Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Min korthår elsker snø og vinter :) Han fryser om vi står rolig og vi bruker dekken ved behov! Jeg føler ikke at han lider noen nød ;) ;) Vi har hjelpemidler (klær og potesokker) til hunden. De fleste klærne av god kvalitet er behagelig å bruke og hemmer ikke hunden :)

Skrevet

Skal ikke trenge klær, hehe.. Neivel, må alle mennesker bo i varmere strøk da, for vi skal ikke trenge klær vi heller?

Så lenge hunden trenger klær for å ikke fryse og for å ha det greit ute, får man kle på :)

Man får bare ignorere folk som sier sånt som du skrev om, TS.

Skrevet

Nå må jeg fnise litt igjen etter køen jeg stod i, med et par damer bak meg som hadde smokk til hunden fordi den likte å sutte på den, også skulle de i babybutikken og kjøpe noen nye klær til den ... jepp!

Skrevet

Fjor vinter fikk meg til å tenke litt anderledes når det gjelder dekken og potesokker. Mine er i høy aktivitet hele tiden når dem er ute så dem holder seg varme men dem ble noe sårbeinte så jeg tok på dem potesokker og den lille tingen gjorde større utslag på det å trives ute enn da jeg testet ut med dekken. Så for meg og mine hunder så blir det først å ta på potesokker så dekken i forhold til kulde når vi er ute. Blir hundene liggende i bilen så blir det så klart bare dekken for da krøller dem seg sammen.

Dekken skal være funksjonelt for hunden og jeg skjønner ikke hvorfor noen dekken har hette kunne heller ha en kraftig krage som jeg kunne kneppe igjen rundt halsen. Dem skal da bruke ører og øyne. Når dekkenet er funksjonelt for hunden så kan det være bling og lyse farger for min del men det må ikke være san at hunden blir begrenset av eier fordi dekkenet blir møkkete og det syntes godt siden dekkenet er i en lys farge

Skrevet

Det kommer ann på hvor du bor. Er det snakk om å bo helt nord så kan vel underull og lange hår være en fordel. Det finner vel eieren ut av selv, etter hva hunden skal brukes til. Skal den stå ute i gård så passer nok ikke en Dobermann til det langt oppi Kirkenes ol.

Er det en innehund så er det vel samme hvor personen bor med en "glatthåret".

Skrevet

Når det kjem til rasevalg og pels, så er det vel helst kor mykje tid til pelsstellet ein ønskjer/har tid til. Men om det skulle vere så uansvarleg med ein korthåra hund, så er det vel like uansvarleg med ein langhåra hund utan underull. Og det finst jo dekken og dressar, og då lenge ein brukar desse så hunden ikkje frys, så er det ikkje uansvarleg i vert fall :P

Skrevet

Ja, enig i Soelvd. Jeg har en veninne som har en ekstremt korthåra hund, hun synes det er dulling å kle på den, den fryser, MYE! Den skjelver hele tiden på tur og går med halen mellom bena, når det regner vil den ikke ut o.l. det er nesten dyremishandling i mine øyne, kle no på den et dekken for f***!

At hunden skjelver og går med halen mellom bena behøver ikke bety noe som helst..

Tispa mi skjelver om det er 30 varmegrader, og halen er som regel fint plassert langt nede nesten mellom bena.

Hun har kort pels og dekken brukes svært lite.

Og ja, mine går gjerne uten dekken i 15 minus, men ved lavt tempo bruker vi alltid dekken hvis temperaturen kryper under 10 kuldegrader.

En annen ting som er langt mer problematisk er polarhunder i varme strøk..

Jeg kjenner til noen tilfeller av Malamute og Sibirsk husky i varmere deler av India.. DET er dyreplageri.

Guest Yellow
Skrevet

Det er da ikke uforsvarlig, så lenge man kler på hunden så han/hun ikke fryser i kulden. Med noe godt bevegelig og komfortabelt av klær (dekken eller heldresser).

Tenker mye mer på da jeg var i Bulgaria, og ALLE hundene som gikk i bånd/bundet utenfor hus der var skikkelig langhåret, Pekigneser, Akita inu, og utallige Huskies/polarhunder. Stakkars hunder i den ekstreme varmen det var! veldig merkelig at jeg ikke så EN eneste glatthåret, eid hund der..

