Gå til innhold
Hundesonen.no

Utkledning når man går julebukk?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Her på Stord går alle julebukk 13. dag jul. Det som overrasker meg er hva de kommer som. Når jeg gikk julebukk pynta vi hestene med bjeller og nisseluer og kledde oss selv ut som nisser. Nå kom de på døra som supermenn, udyr og babyer (hva i alle dager?)! Hva skjer med verden? Noen som har blanda holloween og julebukk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært sau! Og vi hadde naturlig nok med oss en gjeter. Men vi var mye kulere enn alle andre da, for vi sang alltid. Noe måtte jo de stakkars mennesker få som betaling for godteriet. (Selv om jeg muligens tror at mange kunne klart seg uten den syngingen..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 44 og har aldri gått julebukk - men jeg glemmer aldri da vi fikk julebukker på besøk da vi hadde selskap hjemme engang. De kom ikke for å tigge godterier, de, nei - de kom og donerte haugevis av godis... Gjett om det var paradis for ei lita jente da *ler*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Husker bare å ha gått dette en gang, ikke like "populært" som Halloween.

Men da hadde vi tatt på oss nisseluer og ble sminket med fregner og røde kinn, og sang julesanger husker jeg, husker det ganske godt selvom det er så lenge siden - grunnet det var noen som ble direkte sinte og smalt igjen døren, mulig det ikke var direkte vakkert. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Flir* Cowboy var min favoritt, med Balder som "hest" :ahappy:

Herlig.. :D Husker vi kledde oss ut som cowboyer en gang, min venninne og jeg. Og dresset opp hestene med skikkelig cowboyutstyr. Vi hadde shaps med frynser og greier. Og Cowboyhatter. Så kjørte matematikklæreren vår forbi og vi var SÅ flaue. Haha. Rart å være liten

Jeg har vært sau! Og vi hadde naturlig nok med oss en gjeter. Men vi var mye kulere enn alle andre da, for vi sang alltid. Noe måtte jo de stakkars mennesker få som betaling for godteriet. (Selv om jeg muligens tror at mange kunne klart seg uten den syngingen..)

Jeg har aldri hørt om noe annet enn å synge når man går julebukk?

Vi var nisser! Aldri hørt om at man kan kle seg ut som noe annet.. synes nisser er koselig, jeg. Også måtte man jo synge, da :P

Ja, man skal være nisser og man SKAL synge.

Har kun gått nyttårsbukk. Er det samme fenomen? Da kledde vi oss ut som det meste, fra sjørøver til monster.

Jepp. Samboeren min gikk alltid det, han kommer fra fastlandet rett over fra Stord her. Så ikke langt unna. Han skjønte ikke hvorfor jeg stusset på hva de var kledd ut som.

Hæ? Har aldri hørt om å kle seg ut som noe annet en nisse når man går julebukk! :blink:

Ikke jeg heller. Men så er jeg fra østlandet, kanskje det har noe å si. Nevøen vår bor her og han kom springende når vi kom kjørende hjem fra butikken, stilte oss opp og sang for full hals. Vakkert? Nei. Men masse godteri fikk han. Sånn er det å være tante og onkel - man kan proppe de med godterier og gi de bråkete leker.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at jeg har gått julebukk en gang, da utkledd som nisse.

Da jeg søkte på wikipedia fant jeg forresten ut at før i tiden ble julebukk brukt som en betegnelse på en person som kledde seg ut (gjerne med bukkemaske og en lodden fell) i romjulen, for å tigge mat og drikke. Kilde.

Selv har jeg aldri hørt om dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje sant det? Jeg tror jeg begynner å bli litt senil på mine eldre dager.. Er det på Halloween man ikke synger? Da sang i hvert fall vi!

Altså, jeg har alltid tenkt at jeg liker julebukk myye bedre enn halloween. Fordi de kler seg i søte nisseklær og SYNGER. I stede for å tigge godteri og true med ting om man ikke får.

Dere sang på Halloween? kanskje dere blanda. Haha :D Tenk på alle rundt om som har snakka om det etterpå. "Hehe, de sang jo for å få godteri de. Kanskje de tror de går julebukk." :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 36år og vi gikk julebukk hvert eneste år og var utkledd som smånisser hele gjengen ;)

I området vårt så ventet naboene på at vi skulle komme og synge på dørene dems.

Vi fikk alt fra klementiner/knall røde jule epler, julekaker og godis, vi var fornøyd med alt husker jeg.

En gang fikk vi noen tøyhjerter med broderte mønstre til å henge på juletreet av ei gammel dame, det har jeg ennå :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skulle vøri fire år i romjul'n

og kjint ei jinte som var nesten fem,

og begge skulle kledd seg ut med masker

og kømmi julbokk tel et bæssmorhem.

Og klokka skulle vara midt på dagen

og vægen skulle vara lett å gå,

og æille bikkjer skulle vara inne

og æille biler skulle bære stå.

Og hvis en møtte onger etter væga

som lo og sa dom ville vara med

da sku en hatt en bror i femte klassen

som rødde væg så dom fekk gå i fred.

