Gå til innhold
Hundesonen.no

Uforsvarlig å ha korthåret hund i Norge?


Stueloff
 Share

Recommended Posts

Dette er noe jeg har hørt mye av i det siste, og lurer på hva deres syn på saken er. Menneskene som påstår dette er gjerne de samme som påstår at å kle på hunden er dyreplageri. Har også hørt replikker som "en hund er en hund og skal ikke trenge klær" og "hunder skal minne om temma ulver, og derfor er det unaturlig å kle på dem".

Selv valgte jeg en korthåret hund på grunn av allergi, og de typiske allergihundene som ikke røyter var uaktuelt pga. pelstellet (har hatt puddel i 11 år). Og jeg lurer da på om dere synes at pelsen er noe man bør ta hensyn til i valg av rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så lenge det finnes dekken og ting som holder hunden varm i vinterkulda så synes jeg ikke pelsen skal være det som hindrer noen fra å skaffe seg drømmehunden.

Eneste som nytter er nok å ignorere slike folk, de hører jo ikke hvor teit det høres ut og er nok for trange i øra til at noe man sier imot vil synke inn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke for å dolle opp hunden i råsa glitter og stæsj, men et godt dekken som gjør nytten sin, skal da ikke være så færlig. Til og med store hunden får dekken på seg om vi trener og han må sitte i bil lenge, av den enkle grunnen at jeg ikke vil at han skal få stive muskler og ledd av kulden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uforsvarlig? Nei vi kler jo på dem. Da fryser de ikke. Finns så mye bra hundeklær nå for tiden, både tjukke dekken for snø og regn, fleece til å ha under, sokker, pungvarmere, magedekken osvosv. Så ingen grunn for å ikke ha korthårete hunder her nord :D

At noen syns det er tull å måtte kle på en hund, er deres syn, men ingen hunder lider av å ha på seg et dekken, da må de nok tenke seg om en gang til og faktisk se på hunder som har på seg dette.

Har korthårete hunder her nord, uten problem. Nitro elsker snøen og trenger heller ikke klær når han løper rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig i Soelvd. Jeg har en veninne som har en ekstremt korthåra hund, hun synes det er dulling å kle på den, den fryser, MYE! Den skjelver hele tiden på tur og går med halen mellom bena, når det regner vil den ikke ut o.l. det er nesten dyremishandling i mine øyne, kle no på den et dekken for f***!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke probelmet så lenge hundene får dekt ett behov. Hunder som sliter i varmen får finne seg skygge så de ikke blir overopphetet og de som fryser for klær på.

Men unødvendige anntrekk kan jeg leve uten *host*

293202_10150804093340072_834435071_20858935_1797919478_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en vanvittig tåpelig påstand. Flesteparten av de norske rasene er jo faktisk korthårede jakthunder. De egner seg selvfølgelig godt til Norske forhold.

Men ot: korthåret pga allergi? Nå ble jeg nysgjerrig. Det virker helt omvendt på meg. Korthårede hunder røyter ofte mer og slipper allergener lettere? Vanskeligere å bli kvitt pelsen som setter seg overalt også, så her i huset er korthåret fy fy pga allergi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en vanvittig tåpelig påstand. Flesteparten av de norske rasene er jo faktisk korthårede jakthunder. De egner seg selvfølgelig godt til Norske forhold.

Men ot: korthåret pga allergi? Nå ble jeg nysgjerrig. Det virker helt omvendt på meg. Korthårede hunder røyter ofte mer og slipper allergener lettere? Vanskeligere å bli kvitt pelsen som setter seg overalt også, så her i huset er korthåret fy fy pga allergi?

Regner med at det er individuelt. Jeg har aldri reagert på korthåra raser, men når jeg er hos venninna mi som har en blanding av pyreneer og husky så får jeg utslag hver gang. Det skal dog nevnes at jeg bare har bodd med puddel og italiener og italieneren røyter veldig, veldig lite, så vet ikke hvordan jeg vil reagere på andre korthårede raser over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er individuelt. Jeg har aldri reagert på korthåra raser, men når jeg er hos venninna mi som har en blanding av pyreneer og husky så får jeg utslag hver gang. Det skal dog nevnes at jeg bare har bodd med puddel og italiener og italieneren røyter veldig, veldig lite, så vet ikke hvordan jeg vil reagere på andre korthårede raser over tid.

Ok. Hos de fleste jeg kjenner med allergi er det omvendt, men det er fryktelig individuelt ja..

Rare greier :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha polar-raser i varme strøk derimot...

..måtte bare stjele tråden litt. Jeg bor nemlig med min dobbelpelsede dott i Ungarn hvor det kan bli oppmot 40 grader midt på sommeren. Jeg trur ikke han mistrives: Vi går aldri ut midt på dagen, har alltid med oss vann. Når jeg stikker handa inn i pelsen hans er det kaldere inni underulla enn i lufta, nettopp fordi at pelsen holder på varmen om vinteren og kulda om sommeren. Fine pelsen. I japan hvor rasen kommer fra kan man jo ha tre meter snø om viteren (Hokkaido.. mindre jo lenger sør man kommer) og 40 grader + intens luftfuktighet om sommeren, man hadde jo vært litt av en dyremishandler hvis man måtte bytte ut hunden for hver årstid fordi man ikke kunne ha polarpels eller kortår i sesongene.

