Gå til innhold
Hundesonen.no

Leserbrev: Tjukkholmen for hunder


Guest Jonna
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Egentlig burde man kanskje slutte å bruke begrepet masse, men heller snakke om benbygning, (kroppsbygning), muskulatur/muskelmasse, fett osv. Masse er et begrep man kan putte omtrent hva man vil i. Selv om vi her tydligvis er ganske enige i hva det bør være, blir det brukt om veldig mye forskjellig og kan tolkes dit en vil. Det gir også dommere en unnskyldning til å premiere feite hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Forfatter du et brev, så skal du få underskrive med mitt navn også! Jeg regner med at en hel del soniser også vil gi deg navnet sitt

Ja, det svaret der bør det reageres på - for et bleiete svar til et høyst betimelig og relevant spørsmål (ikke at svaret var det minste relevant altså.. dommer kompendier meg og dommer kompendier meg

Masse og fett er ikke det samme, men altfor mange bruker "masse" for å unngå å innrømme at bikkja er feit, eller feiter opp bikkja for at den skal få mer "masse". Og der har vi vel problemet i et nøtt

Eller så kan det være så enkelt at den "feite" hunden er den beste hunden, til tross for sin overvekt. Det kan faktisk skje det og.

Og nei, jeg tror ikke det er noe i veien med dommerkompendiet bare fordi at en haug med liksom-dommere på utsiden av ringen ikke forstår hvorfor en dommer dømmer som den gjør. Det er ALLTID sånn, uansett hva en dommer velger å sette opp, MINST en på utsiden av ringen som ikke skjønner hva dommeren driver med - og da er det jo selvsagt sånn at det er dommeren som tar feil, det kan jo ikke være den på utsiden av ringen?

EDIT: Ja, Marie, masse er noe de kan vokse på seg, de fleste unghunder trenger mer masse, men det er fortsatt begrenset hvor mye de kan få av det. Nora har fått det på samtlige kritikker, trenger mer masse, trenger tid til å modnes, trenger å utvikle seg mer. Selv nå i sommer, 3 år gammel, fikk hun det. Jeg har slutta å vente på at hun skal modnes, få masse, utvikle seg mer. Hun er voksen nå, jeg tipper at hun kommer til å trenge alt dette her til hun blir pensjonert fra utstillingsringen :)

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Canis:

Mofassah:

Takk for at dere "holder" med meg, som jo er den som har sendt in leserbrevet til Hundesport.

Jeg har vært på vinterferie og innlagt for en operasjon på sykehuset siden bladet kom ut, og har ikke rukket å lese det selv ennå. Jeg visste ikke en gang at det hadde kommet på trykk, før jeg fikk en interessant telefon i ettermiddag.

Den som ringte meg ville være anonym, men jeg vet at hun sitter ganske tett opptill NKK sine innerste gemakker. Hun ville bare fortelle meg at hun var hjertens enig i alt jeg skrev, og kunne også formidle at det idiotiske svaret har vakt oppstuss innad NKK. Hun hadde altså mottatt over 80 e-poster og minst 40 telefoner fra mennesker som var oppriktig opprørt over svaret jeg hadde fått, og kunne si "at denne saken er på ingen måte ferdig, den er allerede tatt videre".

Noe av det som er verst er jo at jeg får svar fra denne utstillingsdommerutvalgsfyren og ikke fra noen i NKK sitt helseutvalg. Å liste opp alle mulige sammenhenger NKK deltar i og beskylde meg for ikke å vite noe om hva NKK driver med er jo irrelevant. Jeg var jo der, og vet da nok om hunder til å se forskjell på en slank og tjukk hund, hva mer trenger man for å si at "her er det så mange feite hunder som vinner at noe er galt, og det ansvaret må vel ligge på NKK som arrangerer disse stevnene"

Så selv om jeg er litt opgitt over at jeg får et så håpløst svar fra NKK i deres eget organ, så har mitt lille hjertesukk altså i det minste skapt diskusjon. Det viser seg altså at det nytter å si ifra.