Og bæssmorhuset skulle mæssom såvå

og bak gardina skulle ingen sjå -

før dom fekk stiltre seg på tå i gangen

og feste maska før dom knakke på.

Så sku dom klampe inn på tunge hæler

og kvinke i julbokkmål "Godkvell, godkvell".

Og djupt i stolen sku a bæssmor svara:

"Så kom det julbokk åt en stakkar lell!"

En skulle vøri fire år i romjul'n

da julelysa brente dagen lang -

og væla var et hus med fire vegger,

der saligheta var et bæssmorfang.

:ahappy:

I mitt hode er det å gå julebukk å kle seg ut som nisse og ringe på hos folk og synge julesanger :) Sånn var det da jeg vokste opp ihvertfall. Men har et inntrykk av at julebukk ikke er like vanlig lenger? Eller?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skulle vøri fire år i romjul'n

og kjint ei jinte som var nesten fem,

og begge skulle kledd seg ut med masker

og kømmi julbokk tel et bæssmorhem.

Og klokka skulle vara midt på dagen

og vægen skulle vara lett å gå,

og æille bikkjer skulle vara inne

og æille biler skulle bære stå.

Og hvis en møtte onger etter væga

som lo og sa dom ville vara med

da sku en hatt en bror i femte klassen

som rødde væg så dom fekk gå i fred.

Og bæssmorhuset skulle mæssom såvå

og bak gardina skulle ingen sjå -

før dom fekk stiltre seg på tå i gangen

og feste maska før dom knakke på.

Så sku dom klampe inn på tunge hæler

og kvinke i julbokkmål "Godkvell, godkvell".

Og djupt i stolen sku a bæssmor svara:

"Så kom det julbokk åt en stakkar lell!"

En skulle vøri fire år i romjul'n

da julelysa brente dagen lang -

og væla var et hus med fire vegger,

der saligheta var et bæssmorfang.

:ahappy:

I mitt hode er det å gå julebukk å kle seg ut som nisse og ringe på hos folk og synge julesanger :) Sånn var det da jeg vokste opp ihvertfall. Men har et inntrykk av at julebukk ikke er like vanlig lenger? Eller?

Åååå takk!! Herlige sangen :heart: :heart: :heart: :heart:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk julebukk sammen med en venninne, to år. Vi var vel en 8-9 år, tenker jeg. Vi var nesten de eneste som gjorde det der jeg bodde, men det var fantastisk koselig! Alle ble jo så glade! Vi kledde oss ut som nisser, med store ullgensere og strikkede rødnisseluer. Så ringte vi på hos alle på hele Abildsø, bortsett fra de få vi visste at var skumle, eller de som gikk i klassen vår, og sang. Veldig fine minner! .ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg bor i borettslag med hund  Var det noe spesielt du tenkte på?
    • Noen som har hatt, eller har hund i borettslag/sameie??    
    • At man ikke bør skaffe seg valp når man er student er en påstand helt uten hold, etter min mening. Det kommer helt an på hvert enkelt tilfelle. Det virker på meg som at dere har tatt alle de viktige faktorene i betraktning, og håper dere velger å gå for det, uavhengig av hva andre skulle ha og si om den saken!
    • Hei! Litt bakgrunnsinfo om oss: jeg og min kjæreste diskuterer når vi bør skaffe oss valp. Vi er begge i 20-årene og bor i ett hus på landet med gode utemuligheter og turmuligheter i skog og mark. Vi begge studerer over nett, og begge vil ha en fremtid med hjemmekontor da vi studerer programering og UX/UI developer. Vi har generelt stabil økonomi, og partneren min jobber ved siden av studiene i tillegg. Jeg får tileggsstipend fra lånekassen. Jeg mistet min far for nesten ett år siden og har vært i en tung periode veldig lenge, nå er jeg bedre og føler meg mye bedre da jeg kommer meg ut mer osv. Jeg har erfaring med hund fra før, men dette er første egne hund. Hos mine foreldre har jeg vokst opp med sibirsk husky, jeg har også hatt mange sommerjobber som hundepasser der "klientene" mine har vært hos meg flere uker om gangen. Vi har bestemt oss for at vi ønsker oss en svart engelsk labrador, og har satt oss inn i hva det vil så å eie en slik rase. Jeg ønsker også å bruke hunden som hobby-hund og tenker å trene lydighet, og drive med dummy-trening. Jrg har godkjent jegerprøve og hadde vært utrolig gøy å utforske jakt videre også! Men når er det rett tidspunkt? Jeg personlig føler meg klar. Jeg er ikke glad i å reise, og trives best ute på sommeren i telt eller hengekøye. Studiene tillater meg å være hjemme med valpen, og å komme meg ut mer etterhvert som han / hun blir eldre. Vi har råd til forsikring, uforutsette veterinær utgifter osv. Jeg føler meg så, sæ klar, men har fått kritikk av andre (hovedsakelig familie) om at det ville vært dumt å skaffe seg valp nå da jeg er student...
    • Synes dere de er fine?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...