Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er det som gjør pannekaker og vafler så godt?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Guest Yellow

Ja, 5g RÅ pr kilo hund i over tre dager gir anemi, og enkelte dør av dette, andre blir "bare" sjuke. Men hvem F*** gir hunden sin 50g løk i flere dager (om du har 10 kg hund, jeg måtte ha gitt 250g løk, dvs over en hel pr dag) ? Og hvilke hunder ETER så rå mye løk??? Men hvitløk som flåttmiddel bruker jeg ja, et fedd pr dag i flåttsesongen.

Fra en veterinær (www.dyrehelse.no):

"Vi har hatt pasienter ved vår klinikk som har fått problemer med dette. En hund hadde spist 3 fiskeboller med hvitløk, og kom inn etter 6-7 dager ekstremt slapp. Denne hunden hadde 7% røde blodceller igjen i blodet, og det var utrolig at den i hele tatt klarte å gå. Vi reddet hunden ved intensiv behandling over flere dager, inklusivt blodoverføring. Grunnet kostnader, ønsket ikke eier etterkontroll, men dette vil jeg anbefale: store mengder avfall fra røde blodceller kan forårsake mange problemer med indre organer i opptil flere uker i etterkant. Forsikringsselskap vil ofte kunne kutte ned på forsikringen, eller nekte å betale, da dette er såpass kjent. Det er spørsmål om du bryter dyrevelferdsloven ved å bruke slike produkter. Det som er sikkert, er at de som selger det er erstatningspliktige hvis det skulle oppstå noen bivirkninger (så lenge det er kjøpt i Norge), da det bryter med lov om dyrehelsepersonell distribuere slike produkter. Ta gjerne kontakt med Mattilsynet (femsifferet tlf: 06040) der dere bor, og anmeld saken hvis dere ser slikt blir kjøpt. Påstandene om at hvitløk forebygger flåttproblemer er uten substans: det er ingen dokumentert effekt. Og skulle dette bli dokumentert, ville det mest sannsynlig ikke bli brukt som legemiddel, grunnet den ekstremt høye risikoen for bivirkninger. Statens Legemiddelverk (www.legemiddelverket.no på tlf 22897700) burde også få beskjed (bed om å snakke med Juristene). SLV skal da ta dette videre, men grunnet mangel på nok personer og ressurser vil slikt ulovlig salg sjeldent bli prioritert. "

Hentet fra Wikipedia:

"men forskere har for lengst påvist en sammenheng mellom autoimmun anemi (en alvorlig sykdom som får immunsystemet til å angripe og ødelegge røde blodceller) hos hunder og inntak av hvitløk.."

http://www.peteducat...fm?c=2&aid=2414

http://charlott.no/t...c=planter&id=64

http://www.petplace...ly.aspx?id=4665

For å dø momentant må vel ekstremt store doser til, ja, men at det er helseskadelig er det iallefall ikke tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er det så farlig da, å gi litt pannekaker og vafler som belønning? Syns folk er litt hysteriske i blant - tenker dere like mye på hva dere stapper i dere selv som hva dere gir hunden? Jeg bruker m

Å kjærevene og herremin sier jeg bare. Kjør på med vafler, ha i ekstra smør og nyt en hund som jobber . Hunder dævver ikke av litt salt heller faktisk - såfremt de ikke har nyreproblemer, og da er det

Hvis ikke hunden min tåler å få pølsebiter/kjøttkakebiter/vaffelhjerte på trening i ny og ne så ville jeg virkelig ha revurdert rasen min og hva utviklingen på den er om det skal så lite til for at hu

Etter hva jeg har lest så er bikkjer veldig glad i hvitløkssmaken? Så et dryss eller tre med hvitløkspulver i godbitene vi laget av v&h vil ikke ha noe å si?

Det går helt fint det :)

Skremselpropaganda finner man overalt, og hvordan i all verden kan vet i det første tilfellet skylde på hvitløken? Det fremlegges ikke svar på blodprøvene som bevis for at hunden var smco forgiftet..

