Gå til innhold
Hundesonen.no

Liker buret sitt


Ballong
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vet om mange som er imot burbruk osv, og jeg kan skjønne at folk er imot feil bruk av bur.

Men min liker tydeligvis buret sitt han :o

Aner ikke hvorfor! Skulle teste i natt, og da sov han i buret hele natten. Ikke noe piping eller noe som helst, bare lå og snorket. Og idag, på dagen, har han sovet i buret sitt mesteparten av tiden når han har sovet. Han ligger der nå og sover. Føler seg vel trygg der da?

Har ikke brukt bur før, men burde kanskje begynne med det siden han liker det så godt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bortsett fra at det er en stygg inventar da

Da foreslår jeg at du tar av døren. Er jo ikke noe galt med bur hvis du bruker det som en slags hundeseng. Tror de ferreste er imot det. Det er det å sperre hunden inne unødvendig "vi" er i mot

Mozza sov i bur hver natt frem til hun flyttet hit. De første dagene søkte hun mye mot buret og kunne virke som hun trivdes der, nå går hun bare inn frivillig hvis hun har stjålet noe eller jeg kommer

Mine hunder er alle vant til bur.

Og de kan fint finne på å legge seg i bur om jeg har et framme, noe jeg skjelden har da jeg ikke finner det nødvendig annet enn ved skade o.l

Ser ingen grunn til å begynne å bruke bur av den grunn.

Vil ha hunder som takler bur ja, og som slapper av der, men hva jeg ikke vil ha er hunder som MÅ ha bur for å kunne slappe av.

Vi reiser mye, og jeg har ingen interesse av å fylle opp hotellrommet med bur for at hundene skal klare å slappe av liksom.

Blir ikke mye hotellrom igjen for oss da med 4 bur på det meste... :D

Så mine hunder velger selv hvor de vil sove stort sett, og kan dermed fint sove løse uansett hvor.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var det med 'feil' bruk av bur da. Her er man nok endel uenig på hva som er feil.

Hunden vår ligger/sover i bur titt og ofte den, men da som seng (altså med døra opp)

Er hunden f.eks tørst eller vil skifte liggerunderlag så setter den nok ikke pris på ikke å ha mulighet til det - noe den ikke har i bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Vi reiser mye, og jeg har ingen interesse av å fylle opp hotellrommet med bur for at hundene skal klare å slappe av liksom.

Blir ikke mye hotellrom igjen for oss da med 4 bur på det meste... :D

Blir ikke mye hoteller der de krever bur eller.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha et naturlig forhold til bur er ikke noe galt i, å kunne være der i bilen ol, slappe av. Men mange hunder blir pasifisert i bur.

Men jeg kan jo fortelle deg om hunden jeg overtok, den var avhengig av bur, hun klarte ikke puste nesten uten bur. Første som skjedde når vi kom inn fra tur var at hun tok full fart og løp til rommet hvor buret var (første døgnet krøp hun da innunder alt og var helt panisk etter å gjemme seg bort så jeg måtte ut og kjøpe et bur faktisk, 2 hunder og hdade bare bilbur jeg). Så fort vi ikke gjorde noe med henne, så la hun seg i buret, så fort hun hadde spist la hun seg i buret. hun ville helst tilbringe all tid i buret. Jeg ble kjempelei meg, det var vondt å se en liten skjønn skapning totalt avhengig av bur. Hun klarte jo ikke å slappe av uten det, og da for min del er det gått alt for alt for langt.

Etter 3 mnd med å avvenne henne fra buret, så gikk det over, Amiga begynte alltid å løpe etter hun og bite tak i hun når hun galloperte mot buret, Amiga stilte seg imellom buret og henne så hun ikke kunne gå inn. Uten at jeg ba Amiga om dette var det noe hun selv gjorde. Sakte men sikkert lærte hun at hun kunne slappe av uten buret. Den dag i dag har jeg et bur uten hengsler på soverommet, da velger hun mellom å ligge i det ( det er forøvrig plass til min samboer, amiga og issi i buret så det er STORT nok), senga vår eller gulvet. Hun kan ofte variere mellom alle 3. Men buravhengigheten er borte og det er jeg så glad for, for å ha et dyr du er glad i som ikke klarer å puste uten å sitte i bur, som alltid leter etter bur å legge seg i. Så er det vondt å se på.

