Gå til innhold
Hundesonen.no

Leserbrev: Tjukkholmen for hunder


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Dere som har fått hundesport anbefaler jeg å lese innlegget og svaret som er i hundesport.

Er det bare jeg som finner svaret fra Lederen i DUK en smule arrogant og ovenfra og ned?

Jeg har selv som aktiv utstiller og har flere ganger reagert på dette på enkelte raser selv.

Har selv stilt min rase hvor flere ble sendt ut med flat rød/blå pga for godt hold. Og jeg tenkte "hurra, endelig". Etter meg skulle en rase hvor jeg hadde håndtert flere av de mestvinnene og tenkt for meg selv at dette var rett og slett "smell feite" hunder.

Men til min skuffelse så gjaldt vist det ikke den rasen, bare "min" når det kom til hold.

Med vilje nevner jeg ikke rase for jeg vet at det er ett heftig tema spesiellt innen enkelte raser, og prøver unngå en rasediskusjon ;)

Saken er vel egentlig at jeg oppfatter svaret fra DUK som om de løper rundt med ekstreme skyggelapper og rullegardiner. Evt har de mistet følesen i fingrene...

Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Forfatter du et brev, så skal du få underskrive med mitt navn også! Jeg regner med at en hel del soniser også vil gi deg navnet sitt

Ja, det svaret der bør det reageres på - for et bleiete svar til et høyst betimelig og relevant spørsmål (ikke at svaret var det minste relevant altså.. dommer kompendier meg og dommer kompendier meg

Masse og fett er ikke det samme, men altfor mange bruker "masse" for å unngå å innrømme at bikkja er feit, eller feiter opp bikkja for at den skal få mer "masse". Og der har vi vel problemet i et nøtt

Guest Snusmumrikk

Jeg ble direkte provosert over svaret og oppfatter det som skyggelapper og hode i sandaholdninger fra start til slutt. Samt en rimelig nedverdigende holdning til innsendern av leserbrevet.

Bare det at folk som driver aktivt med hundene sine, i mange raser, er nødt til å fete dem opp flere kg, få en god plassering og kritikk i utstillingsringen, for så å slanke dem ned igjen for å kunne bruke dem i skogen eller hundesport uten å påføre den belastningsskader. Hvor stor problem det er, varierer selvfølgelig mellom rasene, men at det er mye feite hunder i dårlig form på utstillinger er helt klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig jeg også, svaret var helt på bærtur. For det var jo ikke et svar egentlig, ikke på spørsmålet iallefall: hvorfor setter dommere opp fete hunder?

Hva om alle utstillere hadde vært arlige med seg selv et år, og stilte hunden i ideell kondisjon, dvs slank, hvordan hadde dømminga utviklet seg ila året? Hadde dommere og NKK beg å reagere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bra og viktig innlegg - og et idiotisk svar :huh:

Man skal være bra blind og utstillingsfiksert for å ikke se at svært mange raser må være i hvertfall i over middels hold for å nå opp i ringen.

Dog er ikke hundeutstilling like ille som ponniutstillinger enda (der gjelder at fett = masse og muskler) Men ponnifolket er i det minste ærlige og bevisste på at dyra faktisk er feite :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et bra og viktig innlegg - og et idiotisk svar :huh:

Man skal være bra blind og utstillingsfiksert for å ikke se at svært mange raser må være i hvertfall i over middels hold for å nå opp i ringen.

Dog er ikke hundeutstilling like ille som ponniutstillinger enda (der gjelder at fett = masse og muskler) Men ponnifolket er i det minste ærlige og bevisste på at dyra faktisk er feite :innocent:

Dessverre så er det også mange hundefolk som mener at fett= masse og muskler.... Trist!

Og jeg er så enig i at det var et idiotisk svar på leserinnlegget, for det var jo (som Tulip skreiv over her) egentlig ikke et svar...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest dette i bladet, kan forsåvidt lese det, men jeg bare skriver noe først :P Hehe.

Jeg har opplevd at oppdrettere av rasen min har kjent på Blondie og kommentert at hun er muskulert, på en måte som fikk det til å høres ut som at de syntes det var dårlig at hun var det. Som at de syntes det var bedre at hun var en mindre aktiv hund som bare tuslet korte turer gatelangs. Nå er det heldigvis ikke disse oppdretterne som dømmer hunden min i ringen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så er det også mange hundefolk som mener at fett= masse og muskler.... Trist!

Jo, sant det:( Og i motsetning til ponnifolket greier ikke hundefolk å innse at bikkja faktisk egentlig er feit... Har til og med hørt den fantastiske uttalelsen fra en oppdretter (var det av Bullterrier) at unghundene burde ligge mest mulig i bur - for å "bygge muskler" wtf??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, sant det:( Og i motsetning til ponnifolket greier ikke hundefolk å innse at bikkja faktisk egentlig er feit... Har til og med hørt den fantastiske uttalelsen fra en oppdretter (var det av Bullterrier) at unghundene burde ligge mest mulig i bur - for å "bygge muskler" wtf??