Les litt her du, så finner du bla linker til forskning spesifikk på løk og hvitløk til hund ;)

http://www.natural-dog-health-remedies.com/garlic-for-dogs.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt med måte, tenker jeg :) Her får knøttet det som virker den dagen som godbit, enten det er det gamle tørrforet hans, helt vanlig handlers eller om det er pannekaker (har ikke prøvd vafler, men funker nok det også). Grunnlaget i kosten hans er V&H og ellers kjøtt vi har, så tar det ikke så tungt. Men trener du mye med vafler en periode ville jeg som nevnt ovenfor kuttet ut sukker, bakepulver og kardemomme, og minimert melet. Egg er jo bra for hunder (i moderate mengder? Husker ikke helt), min elsker ihvertfall rå egg, så kan tenke meg at det er godt i vaffelmiksen. Litt upraktisk å belønne med rå egg da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da ikke sagt at DU gir hunden din dette heller.

Hvitløk, i likhet med løk, er bevist helseskadelig for hund, og egnes derav iallefall ikke i store doser som "flåttmiddel". Men godt du bare gir det i moderate mengder. :)

Jeg har drysset litt hvitløk over kjøttdeigen en gang og det ga veldig bra reultater, hunden døde ikke heller, rart ikke sant?? ;)

Etter hva jeg har lest så er bikkjer veldig glad i hvitløkssmaken? Så et dryss eller tre med hvitløkspulver i godbitene vi laget av v&h vil ikke ha noe å si?

Har ingen verdens ting å si, bare noen som er hysteriske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har drysset litt hvitløk over kjøttdeigen en gang og det ga veldig bra reultater, hunden døde ikke heller, rart ikke sant?? ;)

Har ingen verdens ting å si, bare noen som er hysteriske ;)

Siden jeg har "hørt" at hvitløk er GIFTIG blir jeg fort litt mer skeptisk :P Men ja, utrolig at hunden din overlevde. Er du ikke glad i den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havanaiselove mener jo ikke at dere kan drepe hunden deres med litt løk. . Men å gi litt løk en dag for så i gi litt sukker og hvetemel samme dag osv. Kan dere ikke se hva hun mener? Se helheten heller. Ho mener mye forskjellig usunt uansett om alt det usunne er under 100 gram daglig så kan det ta skade om du gir både løk, bakepulver, sukker i løpet av en dag. Det rare er at dere er enig med ho men likevel vil krangle dere frem i uenighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Havanaiselove mener jo ikke at dere kan drepe hunden deres med litt løk. . Men å gi litt løk en dag for så i gi litt sukker og hvetemel samme dag osv. Kan dere ikke se hva hun mener? Se helheten heller. Ho mener mye forskjellig usunt uansett om alt det usunne er under 100 gram daglig så kan det ta skade om du gir både løk, bakepulver, sukker i løpet av en dag. Det rare er at dere er enig med ho men likevel vil krangle dere frem i uenighet.

Så sant, synes det er en smule merkverdig at det går an å krangle/nedverge kommentarer så mye, og vri det helt ute av sammenheng. Det kalles å være bevisst, ikke hysterisk, iallefall i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant, synes det er en smule merkverdig at det går an å krangle/nedverge kommentarer så mye, og vri det helt ute av sammenheng. Det kalles å være bevisst, ikke hysterisk, iallefall i mine øyne.

Ja det er rett det du har skrevet ovenfor av det jeg har lest, og det vet vel egentlig alle her inne. Det virker som om de vil du skal putte litt "dritt" i maten til din, kom igjen litt løk er ikke farlig, gi den litt vaffel for min lever ennå etter å ha spist en vaffel daglig osv...

Du gjør en bra jobb med hunden din, og ifra jeg har lest av deg på ett annet forum så har du vært nøye i beregningen din med hva du gir hunden, jeg liker sånne folk som deg der de tenker på hundens beste helsemessig fremfor å gi den både det ene og det andre som får blodsukkeret til å sprette som en spretteball. Det finnes 1000 ting hunden kan jobbe for, som er sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det finnes 1000 ting hunden kan jobbe for, som er sunt.

Takk skal du ha, og like så!