Ja Issi var ekstrem når jeg fikk henne, men du kan jo lure på hvordan hun kom seg dit da. Jeg vet jo mye om bakgrunnen og har etterhvert skjønt hvor bur manien kom fra men jeg er så latterlig glad over at hun idag funker uten bur. Hun sover overalt i stua, hun kan slappe av hos fremmede UTEN bur. Dette er det viktigste for meg. Mine to andre finner første og beste sted og legger seg, Issi gikk i sirkler og sirkler og sirkler. For hun viste ikke hvordan hun skulle slappe av uten bur. Men nå gjør hun det :)

Jeg vet også om mange andre familier ol som dytter hundene inn i bur når de spiser, når de skal på jobb, når de sover, når de skal kjøre ungene avgårde osv. Hvilket liv har hunden da? den er ikke noe man kan stue vekk når man føler for, og for meg så er det linja over feil burbruk. Når hunden tilbringer mer tid av døgnet i buret enn uten, og når man da får burmaniske hunder.

Som sagt har jeg et digert hundebur stående på soverommet åpent, der ligger begge jentene inni, de ligger ogås i senga eller i hundesenga på utsiden. Jeg har også bilbur ol. Men ingen av de er maniske lenger og alle kan slappe av borte og det er det viktigste for meg :)

Nå kom nok mye mer enn du forventet men det kan være nyttig å se hvordan noen hunder kan bli maniske og avhengig av bur om det blir brukt for mye og feil.

Sålenge hunden din har et sunt forhold til bur er det jo ikke noe problem. La døra stå åpen og hunden kan selv velge hvor den vil sove. Mange hunder vil endre temperatur i løpet av natta og skifter dermed stilling og underlag. Om man låser buret får de ikke den muligheten.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke mye hoteller der de krever bur eller.

Aldri opplevd.

Har reist med hund siden jeg var 17 år, de siste 5 årene i større og større skala med opptil 4 hunder.

I fjor feks bodde vi på hotell i Sverige, Finland, Estland, Litauen, Polen og Norge.

Har gode rutiner for bestilling av rom, aldri på bookingsider, men på mail eller telefon.

Så jeg har alltid en skriftlig bekreftelse på at vi har bestilt hunderom.

Noen hoteller sier nei til hund, og det skjønner jeg.

Men der vi har bodd har det vært enten eller.

Den dagen jeg sender forespørsel om hotellrom for hund og får ja, men hunden må ligge i bur.

Da takker jeg pent nei og ringer / mailer neste hotell. :twitch:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den var avhengig av bur, hun klarte ikke puste nesten uten bur. Første som skjedde når vi kom inn fra tur var at hun tok full fart og løp til rommet hvor buret var (første døgnet krøp hun da innunder alt og var helt panisk etter å gjemme seg bort så jeg måtte ut og kjøpe et bur faktisk

Så løsninga for usunn avhengighet, manisk liksom, var å gi etter og kjøpe bur? Den skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så løsninga for usunn avhengighet, manisk liksom, var å gi etter og kjøpe bur? Den skjønner jeg ikke.

Jeg dro og hentet et bur ja, for hun klarte ikke etter flere døgn hos meg å slappe av. hun stresset og pep og var helt fra seg og trøkte seg under møbler. Det var lettere å la hunden få et bur innendørs ja, også jobbe det av. Jeg tror ikke det hadde kommet noe godt ut av å nekte henne konstant, annet enn tissing på ting inne, mer frykt og kjempeglad for å komme i bilburet og gjemme seg. Hadde du sett hvordan hun var hadde du kanskje forstått også.

edit:

Jeg dro ikke og kjøpte bur som første løsning, men hunden klarte ikke slappe av utenom når hun var i bilen i buret. Har tatt mange mange mnd å kunne slappe av hos fremmede også, det var ikke akkurat som hun kom fiks ferdig og fin. hun kom med masse bagasje, frykter og redsler. Alt er jo borte nå, så noe riktig må jeg da vitterlig ha gjort :)

Endret av AnetteH
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mozza sov i bur hver natt frem til hun flyttet hit. De første dagene søkte hun mye mot buret og kunne virke som hun trivdes der, nå går hun bare inn frivillig hvis hun har stjålet noe eller jeg kommer med pelsstell utstyr. Hun bruker den som oppbevaringsplass for tyvgods og gjemmested , thats it. Sove gjør hun i sofa eller seng. Buret brukes nesten hver dag, Mozza skal ikke ha noe særlig matrester og den enkleste måten å forhindre det på er å putte henne i buret når kidden spiser. Å oppdra bikkja og ungen samtidig gidder jeg ikke, så buret forblir for husfredens skyld.

Edit: forøvrig hadde jeg løpt ut og kjøpt bur med en gang hadde jeg fått en hund som Issi. Stakkars hund, nytt hjem så skal hun liksom plutselig klare seg uten bur også! Nei, AnetteH gjorde det helt riktige, en ting av gangen..