Jeg har forøvrig akkurat sett gjennom oppfølgeren til BBCs dokumentar "Pedigree Dogs Exposed" på YouTube. Den handler forsåvift ikke så mye om feite hunder, men om avl på hunder med arvelige defekter og innavl. Det har altså ikke skjedd en tøddel på de tre årene siden den første dokumentaren kom, tvert imot, det blir bare verre og verre. Veldig interessant.

http://www.youtube.com/watch?v=_qjkErdashM

Det som er skremmende er at måte jeg blir svart på i Hundesport er til forveksling likt de svarene de ulike autoritetene i den engelske kennelklubben gir i dokumentaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan det være så enkelt at den "feite" hunden er den beste hunden, til tross for sin overvekt. Det kan faktisk skje det og.

Det jeg synes er rart er at hvis en veldig bra hund med feil klipp/ikke utstillingsklipp drar på utstilling, så kan den regne med å få bra kritikker, men ikke premieringer (etter det jeg har skjønt). Skulle ikke den samme logikken gjelde med tjukke hunder?

Og er det noen gang labradorer som ser sunne ut som vinner? Jeg ser forskjell på masse og fett, men de fleste labradorene synes jeg ser feite ut i tillegg til at de har masse. Skal det være så vanskelig å holde en rase i god form?

Edit: Skriveleif.

Endret av :)Kine
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er rart er at hvis en veldig bra hund med feil klipp/ikke utstillingsklipp drar på utstilling, så kan den regne med å få bra kritikker, men ikke premieringer (etter det jeg har skjønt). Skulle ikke den samme logikken gjelde med tjukke hunder?

Er det en veldig bra hund, så blir den premiert, til tross for "feil klipp/ikke utstillingsklipp". Hvis en hund blir trukket for sin klipp, så er den neppe "veldig bra".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At NKK ville komme med et slikt svadasvar og rakke ned på stakkaren som sendte inn leserbrevet kommer vel ikke akkurat som noen bombe.

NKK har gjentatte ganger vist at de ikke egentlig er særlig interessert i hundenes helse.

De er interessert i å tolke rasestandarder slik de ser dem.. Faktisk minner det aktuelle svaret veldig om formannen i KC sine svar i forbindelse med "Pedigree dogs exposed".

Selv er jeg sjokkert over mange av hundene innen min rase, de fleste er jo bælfeite!

Sånn sett var det hyggelig på open-showet i fjor.. Der hadde vi dommere som driver et relativt velrennomert oppdrett i rasens hjemland (Crossguns heter kennelen, Storbritannia er hjemlandet)

Disse premierte hunder som var i god form i langt større grad enn jeg har sett tidligere.. Og for første gang plasserte faktisk hannen min seg, han har alltid tidligere fått kritikk som sier at han mangler masse.

Dette til tross for at han er en hund som makser ut rasestandarden ganske greit, både i høyde og vekt (ca max høyde, såvidt under maxvekt), og til tross for at han har god og veldefinert muskulatur..

Min egen rase er på vei til å bli en skygge av seg selv, og det er trist å se det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjoda, bare vent til du blir med i puddelringen på utstillinger, du jente. Da skal du se. :lol:

Jeg har sett en og annen puddelbedømming, jeg har til og med vært på puddelspesial, hvor de satte opp en hannhund i kort valpeløve i beste hannhund-klasse. Men han var veldig bra hund. Det er et stykke mellom de :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kunde på butikken her om dagen med labrador. Hun hadde fått beskjed av veterinæren om å slanke hunden ett par kg. Samme helgen hadde hun vært på utstilling (mener det faktisk var Dogs4All) for å se på sammen med hunden sin, og fått beskjed om at hun burde fete opp hunden litt hvis hun skulle gjøre det bra på utstilling. Det sier vel sitt i grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den puddeldommeren var bænkers ikke fransk eller en annen som er fryktelig opptatt av pels. :lol:

Godt at sånne er til, jeg stilte mine i diverse frisyrer og valgte "slike" da jeg stilte med bl.a. lammeklipp etc. :)

Nå er puddelen en pelsrase, så det er klart at det vil bety noe under bedømmingen hvordan pelsen er. Men en god hund er en god hund, og en god dommer ser at det er en god hund, selv om pelsen er en anelse for kort.

