Gå til innhold
Hundesonen.no

Liker buret sitt


Ballong
 Share

Recommended Posts

Denne støtter jeg. Ha bur inne om du har plass og synes de er pene og funksjonable osv osv, men hvorfor skal døra lukkes igjen når bikkja ligger i det og den trives så godt der?

Man trenger ikke lukke døren nei, men poenget mitt var at hunden ikke merker forskjell så lenge den sover og at det ikke er forskjell på en sovende hund i et bur med lukket dør eller et bur med åpen dør så lenge man vet at hunden sover. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bortsett fra at det er en stygg inventar da

Da foreslår jeg at du tar av døren. Er jo ikke noe galt med bur hvis du bruker det som en slags hundeseng. Tror de ferreste er imot det. Det er det å sperre hunden inne unødvendig "vi" er i mot

Mozza sov i bur hver natt frem til hun flyttet hit. De første dagene søkte hun mye mot buret og kunne virke som hun trivdes der, nå går hun bare inn frivillig hvis hun har stjålet noe eller jeg kommer

Forskjellen er vel at hunder liker å bytte stilling, underlag og temperatur når de sover.

Det er jo umulig med lukka burdør, med mindre du sitter og ser på hunden 100% av tiden den er i buret.

Med åpen dør kan hunden gå ut om den vil.

Det er vel forskjell på hunder der og, noen ligger helt rolig i kjempemange timer, andre er mer rastløse. Og det er forskjell på strl. på bur.

Nå er ikke jeg noen burforkjemper osv, men synes ikke man skal ta helt av heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det ikke som en selvfølge at min valp trives overalt, for han trenger mye kontakt og vil helst være med oss overalt hele tiden, derfor ville jeg uttrykke min glede over at han er mer selvstendig og la seg et sted unna oss. Han har pleid å ville ligge på fanget, inntil hele tiden :P

Da skal du i alle fall være ytterst forsiktig med å stenge ham inne der. Plutselig våkner han og vil ut, du er ikke der, og han oppdager at han er sperret inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal du da ha den burdøren lukket? Jeg skjønner det virkelig ikke altså... :icon_confused:

Poenget er ikke at den skal være lukket, men at det ikke er verre enn at den er åpen så lenge man følger med.

Jeg fikk inntrykket av at med en gang man lukket døra - uansett - var ting grusomt og så myyyye verre. Og det er jo ikke sant så lenge man følger med.

Men nok om det :P:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan det spille noen rolle når han sover? Det er ikke slik at hunder ser ting når de sover, da sover de. Så om hunden går inn i buret og sover, spiller det ingen rolle om døra blir lukket eller om den er åpen, så lenge man følger med på når hunden våkner igjen.

Man trenger ikke lukke døren nei, men poenget mitt var at hunden ikke merker forskjell så lenge den sover og at det ikke er forskjell på en sovende hund i et bur med lukket dør eller et bur med åpen dør så lenge man vet at hunden sover. :)

Har du noengang brukt noen timer etter at du har lagt deg til å feks lese, mens hunden din får lov til å ligge akkurat der den vil? Jeg gjør dette hver eneste kveld (leser kanskje ikke i mange timer, men du skjønner hva jeg mener), og jeg skal love deg at hadde mine hunder måttet ligge i bur om natta, hadde det frarøvet dem muligheten til å skifte liggeunderlag, temperatur og kontakt med meg. De tasler ikke rundt, men det kan hende de står opp og drikker litt, ligger litt på parketten fordi der er det kaldt, tester ut hundesengene, kommer oppi til meg igjen, tester en hundeseng igjen osv. Det er sjelden jeg våkner uten begge to i senga, men det er sjelden begge sovner sammen med meg oppi den.

Jeg synes det er stygt å bure bikkja si inne. Enda verre er det å bruke bur på dagtid mens man er borte, av "hensyn til hunden". Jeg unngår i størst mulig grad å bruke bur også på utstilling, og setter heller opp en grind hvor flere hunder kan være sammen og kose seg.

Du må "gjerne" bruke bur på valpen din, men at det bidrar til å gjøre han mer selvstendig, er jeg overhodet ikke enig i. Og du må jaggu være ærlig nok med deg sjøl til å innrømme at det ikke er for hans skyld at du synes det er så supert med bur, altså.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er ikke at den skal være lukket, men at det ikke er verre enn at den er åpen så lenge man følger med.

Jeg fikk inntrykket av at med en gang man lukket døra - uansett - var ting grusomt og så myyyye verre. Og det er jo ikke sant så lenge man følger med.

