Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er det som gjør pannekaker og vafler så godt?


soelvd
 Share

Recommended Posts

bakepulver kan du trygt kutte ut i alle fall, jeg har ikke det i vafler eller pannekaker, og det går greit uten. Ellers er det nok egg/melk blandingen han liker, kan aldri tenke meg det er melet liksom.... Du kan jo prøve kutte ned på sukkeret også, men helt ærlig vet jeg ikke om jeg hadde giddet. Tror ikke et par vanlige vaffelhjerter i ny og ne skader bikkja på lang sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det så farlig da, å gi litt pannekaker og vafler som belønning? Syns folk er litt hysteriske i blant - tenker dere like mye på hva dere stapper i dere selv som hva dere gir hunden? Jeg bruker m

Å kjærevene og herremin sier jeg bare. Kjør på med vafler, ha i ekstra smør og nyt en hund som jobber . Hunder dævver ikke av litt salt heller faktisk - såfremt de ikke har nyreproblemer, og da er det

Hvis ikke hunden min tåler å få pølsebiter/kjøttkakebiter/vaffelhjerte på trening i ny og ne så ville jeg virkelig ha revurdert rasen min og hva utviklingen på den er om det skal så lite til for at hu

Guest Yellow

Tror ikke et par vanlige vaffelhjerter i ny og ne skader bikkja på lang sikt.

Men om man har en slik innstilling, er det virkelig KUN med f.eks vafler man tenker slik? Og ikke "en kakebit kan vel ikke skade", og neste måltid/dag "en pølse i ny og ne kan vel ikke heller skade" osv?

Er jo nettopp dette som er skadelig, isåfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bakepulver kan du trygt kutte ut i alle fall, jeg har ikke det i vafler eller pannekaker, og det går greit uten. Ellers er det nok egg/melk blandingen han liker, kan aldri tenke meg det er melet liksom.... Du kan jo prøve kutte ned på sukkeret også, men helt ærlig vet jeg ikke om jeg hadde giddet. Tror ikke et par vanlige vaffelhjerter i ny og ne skader bikkja på lang sikt.

Takk for svar :) Og ja, jeg tipper også det er noe med egg/melkegreiene. Og definitivt ikke hvetemelet, men noe må jo binde sammen herligheten.. :D

Men om man har en slik innstilling, er det virkelig KUN med f.eks vafler man tenker slik? Og ikke "en kakebit kan vel ikke skade", og neste måltid/dag "en pølse i ny og ne kan vel ikke heller skade" osv?

Er jo nettopp dette som er skadelig, isåfall.

Jeg synes du skal våkne litt opp, jeg. Du gjør sikkert utrolig mye rart som "forkjempere" i andre områder ser på som galt. Og hvis ikke høres det ut som et slitsomt hundehold. En pølse til treing i blant, et par vaffelhjerter en annen dag kan umulig gjøre noen stor skade. Bikkjene mine har alltid fått pølse, ost, smørost, vafler og maaange andre typer menneskemat til trening en gang i blant. Om hunden min får organproblemer eller noe annet en dag kommer jeg ikke til å ha et fnugg med dårlig samvittighet i forbindelse med foringene. Han får skikkelig mat hver eneste dag - og så små mengder med annet "tull" at jeg ikke bryr meg. Nei, vet du hva, litt tåler de.

Hvis ikke hunden min tåler å få pølsebiter/kjøttkakebiter/vaffelhjerte på trening i ny og ne så ville jeg virkelig ha revurdert rasen min og hva utviklingen på den er om det skal så lite til for at hunden blir ødelagt.

Nettopp. Litt tåler de da, vel.

Tror forresten ikke jeg kjenner et eneste menneske som ikke bruker div godbiter som jeg ramset opp på treninger. Stakkars hunder, de kommer alle til å dø av organsvikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg -

1. - heldig nok til å ha en hund som jobber for det meste.

2. - prinsipielt imot å gi hunder unødvendig menneskemat.

Men herlighet. Hunden tar neppe mer skade av det ene vaffelhjertet enn hva du tok av den sjokoladen du spiste på lørdagen. Alt med måte, naturligvis, akkurat som med mennesker, og i min situasjon er det totalt unødvendig. Men er det det som fungerer for dere, så for all del!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjærevene og herremin sier jeg bare. Kjør på med vafler, ha i ekstra smør og nyt en hund som jobber :D. Hunder dævver ikke av litt salt heller faktisk - såfremt de ikke har nyreproblemer, og da er det andre ting enn litt salt i maten som er problemet til den hunden, for å si det sånn.

Dette høres jo mer ut som en fanatisk canisdiskusjon... *riste på hodet*.