Og jeg er faktisk i mot uvettig burbruk..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dro og hentet et bur ja, for hun klarte ikke etter flere døgn hos meg å slappe av. hun stresset og pep og var helt fra seg og trøkte seg under møbler. Det var lettere å la hunden få et bur innendørs ja, også jobbe det av. Jeg tror ikke det hadde kommet noe godt ut av å nekte henne konstant, annet enn tissing på ting inne, mer frykt og kjempeglad for å komme i bilburet og gjemme seg. Hadde du sett hvordan hun var hadde du kanskje forstått også.

Hadde jeg kjent hele histoien, hadde jeg ikke spurt. Men jeg syntes fremdeles det er en rar måte å løse det på.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg kjent hele histoien, hadde jeg ikke spurt. Men jeg syntes fremdeles det er en rar måte å løse det på.

du så kanskje ikke editen min.

Jeg dro ikke og kjøpte bur som første løsning, men hunden klarte ikke slappe av utenom når hun var i bilen i buret. Har tatt mange mange mnd å kunne slappe av hos fremmede også, det var ikke akkurat som hun kom fiks ferdig og fin. hun kom med masse bagasje, frykter og redsler. Alt er jo borte nå, så noe riktig må jeg da vitterlig ha gjort :)

Jeg så meg nødt til å dra og hente et bur ja, fordi hun ikke klarte å roe seg, puste, hun tisset om du så på henne, alt var grusomt. Hva skulle jeg gjort? stengt hun på badet til hun pustet? latt hun rive ned alt, nei dette blir veldig OT, men jeg står ganske klar med hva jeg gjorde og hvorfor. Hun har fått vekk alt av nykker rundt dette idag, hun lever ikke et burliv lengre og er glad. Det ble ganske naturlig å måtte ha et bur for å få trent hun ut av det. Ellers tror jeg at jeg bare hadde hatt et nevrotisk vrak i mange mange mnd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du så kanskje ikke editen min.

Jeg så meg nødt til å dra og hente et bur ja, fordi hun ikke klarte å roe seg, puste, hun tisset om du så på henne, alt var grusomt. Hva skulle jeg gjort? stengt hun på badet til hun pustet? latt hun rive ned alt, nei dette blir veldig OT, men jeg står ganske klar med hva jeg gjorde og hvorfor. Hun har fått vekk alt av nykker rundt dette idag, hun lever ikke et burliv lengre og er glad. Det ble ganske naturlig å måtte ha et bur for å få trent hun ut av det. Ellers tror jeg at jeg bare hadde hatt et nevrotisk vrak i mange mange mnd...

Nei så ikke den, og da er jeg mer på nett. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minien her sover i bur hver eneste natt, hun. En sånn ferplast transportkasse som man kan ta av døra på. Hun velger alltid buret fremfor senga. Varmt og trygt :) fordelen er at det er helt uproblematisk å sette på døra når vi faktisk trenger det, f.eks. i bil. Vi liker å ha det kaldt på soverommet, så buret med teppe over fungerer som en varm hule, med masse tepper inni såklart :)

Chessea lå i i bur med dør da hun under ett år. Det hadde jeg gjerne sett ugjort, men da visste vi ikke bedre. Nå sover hun akkurat hvor hun vil og har sikkert ikke sittet i noe bur på hvertfall fem år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bur på soverommet hvor Foxy sover om natten ved siden av sengen min, med lukket dør. Hun sover der med lukket dør forde vi har en katt som også sover på soverommet om natten og det er uaktuelt at hun skal leke med katten eller jakte på henne når det er natt. Det lekes nok med kattene på dagtid.

Jeg kjenner en hund som lå i bur hele natten, ble luftet om morran og lå der igjen fra kl 7-19 !! Også noen få timer løs igjen før natten.

Heldigvis ble den omplassert men han rakk å være der i to år ! Han har skikkelig separasjonsangst nå forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en hund som lå i bur hele natten, ble luftet om morran og lå der igjen fra kl 7-19 ! Også noen få timer løs igjen før natten.

Heldigvis ble den omplassert men han rakk å være der i to år ! Han har skikkelig separasjonsangst nå forøvrig.

Jeg kaller dette faktisk dyremishandling, å være i et låst, lite bur opptil 20 timer i døgnet er rett og slett brutalt, da er man jo nesten aldri utenfor!

