Gå til innhold
Hundesonen.no

Glemte hunden på utsiden av heisen


Bellare
 Share

Recommended Posts

Å fytti rakkern! Stakkars, stakkars mann. Og hund. Det verste er at det der er fort gjort altså. Ikke med Monti, men med den forrige bikkja var jeg vant til at når hun gikk i bånd så fulgte hun etter uansett hva og hvor. Så i et travelt øyeblikk er det nok fort gjort å bare anta at hunden følger etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si det er utrolig sløvt å klare noe slikt jeg da.

Men heldigvis gikk det godt - uff, ekkelt å tenke på hvordan det kunne gått

Er du alltid, til en hver tid, i alle hverdagslige ting du gjør hver dag, like oppmerksom? Virkelig? I så fall er jeg imponert for selv går jeg ofte på autopilot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I heis har jeg alltid hunden ved siden og kort bånd og står unna døra - har alltid kontroll der ja. Samme i trafikk mm.

Som jeg sier til barna - man tenker før og ikke etterpå.

Jeg er på ingen måte feilfri, selv om jeg nok må si jeg er hele tiden prøver å være påpasselig. Vet alltid hvor jeg har hunden vil jeg tørre å påstå. Uhell kan skje alle, men jeg kunne ikke tilgitt meg selv hvis hunden skulle lidd pga at jeg har vært på autopilot eller for at jeg hadde vært sløv, så jeg prøver hele tiden å være obs

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjedde med meg under nordisk nå i høst! Heisen var ufattelig trang og dørene kjappe (MYE kjappere enn den på filmen) og vips, så lukket dørene seg og heisen begynte å gå. Heldigvis stod noen fra laget igjen på utsiden og nappet ut båndet før det var blitt stramt! Men det er fort gjort! Jeg hadde hun tett på venstre side, men hun hoppet ut i det dørene lukket seg, fordi det var trangt i heisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tar med hund inn i heis så går jeg iallefall ikke på autopilot, da er jeg veldig bevisst på hvor han er. Det samme gjelder når jeg går ut og inn av tog/buss/bil etc... visse ting bør ikke gå på auto.

Veldig enig.

Jeg er et skikkelig sosehue som kan går forbi min egen mor på butikken i egne tanker uten å se at det var henne.

Men aldri på tur inn / ut av heis, automatiske dører og andre steder det ferdes mye folk.

Rett og slett fordi at slike ting ikke skal skje, og fordi i alle fall 2 av de 4 hunden vi har godt kunne finne på å bli igjen på utstiden av heisen, snuble forbipasserende med båndet o.l for å lukte på noe om vi ikke passer 100% på i slike situasjoner.

Godt det gikk bra med hunden da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør påstå at jeg ikke går på autopilot i forhold til hunden. Selvom jeg skulle gjøre det samme dag ut og dag inn, så er jeg bestandig oppmerksom.

Selvfølgelig kan uforutsette ting skje. Det kan være hendelser i omgivelsene man ikke kan kontrollere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du gjør samme tingen dag og ut dag inn blir det til slutt gjort på autopilot.

Det er lett for det ja, selv om jeg selv prøver å unngå det og være obs. Men alle gjør feil og da er det hvordan man gjør de daglige tingene med på å påvirke resultat av en eventuell autopilot-feil. Er det daglige å gå med hunden på kort bånd ved fot, stå unna dør og alltid følge med døra når den lukkes (kan jo være andre som har en veske elns hengende utenfor også, så følger alltid med mekaniske ting som kan få alvorlige konsekvenser), så er man litt bedre sikret for egen sløvskap.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er en ting jeg har tenkt på mange, mange ganger, ja. Hørte om en hund (sheltie tror jeg) som ble drept på den måten, så jeg går ikke på noen måte på "autopilot" når vi skal inn/ut av heiser, elektriske dører, busser eller tog, nei.

Superkorte bånd (har jo stadig med både tre og fire hunder i en heis) har alle på venstre side - går inn i heisen og snur meg og hundene rundt mot høyre - så jeg er sikker på at også alle haler er med inn og at jeg ser heisdøren lukke seg. Hundene får så stå/sitte der i en klynge innerst i hjørnet av heisen til vi går ut - da lar jeg de alle gå ut foran meg, så igjen vi er sikre på at alle kom seg ut.