Men nok om det :P:lol:

Nei, fordi da slipper du den ut når den våkner - men jeg skjønner fremdeles ikke poenget. Men men, selv om jeg synes det er kjedelig å sitte og se på et bur, finner vel kanskje andre glede i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noengang brukt noen timer etter at du har lagt deg til å feks lese, mens hunden din får lov til å ligge akkurat der den vil? Jeg gjør dette hver eneste kveld (leser kanskje ikke i mange timer, men du skjønner hva jeg mener), og jeg skal love deg at hadde mine hunder måttet ligge i bur om natta, hadde det frarøvet dem muligheten til å skifte liggeunderlag, temperatur og kontakt med meg. De tasler ikke rundt, men det kan hende de står opp og drikker litt, ligger litt på parketten fordi der er det kaldt, tester ut hundesengene, kommer oppi til meg igjen, tester en hundeseng igjen osv. Det er sjelden jeg våkner uten begge to i senga, men det er sjelden begge sovner sammen med meg oppi den.

Jeg synes det er stygt å bure bikkja si inne. Enda verre er det å bruke bur på dagtid mens man er borte, av "hensyn til hunden". Jeg unngår i størst mulig grad å bruke bur også på utstilling, og setter heller opp en grind hvor flere hunder kan være sammen og kose seg.

Du må "gjerne" bruke bur på valpen din, men at det bidrar til å gjøre han mer selvstendig, er jeg overhodet ikke enig i. Og du må jaggu være ærlig nok med deg sjøl til å innrømme at det ikke er for hans skyld at du synes det er så supert med bur, altså.

Ja, det har jeg, og han ligger stort sett rolig hele natta, flytter kanskje 20 cm på seg innimellom.

Ligger for det meste i armkroken eller rundt der :D

Nei, fordi da slipper du den ut når den våkner - men jeg skjønner fremdeles ikke poenget. Men men, selv om jeg synes det er kjedelig å sitte og se på et bur, finner vel kanskje andre glede i det..

Alle har hver sine interesser :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*random*

Du må lære deg å multisitere.

Syns det virker som om du prøver å provosere eller dra i gang en diskusjon, uten egentlig å ha noe å diskutere. Du er mot burbruk, men ikke helt. Du er for burbruk, men bare litt. Nei, denne tråden er rett og slett kjedelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere slike "pene og praktiske" burmøbler på fb hvor folk "liker" i hytt og gevær og kommenterer om hvor kjekt det hadde vært. Jeg synes det bare er trist at bur blir normalisert på den måten og at det hører med det å ha hund..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bur, som brukes daglig. Buret brukes på følgende måte: Jeg har en veldig trang og upraktisk gang, og buret står ved døren og fyller to veldig plassbesparende funksjoner; bord til å legge fra meg veske, nøkler osv og liggeplass for hunden når den kommer inn. Døra er alltid åpen. Hunden MÅ legge seg i buret når den kommer inn, det er rett og slett bare sånn det er, og rutinen er så innøvd at hun gjør det automatisk. Hun må ligge der til hun får lov til å komme inn, dvs når hun er tørr. Jeg kunne selvsagt hatt et lite bord der i stedenfor et bur, og hatt teppet til hunden under og legge veska osv oppå, men siden jeg fikk buret i gave og ikke har et slikt bord ble det buret som ble stående der.

Da jeg fikk hunden ved 5mnd alder hadde hun burangst, hadde tydeligvis blitt stengt inne i bur av "praktiske grunner" ofte og hatet bur. Nå er hun 3 år, og legger seg gjerne frivillig i buret for å sove både dag og natt. Jeg stenger svært sjelden døra, og hun har sluttet å anse buret som noe negativt, heller noe trygt og kjent. Nå kan jeg stenge døra uten at hun stresser. Ikke det at jeg har behov for det, men jeg er litt sånn at jeg vil trene på ting jeg ser hunden har problemer med. Plutselig kan det jo skje situasjoner hvor hun puttes i bur, og da er det greit hun ikke dør på seg. Hun ble bl.a satt i bur hos hundefrisøren, noe jeg ikke tenkte på, og det gikk heldigvis bra.

Ja, ville altså bare fortelle at det å ha bur inne ikke nødvendigvis betyr at hunden oppbevares i det med stengt dør :) Hunden min er så lite buret inne, innestengt og bundet fast som en hund kan være tror jeg. Ikke ligger hun i bur med stengt dør, ikke stenges hun på eget rom noen gang og hun er alltid løs ute, både i hagen og på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du ikke skjønt det, Stella :lol: Så lenge hunden er i et bur noen ganger i løpet av livet (spiller ingen rolle om døra er lukket, bur er bur!), så er man dyremishandler!