Og nettopp det - er rett og slett så lett å unngå å gi hunden skadelig kost, vi styrer alt av hva hunden skal få i seg og er dermed vårt ansvar som hundeeiere, så ser overhodet ingen grunn til å proppe i hunden usunn/skadelig kost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, og like så!

Og nettopp det - er rett og slett så lett å unngå å gi hunden skadelig kost, vi styrer alt av hva hunden skal få i seg og er dermed vårt ansvar som hundeeiere, så ser overhodet ingen grunn til å proppe i hunden usunn/skadelig kost.

Det er bra, jeg kunne heller ikke funnet på å gitt ting jeg vet er skadelig. Selv om hunden mener det smaker godt, da får jeg finne noe sunnere som smaker like godt eller bedre. Uhell kan skje at den får i seg noe ute, men å gi den søtsaker frivillig er ikke bra :) Mange helseproblemer i pensjonist alderen kan unngåes da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Det er bra, jeg kunne heller ikke funnet på å gitt ting jeg vet er skadelig. Selv om hunden mener det smaker godt, da får jeg finne noe sunnere som smaker like godt eller bedre. Uhell kan skje at den får i seg noe ute, men å gi den søtsaker frivillig er ikke bra :) Mange helseproblemer i pensjonist alderen kan unngåes da :)
Fanns det hunder for ca 20 - 40 år siden, før tørrfor og vom og hundemat kom på markedet? Og i så fall hva spiste hundene da? Ble "forhistoriens hunder" - om de fanns for 20 - 40 år siden - dårligere og døde tidligere om de ikke fikk ferdigprodusert komsumfôr fritt for alt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg sier jo ikke at jeg gir hunden min hvitløk og sukker hver eneste dag, men jeg er ikke fanatisk, er vi hos mormor så får hun gjerne en kakebit av hun og hun dør ikke av å få et vaffel hjerte en gang i blandt.

Chicka er 10år og har ikke helse problemer i det heletatt, fikk faktisk svar på den stor blodprøven rett før jul og der var det ikke noen avvik i det heletatt, og dette er en hund som får støtte dose av rimadyl de dagene hun er stiv i leddene sine.

De som kjenner meg litt bedre her inne vet vel at jeg er litt over gjennomsnittet interresert i anatomi og fysiologi (utdannet hundefysioterapaut/autorisert hundemassør) og jeg ville aldri i livet gjort noe som skader Chicka, og det mener jeg ikke en liten bit kake eller litt hvitløk på litt kjøttdeig gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havanaiselove mener jo ikke at dere kan drepe hunden deres med litt løk. . Men å gi litt løk en dag for så i gi litt sukker og hvetemel samme dag osv. Kan dere ikke se hva hun mener? Se helheten heller. Ho mener mye forskjellig usunt uansett om alt det usunne er under 100 gram daglig så kan det ta skade om du gir både løk, bakepulver, sukker i løpet av en dag. Det rare er at dere er enig med ho men likevel vil krangle dere frem i uenighet.

Så sant, synes det er en smule merkverdig at det går an å krangle/nedverge kommentarer så mye, og vri det helt ute av sammenheng. Det kalles å være bevisst, ikke hysterisk, iallefall i mine øyne.

Det er ganske mange på dette forumet som er både opplyste og opptatt av hundens kosthold (de aller fleste av oss er mer opptatt av hva bikkja får i seg, enn hva vi putter i oss selv). At dere går ut fra at flesteparten av oss ikke veit hva sukker, salt og hvitløk gjør med en hund, bare fordi at de tør å gi det til bikkjene sine i SMÅ mengder (det er jo ikke akkurat sånn at kostholdet består av vafler, pannekaker og hvitløksfedd), er nedlatende.

Selv ikke vi som trener hundene våre jevnlig, lar godbitene være hovedinntaket av næring. Og nei, det er ikke alltid "så mye sunne ting å velge mellom", noen hunder er fryktelig sære på hva de gidder å jobbe for - og bare det at dere ikke veit DET engang, gjør at vi tar dere for å være intolerante, ignorante og uerfarne, og derfor heller ikke spesielt troverdige.