Skrevet

Var bare en ting jeg tenkte på; Den tjukke pelsen kan ikke også beskytte mot varme?

Har vært litt usikker på det :P Gjør den hunden ekstra varm, eller kan den beskytte mot varmen og?

Skrevet

Var bare en ting jeg tenkte på; Den tjukke pelsen kan ikke også beskytte mot varme?

Har vært litt usikker på det :P Gjør den hunden ekstra varm, eller kan den beskytte mot varmen og?

Ganske sikker på at den gjør det. Lufta kjennes i alle fall kjøligere inni underulla enn utenfor, men om man bor i varme strøk så er det jo ikke så veldig vanlig (ikke for meg i alle fall) å legge langturen til den varmeste tida på døgnet

• Like 1
Skrevet

Det er i hvertfall min erfaring.

Et eksempel fra sommerferien i Litauen der lille boston og gårdisen, som da begge er korthåret, gikk med kjøledekken, mens shibaen som vanlig ikke virka berørt av varmen til tross for tykk pels med underull.

Shibaen takler altså varmen langt bedre enn kortpelsene mine.

• Like 1
Skrevet

Jeg tror egentlig vi i Norge glemmer litt hvor kaldt det egentlig er her til lands, sånn på verdensbasis, og jeg er av den oppfatning at korthårshunder (særlig små) TRENGER et godt dekken eller en genser på de kalde dagene i snøen. Jeg ser jo selv på hun ene korthårede min hvordan hun lider i kulda, så da må det genser til, og da går det mye bedre. Hun er av type en sånn som legger seg der solskinnet treffer gulvet inne, og graver seg dypt ned i pledd og dyner på natta :)

At det finnes folk der ute som av prinsipp er imot å kle på hunden synes jeg er både trist og ondskapsfullt. Hva så? Det er vel en tilvenningsprosess om hunden kan like å gå med genser, så lenge den kan bevege seg ok, gå på do og være hund? Akkurat der får hundens faktiske behov gå foran eventuelle usikkerheter og prinsipper visse eiere måtte ha..

Skrevet

Vi er friluftsfolk og valget om å ta inn en dober var vel ikke hundre prosent praktisk, med tanke på manglende pels og isolasjon. Vi er nøye med å kle henne, men hun har ved to anledninger hatt tilløp til vannhale, hun direkte vantrives i snøfokk og vi er avhengig av å dra med oss mye mer utstyr når vi er på tur med henne enn det som er tilløpet med lille polarreven. I telt om sommeren ligger hun med fleecedress, og pulken på påsketur er fylt av skinn, balaklava og ullklær - til bikkja! Heldigvis frakter hun det selv, i det minste... Hva tyskerne tenkte på er meg et mysterie, mine minner fra Berlin er av den iskalde sorten.

Skrevet

Ikke bare korthåra hunder som setter pris på å bli kledd på. :P Grim fryser på labbene når det blir mer enn 6-7 kalde og får på seg potesokker. Han blir skikkelig glad og har det godt, så da får folk bare syntes hva de vil og slenge med leppa. Spiller ingen rolle. Fryser hunden, får man gjøre noe med det.

• Like 1
Skrevet

Ikke bare korthåra hunder som setter pris på å bli kledd på. :P Grim fryser på labbene når det blir mer enn 6-7 kalde og får på seg potesokker. Han blir skikkelig glad og har det godt, så da får folk bare syntes hva de vil og slenge med leppa. Spiller ingen rolle. Fryser hunden, får man gjøre noe med det.

