Gå til innhold
Hundesonen.no

korthåret vakthund som IKKE sikkler?


Rikkalv
 Share

Recommended Posts

Det vet jeg ikke fordi jeg aldri har hatt den rasen og hilst på svært få av dem

Og så lenge jeg ikke jakter og disse hundene har visstnokk ekstremt stort aktivitets behov

Jakt hunder varsler som oftest.

Det er generelt veldig få hunder som ikke varsler når noen kommer. Det kan være individuelt i raser.

Poenget mitt var at om du er ute etter en hund som varsler så ser du på helt feil raser.

Det er riktig. En hund som bare skal brukes til å varsle eieren vil være en fordel av å være liten, billig som mulig i drift... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 108
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ville sett mer på pinscheren om jeg var deg Utifra det du skriver så tror jeg Ridgeback krever mer aktivitet enn du kommer til å gi den, dette gjelder nok flere raser. En pinscher kan også være veldi

Skal du ha en hund som varsler kan du jo se på chihuahua - eller dvergschnauzer for den del. Raser som varsler når noen kommer.

Jeg synes hele greia med dette voldsomme fokuset på vaktbiten og behovet for beskyttelse er litt suspekt, jeg. Jeg bor midt i Oslo sentrum og har slottsparken som "hage", hvor det jo som kjent til sta

Mange gode varslere :)

Dvergschnauzer, pinschere m fler kan da fint bære kløv - mine gjør det samme som grandene til tulip de, vi går ofte i marka sammen.

Poenget mitt var at om du er ute etter en hund som varsler så ser du på helt feil raser.

Vell ikke vondt ment men jeg kan ikke fordra Dvergschnauzer utseende messig og som sagt ute etter Korthåret hund og selv setter jeg Bruksområde før utseende . Men kan ærlig innrømme at jeg kan være kresen nå er ikke GD den som er kjent for og leve lengst men uansett må det vell være forutsetning at du synes hunden din ser fin ut når du skal bo enn del år sammen...

Pinschere er enn rase jeg har sett veldig lite eller ingeting til men om det er sånn: http://www.google.no/imgres?q=pinschere&hl=no&gbv=2&biw=1366&bih=592&tbm=isch&tbnid=bmCpi8B97bDrJM:&imgrefurl=http://cinoclubebivar.wordpress.com/category/pinchers-e-schnauzers/&docid=uBJmUhF4No_4tM&imgurl=http://cinoclubebivar.files.wordpress.com/2010/10/german-pinscher-standart.jpg&w=506&h=380&ei=zWdDT4TfOafE4gTat9CvCA&zoom=1&iact=hc&vpx=316&vpy=143&dur=381&hovh=194&hovw=259&tx=104&ty=105&sig=117591657228829606763&page=1&tbnh=125&tbnw=161&start=0&ndsp=24&ved=0CEMQrQMwAQ

Så må jeg si at den så VELDIG VEEELDIG pen ut jeg mener fargene til rottweiler ok størelse og ikke minst "Floppy" ears <3 så den skal jeg absolutt se litt nermere på og lese om ser heller ikke ut som enn veldig siklette hund . Og alt i alt så er det vell mer praktisk størelse i båt osv .. . For meg ser det ut som den kan være på samme størelse som litt mindre enn Labrador ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig. En hund som bare skal brukes til å varsle eieren vil være en fordel av å være liten, billig som mulig i drift... :)

Og som ikke sikler + kan bære kløv (dog ikke mange kiloene, men det var jo heller ikke tema :whistle: ) = *trommevirvel* Eeeeeen Lhasa Apsoooooooo :ahappy: Kan velge om du vil ha pels or not.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at den er veldig liten vertfall Miniatyr pinscher .. er pinscher det samme som miniatyren eller er dette enn mellom ting mellom dobberman pinscher og Miniatyr?

Og kunne noen fortalt hvorda man ignorer folk ? Synes dere virker som enn herlig gjeng men er 1 individ her inne jeg kunne tenkt meg og ignorer or mitt vedkomende

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som varsler? :P Og som kan brukes til kløv og tur? Jeg tror ikke jeg klarte å få med men HVA du skulle bruke hunden til jeg, sorry. Men jaja...

Ridgeback er ikke en typisk siklerase :) Den er korthår, mitt inntrykk er at den kan varsle ved besøk, innbrudd osv. Og kløv og tur ekke noe problem :) Ellers så er det Hvit gjeterhund da :) Korthåret sådan!

Ellers så tror jeg varsling og reaksjon er vanlig hos alle raser om eier blir overfalt eller et innbrudd finner sted? Jeg tror begge mine hunder hadde laget et bråk uten like om jeg skulle bli overfallt på gata.

Men å skaffe seg hund BARE på grunnlag av at den skal varsle hvis du blir overfallt? Det syns jeg er feil. Om du forteller hva formålet med hunden er (hva du skal bruke den til, hvor mye mosjon den vil få, hvor mye alene osv) så er det lettere for oss å komme med tips om hunderaser...