EDIT: La til litt :)

Endret av 2ne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spydige kommentarer som gjør narr av andres standpunkt har ikke så mye i en diskusjon å gjøre, med mindre målet man har med diskusjonen er å senke nivået på argumentasjonen og skape større konflikt med den man er uenig i...

Det går faktisk an å gi noe i "ny og ne" og samtidig holde et helhetsblikk på hva hunden får i seg totalt sett. Det er ikke slik at man gir "litt av det" og "litt av det" og "litt av det også" hver eneste dag og plutselig har hunden fått fråtset i usunne matvarer dag ut og dag inn. Hunden min fikk en halv vaffelplate som ble litt godt stekt i høst en gang, og har fått et hjerte eller to utenom det også, men før det er det evigheter siden hun fikk vafler eller pannekaker (eller nei, haha, hun stjal jo vaffel på NKK Bjerke, men før det igjen, da) - men jeg vet at det er en veldig god belønning som fungerer hvis jeg trenger det, og hvis jeg gidder å gjøre det i stand. "Ny og ne" betyr faktisk ikke hver bidige dag eller hver eneste uke.

Jeg har hund for å bruke den, ikke for at den nødvendigvis skal leve så lenge som overhodet mulig. Og med "å bruke den" mener jeg at den ikke bare får gode turer, men også blir trent mentalt gjennom spor, triksing og lydighet. Der er jeg helt avhengig av å ha gode belønninger som motiverer hunden min til å jobbe. Vi skal ha det gøy begge to - jeg trives best (og blir en bedre trener) når hunden min faktisk vil jobbe med meg, og hun har det morsomst hvis hun ser en åpenbar grunn til å gidde å jobbe (= får god belønning for arbeidet). Jeg har en labrador som jobber fint for tørrfôrkuler, men selv jeg ser verdien av å variere godbitene og finne fram de aller beste når man trenger ekstra motivasjon. Enda viktigere blir det jo særere hunden er på mat.

Godbitene jeg bruker må være smakfulle, praktiske (jeg må kunne ha dem i pose i lomma uten at det blir for mye klin og søl, og de må kunne deles i passe små biter som er raske å svelge) og ikke minst må de være overkommelige i pris (når jeg ikke koster på meg biff til meg selv, sier det seg at hunden min ikke får det som godbiter heller). Saftig mat med mye lukt og smak, og gjerne kjøtt, er det som slår best an. Rimelige kjøttvarer er derfor veldig fint å bruke, selv om det kanskje ikke er så rent og ideelt som det burde være.

Men som sagt - jeg har hund for at den skal brukes og for at den skal ha det gøy. En stor del av hverdagen vår består derfor av trening som krever godbiter (for bikkja mi er ikke så innmari glad i å leke). Særlig om man har en hund som ikke er så matglad som min, må man trø til med godbiter det er litt futt i - altså noe som er mer fristende enn tørrfôrkuler for eksempel (som gjerne kan være fine turgodbiter, når man ikke trenger super motivasjon). Men selv om lydighetstrening er en stor del av mitt hundehold, er godbitene hun får der bare en brøkdel av det hun ellers får i seg av ordentlig mat (kvalitetstørrfôr og V&H).

Prøver man å trene en hund ordentlig, blir det fort innlysende at det som fungerer best som belønning ikke nødvendigvis er det sunneste en hund kan få i seg. Så får man nesten velge selv hva man vil gjøre med det. For meg er det i alle fall ikke aktuelt å gi opp trening, og det tror jeg heller ikke hunden min hadde trivdes med - hun liker godt å få mentale utfordringer. Så da får det nesten bare være om litt pølser, Frolic, skinkeost, vafler og diverse middagsrester gjør at hun lever et år kortere enn hun ellers ville gjort. Og så får det også være om det gjør meg til en mer kynisk hundeeier (men jeg har i det minste en hund som stortrives mens hun lever).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fanns det hunder for ca 20 - 40 år siden, før tørrfor og vom og hundemat kom på markedet? Og i så fall hva spiste hundene da? Ble "forhistoriens hunder" - om de fanns for 20 - 40 år siden - dårligere og døde tidligere om de ikke fikk ferdigprodusert komsumfôr fritt for alt?