Var med på valpekurs med en hund til familien, der forklarte INSTRUKTØREN der at hunden var i bur hele natten og mens hun jobbet full arbeidsag hver dag, skulle tro hun var mer opplyst og ville hunden sin godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller dette faktisk dyremishandling, å være i et låst, lite bur opptil 20 timer i døgnet er rett og slett brutalt, da er man jo nesten aldri utenfor!

Var med på valpekurs med en hund til familien, der forklarte INSTRUKTØREN der at hunden var i bur hele natten og mens hun jobbet full arbeidsag hver dag, skulle tro hun var mer opplyst og ville hunden sin godt.

Jeg kjenner også desverre til lignende tilfeller.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Bur kan være nyttig men som alt annet av hundeting også unytig. Her ligger den yngste i bur når vi er borte fordi hun lokker opp dører og hopper opp på salongboret og er hushjelp på sønnenes rom(altså alle ting blir dradd ut på kjøkkenet fra hodetelefoner til dyna o.s.v. Dette skjer bare når jeg er borte og ikke hjemme. Hun slapper av på de utroligste plassene og sover der det måtte være men akurat dette gjør hun og det gjør hun om hun har vært turet godt eller ikke. Skulle med glede pakket vekk buret for det er ruvende og heller ikke noe fint men får vente litt til. Har heller ikke noe fantasi til å ferske damen når hun driver på med dette desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burdiskusjoner... Ender ofte opp med hvor godt hunden liker å ligge i buret sitt. Hva med litt ærlighet? Grunnen til at bur brukes er ikke av ren godhet for hunden - men fordi det er praktisk for eieren. Har hatt mange hunder og aldri brukt bur. Før nå - ikke bur da - men trappegrind foran "hulrom" under trappen der hundens seng står. Når det kryr av barn i huset og hunden er ellevill stenges den av og til inne under trappen. Ikke fordi jeg tror den synes det er fryktelig flott å ligge der - men fordi det er praktisk for meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri brukt bur untatt i bilen, aldri syns noe om det. Fuglene mine er ikke i bur engang så lenge som mange hunder jeg vet om er til dagen.

Når vi henta valpen så slo han seg veldig til ro i buret i bilen på vei hjem, så vi tok det inn slik han hadde et trygt sted. Men tok ikke lange stunda før han valgte gulvet eller senga si over buret. Så da fjernet vi det bare, er jo ikke akuratt pent inventar i stua hehe. Han ødelegger ikke noe eller gjør noe galt verken på nettene eller om han er her alene noen timer. Jeg har liksom bare aldri fatta dette burgreiene, tenker mest på at hundene mine iallefall liker å flytte på seg om det blir for varmt/kaldt der de ligger, det får de jo ikke muligheten til inni et bur. Er sikkert greit om man bruker det fornuftig og bare i korte perioder om ganga. Men syns synd på hunder som må være i bur hele natta pluss en hel arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller dette faktisk dyremishandling, å være i et låst, lite bur opptil 20 timer i døgnet er rett og slett brutalt, da er man jo nesten aldri utenfor!

Var med på valpekurs med en hund til familien, der forklarte INSTRUKTØREN der at hunden var i bur hele natten og mens hun jobbet full arbeidsag hver dag, skulle tro hun var mer opplyst og ville hunden sin godt.

Jeg kjenner også desverre til lignende tilfeller.. :/

Jess.. Endte opp med litt ansvar for en stakkars golden-unghund for noen år siden (en kollega av meg hadde han til låns en sommer, så ødela hun ryggen sin, så jeg gikk langturene med ham for henne i noen dager). Fikk høre at han i sin egentlige familie var i bur på natta, dagtid, og etterhvert hadde det blitt endel timer på kveldstid fordi mor i huset syns han dro inn så mye møkk. Det verste av alt? Buret sto nede i vaskekjelleren :no:

Aner ikke hva som skjedde med ham etterhvert, men håper for guds skyld at den hunden ble omplassert til noen som faktisk brydde seg om å ha et levende vesen i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burdiskusjoner... Ender ofte opp med hvor godt hunden liker å ligge i buret sitt. Hva med litt ærlighet? Grunnen til at bur brukes er ikke av ren godhet for hunden - men fordi det er praktisk for eieren. Har hatt mange hunder og aldri brukt bur. Før nå - ikke bur da - men trappegrind foran "hulrom" under trappen der hundens seng står. Når det kryr av barn i huset og hunden er ellevill stenges den av og til inne under trappen. Ikke fordi jeg tror den synes det er fryktelig flott å ligge der - men fordi det er praktisk for meg.

Signerer. Jeg bruker også bur fordi det er praktisk for meg...

Mozza elsker ikke buret sitt fordi om hun har brukt bur hver natt til hun kom til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...