Jeg er forøvrig medlem i et par puddelgrupper på facebook, hvor flere har lagt ut bilder av sine hunder som er stilt nedklippet, og allikevel gjort det greit på utstilling (fått CK, blitt plassert o.l.). Så det er hverken umulig eller utenkelig, tydeligvis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er puddelen en pelsrase, så det er klart at det vil bety noe under bedømmingen hvordan pelsen er. Men en god hund er en god hund, og en god dommer ser at det er en god hund, selv om pelsen er en anelse for kort.

Jeg er forøvrig medlem i et par puddelgrupper på facebook, hvor flere har lagt ut bilder av sine hunder som er stilt nedklippet, og allikevel gjort det greit på utstilling (fått CK, blitt plassert o.l.). Så det er hverken umulig eller utenkelig, tydeligvis :)

Jeg fikk et par ck´er i sin tid på nedklipte pudler. Det var så artig å komme på utstilling med store, stæsja hvite storpuddelgutter med lammeklipp fordi folk flest syntes de var sååååå mye finere enn de med "overdådig" frisyre og spray (som ble brukt før i væla) og det varmet et eier-hjerte. :heart: Jeg stilte ut i både kontinental og andre "stæsjefrisyrer" også, men kort er finfint. :heart:

Men nå har jeg vel breka litt vel mye OT. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At NKK ville komme med et slikt svadasvar og rakke ned på stakkaren som sendte inn leserbrevet kommer vel ikke akkurat som noen bombe.

Kan du være snill å spesifisere hva som er "svada" i svaret fra NKK? Og på hvilken måte det opprinnelige innlegget fra denne utstillingsbesøkeren på noe som helst vis tilkjennegir at skribenten har noe som helst tyngde (!!) å legge bak argumentasjonen sin?

Jeg synes det er ganske utrolig at NKK i det hele tatt har giddet å svare, jeg.

NKK har gjentatte ganger vist at de ikke egentlig er særlig interessert i hundenes helse.

De er interessert i å tolke rasestandarder slik de ser dem.. Faktisk minner det aktuelle svaret veldig om formannen i KC sine svar i forbindelse med "Pedigree dogs exposed".

Javel - på hvilken måte da?

Selv er jeg sjokkert over mange av hundene innen min rase, de fleste er jo bælfeite!

Ja, og som den ivrige og engasjerte dyrevenn du er så har du selvsagt tatt dette opp med eierne du treffer, og som tema i raseklubben din? Kanskje foreslått seminarer om hund, helse, foring og mosjon også?

Sånn sett var det hyggelig på open-showet i fjor.. Der hadde vi dommere som driver et relativt velrennomert oppdrett i rasens hjemland (Crossguns heter kennelen, Storbritannia er hjemlandet)

Disse premierte hunder som var i god form i langt større grad enn jeg har sett tidligere.. Og for første gang plasserte faktisk hannen min seg, han har alltid tidligere fått kritikk som sier at han mangler masse.

Vi får anta at dommeren kom fra England da. Og at du ikke heller vet hva masse er. Det er gammelt nytt at engelske hunder ofte har svært dårlig muskelmasse og kondisjon, så at en engelsk dommer ikke savner masse hos en hund som ellers har blitt satt ned gang på gang forundrer ikke meg.

Når en dommer kommenterer at en hund mangler masse, så sier han ikke at bikkja mangler FETT - han sier at den mangler muskler og gjerne beinstamme...

Dette til tross for at han er en hund som makser ut rasestandarden ganske greit, både i høyde og vekt (ca max høyde, såvidt under maxvekt), og til tross for at han har god og veldefinert muskulatur..