  • Like 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøsses...ikke rart noen hunder får sprutbæsj dersom de skulle få i seg noe "FY mat" ved et uhell dersom de er så skjermet som noen virker å skjerme hundene sine i denne diskusjonen.

Selvfølgelig bør vaffel og pannekaker gis i moderate mengder og kanskje kutte litt på sukkeret og bakepulveret, men hunden dør ikke av å få dette.

Her i huset så byttes det på hva jeg gir av godbiter frolic, pølser (FYYY meg, dyreplager), slanke tørrfor, kjøttpudding, jeg har til og med hatt med meg kjøttdeig som jeg hadde kryddret med litt hvitløk i lommen på en trening (eneste problemet jeg fikk da var at ALLE hundene på treningen var veldig ivrige på å se på meg, noe som ga eierene fin kontakt trening ;) )

Chicka er 10år og jeg kan faktisk huske de gangene hun har vært dårlig i magen, så skjelden har hun diare, takk og lov for det ;)

Jeg gir ikke sjokolade og annet godteri altså, jeg er bare ikke så sær på å la hun få smake på feks en liten sylte bit nå i jula, får litt av isen min om sommeren, er vi hos mormor og vi drikker kaffe der, så får hun lov til å gi Chicka bitte litt av kaken sin, møter vi "kjeks mannen" (gammel mann som har med seg noen marie kjeks i en pose til hundene han møter) på tur, så får hun lov til å få en marie kjeks av han.

Dette skjer ikke hver eneste dag og det er ikke mengder hun får når hun får litt, så jeg lar de gamle få gleden å kose seg med hun (av en eller annen grunn så MÅ liksom eldre kose seg med hundene via både kos og noe "godt å tygge på")

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

, møter vi "kjeks mannen" (gammel mann som har med seg noen marie kjeks i en pose til hundene han møter) på tur, så får hun lov til å få en marie kjeks av han.

Dette skjer ikke hver eneste dag og det er ikke mengder hun får når hun får litt, så jeg lar de gamle få gleden å kose seg med hun (av en eller annen grunn så MÅ liksom eldre kose seg med hundene via både kos og noe "godt å tygge på")

Vi har også en kjeksmann, kjempekoselig! Han har en pose hundekjeks i lomma og deler ut til alle han møter.

Når det er sagt, så ville jeg mye heller gitt vafler til bikkja som jeg hadde laget selv og visste hva var i -enn frolic og mange andre ferdigkjøpte godbiter som inneholder all verdens merkelige greier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår vaffelrøre har vi sukker, smør, hvetemel, melk, egg, kardemomme, bakepulver og vaniljepulver.

Hvis du vil lage noen vafler kun for treningens skyld, så kan du jo lage noen litt sunnere? Kutte ut/ned på sukker. Bytte ut melk med surmelk. Bytte ut kardemomme med noen urter eller noe. Kutte ut bakepulver og vaniljepulver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil lage noen vafler kun for treningens skyld, så kan du jo lage noen litt sunnere? Kutte ut/ned på sukker. Bytte ut melk med surmelk. Bytte ut kardemomme med noen urter eller noe. Kutte ut bakepulver og vaniljepulver.

Ja, det er jo derfor jeg lurer på hva som gjør at vafler og pannekaker er så populært hos mange hunder. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke hva det kan være. Min elsker vafler også, men bruker det ikke i trening. Skulle jeg brukt det fast, flere dager i uken, ville jeg nok lagd noen egne varianter til han, men har ikke prøvd det selv enda :)

Sånn for ordens skyld så roterer vi med godbiter og sparer de aller beste til de viktigste treningene. Kanskje vi rett og slett må lage forskjellige oppskrifter og sjekke hva han jobber best for. Da blir resultatet postet her i så fall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv orienterte hundetrenere har foreslått vaffler! Dette tror jeg ikke er så dumt. Jeg ville kuttet ut mesteparten av sukkeret, men vaffler er ærlig talt ikke det værste man kan gi hunden heller.

Jeg traff en gang ei dame som bastant skulle gi hunden sjokolade (jepp melkesjokolade) fordi dette var så godt og at INGEN av hennes hunder hadde noen gang tatt skade av sjokolade...

Pølsebiter er ikke noe bra, men jeg bruker hva det pokker meg skulle være for at hundene mine skal jobbe med glede og lyst.