Og det er grov vanskjøtsel!

Sånn som jeg da, som lot hunden sove i buret sitt 1 natt for noen dager siden, jeg burde egentlig ikke hatt hund..

Du må lære deg å multisitere.

Syns det virker som om du prøver å provosere eller dra i gang en diskusjon, uten egentlig å ha noe å diskutere. Du er mot burbruk, men ikke helt. Du er for burbruk, men bare litt. Nei, denne tråden er rett og slett kjedelig.

Da kan jeg vel hjelpe deg litt med å oppklare litt:

Nei, en "burbrukdiskusjon" er ikke noe man kan diskutere her inne, og meningen med å starte opp tråden var ikke å starte en slik diskusjon heller.

Og merk mine ord; Grunnen til at jeg startet tråden var fordi jeg var stolt av at hunden klarte/ønsket å ligge et annet sted enn klin inntil oss hele tiden, jeg så på det som fremgang at han valgte å legge seg et annet sted. Og kun det. Egentlig er det helt uinteressant for meg at andre er imot bur. Eller for bur. Jeg bryr meg ikke :P Jeg bruker ikke bur selv, kun i bil. Sånn, ferdig!

Om tråden er kjedelig, betyr ikke det at du trenger å skrive det. Jeg går ikke inn i dine tråder og skriver hvor kjedelige de er :P Hvis man gjør det, gir man et dårlig inntrykk av seg selv dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ballong, vær så snill å bruk multisitat! :) Det er den knappen ved siden av svar, trykk på den på alle innlegg du vil svare på, og de samles opp i en liten boks som du trykker på når du er klar til å svare. Det er veldig rotete og uoversiktlig når du svarer for hver post.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg til temaet! Og send andre ting på PM! :)

Uff da. Hvordan er det du snakker til folk? Hva var temaet igjen?

Da kan jeg vel hjelpe deg litt med å oppklare litt:

Nei, en "burbrukdiskusjon" er ikke noe man kan diskutere her inne, og meningen med å starte opp tråden var ikke å starte en slik diskusjon heller.

Og merk mine ord; Grunnen til at jeg startet tråden var fordi jeg var stolt av at hunden klarte/ønsket å ligge et annet sted enn klin inntil oss hele tiden, jeg så på det som fremgang at han valgte å legge seg et annet sted. Og kun det. Egentlig er det helt uinteressant for meg at andre er imot bur. Eller for bur. Jeg bryr meg ikke :P Jeg bruker ikke bur selv, kun i bil. Sånn, ferdig!

Om tråden er kjedelig, betyr ikke det at du trenger å skrive det. Jeg går ikke inn i dine tråder og skriver hvor kjedelige de er :P Hvis man gjør det, gir man et dårlig inntrykk av seg selv dessverre.

Ah, så du var egentlig ikke interessert i å starte noen diskusjon i det hele tatt. Selvfølgelig går det fint an å diskutere en burdiskusjon her inne. Enda mer interessant er det kanskje å diskutere burbruk. Særlig hvis det kan hjelpe noen til å ta til vettet.

Du som er så interessert i hundevelferd og vurderer å ringe mattilsynet på vegne av andres hunder, burde kanskje ha et bevisst forhold til andres burbruk, også. Hvis det ikke interesserer deg, er du kanskje ikke den rette til å vurdere andre hunders velferd.

Er det du som setter kriteriene for hva slags inntrykk man gir andre, burde du kanskje titte rundt deg for å være sikker på at du ikke sitter i et glasshus, før du kaster steinen.

Ballong, vær så snill å bruk multisitat! :) Det er den knappen ved siden av svar, trykk på den på alle innlegg du vil svare på, og de samles opp i en liten boks som du trykker på når du er klar til å svare. Det er veldig rotete og uoversiktlig når du svarer for hver post.

Har prøvd å si det, jeg også. Det bryter med retningslinjene å dobbeltposte, vet du, Ballongen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, så du var egentlig ikke interessert i å starte noen diskusjon i det hele tatt. Selvfølgelig går det fint an å diskutere en burdiskusjon her inne. Enda mer interessant er det kanskje å diskutere burbruk. Særlig hvis det kan hjelpe noen til å ta til vettet.