Du vet selvsagt at ratio høyde / vekt ikke nødvendigvis sier noe om massen? Du vet også at "veldefinert" muskulatur er et definisjonsspørsmål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg personlig om eiere av blant annet labrador som får beskjed av veterinær/fysioterapaut å slanke bikkja si fordi den nr.1 er for tjukk, nr.2 har mye lettere for å få problemer med ledd dersom de beholder den overvekten de har, og også hunder som bør slankes for å lette rehabilitering etter operasjon, fordi det tar lenger tid og er større belastning på f.eks. et skadet bein om de har for mye overvekt. Disse samme eierne har da fått kjeft av oppdretterne sine fordi hundene er for tynne.. Ikke vet jeg hvem som har rett, kanskje de som ser hunden som en hvilken som helst hund, og ikke de som ser den i forhold til et "ideal"(f.eks. rasetypisk, kraftig labrador) som kanskje ikke er det ideelle for bikkjas del?

For det ER mye feite bikkjer der ute, og det ER mange som fôrer opp bikkjene før utstilling, og det ER mange dommere som vil ha mer "kjøtt"(les: fett) på kroppen til enkelte raser. Selvsagt er idealet at bikkja ser sånn ut fordi den faktisk har kraftig beinstamme og er godt musklet, men er den ikke det, så er det nest beste å fôre den opp, tydeligvis..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du være snill å spesifisere hva som er "svada" i svaret fra NKK? Og på hvilken måte det opprinnelige innlegget fra denne utstillingsbesøkeren på noe som helst vis tilkjennegir at skribenten har noe som helst tyngde (!) å legge bak argumentasjonen sin?

For det første, svaret fra NKK har ikke noen som helst relevans til leserbrevet.

For det andre er det et faktum at det på utstillinger er en haug av feite dråg som tusler rundt i ringen.. Disse feite drågene blir gjerne belønnet i form av premiering også.

Overvektige hunder burde vært fratatt muligheten til å premieres.. Da ville det nok endt opp med mange diskvalifiserte hnder på utstillinger..

Jeg synes det er ganske utrolig at NKK i det hele tatt har giddet å svare, jeg.

Ja, det synes du nok, men så gjorde de jo egentlig ikke det heller..

Ja, og som den ivrige og engasjerte dyrevenn du er så har du selvsagt tatt dette opp med eierne du treffer, og som tema i raseklubben din? Kanskje foreslått seminarer om hund, helse, foring og mosjon også?

Jeg gir uttrykk for mine meninger i de fora jeg deltar.

Jeg er ikke med i rasegruppen, raseklubben eller NKK.

Vi får anta at dommeren kom fra England da. Og at du ikke heller vet hva masse er. Det er gammelt nytt at engelske hunder ofte har svært dårlig muskelmasse og kondisjon, så at en engelsk dommer ikke savner masse hos en hund som ellers har blitt satt ned gang på gang forundrer ikke meg.

Når en dommer kommenterer at en hund mangler masse, så sier han ikke at bikkja mangler FETT - han sier at den mangler muskler og gjerne beinstamme...

Så du har altså konkludert med at en av de best ansette oppdretterne av rasen ikke vet hvordan en staff skal se ut? Morsomt.

Når det gjelder hannen min har han god beinstamme og bra muskulatur, men han er rett og slett langt tynnere enn dommere flest liker..

Men klart, jeg forstår jo hva du sier, en tilfeldig allrounddommer har naturligvis langt bedre peiling enn en oppdretter gjennom 20 år (de hadde rasen i hus 10 år før de begynte oppdrett)

Særlig interessant er det vel at dommeren nettopp fremhevet muskulaturen til Pan (særlig bakparten) som noe positivt..

Du vet selvsagt at ratio høyde / vekt ikke nødvendigvis sier noe om massen? Du vet også at "veldefinert" muskulatur er et definisjonsspørsmål?

