Gå til innhold
Hundesonen.no

3 hunder i samme bilbur, eller dele de opp?


trulte
 Share

Recommended Posts

Jeg har kjøpt et nytt bilbur til hundene. Det er stort nok til alle tre.

(Har 2 engelsk toy terriere og 1 cairn.) Men jeg er veldig i tvil om jeg skal ha alle 3 i samme bur eller sette cairnen i ett annet bur som ikke er sikkert ved kollisjon o.l.

Grunnen er at han er litt "sær" og liker ikke ha de andre hundene tett inntil seg. Alle tre er "venner", og det er aldri slossing mellom de, og jeg har ingen betenkeligheter med å la de være alene hjemme sammen for eksempel.

Det jeg er i tvil om er om det er "slemt" av meg å presse cairnen til å være så tett på de andre 2 når han ikke liker det.

Alternativet til å ikke ha de i samme bur, er å ha cairnen i et sammenleggbart stålbur, som ikke er like sikkert som nyburet, som er et helsveiset stålbur.

Så hva gjør jeg; har alle tre i samme, sikre bur eller la cairnen sitte alene i ett ikke-sikkert bur? Hva ville dere ha gjordt i samme situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine to i et stort bur. Når kjæresten sin hund er med har vi alle tre løse i mitt bur. Eldste man er vel ikke super happy for det, men det går for mindre turer. Kanskje ikke like sikkert ved kollisjon, men jeg tror de synes det er koselig å ligge inntil hverandre etc

Så derfor benytter jeg aldri skilleveggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det å ha 3 hunder i samme bilbur vil jeg tro er sikrere enn 3 sammeleggbare bur (som er alternativet her) ved kollisjon uansett.

Det bør da være mulig å lage skillevegger? Nei, jeg tror faktisk ikke sammenleggbart bur er verre enn å ha flere hunder i et bur. Stropper du et sammenleggbart bur i hjørnene skal det en del til før det klapper sammen, det skal bare en liten bråstopp til før hundene velter over hverandre og rygger og nakker ryker. Jeg synes det er galskap skal jeg være ærlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør da være mulig å lage skillevegger? Nei, jeg tror faktisk ikke sammenleggbart bur er verre enn å ha flere hunder i et bur. Stropper du et sammenleggbart bur i hjørnene skal det en del til før det klapper sammen, det skal bare en liten bråstopp til før hundene velter over hverandre og rygger og nakker ryker. Jeg synes det er galskap skal jeg være ærlig.

Ska sjekke om det er mulig å få montert skillevegger, kjøpte buret brukt, billig, så jeg slo til. Var ikke veldig gjennomtenkt...

Har jo ikke hørt annet enn at de sammeleggbare er reneste dødsfellen, men har ikke tenkt på risikoen å ha flere sammen, men når jeg tenker på det er det klart det ikke er helt bra.

Men får uannsett ikke plass til 3 sammenleggbare, kun 2 som jeg har nå (ETT-ene sitter sammen) eller det helsveisa og 1 sammenleggbart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at min søsters unghund ble drept i bur sammen med en annen hund (og disse to var liksom venner) hos oppdretteren, så ville jeg aldri ha satt to eller flere hunder sammen i et bur. Det kan man ikke få inn klarere etter den hendelsen at det kan være ubehagelig og en trigger for konflikter når man presser inn hunder på et så lite område som et bur er. Det er en risiko som kan ende tragisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM man velger å bruke sammenleggbare så fins det noen småting man kan gjøre for å sikre det bedre. Ibland så er det jo slik at å kjøpe helsveisete bur er drittdyrt og en invistering som man ikke alltid har råd til på rappen.

Bruk strips og fest alle deler ekstra godt sammen, da tenker jeg der også festene er. Ta en kraftig og god strips i alle hjørner og i annenhver rute. Dette vil iallefall gjøre det litt sikkrere mot å klappe sammen. Men vær obs på at plastiskstrips kan bli ødelagt på vinteren. Og stropp burdene godt fast så de ikke blir kastet rundt i kollisjon.