Du som er så interessert i hundevelferd og vurderer å ringe mattilsynet på vegne av andres hunder, burde kanskje ha et bevisst forhold til andres burbruk, også. Hvis det ikke interesserer deg, er du kanskje ikke den rette til å vurdere andre hunders velferd.

Nei, nettopp! Du har skjønt det nå ;) Ja, hadde jeg visst om noen som puttet hundene i et lite bur store deler av livet, kunne jeg sikkert anmeldt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har du ikke skjønt det, Stella :lol: Så lenge hunden er i et bur noen ganger i løpet av livet (spiller ingen rolle om døra er lukket, bur er bur!), så er man dyremishandler!

Og det er grov vanskjøtsel!

Sånn som jeg da, som lot hunden sove i buret sitt 1 natt for noen dager siden, jeg burde egentlig ikke hatt hund..

Du kan ikke ha lest burdiskusjonene her inne så veldig nøye ser jeg...

Bur med åpen dør er en stygg hundeseng, men ikke noe annet enn en hundeseng. Det er når man lukker døra at problemet oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ballong: Lær deg å bruk multisitat nå. Trykk multisitat på alle innleggene du vil svare på og så trykk reply to quoted posts. Det er ikke lov å dobbelposte og vi har slått sammen ganske mange av dine poster nå.

Ellers rydder jeg opp usakligheter i tråden.

Moderator Anette

Kommentering på moderering taes på PM eller i rapport.

Men har du ikke skjønt det, Stella :lol: Så lenge hunden er i et bur noen ganger i løpet av livet (spiller ingen rolle om døra er lukket, bur er bur!), så er man dyremishandler!

Og det er grov vanskjøtsel!

Nå tror jeg du leser litt for mye mellom linjene.

Mine hunder ligger i bur hver dag faktisk, på natta velger de mellom bur (uten dør for det er hengslet av.. ), gulv, to hundesenger eller senga. Som regel begynner de i senga, ene lander i hundesenga og hu andre i buret. Men jeg låser de aldri inne!

edit:

HAHA jeg dobbeltpostet nettop :lol: men forrige var moderering og da var jeg jo en moderator og nå er jeg meg selv :frantics::lol:

Endret av Djervekvinnen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ha lest burdiskusjonene her inne så veldig nøye ser jeg...

Bur med åpen dør er en stygg hundeseng, men ikke noe annet enn en hundeseng. Det er når man lukker døra at problemet oppstår.

Hva hvis man har døra åpen, men kommanderer hunden til å være i buret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke ha lest burdiskusjonene her inne så veldig nøye ser jeg...

Bur med åpen dør er en stygg hundeseng, men ikke noe annet enn en hundeseng. Det er når man lukker døra at problemet oppstår.

Nei, det interesserer meg egentlig ikke så veldig, er andre ting jeg leser først.

Nå tror jeg du leser litt for mye mellom linjene.

Mine hunder ligger i bur hver dag faktisk, på natta velger de mellom bur (uten dør for det er hengslet av.. ), gulv, to hundesenger eller senga. Som regel begynner de i senga, ene lander i hundesenga og hu andre i buret. Men jeg låser de aldri inne!

edit:

HAHA jeg dobbeltpostet nettop :lol: men forrige var moderering og da var jeg jo en moderator og nå er jeg meg selv :frantics::lol:

Hva hvis jeg skriver at jeg har splittet personlighet? :P

Og hva gjør man hvis man ser at man ikke har "multiquota", men ikke kan gjøre noe med det?

Uhel skjer.. sånn som nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis jeg skriver at jeg har splittet personlighet? :P

Og hva gjør man hvis man ser at man ikke har "multiquota", men ikke kan gjøre noe med det?

Uhel skjer.. sånn som nå!

Da rapporterer man sitt eget innlegg sånn at det blir rettet opp så fort som mulig, også sørger du for å bruke multisitat neste gang. Det er faktisk latterlig enkelt, hvis man bare gidder.

Oppdager du at det er en ny post du vil svare på uten at noen andre har postet etter din post ganske fort, så finnes det en fin knapp som heter rediger. Også latterlig enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva hvis man har døra åpen, men kommanderer hunden til å være i buret?

Det blir for meg på lik linje som å kommandere hunden til å ligge en bestemt plass ellers.

Nei, det interesserer meg egentlig ikke så veldig, er andre ting jeg leser først.

Hvorfor er du da egentlig på et forum om det ikke interesserer deg å lese hva andre har å si? Da kan du jo bare skrive blogg - stenger du for kommentarer der så kan du jo sitte der og være enig med deg selv uten at noen stiller ekle spørsmål...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...