Selvsagt, men dette forholdet sier en hel del om hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg drev labrador oppdrett og var dermed ofte på utstillinger... Jeg synes alltid bikkjene hennes har vært bælfeite, men før hun skulle på utstilling ga hun bikkjene et kneip brød hver for at de skulle ese ut litt og dusjet dem så pelsen ble stående litt rett ut...

så tilogmed hennes hunder var ikke feite nok for utstillingsringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, Gry har fått i sin kritikk at hun trenger mer masse.... Gry som har grovere beinbygning enn mange andre aussier jeg har sett, som tilsynelatende er langt tynnere enn Bridie (når man ser på dem) men veier 2 kg mer enn B, og er grovere rundt hals osv enn det B er. Hun trenger mer masse...

Nå vet vi vel alle at Gry uansett ikke er noen championhund, hun har vel litt for mye av noe og for lite av mye (eller noe sånn) får å kunne kvalifiseres som en champion, men MASSE (om dette er beinbygning) er ikke noe hun trenger mer av.

Og på sist utstilling "feitet" jeg bevisst opp Gry 2 kg ekstra også, før jeg dro dit.

Men hadde jeg latt hu bli så "feit" som hu tilsynelatende burde vært for å sett ut som hun hadde mer "masse", så snakker vi nok 5 kg på lille Gry.... Og da er vi på 26-27 kg på den pelsdotten.

Hadde det ikke vært for at jeg ikke vil bikkja mi så vondt, så kunne det jo vært moro å prøvd det, bare for å se hva dommere evnt ville sagt. Men nei, jeg liker hundene mine slanke jeg. Og da får de heller være det enn at jeg skal prøve å få cert på utstilling ;)

Blir jo forøvrig spennende å høre hva dommer sier om jeg bestemmer meg for å stille Bridie igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Nå vet vi vel alle at Gry uansett ikke er noen championhund, hun har vel litt for mye av noe og for lite av mye (eller noe sånn) får å kunne kvalifiseres som en champion, men MASSE (om dette er beinbygning) er ikke noe hun trenger mer av.

Masse er ikke bare benstamme :) Det er beskrevet flere steder i denne tråden hva som menes om det. Her er ett eksempel på to hunder med lik benstamme, men veldig forskjellig i massen:

talliblaze.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, svaret fra NKK har ikke noen som helst relevans til leserbrevet.

For det andre er det et faktum at det på utstillinger er en haug av feite dråg som tusler rundt i ringen.. Disse feite drågene blir gjerne belønnet i form av premiering også.

NKK gidder å gi en synser som uttaler seg i hytt og gevær såpass oppmerksomhet at de svarer konkret og saklig på hva de driver med i sakens anledning. Innskriveren får langt mer oppmerksomhet enn han fortjener.

Og hvordan vet du at "disse feite drågene" blir premiert fordi de er feite? Det har aldri ramlet deg inn at de blir premiert PÅ TROSS av at de er feite - om det nå er det de er?

Overvektige hunder burde vært fratatt muligheten til å premieres.. Da ville det nok endt opp med mange diskvalifiserte hnder på utstillinger..

Jada, jeg tror det ville vært en smart løsning å starte med innveiing ringside.

Jeg gir uttrykk for mine meninger i de fora jeg deltar.

Jeg er ikke med i rasegruppen, raseklubben eller NKK.

Nå ble jeg veldig overrasket. Not. Du er ikke med i noen offisielle fora, du er ikke medlem av raseklubben og du ønsker ikke å bruke din mulighet til å påvirke på noen som helst måte som kan ha noen som helst innflytelse, men du insisterer på at du vet hvordan NKK som paraplyorganisasjon fungerer og hva de prioriterer.

Veldig innsiktsfullt.

Så du har altså konkludert med at en av de best ansette oppdretterne av rasen ikke vet hvordan en staff skal se ut? Morsomt.

Når det gjelder hannen min har han god beinstamme og bra muskulatur, men han er rett og slett langt tynnere enn dommere flest liker..