Ser nå at den er veldig liten vertfall Miniatyr pinscher .. er pinscher det samme som miniatyren eller er dette enn mellom ting mellom dobberman pinscher og Miniatyr?

Og kunne noen fortalt hvorda man ignorer folk ? Synes dere virker som enn herlig gjeng men er 1 individ her inne jeg kunne tenkt meg og ignorer or mitt vedkomende

Pinscher også tidligere kalt mellompinscher er størrelsen mellom dverg og dobermann :)

Ta på skylappene og overse innleggene? Eller rapporter de innleggene du syns bryter forumreglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell ikke vondt ment men jeg kan ikke fordra Dvergschnauzer utseende messig og som sagt ute etter Korthåret hund og selv setter jeg Bruksområde før utseende . Men kan ærlig innrømme at jeg kan være kresen nå er ikke GD den som er kjent for og leve lengst men uansett må det vell være forutsetning at du synes hunden din ser fin ut når du skal bo enn del år sammen...

Du må for all del ikke tro jeg prøver å pushe på deg DS, det gjør jeg ikke.

Men du skriver bruksområde før utseende, og så lister du opp en haug med raser som ikke dekker det bruksområdet du trekker frem hele tiden, nemlig vakt. Du burde kanskje sette deg litt bedre inn i hva som er vakthunder - det var poenget mitt. Vakthunder/varslere er gjerne mindre raser som blant annet dvergschnauzer, chihuahua, dvergpincher osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert rhodesian ridgeback? De er litt "sunnere" i konstruksjonen enn grand danois, men også store, og ikke minst veldig, veldig vakre. :wub: Skal ikke uttale meg om vokt-eller vaktegenskaper hos rr, og trur kanskje det var kan være lurt å dempe worst case scenario-tankene dine om hva bikkja skal kunne brukes til dersom du tar kontakt med oppdrettere, men utifra de mer "normale" bruksområdene du later til å ønske deg, trur jeg nok at rr kan være verdt å sjekke ut. :)

Her er lenke til klubbsiden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som varsler? :P Og som kan brukes til kløv og tur? Jeg tror ikke jeg klarte å få med men HVA du skulle bruke hunden til jeg, sorry. Men jaja...

Ridgeback er ikke en typisk siklerase :) Den er korthår, mitt inntrykk er at den kan varsle ved besøk, innbrudd osv. Og kløv og tur ekke noe problem :) Ellers så er det Hvit gjeterhund da :) Korthåret sådan!

Ellers så tror jeg varsling og reaksjon er vanlig hos alle raser om eier blir overfalt eller et innbrudd finner sted? Jeg tror begge mine hunder hadde laget et bråk uten like om jeg skulle bli overfallt på gata.

Men å skaffe seg hund BARE på grunnlag av at den skal varsle hvis du blir overfallt? Det syns jeg er feil. Om du forteller hva formålet med hunden er (hva du skal bruke den til, hvor mye mosjon den vil få, hvor mye alene osv) så er det lettere for oss å komme med tips om hunderaser...

Vell hunden vil blir brukt til . Varsling (Ønsket)

Kløv bæring turer i skogen . trening av triks og ellers bare go tur kompis som ikke sikkler korthåret og ønske om evnt stor lojalitet og veldig snil mot både meg og andre i familien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må for all del ikke tro jeg prøver å pushe på deg DS, det gjør jeg ikke.

Men du skriver bruksområde før utseende, og så lister du opp en haug med raser som ikke dekker det bruksområdet du trekker frem hele tiden, nemlig vakt. Du burde kanskje sette deg litt bedre inn i hva som er vakthunder - det var poenget mitt. Vakthunder/varslere er gjerne mindre raser som blant annet dvergschnauzer, chihuahua, dvergpincher osv :)

Sant nokk men du har jo enn helt klart bedre forebygende efekt med enn større hund og bruksområde på Kløv er minst like viktig .

Og ja jeg ramser opp hauger med raser . Og jeg dømmer for og i mot . som jeg snart har gjort 1 halvt år fordi jeg vet hvor lenge enn hund kan leve og vil ikke ta meg enn hund jeg ikke klarer og leve med . Så må vell være bedre og VIRKELIG tenke igjennom rasevalg :)

Og er ikke sånn at jeg absolutt må bruke hunden til noe om for eks. jeg får enn rase som varsler men som ikke kan bære kløv enn som kan bære kløv men ikke varsle vises versa vitkigste av alt er jo og få enn "kompis" og selskap og turkamerat enn at den skal passe 110% ved ønskene om bruksområdene jeg har .

Men er jo ønske og ikke ett must . Men noe jeg er fullstendig klar på er at jeg ikke skal ha enn "gneldrette veskehund"

Men heller enn stor hund . og varsling da prater jeg ikke om enn lite klump som flyr rundt og skriker i hytt og pyne men enn som du vet at når han varsler så er det grunn til og lette på ræva og se litt rundt hus hjørne .

