at han ikke orket å se på dem.)

Men jeg mener fortsatt at jeg hadde latt hundene mine løpe fritt på andre siden av elven, selv om det kommer litt an på bredden av elven og selvsagt.

hundested-og-kobenhavn-1-og-2-april-2012-083.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lola, det er en liten forskjell på og la hunden løpe fritt og å la hunden 'jage' hestene, selv om det er på andre siden av elva.. Den siste der virker nok hakket mer skremmende ;) Og jeg antar at hunden til TS jager ettersom h*n nevner at det er god kondistrening.. Hestefolk kan seff være duster de også som alle andre, men og la hundene trimme seg med og 'jage' hester er neppe et positivt bidrag, dessuten er det en viss forskjell på hest og hund ettersom hesten er et bytte/flukt-dyr og hunden er et rovdyr. :) Men det viste du sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens! Slapp av..

Det er en travhestbanen på andre siden av en elv.... denne elven er ikke smal i tillegg er det ganske langt med skråning... så hundene er ikke tett på hestene på noen måte... jeg kjenner personen som eier travhestene og hun bryr seg overhode ikke... hundene mine er små og de løper på andre siden av en dike, så hestene ser ikke hundene men hundene ser hestene...

Hestene blir ikke redde, de har rett og slett aldri reagert...

Jeg har hatt hest selv i mesteparten av mitt liv, konkurrert aktivt og har jobbet som berider i utlandet i flere år så jeg vet nok om hester til å beregne den risikoen. Og dette er ikke farlig.... men det kan hende det hørtes sånn ut da jeg beskrev aktiviteten :P

Og dere som driter i båndtvangen: Bikkja mi oppdaget sine egene jaktinnstinkter i en alder av 2 år, så hun kan rett og slett ikke gå løs i skogen, for da bærer det til skogs, men full los :P Det hadde vært svært beklagelig om min hund løper etter et drektig rådyr...da får jeg heller lide meg i gjennom denne perioden.... DEn andre hunden (sheltien) har ikke slike innstinkter og få gå løs i oversiktlige områder :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAkk for at du utaler deg før du vet noe om situasjonen...

Bør jeg også nevne at dette er på min egen tomt???

Du skrev vell noe om at hesteeierne ikke var så fornøyd med denne aktiviteten så da er det vell lett og dra konklusjoner ;) Egen tomt eller ikke, i min verden så er ikke det noe fritak for normal folkeskikk vertfall. Men bra at det ikke var slik det hørtes ut da, om det ikke plager noen så har det så klart ikke noe og si.
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TAkk for at du utaler deg før du vet noe om situasjonen...

Bør jeg også nevne at dette er på min egen tomt???

Jeg uttaler meg på bakgrunn av det du skrev selv jeg. Nemlig at du lar hundene jage hester (joda, det er en elv imellom, men hestene kan fort oppleve det som truende likevel), og at kuskene ikke liker det, men du gjør det allikevel. Jeg syns ikke det er greit jeg, å plage andre fordi man syns båndtvang er kjedelig, uansett om det er egen tomt eller ikke.

Istedetfor å se bare problemer i båndtvangen, så kan du kanskje se muligheter og få litt motivasjon til å trene litt annerledes enn du gjør resten av året? ;) Mer mentaltrening, eksempelvis lydighetstrening, gå spor, kløving, trekketurer, sykling etc etc. En MÅ ikke la hundene løpe tulling for at den skal få ha det gøy og få trene kondisen, liksom ;) Jeg og min hund syns også at frislipp er noe av det artigste i hele verden, men nå på vår og sommer har vi ikke så mange muligheter til det, sånn er det bare. Sånn er det å være hundeeier, og det visste jeg før jeg fikk hund, så da gjør jeg andre ting, det er ikke umulig, og krever litt mer innsats, men det kan være like gøy som frislipp (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja... sukk... det er ikke lett å kommunisere via nettet...ting blir fremstår fort anderledes ut enn det er...