Ja det er riktig at hunder hadde kortere levetid før. Grunnen er jo at folk vet mye bedre om hundehold nå enn de gjorde tidligere. Jeg har ikke sagt at hunder skal ha ferdig produsert fòr ifra butikk. Hunder fikk nok ikke vaffler og andre sukker produkter før i tiden. Hvor skulle du egentlig sende dette innlegget? Det henger ikke på greip som ett spørsmål til påstandene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er riktig at hunder hadde kortere levetid før.

Hadde de det? Hvem sier det? Alle levekårsundersøkelser de siste 10 åra viser tydelig at levealderen falle på ALLE raser.

På min egen var det helt vanlig at de levde til 12 års alderen på 70-tallet, og det var ikke uvanlig at de ble eldre også. Nå er man heldige om de blir 10, og det er sjeldent at de blir 12..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er rett det du har skrevet ovenfor av det jeg har lest, og det vet vel egentlig alle her inne. Det virker som om de vil du skal putte litt "dritt" i maten til din, kom igjen litt løk er ikke farlig, gi den litt vaffel for min lever ennå etter å ha spist en vaffel daglig osv...

Du gjør en bra jobb med hunden din, og ifra jeg har lest av deg på ett annet forum så har du vært nøye i beregningen din med hva du gir hunden, jeg liker sånne folk som deg der de tenker på hundens beste helsemessig fremfor å gi den både det ene og det andre som får blodsukkeret til å sprette som en spretteball. Det finnes 1000 ting hunden kan jobbe for, som er sunt.

Æh, NEI. Bare fordi din/dine hunder har gjort det betyr ikke det at det er like lett å finne ting alle hunder jobber for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de det? Hvem sier det? Alle levekårsundersøkelser de siste 10 åra viser tydelig at levealderen falle på ALLE raser.

På min egen var det helt vanlig at de levde til 12 års alderen på 70-tallet, og det var ikke uvanlig at de ble eldre også. Nå er man heldige om de blir 10, og det er sjeldent at de blir 12..

Ja nå kjenner jeg ikke så mange GD, men det finnes mange som er fylt 10 den dag i dag. Det er mange raser som i dag har lenger levetid enn de hadde for 20 år siden. Hunder generelt, uten å tenke på rase har lenger leve tid i dag. At din er ett avik har ikke noen betydning for ja noen raser har nok en smule lavere levetid enn tidligere, men det er ett fåtall av raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Ja det er riktig at hunder hadde kortere levetid før. Grunnen er jo at folk vet mye bedre om hundehold nå enn de gjorde tidligere. Jeg har ikke sagt at hunder skal ha ferdig produsert fòr ifra butikk. Hunder fikk nok ikke vaffler og andre sukker produkter før i tiden. Hvor skulle du egentlig sende dette innlegget? Det henger ikke på greip som ett spørsmål til påstandene mine.
Gårdagens hunder - om jeg får bruke det uttrykket - var stort sett vant med restemat fra husholdningen. Kjøttkaker med innbakt løk, fiskerester, brødskiver med ulikt pålegg osv. Så min påstand blir at hundene nok fikk mer "usunn" mat i tidligere tider og levde i hovedsak like lenge da som nå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Og nei, det er ikke alltid "så mye sunne ting å velge mellom", noen hunder er fryktelig sære på hva de gidder å jobbe for - og bare det at dere ikke veit DET engang, gjør at vi tar dere for å være intolerante, ignorante og uerfarne, og derfor heller ikke spesielt troverdige.

EDIT: La til litt :)

Min hund var selv uhyre kresen da han var yngre, selv om noen andre tilba han all verdens hundegodis, kokt skinke o.l nektet han å spise dette, tror ikke han liker det nå heller.

Men rent kjøtt med mye smak (fett) har jeg til gode å se at en hund ikke gidder, og er fullt mulig å lete etter alternativer som er sunne, men alikevel av god smak for hunden. Har kjennskap til flere hunder jeg har trent/passet tidligere også der eierene sier at det er umulig å trene dem, siden de er så kresne, eller andre grunner, men har som sagt til gode å se alikevel at en hund ikke elsker smaken av fett.