Min bittelille har de få gangene vi har heiset sittet på armen, da. Mest fordi jeg er redd hun skal sette fast benet mellom gulvet og heisen (det er en betydelig glippe der av og til).

Men med så mange sløve hundeeiere der ute så er det jo rart at det ikke skjer oftere, tenker jeg...

Dog kjempefint at det gikk bra denne gangen - håper alle andre har lært og er litt mere påpasselig fra nå av.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tenkt på at dette kan skje. Nå har jeg jo en hund som stort sett går nær meg, men allikevel - man skal ikke si "alltid". Det kunne helt sikkert vært meg, det der.

Det å si at dere alltid passer på hundene, at hunden alltid går først inn, det må jo være litt vanskelig. Så langt har det kanskje stort sett alltid skjedd, men feil kan skje. Dette var jo også i et bolighus såvidt jeg forstod, og de tok sikkert heis sammen hver eneste dag. Ting kan skje, uansett hvor godt man "alltid" passer på.

EDIT: En ting jeg har tenkt på, er t-baner. En trang t-bane, vi havner ytterst, hunden havner på utsiden. Men selv om jeg har tenkt tanken, og blir kvalm av den, kan jeg ikke si at jeg alltid kommer til å sperre øynene opp og konsentrere meg når jeg går inn på en bane med hunden i bånd. Ingen er lys våkne og fokuserte på hunden 24 timer i døgnet, vel? Isåfall er dere mye bedre hundeeiere enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å si at dere alltid passer på hundene, at hunden alltid går først inn, det må jo være litt vanskelig.

Fordi?

Selv med alle 4 hundene i heisen er det ikke noe problem å lage gode rutiner, feks sånn som Susanne beskriver.

For meg er ikke det vanskelig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi?

Selv med alle 4 hundene i heisen er det ikke noe problem å lage gode rutiner, feks sånn som Susanne beskriver.

For meg er ikke det vanskelig.

Fordi alltid er et veldig sterkt og bestemt ord. Det er et løfte, som sier at det ikke finnes unntak. Et ord man skal være forsiktig med å bruke.

Klart det er lett å lage gode rutiner. Men nå snakker jeg ikke bare om å gå inn i heisen, men også andre situasjoner. For meg personlig er det like enkelt å passe på hunden på vei inn i heisen, som det er å huske å løfte henne i rulletrappen. Men det er kun fordi det er noe jeg gjør sjelden nok til at det ikke går automatisk.

Alle kan vel glemme seg, og gjøre feil. Man tenker selvfølgelig ikke på det før det skjer en selv, men da er det litt for sent.

Uansett kan ting skje - som at hunden hopper ut av heisen i siste øyeblikk fordi den blir skremt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slipper alltid hundene inn før meg. Mye pga Nitro har så lang hale at jeg må forsikre meg om at han er innenfor døra før jeg lukker. Har klemt halen hans to ganger tror jeg (en gang i døra, en gang i bilen), og siden da er jeg veldig obs på hvor jeg har han hen.

Bra at hendelsen der gikk bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt det gikk bra!

Holder alltid bikkja i halsbåndet når vi går ut og inn av heis/tog/buss osv jeg. Da VET jeg hvor bikkja er. Er det for trangt, ja da venter jeg på neste. Syntes ikke det er så vanskelig jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars hund og stakkars mann - godt det gikk bra!

Jeg er alltid obs med mine når vi skal inn og ut av heiser, busser, t-baner osv. Jeg kan ofte gå på autopilot, det kan jeg gjerne innrømme, men i slike situasjoner er jeg bevisst på hvor de er og hva de gjør.

Apropos dette med t-bane, jeg mener da det var en sak for noen år siden hvor eier kom på t-banen og hunden ble igjen på perrongen. Det gikk bra med hunden mener jeg, men husker ikke hvordan det gikk med eieren...

Edit: fant linken: her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg er på autopilot ganske ofte (men ikke den gangen Amira var på utsiden av heisen - det var bare fordi dørene lukket seg ekstremt fort!). Jeg har til og meg tatt tog med Amira, bedt hun ligge igjen mens jeg har gått for å kjøpe meg en sjokolade i kiosken, satt meg på en ny plass etter innkjøpet og gått av toget uten bikkja!! DA fikk jeg panikk! Tok igjen toget på neste stasjon, og Amira lå på samme plassen og sov :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...