Javisst. Hvem kan gi en bedre, mer objektiv og korrekt beskrivelse av din hund enn deg? Du har sikkert haugevis av år med erfaring på baken, leser medlemsblader til alle raseklubbene jevnt og trutt, studerer bilder og stamtavler og tar deg rundt på så mange arrangementer som mulig for å lære mest mulig om rasen og for å få et så bredt erfaringsgrunnlag som det går an å få før du uttaler deg.

Men klart, jeg forstår jo hva du sier, en tilfeldig allrounddommer har naturligvis langt bedre peiling enn en oppdretter gjennom 20 år (de hadde rasen i hus 10 år før de begynte oppdrett)

Særlig interessant er det vel at dommeren nettopp fremhevet muskulaturen til Pan (særlig bakparten) som noe positivt..

Det jeg sier er at engelske hundefolk/oppdrettere/kennel-eiere har et helt annet forhold til mosjon, foring og kondisjon enn vi har i Skandinavia. Og jeg påstår uten blygsel at 10 års eierskap eller langt oppdretteri ikke nødvendigvis gjør deg smartere eller flinkere til å se hva kondisjon/masse er, selv om man bor i UK.

Du mener altså at fordi dommeren som har satt opp din hund har lang erfaring med rasen i rasens hjemland og er oppdretter, så ser HAN nødvendigvis hva som er fett/masse, mens en norsk oppdretter/dommer ikke har samme peiling fordi...? En velansett oppdretter fra Norge er dum og ser ikke forskjell på fett, muskler og beinstamme, men en engelsk oppdretter gjør det?

Min rase, som også er engelsk, btw, har neppe en eneste "show"oppdretter i hjemlandet som mosjonerer hundene sine bevisst (som å sykle med dem, gå lange turer med dem eller slippe dem løs i heia), bikkjene har generelt dårlig muskulatur og er feite og dvaske og foringsregimet baseres på vom, og har som mål å få hundene så runde i hold som overhode mulig. En rase forvaltes ikke nødvendigvis best i rasens hjemland - det følger ikke automatisk med kunnskap om avl, ernæring og genetikk med en nasjonalitet. Jeg ville aldri vurdert å kjøpe valp fra min rases hjemland der. Not in a million years - blant annet fordi de i UK over alt for lang tid har vært preget av strenge karantenebestemmelser, har sett veldig få hunder andre steder, og generelt har skylappene på.

My 5 cents worth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i at NKK snor seg litt unna det å ta opp eksteriørhunder som har blit for feite. Men at mange av dere sier at masse alltid er fett er jo feil. Så da mener dere helt klart at den nederste bikkja her er feit antar jeg?

Kropp, svært lite masse:

430652_161691397284433_100003307205402_219326_1304531855_n.jpg

Kropp, mer masse:

381495_103292533124320_100003307205402_14924_1291658791_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Masse og fett er ikke det samme, men altfor mange bruker "masse" for å unngå å innrømme at bikkja er feit, eller feiter opp bikkja for at den skal få mer "masse". Og der har vi vel problemet i et nøtteskall...

kunne ikke vært mer enig!

ser såå mange særlig med molloserraser som feiter opp hunden for at den skal se kraftigere ut...

Jeg var på dogs4all, og fulgte med på engelsk bulldog ringen og bullterrier ringene. Etter min mening var godt over halvparten av hundene i begge de ringene overvektige, og flere av dem var rett og slett bælfeite. Det er jo absolutt ikke bra for hundenes helse... Og det kan godt hende at noen hunder vinner, på tross av at de er feite, fordi de ellers er veldig riktige.

MEN jeg er helt sikker på at mange dommere kunne vært flinkere til å dømme ned overvektige hunder/usunne hunder, og dømme opp hunder som ser sunnere ut/er i bedre form.. Det hadde iallefall gagnet hundene veldig...

Har lagt ut denne setningen fra en kritikk på en engelsk bulldog før, men legger den ut igjen: "Trenger mer "masse" for utstilling, men i denne kondisjonen vil hun leve et langt og lykkelig liv."

:no:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...