Men som sagt alt er ønsker og Kompiser på tur kommer forann varsling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell hunden vil blir brukt til . Varsling (Ønsket)

Kløv bæring turer i skogen . trening av triks og ellers bare go tur kompis som ikke sikkler korthåret og ønske om evnt stor lojalitet og veldig snil mot både meg og andre i familien

Hvor mye tur er det snakk om? :)

Ridgeback kan nok passe fint om du er aktiv nok ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pinschere er flotte hunder. Jeg synes de har passelig størrelse men nå ville ikke jeg hatt GD fordi jeg synes de er alt for store ;) men helt klart fine hunder, og tispa som min morfar hadde for 25 år siden var en flott hund på mange måter.

En venninne av meg har en pinscher og det er i alle fall lyd i dyret. Hun er ganske aktiv, men kan også ligge rolig ganske lenge av gangen. Mitt største "problem" med den hunden (om det er generelt for rasen vet jeg ikke) er at hun hverken liker regn eller kulde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du om Cane Corso eller Dogo Canario?

Jeg har en som er mix av Dogo Canario og staffordshire bull terrier. Han har sånn "Dogo- tryne", men sikler ikke i det hele tatt.

Snill og god er han og en yppelig vakthund. Han gir god beskjed, med dyp røst at noen eller noe nærmer seg. Eneste han hadde strøket på er at han er så inderlig glad i folk <3 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye tur er det snakk om? :)

Ridgeback kan nok passe fint om du er aktiv nok ;)

Jeg kommer til og gå ut raske turer da den har behov for og gjøre fra seg

Ellers 1 halvtimes gåtur morgen halvtime kveld og ellers aktivitet inne iform av trening .

Og minst 1 heldag ute til skogs vær uke . På sommer flere heldagser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva synes du om Cane Corso eller Dogo Canario?

Jeg har en som er mix av Dogo Canario og staffordshire bull terrier. Han har sånn "Dogo- tryne", men sikler ikke i det hele tatt.

Snill og god er han og en yppelig vakthund. Han gir god beskjed, med dyp røst at noen eller noe nærmer seg. Eneste han hadde strøket på er at han er så inderlig glad i folk <3 :P

Dogo canario er helt klart på liste over evntuelle raser jeg kunne tenkt meg . Ganske tett opp under Amrikansk Bulldog

Men har hørt bulldogen skal være sta vet ikke hvordan dette er med Dogo ?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rhodesian ridgeback trenger mye trim, så hvis du tenker at en pointer krever for mye, så kan det hende denne også blir for mye for deg. Den er utrolig sta og egenrådig, så den passer ikke for alle. Ikke noen hund som man får gratis samarbeid med. :)

Ja nå har jeg jo skrevet trim nivået jeg har tenkt meg . Har bare hørt mange steder Pointer trenger ekstremt mye . men uansett er RR enn rase jeg egentlig ikke har vurdert så mye fordi den har jo den karakteristiske tegnet på Ryggen hvilket i mine øyne ser helt forferdelig ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sett mer på pinscheren om jeg var deg :) Utifra det du skriver så tror jeg Ridgeback krever mer aktivitet enn du kommer til å gi den, dette gjelder nok flere raser. En pinscher kan også være veldig aktiv, men blir litt slik du former den... Men du bør kanskje belage deg på litt lengre turer :) For 30 min ekke særlig lang tur.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå har jeg jo skrevet trim nivået jeg har tenkt meg . Har bare hørt mange steder Pointer trenger ekstremt mye . men uansett er RR enn rase jeg egentlig ikke har vurdert så mye fordi den har jo den karakteristiske tegnet på Ryggen hvilket i mine øyne ser helt forferdelig ut

Det er fullt mulig å kjøpe en RR uten ridge. :)

Men hvorfor ønsker du deg en vakthund? Bor du i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dogo canario er helt klart på liste over evntuelle raser jeg kunne tenkt meg . Ganske tett opp under Amrikansk Bulldog

Men har hørt bulldogen skal være sta vet ikke hvordan dette er med Dogo ?..

Dogoen er et stabeist :D

Det er litt av sjarmen til Obelix (mixen vår) Han er den stae hunden med det store hjertet :P

Når man trener titt og ofte med hunden, så blir den mer og mer vant til å lytte på deg. Vi trener klikkertrening/ positive forsterkere.

Dogoen KAN være temperamentsfull og bør trenes av stabile, dyktige mennesker som KAN hund (synes jeg :P)

Dogo Canario er ingen hund for nybegynnere. Det betyr ikke hvor lenge man har eid en hund, men hvor mye man har lært på "reisen". Anbefaler mange av www.canis.no sine bøker. Her er oppdatert litteratur om trening og adferd hos hund.

Dogoen er en kjempeflott hund på mange måter.

Her er hjemmesiden deres:

http://www.ndck.info/omklubben.htm

Eller er det en annen hund som ligner mye, det er Presa Canario. Kjempeflotte hunder det også.

Edit: De er visst lettlærte og gode arbeidshunder. Kan hende jeg er litt villedet ettersom min fortsatt er "tenåring" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...