Gå til innhold
Hundesonen.no

Uforsvarlig å ha korthåret hund i Norge?


Stueloff
 Share

Recommended Posts

Min korthår elsker snø og vinter :) Han fryser om vi står rolig og vi bruker dekken ved behov! Jeg føler ikke at han lider noen nød ;) ;) Vi har hjelpemidler (klær og potesokker) til hunden. De fleste klærne av god kvalitet er behagelig å bruke og hemmer ikke hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjor vinter fikk meg til å tenke litt anderledes når det gjelder dekken og potesokker. Mine er i høy aktivitet hele tiden når dem er ute så dem holder seg varme men dem ble noe sårbeinte så jeg tok på dem potesokker og den lille tingen gjorde større utslag på det å trives ute enn da jeg testet ut med dekken. Så for meg og mine hunder så blir det først å ta på potesokker så dekken i forhold til kulde når vi er ute. Blir hundene liggende i bilen så blir det så klart bare dekken for da krøller dem seg sammen.

Dekken skal være funksjonelt for hunden og jeg skjønner ikke hvorfor noen dekken har hette kunne heller ha en kraftig krage som jeg kunne kneppe igjen rundt halsen. Dem skal da bruke ører og øyne. Når dekkenet er funksjonelt for hunden så kan det være bling og lyse farger for min del men det må ikke være san at hunden blir begrenset av eier fordi dekkenet blir møkkete og det syntes godt siden dekkenet er i en lys farge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer ann på hvor du bor. Er det snakk om å bo helt nord så kan vel underull og lange hår være en fordel. Det finner vel eieren ut av selv, etter hva hunden skal brukes til. Skal den stå ute i gård så passer nok ikke en Dobermann til det langt oppi Kirkenes ol.

Er det en innehund så er det vel samme hvor personen bor med en "glatthåret".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kjem til rasevalg og pels, så er det vel helst kor mykje tid til pelsstellet ein ønskjer/har tid til. Men om det skulle vere så uansvarleg med ein korthåra hund, så er det vel like uansvarleg med ein langhåra hund utan underull. Og det finst jo dekken og dressar, og då lenge ein brukar desse så hunden ikkje frys, så er det ikkje uansvarleg i vert fall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig i Soelvd. Jeg har en veninne som har en ekstremt korthåra hund, hun synes det er dulling å kle på den, den fryser, MYE! Den skjelver hele tiden på tur og går med halen mellom bena, når det regner vil den ikke ut o.l. det er nesten dyremishandling i mine øyne, kle no på den et dekken for f***!

At hunden skjelver og går med halen mellom bena behøver ikke bety noe som helst..

Tispa mi skjelver om det er 30 varmegrader, og halen er som regel fint plassert langt nede nesten mellom bena.

Hun har kort pels og dekken brukes svært lite.

Og ja, mine går gjerne uten dekken i 15 minus, men ved lavt tempo bruker vi alltid dekken hvis temperaturen kryper under 10 kuldegrader.

En annen ting som er langt mer problematisk er polarhunder i varme strøk..

Jeg kjenner til noen tilfeller av Malamute og Sibirsk husky i varmere deler av India.. DET er dyreplageri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Det er da ikke uforsvarlig, så lenge man kler på hunden så han/hun ikke fryser i kulden. Med noe godt bevegelig og komfortabelt av klær (dekken eller heldresser).

Tenker mye mer på da jeg var i Bulgaria, og ALLE hundene som gikk i bånd/bundet utenfor hus der var skikkelig langhåret, Pekigneser, Akita inu, og utallige Huskies/polarhunder. Stakkars hunder i den ekstreme varmen det var! veldig merkelig at jeg ikke så EN eneste glatthåret, eid hund der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare en ting jeg tenkte på; Den tjukke pelsen kan ikke også beskytte mot varme?

Har vært litt usikker på det :P Gjør den hunden ekstra varm, eller kan den beskytte mot varmen og?

Ganske sikker på at den gjør det. Lufta kjennes i alle fall kjøligere inni underulla enn utenfor, men om man bor i varme strøk så er det jo ikke så veldig vanlig (ikke for meg i alle fall) å legge langturen til den varmeste tida på døgnet

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var bare en ting jeg tenkte på; Den tjukke pelsen kan ikke også beskytte mot varme?

Har vært litt usikker på det :P Gjør den hunden ekstra varm, eller kan den beskytte mot varmen og?

Det er i hvertfall min erfaring.

Et eksempel fra sommerferien i Litauen der lille boston og gårdisen, som da begge er korthåret, gikk med kjøledekken, mens shibaen som vanlig ikke virka berørt av varmen til tross for tykk pels med underull.