Å si at det gjør oss intolerante, ignorante og uerfarne - da får dere isåfall bare synes det, men for meg er det alikevel hva man selv gjør det til, og ikke minst "gidder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nå kjenner jeg ikke så mange GD, men det finnes mange som er fylt 10 den dag i dag. Det er mange raser som i dag har lenger levetid enn de hadde for 20 år siden. Hunder generelt, uten å tenke på rase har lenger leve tid i dag. At din er ett avik har ikke noen betydning for ja noen raser har nok en smule lavere levetid enn tidligere, men det er ett fåtall av raser.

Hva regner du som mange? 10 av 100, 10 av 1000?

Og hvilke raser lever lengre, bevist hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund var selv uhyre kresen da han var yngre, selv om noen andre tilba han all verdens hundegodis, kokt skinke o.l nektet han å spise dette, tror ikke han liker det nå heller.

Men rent kjøtt med mye smak (fett) har jeg til gode å se at en hund ikke gidder, og er fullt mulig å lete etter alternativer som er sunne, men alikevel av god smak for hunden. Har kjennskap til flere hunder jeg har trent/passet tidligere også der eierene sier at det er umulig å trene dem, siden de er så kresne, eller andre grunner, men har som sagt til gode å se alikevel at en hund ikke elsker smaken av fett.

Å si at det gjør oss intolerante, ignorante og uerfarne - da får dere isåfall bare synes det, men for meg er det alikevel hva man selv gjør det til, og ikke minst "gidder".

Ojoj...2ne har hatt mye hund opp igjennom årene og har trent mye mer hund enn oss tilsammen vil jeg tro (og da vært igjennom flere forskjellige motivasjonsmetoder for hver enkelt hund), så tror nesten du må spise ordene dine litt her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Gårdagens hunder - om jeg får bruke det uttrykket - var stort sett vant med restemat fra husholdningen. Kjøttkaker med innbakt løk, fiskerester, brødskiver med ulikt pålegg osv. Så min påstand blir at hundene nok fikk mer "usunn" mat i tidligere tider og levde i hovedsak like lenge da som nå.

Men i "eldre tider" igjen, så var det ikke vanlig å dra til veterinærer slik som det er i dag, hundene bodde gjerne utendørs, hvor god innsikt har man eller brydde seg om hundens helse - kontra i dag?

Mener at i dag blir hunder som regel avlivet siden det er det beste for dem, det dukker opp helseproblemer som blir sjekket, nyresvikt, andre organproblemer o.l, ble virkelig dette sjekket opp "før i tiden"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Ojoj...2ne har hatt mye hund opp igjennom årene og har trent mye mer hund enn oss tilsammen vil jeg tro (og da vært igjennom flere forskjellige motivasjonsmetoder for hver enkelt hund), så tror nesten du må spise ordene dine litt her ;)

Har aldri sagt noe som helst om 2ne personlig her, kjære deg, jeg snakker generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest vivere
Men i "eldre tider" igjen, så var det ikke vanlig å dra til veterinærer slik som det er i dag, hundene bodde gjerne utendørs, hvor god innsikt har man eller brydde seg om hundens helse - kontra i dag?
Tja, jeg kan bare svare for det jeg selv mener å vite, og det er at "gamle dagers hunder" stort sett var innehunder. Jeg tror nok at folk flest både var opptatte av og brydde seg om helsen til hundene sine, men siden helsetjeneste for folk og hund ikke var rundt hvert eneste hushjørne ble det ofte til at folk "reparerte" seg selv og hundene. Jeg tror folk hadde mer erfaring i vanlig hundestell som vi idag overlater til veterinærene å gjøre.
Mener at i dag blir hunder som regel avlivet siden det er det beste for dem, det dukker opp helseproblemer som blir sjekket, nyresvikt, andre organproblemer o.l, ble virkelig dette sjekket opp "før i tiden"?
Siden veterinærer ikke "vokste på trær" ble det nok foretatt helsemessige avlivinger som ikke lengre er nødvendig med dagens kunnskap og veterinærmedisin. Men at hunder i alminnelighet hadde et mye kortere liv i gamle dager har jeg liten tro på :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...