Er helt enig! Hvis noen slenger med leppa over noe sånt, er de ikke verdt å ha en samtale med.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Liker å se gamle brukere savne aktivitet. Min første bruker fant sonen i 2010. 16 år, av og på, teller kanskje som gammel bruker jeg også   Tror kanskje flere søker tilbake til forum etterhvert pga økende misnøye med Big Tech data harvesting. Selv er jeg i ferd med å ta spranget fra Android til et nisje operativsystem som er upraktisk fordi Vipps og BankID ikke fungerer — men det er privat. Storebror får ikke registrert hvor mye flatulens jeg har produsert for å beregne neste ukes klimakvote. Andre deler villig alt og kommer kanskje aldri tilbake fra Facebook, Google, Alexa, Copilot og Siri. Jeg var forøvrig ikke aktiv på sonen i den dramatiske perioden alle snakker om som en andre verdenskrig. Da jeg pauset pga livssituasjon var dette et av de mest aktive forumene på norsk internett. Høyt tempo, høy temperatur. Det var trist å returnere til en spøkelsesby lik Levanger sentrum etter Magneten ble bygget.  Jeg blir like glad hver gang jeg ser aktivitet her, nær samme hva det dreier seg om, så vit at det gleder selv om det kanskje ikke kommer respons. Keep sonen alive🐾 
    • Vurderer begynne oppdatere her igjen, etter en lang periode med så mye drama og alvor i privatlivet at jeg har "fått" autistisk burnout av det. Fullstendig ute av drift og knapt i stand til et absolutt minimum av nødvendigheter for overlevelse. Edeward har gått for lut og kaldt vann med kun pliktmosjon, pliktlek, sporadiske pliktturer, ytterst få opplevelser utenfor hagen og bare et absolutt minimum av stell. Han har tolerert det skremmende bra. Robust type. Så lenge han får kos, godbiter, leker å fly etter og hull å grave dem ned i er han tålelig fornøyd med livet. Mamsen hans er ikke like lett å glede. Sykdom fra forgiftninger og stress pga gjentatte innbrudd har ikke lettet den psykiske og emosjonelle byrden av samtidig alvorlig personkonflikt i nær relasjon. Forhistorien er for lang til å fortelle, men den er alvorlig nok til at jeg har riesen istedenfor dvergpuddel. Noe av det er så alvorlig, jeg tror det er direkte hensynsløst å påminne om at ting som foregår på skjerm og fremstår som en slags fiksjon i de flestes hverdag er harde realiteter for andre, som meg. Alle har lest om lastebil-Jonas, for å ta et eksempel. Sånne ting fortonet seg som en slags fiksjon for meg ihvertfall, all den tid jeg ikke var utsatt for liknende selv i min egen hverdag. En kan lese om iranske agenter og kjøkkenkjemi terrorister som skader seg selv og må ha hjelp, men skjermen skaper en betryggende følelse av at det er en slags fiksjon, selv om det er nyheter, for det skjer jo ikke her foran meg i mitt nabolag — helt til en mann med jaktrifle prøver klatre inn vinduet ens kl 05:30 på morgenen og en står der bak døren i bare trusa og venter på døden med en kjøkkenkniv i hånden, i håp om å i det minste klare merke fyren for drapsetterforskerne - og det som plager en mens en står der og rister av adrenalin er: "I'm not decent! Jeg skulle tatt på en t-skjorte. Jeg er uanstendig lite kledd for anledningen." Akkurat det plaget meg i den situasjonen.  Han klarte forøvrig ikke komme seg inn gjennom det smale vinduet jeg hadde latt stå åpent, så jeg slapp med skrekken og unngikk ydmykelsen i bli sett, drept og funnet i bare trusa, hvilket også var en lettelse. En vet aldri hvordan en reagerer på ekstreme situasjoner før en er i dem. Jeg vet st jeg sover ikke uten noe på overkroppen igjen ^^ Det neste som virkelig plaget meg overraskende var at hans samboer og to barn måtte "feire" jul alene etter at politiet skjøt og drepte ham neste gang han la seg på hjul for å prøve drepe meg igjen, fordi han ble desperat og åpnet ild mot dem først. Jeg var veldig emosjonelt berørt av de stakkars etterlatte. Gnog meg hardt, lenge. ..men det der var i 2016, og er på deilig avstand nå.  