Ei i klassen i Ungarn har samojed og jeg ser ikke at den heller lider noe særlig, nettopp fordi man passer på. Det er i mine øyne ikke noe værre enn å ha en kortåret hund om vinteren i Norge.. (og meningen om det står litt lenger opp for de som lurte).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig i Soelvd. Jeg har en veninne som har en ekstremt korthåra hund, hun synes det er dulling å kle på den, den fryser, MYE! Den skjelver hele tiden på tur og går med halen mellom bena, når det regner vil den ikke ut o.l. det er nesten dyremishandling i mine øyne, kle no på den et dekken for f***!

Sånn tenkte jeg, også. Stakkars Bimbo bedlington levde et langt liv uten et eneste dekken. Vel, etter at Scilos ble forkjøla en vinter det var kjempekaldt i ukesvis, har jeg endret syn på klær totalt. Nå er det eneste som er viktig hundenes komfort. Scilos mister krøllhalen når han mistrives. Når halen ligger i en stolt krøll over ryggen, uansett hvor lenge vi er ute, er det verdt den "teite" frakken, framfor å ha en hund som subber halen i bakken og bare vil hjem :brr:

Når man har en toller med superpels, blir det også enklere å ta med alle på like lang tur, når de som trenger det har frakk på seg :) Jeg hadde hatt hund i 25 år, minst, før jeg endret syn på påkledning, så det er håp for oss alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå bor jeg på vestlandet der temperaturene er ganske gjevne.

Det er liksom ikke så kaldt lengre at korthårshunder lider i kulda.

Har dekken til den ene min for han er en frysepinne, mens han andre ser ut til å ikke merke seg om gradestokken ligger på ca 3 grader.

Om sommeren har de det helt greit. Varmt er det jo, men å ligge i skyggen og drikke vann demper mye av pesingen. Dessuten, en liten sprut med hageslangen settes stor pris på i etterkant.

Jeg synes det er greit med en hund jeg kan kle et dekken på om vinteren.

Hadde syntes synd på en dobbelpelsa Fido i 28 varmegrader. puh!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har korthåret hund som tilbringer mye tid i en kald stall. Uten dekken, hadde han ikke hatt det bra i det hele tatt nå på vinteren, men med et godt vinterdekken er han superhappy :) Det blir jo det samme begge veier egentlig, man må ta hensyn halve året anyway - om det er fordi langpelsene koker eller kortpelsene fryser. That's life :)

Edit; Vel, det kan kanskje ha forekommet at vi har blandet utedekken med litt annet fra tid til annen... :innocent:

IMG_4779.jpg

IMG_4801.jpg

:innocent: :innocent: :innocent:

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

påkledning til hunder har jo blitt svært så vanlig. Til og med hundekjørere har jo til dels avla vekk pelsen (Alaska huskies først og fremst) fordi det er lettere å kle på bikkja når det er kaldt enn å få den raskt nok avkjølt om det er litt varmt i været. En polarpels går lett varm under høy aktivitet selv i noen minusgrader (-20 er ypperlig virker det som på mine, men det er jo sjelden det er så kaldt på disse kantene)

Ellers takler de også sommervarmen ganske så bra, bedre enn en del andre hunder med en pels om ikke har like "temperaturisolerede" effekt. Men jeg hadde nok hatt en annen rase om jeg bodde en plass hvor det var varmt så og si hele året.

Synes absolutt ikke det er dyremishandling med hverken dekken eller korthårede hunder her til lands. Selv om jeg personlig er glad jeg slipper påkledning om vinteren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må jo si at jeg gjerne skulle bodd et varmere sted med min hund, og jeg er sjeleglad at det er såpass mildt i vinter(i Oslo) som det er. For jeg har en frysepinn av en hund, som hakker tenner så og si bare det er -2 ute, hvis hun ikke er i høy aktivitet. Og hun er generelt ikke i høy aktivitet når det er under 5 plussgrader, fordi da synes hun egentlig ikke noe om å være ute. Eller joda, hvis vi leker eller trener, så går det jo fint, eller bare går raskt.

Problemet mitt er nemlig at hun ikke synes noe om å ha på seg dekken/dress. Hun synes rett og slett at det er litt ekkelt/ubehagelig. Merkelig nok. Og det er ikke på grunn av ett enkelt dekken som er ubehagelig, jeg har ørten forskjellige, og alle er like "ekle" å gå med. Så jeg må velge mellom å ha en hund som er litt kald på tur, men som beveger seg mer, eller en hund som har på dekken eller dress, men som ikke vil gå, og som stopper hver femte meter, omtrent. (og som da igjen fryser.) Pleier å gå seg til etter en stund(typ halvtime-tre kvarter så begynner hun å glemme seg litt), men det er like teit hver gang når bikkja ikke vil bevege seg. Hvis vi møter på en hyggelig hund i parken og hun glemmer seg litt, så kan hun leke med dekken på. Så egentlig er det jo bare tull. Vet dog ikke helt hva som kan gjøres med det.

Så hunden min burde nok vært langhåret, eller bodd et varmere sted, for å ha det optimalt. På den annen side er hun MEGET fornøyd med å få ligge i sofaen under et teppe i stedet for å være ute i 2+ med regn og stiv kuling. :ahappy: (og det er jeg og!) :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok store forskjeller på hundene hvor fort de fryser også. F.eks de to siste cavalierene jeg hadde var den rake motsettning til hverandre. Oscar som hadde lite pels frøs aldri mens tequila som hadde masse var en frossenpinn og frøs alltid så lenge det var under fem grader.

Baby, grandisen jeg har nå er jo korthåret og jeg har enda ikke sett henne fryse. Har enda ikke brukt dekken på henne i år og det kaldeste hun har vært ute i er femten minus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...