...bortsett fra sjokolade...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å få tråden litt mer back on track igjen... lagde en gang vaffelrøre kun til hundetrening og hadde da ikke sukker i, ikke bakepulver, vaniljesukker eller kardemomme. Funka utmerket! Kanskje verdt å prøve? Hadde vel også bare ett egg i, tror jeg. Ellers bruker jeg pannekaker og vaffelkaker som godbiter om det blir noe igjen etter at menneskene har forsynt seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å få tråden litt mer back on track igjen... lagde en gang vaffelrøre kun til hundetrening og hadde da ikke sukker i, ikke bakepulver, vaniljesukker eller kardemomme. Funka utmerket! Kanskje verdt å prøve? Hadde vel også bare ett egg i, tror jeg. Ellers bruker jeg pannekaker og vaffelkaker som godbiter om det blir noe igjen etter at menneskene har forsynt seg ;)

Ja! Da skal vi teste det. Takker og bukker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Jøsses...ikke rart noen hunder får sprutbæsj dersom de skulle få i seg noe "FY mat" ved et uhell dersom de er så skjermet som noen virker å skjerme hundene sine i denne diskusjonen.

Å ikke gi hunden sin salt, sukker, krydret mat, løk/hvitløk, exylitol og andre tilsetningsstoffer i mat som er skadelig for hunden, betyr da ikke at man skjermer hunden for forskjellig mat. :) Her går det gjerne i rått kjøtt, får alltid fettslintrer av maten vi skårer bort av vår egen, alltid litt frukt/bær når vi har dette, forskjellig grønt, ofte en dasj naturell, usukret yoghurt/biola i maten, naturlige tyggeben osv.

Variert koshthold får man absolutt, og er ikke snakk om skjerming av "alt", kun det man vet er skadelig, holder jeg iallefall meg naturlig unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke gi hunden sin salt, sukker, krydret mat, løk/hvitløk, exylitol og andre tilsetningsstoffer i mat som er skadelig for hunden, betyr da ikke at man skjermer hunden for forskjellig mat. :) Her går det gjerne i rått kjøtt, får alltid fettslintrer av maten vi skårer bort av vår egen, alltid litt frukt/bær når vi har dette, forskjellig grønt, ofte en dasj naturell, usukret yoghurt/biola i maten, naturlige tyggeben osv.

Variert koshthold får man absolutt, og er ikke snakk om skjerming av "alt", kun det man vet er skadelig, holder jeg iallefall meg naturlig unna.

Her gir jeg hun ikke sånne ting ofte, men jeg sitter ikke på min høye hest og sier at jeg aldri gjør det heller.

Det går mest i rått kjøtt, rå fisk, gulrøtter/andre grønsaker osv, men jeg får ikke panikk heller dersom noen skulle gi hun noe med sukker eller salt, så lenge det ikke er i store mengder.

JEG har IKKE sagt at jeg gir hunden min løk og exylitol, det er giftig for hunden og de ordene skal du ikke legge i min munn.

Hvitløk er veldig diskutert om er helsefremmende eller ikke (skal vist være bra flåttmiddel), Chicka har som sagt kun fått det i den kjøttdeigen på trening den ene gangen og det var ikke snakk om mengder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

JEG har IKKE sagt at jeg gir hunden min løk og exylitol, det er giftig for hunden og de ordene skal du ikke legge i min munn.

Jeg har da ikke sagt at DU gir hunden din dette heller.

Hvitløk er veldig diskutert om er helsefremmende eller ikke (skal vist være bra flåttmiddel),

Hvitløk, i likhet med løk, er bevist helseskadelig for hund, og egnes derav iallefall ikke i store doser som "flåttmiddel". Men godt du bare gir det i moderate mengder. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke sagt at DU gir hunden din dette heller.

Hvitløk, i likhet med løk, er bevist helseskadelig for hund, og egnes derav iallefall ikke i store doser som "flåttmiddel". Men godt du bare gir det i moderate mengder. :)

Ja, 5g RÅ pr kilo hund i over tre dager gir anemi, og enkelte dør av dette, andre blir "bare" sjuke. Men hvem F*** gir hunden sin 50g løk i flere dager (om du har 10 kg hund, jeg måtte ha gitt 250g løk, dvs over en hel pr dag) ? Og hvilke hunder ETER så rå mye løk??? Men hvitløk som flåttmiddel bruker jeg ja, et fedd pr dag i flåttsesongen.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 5g RÅ pr kilo hund i over tre dager gir anemi, og enkelte dør av dette, andre blir "bare" sjuke. Men hvem F*** gir hunden sin 50g løk i flere dager (om du har 10 kg hund, jeg måtte ha gitt 250g løk, dvs over en hel pr dag) ? Og hvilke hunder ETER så rå mye løk??? Men hvitløk som flåttmiddel bruker jeg ja, et fedd pr dag i flåttsesongen.

Etter hva jeg har lest så er bikkjer veldig glad i hvitløkssmaken? Så et dryss eller tre med hvitløkspulver i godbitene vi laget av v&h vil ikke ha noe å si?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...