Shibaen takler altså varmen langt bedre enn kortpelsene mine.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig vi i Norge glemmer litt hvor kaldt det egentlig er her til lands, sånn på verdensbasis, og jeg er av den oppfatning at korthårshunder (særlig små) TRENGER et godt dekken eller en genser på de kalde dagene i snøen. Jeg ser jo selv på hun ene korthårede min hvordan hun lider i kulda, så da må det genser til, og da går det mye bedre. Hun er av type en sånn som legger seg der solskinnet treffer gulvet inne, og graver seg dypt ned i pledd og dyner på natta :)

At det finnes folk der ute som av prinsipp er imot å kle på hunden synes jeg er både trist og ondskapsfullt. Hva så? Det er vel en tilvenningsprosess om hunden kan like å gå med genser, så lenge den kan bevege seg ok, gå på do og være hund? Akkurat der får hundens faktiske behov gå foran eventuelle usikkerheter og prinsipper visse eiere måtte ha..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er friluftsfolk og valget om å ta inn en dober var vel ikke hundre prosent praktisk, med tanke på manglende pels og isolasjon. Vi er nøye med å kle henne, men hun har ved to anledninger hatt tilløp til vannhale, hun direkte vantrives i snøfokk og vi er avhengig av å dra med oss mye mer utstyr når vi er på tur med henne enn det som er tilløpet med lille polarreven. I telt om sommeren ligger hun med fleecedress, og pulken på påsketur er fylt av skinn, balaklava og ullklær - til bikkja! Heldigvis frakter hun det selv, i det minste... Hva tyskerne tenkte på er meg et mysterie, mine minner fra Berlin er av den iskalde sorten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare korthåra hunder som setter pris på å bli kledd på. :P Grim fryser på labbene når det blir mer enn 6-7 kalde og får på seg potesokker. Han blir skikkelig glad og har det godt, så da får folk bare syntes hva de vil og slenge med leppa. Spiller ingen rolle. Fryser hunden, får man gjøre noe med det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare korthåra hunder som setter pris på å bli kledd på. :P Grim fryser på labbene når det blir mer enn 6-7 kalde og får på seg potesokker. Han blir skikkelig glad og har det godt, så da får folk bare syntes hva de vil og slenge med leppa. Spiller ingen rolle. Fryser hunden, får man gjøre noe med det.

Er helt enig! Hvis noen slenger med leppa over noe sånt, er de ikke verdt å ha en samtale med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er helt vanlig at hunden trigges når eier kommer fram til dem. Det mest sannsynlige er at eier tolkes som "backup" og hunden får mer mot av det. Hvis man er rimelig sikker på at hunden ikke vil skade den andre så er ofte en bedre løsning faktisk å gå motsatt vei og rope, men det kommer selvfølgelig helt an på situasjonen om det er trygt eller ikke. Det er mange gode instruktører i Innlandet, bare sjekk at de har formelle kurs innen adferd og språk hos hund, og gjerne innen passering, og ikke bare har "20 års erfaring med hunder". Det er noe med å forstå den teoretiske bakgrunnen for hvordan hunden oppfører seg slik den gjør.
    • Takk   Skal sjekke de 2, fant allerede masse materialle om eller med dem på youtube.    Dersom din hund begynte på 100 meters avstand! wow da er det kanskje håp for min hund også. Hos oss er det når den andre er i nærheten.  Har også oppfattet det som om han vil "beskytte" oss. Har opplevd at i en hundepark sammen med hannhund har det gått greit, de holder avstand osv. Men så raskt jeg tar på båndet så er rullgardinen nede igjen...:)  Bøkene du nevnte skal jeg ta en titt på. Vi bor på innlandet og privattimer med instruktør er noe vi vurderer.  Takker...:)        
    • Synes frem til 6 mnd mtp de sylskarpe valpetennene. Valper blir også mye morsommere synes jeg når de er litt mer «brukbare» etter min mening. Men krevende er de lenge til. 
    • Frem til 6 mnd var verst her, for da var hun en piraya som hang fast i leggen min døgnet rundt 😅
    • Det finnes mange gode passeringskurs uten at man må på TV. Hvis du er i nærheten av Oslo vil jeg anbefale Hund i Fokus eller Lundqvist hundeskole, men det finnes helt sikkert flere jeg ikke er oppdatert på. Når det gjelder bøker så kan jeg på det sterkeste anbefale Control Unleashed av Leslie McDevitt og BAT 2.0 av Grisha Stewart. Treningen på noen av de beste passeringskursene jeg har gått har vært mye basert på disse. For å illustrere effekten så hadde jeg en hund som hang i båndet og brølte på 100 meters avstand som unghund, og etterhvert gikk løs i konkurranse på stevnested med flere hundre hunder. Her er det også viktig å tenke helhetlig, og ikke bare trene i passeringer eller "økter" med kontakt og innkalling, men å jobbe med samarbeid og kontakt i alt dere gjør. Jeg vil anbefale et godt kurs eller privattimer med instruktør for å få hjelp til et treningsopplegg som er best for dere. Du finner mange gode instruktører i hele landet på denne siden:https://www.atferdskonsulenter.no/  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...