Det stemmer faktisk på en prikk... Utrolig trist!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reagerte også på det svaret. Var bare masse fokus på at de var så flinke til å understreke sunnhet og helse under dommerutdannelsen her i landet, så da var det per def ikke noe problem. Men når alle vi som er en del på utstilling (regner med at det også gjelder de som har gitt svaret i hundesport) ser at det er et problem på enkelte raser, så er det samme hva de understreker under dommerutdannelsen; da betyr jo det at det ikke når fram! Det burde ha vært bittelitt ydmykhet for de observasjonene folk gjør, og kanskje en liten innrømmelse om at det stadig er en utfordring som de må ta tak i/understreke mer/gjennomføre i praksis, selv om de mener at de har fokus på det... Heldigvis for meg (oss) med kooiker, blir det som regel slått ned på tjukke hunder i utstillingsringen for vår rase, for det er en rase som det desverre finnes litt for mange tjukke av, men det skal ikke mye mer enn et lite blikk rundt seg så ser man raser hvor det helt motsatte er et faktum. Og å greie å være dommer, og delta på utstilling, og IKKE se det, det er litt utrolig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har fått hundesport anbefaler jeg å lese innlegget og svaret som er i hundesport.

Er det bare jeg som finner svaret fra Lederen i DUK en smule arrogant og ovenfra og ned?

Nei, jeg reagerte også på at svaret overhodet ikke svarte på det innlegget handlet om.

Nå har jeg leste dette innlegget på Canis også, der det utløste en debatt der det vel framkom at forfatteren nok var fornærmet på sin hunds vegne etter en utstilling der andre utstillere hadde kommentert at hunden trengte mer masse - og som de fleste her vet så er ikke masse og fett det samme, men forfatteren hadde veldig tungt for å forstå dette med masse og forskjellen på dette og fett.

Jeg har en hannhund som etter rasestandarden er ganske liten, men selv i tynt hold veier han langt mer enn andre hannhunder av tilsvarende størrelse og hold. En hannhund jeg kjenner som er like høy som min veier faktisk nesten 10 kg mindre - det er faktisk nesten 1/4 del mindre enn min. Nå skal jeg ikke si hva som er bra eller mindre bra mht masse - kanskje kunne en mellomting vært det ideelle?

Jeg er forøvrig glad når dommere påpeker at enkelte hunder er for feite - men jeg har sett mange eiere som har blitt dødelig fornærmet pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns svaret fra NKK var elendig. Samtidig så tenker jeg at innsender muligens ikke helt skjønner forskjellen på masse og fett. Når det kommer til masse tenker jeg ikke bare muskler men også beinstamme. På boxer liker vi god beinstamme. Og god beinstamme må selvsagt ikke forveksles med fett. På en korthåret hund er det nå rimelig enkelt å se om de er spinkle eller har kraftig stamme. Sikkert litt verre på de langhårete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som ikke har bladet, kan noen gjengi det som stod?

Her er iallefall svaret:

Første innlegget er litt langt, men stiller jo spørsmål ved hvorfor feite hunder blir satt opp. Og hvor dette med "masse" som feithet kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har fått hundesport anbefaler jeg å lese innlegget og svaret som er i hundesport.

Er det bare jeg som finner svaret fra Lederen i DUK en smule arrogant og ovenfra og ned?

Akkurat det tenkte jeg også, jeg satt igjen og lurte på hva i all verden svaret egentlig prøvde å si. Jeg trur jeg skal tromme sammen et brev og sende til Hundesport, sjøl om det vel neppe kommer på trykk.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det tenkte jeg også, jeg satt igjen og lurte på hva i all verden svaret egentlig prøvde å si. Jeg trur jeg skal tromme sammen et brev og sende til Hundesport, sjøl om det vel neppe kommer på trykk.

Hadde veldig lyst til det jeg også, men desverre er jeg flinkest til å argumentere muntlig, og veldig dårlig på å debattere skriftlig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det svaret der bør det reageres på - for et bleiete svar til et høyst betimelig og relevant spørsmål (ikke at svaret var det minste relevant altså.. dommer kompendier meg og dommer kompendier meg der og hva de gjorde ffor 75 år siden.. bikkjene er tjukke NÅ de!!)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette får nok NKK høre mer om. Som noen nevnte over har debatten gått hardt for seg på Canis, jeg har ikke orket å involvere meg i den. Hundesport ligger fortsatt ulest på skrivebordet, men jeg måtte jo slå det opp når jeg så denne tråden.

Jeg regner med at Hundesport kommer til å få en god del reaksjoner på dette svaret og denne holdningen, temaet i leserinnlegget er slett ikke noe nytt, og det gagner ikke NKK å avskrive det.

Edit: Morsk e-post sendt til NKK/Hundesport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det tenkte jeg også, jeg satt igjen og lurte på hva i all verden svaret egentlig prøvde å si. Jeg trur jeg skal tromme sammen et brev og sende til Hundesport, sjøl om det vel neppe kommer på trykk.

Forfatter du et brev, så skal du få underskrive med mitt navn også! Jeg regner med at en hel del soniser også vil gi deg navnet sitt :)

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...