Jeg kan ivertfall berolige dere med at hestene blir ikke skremt, og det er ikke en farlig situasjon... hundene er så langt unna at det er tryggt...Sånn da var den saken ute av verden. :)

Hundene mine lider ingen nød...de går fri på jorder og i nærområder...men jeg klaget altså over hundens sure uttrykk da den må gå i bånd i skogen og irriterte meg over min manglende kontroll over langliner... og at jeg gleder meg til de kan være løse i skogen igjen. thats it...

Ellers får bikkjene flust av mentaltrening, spor og agility trening så ingen synd på dem...

MEn jeg er likevel lei båndtvang og gleder meg til 1 august!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en valp på 8 mndr. en blandingstispe, og vi slipper henne på et område her. Hun er bare rundt meg, vi kaster pinne, hun bader i sjøen og ellers leker med venninna mi sin hund. :P Så her går det fint selv om det er båndtvang, for jeg overholder den ikke 100 % :P Da hadde jeg blitt sprø :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i San Francisco nå i knappe to uker. Løse hunder ooover alt, med eiere som sådan. Masse glade, friske hunder som lekte med hverandre tett opptil både barn og andre folk i byens parker og grønne rom, og mange folk som gikk tur med bikkja uten bånd langs gatene. Jeg nekter å tro at hundene i Norge er så håpløse at dette ikke hadde latt seg gjøre i Norge. Maken til harmonisk hundehold har jeg sjelden sett maken til forøvrig.

Jeg hater båndtvangen, rett og slett. Jeg kan så klart forstå hvorfor den eksisterer for å verne om viltet, men ellers sliter jeg med å godta at jeg må ha min ankeldilter av en hund i bånd når hun bryr seg katta om hverken folk, dyr eller andre ting. Bikkja stråler når hun får gå løs og ta ting i sitt eget tempo i stedet for at jeg skal dra henne med meg hele veien. Ja, vi har rådyr i hagen, og vi har katter overalt i nabolaget. Bikkja bryr seg ikke. Og det er jammen ikke mye rådyr i byggefeltene som ikke ligger opp mot marka. Ja til en mer nøyansert båndtvang som skiller by, boligområder og utmarksområder!

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det båndtvang hele året...

Vanskelig å trene innkalling...

Jeg misliker det sterkt, selv om jeg skjønner hvorfor.

Det var jo slik før at alle hundene gikk løse. Jeg har vokst opp med "løshunder" (80-tallet) Vi slapp hunden ut når hun ga beskjed, og så slapp vi henne inn igjen når hun bjeffet utenfor.

Vi ungene kunne godt finne på å fange en løs hund for å leke at den var vår ;-)

Så fikk vi en hund som ble stående i bånd om dagen til jeg kom hjem fra skolen, jeg tok ham med meg og trente med ham løs på strendene og andre steder med god plass. Så lenge man har kontroll på hunden synes jeg det er helt greit, men vil ikke ha det slik at hunder løper rundt uten eier, slik de gjorde da jeg var liten.

Men slik det er nå, er det vanskelig å trene på innkalling, for hunden får jo ikke slippes løs. Husker jo vi slapp hundene, ropte på dem, ga godbit og lot dem springe igjen slik at de lærte at det var veldig gøy å komme når de ble ropt på. Men nå er hunden kun løs hvis den stikker av. Og hvis den da kommer når man roper og setter den i bånd, vil jo hunden lære at innkalling betyr bånd... Så frustrerende!

Hvordan kan man forvente at man skal ha kontroll på en hund som stikker av, hvis den ikke "tør" å komme fordi den vet at det betyr bånd.

Jammen meg godt at vår Molly er godt trent av oppdretter.

Jeg lurer meg til å ha henne løs og trene med henne når vi er på stranden og på hundeslepplassen (selv om det ikke er hundeslepp den dagen) slik at hun ikke glemmer at innkalling = godbit.

Endret av Mollymor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...