I løpet av året som har gått har jeg bare blitt kronisk blyforgiftet av at en gjøk med foil impressioned key har låst seg inn og ut av hjemmet mitt og stappet blypasta fra bilbatterier i vannrørene med ujevne mellomrom mens jeg har vært ute med Edeward, og også sprayet ALLE klær, håndklær og sengetøy med ufortynnet Karate Zeon CS 5.  Blyet oppdaget jeg omsider ved kroppslige symptomer, som akutt diabetes, metallsmak og synlige partikler i vannet. Det ufortynnede landbrukskjemikaliet i klærne oppdaget jeg ikke før uker etter å endelig ha anskaffet boligalarm. Det hadde svidd og klødd intenst veldig lenge og jeg hadde "fått" en skremmende mengde føflekker og andre hudforandringer, men jeg hadde ingen anelse om hva som var årsaken før jeg begynte skylle klær med renset vann (omvendt osmose apparat) for å få ut hva jeg trodde var bly fra vannrørene. Klærne produserte et merkelig skum. Det skummet mer jo mer jeg skylte. Viste seg etter mye undersøking å være et heslig ekkelt insekticid laget for å SITTE på planter i regn og vind. Ikke før etter hydrolyse med ekstrem pH ville noe av det slippe fra tekstilene, og de mengdene med mikrokapsel debris som kommer ut av dem etter å ha brutt ned virkestoffet forteller en skremmende historie om gjentatt sprøyting om og om igjen over tid. Alle de "små" tingene. Drama og intriger i personlige relasjoner har allikevel tæret mer. Fra å ha vært en såkalt ressursterk, høytfungerende autist som maskerte godt nok til å passere som noenlunde nevrotypisk, så har jeg kollapset til et dysfunksjonelt nivå av autisme folk flest forbinder med ordet. Knapt evnet spise. Dusjet to ganger i uka. Tror jeg brukte de samme sokkene fire dager på rad en uke. Fullstendig ute av drift. Vekslet mellom apatiske shutdowns i time etter time med samme repetitive mobilspill for å unngå hysteriske panikkanfall meltdowns fra psykologiske triggere hvis rammer fort dersom jeg ikke holder intenst fokus på noe for å hindre tankene fra å vandre og uunngåelig påminne meg noe som utløser en kaskade av akkumulativt triggende minner. Det er sluttsummen på kassalappen som teller, mente Reitangruppen. Hver enkelt vare en plukker med seg på tur gjennom IKEA gir ingen stressrespons i seg selv.  Forrige gang jeg hadde meltdowns var forøvrig i barndommen, før pubertet. Tror jeg egentlig var ganske robust jeg også. Som en abusive cluster b personlighet uttalte i irritasjon som gled over i sadistisk forventningsglede: "Sterke mennesker bøyer seg ikke, (men) de knekker (til slutt)."  Årsaken til å velge skrive her igjen nå er at den verste biten, den alvorlige konflikten i nær relasjon, den er i praksis løst. Det kan ta lang tid før det ekstremt toksiske, interpersonlige dramaet er over, men selve problemet er løst. Det praktiske problemet er uskadeliggjort. Som en litt stereotypisk praktisk anlagt og materielt fokusert asperger (tidligere vellykket maskberger) tror jeg det å ha løst det praktiske og konkrete problemet som var kilden til hele konflikten automatisk fikser konflikten etterhvert også, så det ser ut som lys i enden av tunellen, selv om det fortsatt er mørkt her inne og jeg ikke vet hvor utgangen er ennå. Naboen dukket forøvrig opp sprell levende, Edeward har vært fin i magen hele året, ikke tisset inne igjen og tar det hele overraskende fint. En virkelig god gutt med de beste intensjoner.  Jeg HÅPER vi snart har nok sjelefred og så lave blynivåer at jeg orker begynne gå turer og dele opplevelser med Edeward utenfor hagen igjen. Oppdaterer plutselig om situasjonen endrer seg så mye som jeg håper den gjør snart. Bilde hører med:  
    • Kan hunden gå på varm asfalt før den skal bade? Usikker om jeg skal ta de med fordi redd for potene, Tar hånda mot asfalt og føles ikke varm, Men hvor varmt er det før deres hund ikke går på asfalt?
    • Hvilke langhårete hunder krever minst pelsstell? Og mest pelsstell? Kun for kjekt å vite.
    • Vurderer å kun holde meg til hund. Selv om jeg også har lyst på andre typer dyr. Kjekt med litt forskjellig synes jeg men hvis det er en ulempe og til hinder for hundene går jo ikke det. De er viktigst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...