Gå til innhold
Hundesonen.no

Tvillingkobbel


Recommended Posts

MiO nevnte tvillingkobbel i en annen tråd, starter en ny for ikke å kuppe den. Noen som har erfaringer med det? Fungerer det greit? Sånn det er nå går de i hvert sitt kobbel - en hund på høyre hånd og en på venstre. Men det hadde vært veldig kjekt å frigi en hånd. Hvordan fungerer det, fordeler, ulemper?

Kan vel legge til at begge to er unghunder, 15 kg tispe på 1 år og 30 kg hannhund på 8 mnd. De virrer litt, jada, men jeg klarer fint å hente de inn og be de gå skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det fungerer veldig bra. Gikk en periode sånn som deg med en hund på hver side. Ene hunden gikk fint og andre dro som ett uvær. Løsningen ble magebelte, strikk og tvillingkobbel. Fungerer som bare det enten jeg går eller jogger. De vet at når de er koblet sammen er det langtur/gå tur for å gå fort og de går bare ut i grøfta om nødvendig. Samme når jeg gikk med tre hunder bare kobla jeg på.

Ulempen er jo om de ikke er i "jobbmodus" men tusler rundt i grøfta og drar hverandre hit og dit og overallt da blir det ikke noe koselig tur for noen. Jeg prøvde også å gå med vanlig turbånd og tvilingkobbel, men det taklet ikke skuldra mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg har jo ett som jeg prøvde med Blondie og Joya. Det gikk stort sett greit, men av og til endte de med at Joya drog med seg Blondie så hun bumpet inn i Joya ol :lol: Men jeg syns det var veldig praktisk. prøvde det på ski en dag med de og.

Mitt største problem var at om Joya fikk båndet under foten, så skjønte hun ikke hvordan hun skulle få fjernet det. Så hun bare stod der som en tosk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss fungerer det utmerket. Begge bikkjene vet at når det kommer på så kan de også få dra som de vil. Så da ligger de helt i båndet og går på. Tispa kan vimse litt da, så Bamse blir dratt med litt hit og dit, men ikke verre enn at han kan stoppe det hvis han vil. Tispa veier 5,4 og hannen 5,6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hunder i passe lik str og vekt, så for meg fungerer det supert.

Bruker det kun kombinert med sele da.

veldig praktisk når jeg skal ha alle 3 hundene med på kveldstur alene etter veien, to i tvillingbånd og en for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte det når jeg hadde fosterhund (dvs, jeg koblet ene båndet fast i det andre..) og det funket veldig fint. De var omtrent jevnstore og like sterke.

Min mopsevenninne bruker sånn ordentlig tvillingkobbel til sine og det funker flott. Eneste når den ene setter seg og driter så får den andre en bråstopp og den bæsjende hunden rykkes litt ut av balanse, men det går greit :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fremt hundene er noenlunde samstemt går det fint. Bruker tvillingkobbel av og til når vi passer noen av vennene til reven. Det er uhyre praktisk. Men hvis de vil to forskjellige ting eller har veldig forskjellig størrelse er det verre. Kobler ikke 30 kilosen og 10 kilosen sammen liksom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fremt hundene er noenlunde samstemt går det fint. Bruker tvillingkobbel av og til når vi passer noen av vennene til reven. Det er uhyre praktisk. Men hvis de vil to forskjellige ting eller har veldig forskjellig størrelse er det verre. Kobler ikke 30 kilosen og 10 kilosen sammen liksom :)

Så jeg er smågæren som tenker 30 kg og 15 kg sammen? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Prøvde det på to eldre herrer (en flatcuted retriever og en korthåret vorsteh) dem gikk å nøkka til hverandre så der var det så jeg flira. Ellerså så har det vørt greit å bruke til helt py. Men for det meste når jeg går med to så går jeg med to band. Enklere for hundene når de skal skite. Ikke noe hyggelig for den som skal site å ha kompissen stående helt oppi. Har jeg to band så bruker jeg å ha dem på samme handa. Har lørt meg hvilket band som gjør hva selv om dem er like

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker det på de små her. De er ca jevnstore . I begynnelsen prøvde de å gå hver sin vei og surra og styrte litt. Men tok ikke lange tida før de gikk fint i det, så bruker nesten bare det når jeg har begge med på tur nå. Syns det er veldig greit, er nok en fordel at hundene er jevnstore kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

De to gamle fungerte det ikke på. Nå har jeg en på 28kg og en på 16 kg og der fungerer det fint utenom at dem skal sikte. Men mine er som oftest løse når dem skiter san ellers og løper da vekk fra hverandre til dem er ferdige.

Etter å hatt det i mange år så vile jeg sakt prøv. Her har det gått dårlig og her har det gått bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn ser det ut her med tvillingkobbel:

374089_10151520731585171_901325170_24077055_1042510290_n.jpg

Men mine har en gangske grei " gå frem!" kommando inne, og er rimelig gjevne i vekt. Prøvde tidligere med kahlo og lupin sammen, men da ble lupin slengt rundt som en filledukke, og prøvde samtidig med kasko og lupin, men da ble kasko slengt rundt. Så at de er ganske gjevne i størrelse og vekt har vært avgjørende her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg hadde en strihåret vorsteh og Border collien (Vekt 21 og 15) dem to fungerte det ikke med. Nå har jeg annen Strihåret Vorsteh og den samme BOrder Collien (vekt 28 og 16) men dem går bra i sammen utenom når en må på do

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd hanefot når jeg har gått med Ozzy og Ponni. Funkerer ekstremt dårlig. Ozzy er "mann" og skal pisse overalt, Ponni er ei ekte dame som ikke vil tråkke hvorsomhelst. Så da blir Ponni dratt ut i grøfta, fordi Ozzy skal tisse. Er bare noen kg forskjell, men fungerte dårlig ihvertfall.

Funker sikkert bra for de som har hunder som er mer "samspilte" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...