Dette vil gjøre sammenleggbare bur iallefall endel sikrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vel vært advart mot sammenleggbare bur ikke bare på grunn av at de klapper sammen, men fordi de ikke tåler kollisjon, og når burt i en kollisjon blir most av bilen blir det fullt av skarpe stålpigger som kan perforere hunden og skade eller drepe den på den måten. Mens helsveisede bur skal tåle det bedre, etter hva jeg har blitt fortalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri tenkt på at det ikke er bra å ha hundene løse sammen i buret.

Jeg har tenkt mest på at det er koselig for de med selskap. Ved siden av å kjøre bil ligger de i bilen innemmellom, pauser, raster etc

Og da ser jeg at de ligger inntil hverandre.

Hvis hundene hadde fått velge hadde de nok ligget løs inntil hverandre i baksetet. ;) Kjempekoslig, null sikkert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående å la hunder dele bur (eller kasse). En jeg kjenner havnet i bilulykke med trekkhunder i kasse (trebur). Den eneste hunden som ble skadet var den som lå alene. Den hadde nemlig hatt plass til å bli slengt rundt inn i buret. De som lå to og to var uskadet.

Det om hundene kan dele er nok litt avhengig av rase (enkelte er mer sosiale enn andre) og på individer. Noen liker å dele. andre ikke. Noen vil bare dele med den, og ikke med den... osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angående å la hunder dele bur (eller kasse). En jeg kjenner havnet i bilulykke med trekkhunder i kasse (trebur). Den eneste hunden som ble skadet var den som lå alene. Den hadde nemlig hatt plass til å bli slengt rundt inn i buret.

Og det er vel nettopp difor ein skal ha bur som ikkje er for store i høve til hunden.

Det er vel forresten òg eit problem, har eg inntrykk av, at folk med små hundar ofte har altfor store bur. Ser jo folk med toypuddel og chihuahua som har bur som fyller heile bagasjerommet. Då forsvinn jo heile poenget.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man feks følger mattilsynets retningslinjer for hold av trekkhund, så står det jo et avsnitt om anbefalte mål på kasser til trekkhunder. Der skal de kunne stå oppreist med hodet opp, de skal kunne ligge på siden med beina utstrakt. Ut fra dyrevelferdsmessig syn er jo det bra. (og jeg tror det er sånn de fleste som kjøper bilbur til hunden sin tenker). Det blir relativt store kasser/bur. Og for god plass om uhellet skulle være ute :/ Så sånnsett er det en motsetning mellom trafikksikkerhet og god dyrevelferd i form av god plass.

Men nå sporet jeg helt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det med størrelse på bilbur syns jeg er litt dilemma. Det er jo logisk og grei at et trangt bur er sikrere i en kollisjon fordi hunden ikke får like stor fart å bli slengt rundt med. Men samtidig er det ikke veldig ålreit å la hunden ligge lenge i et trangt bur. Når jeg skal kjøre hjem og besøke foreldrene mine blir det minst 8 timer i bur. Det er lenge å ligge på trang plass du ikke kan strekke deg ut og skifte stilling, selv med noen pauser. På trening blir det også fort en del timer i buret. Gjerne litt kaldt i bilen også. Hvor stort bur man bør velge kommer nok veldig an på hvor langt man kjører og hvor mye hunden ligger i bur mens bilen står stille, men jeg velger å heller gi hunden litt bedre plass, som fører til et bedre liv i hverdagen, og tar risikoen med at han får litt bedre plass å bli slengt på i en kollisjon. Jeg tror ikke det er spesielt sundt for hunder å ligge mange timer i trange bur hvor de ikke kan strekke seg skikkelig ut, reise seg eller endre liggestilling. Men litt større risiko ved en kollisjon er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel at det blir litt forskjell på hundekjørere og "andre folk". Det vil si, det er forskjell på om hundene skal regelmessig oppholde seg i det buret mange timer daglig, kontra vanlige kjøreturer til og fra trening et par ganger i uka, og de to årlige turene "himmat te jul".

I forhold til sikkerheten er mindre bedre, og for folk flest er det det som gjelder. Jeg tror ikke at de 2-3 timene man er på trening, med hyppige økter ut av buret, er noe stort problem for hundene. Da får de beveget seg og strukket på kroppen ofte nok. De vil jo ofte selv krølle seg sammen når de ligger uansett. Hvile kan de gjøre når de kommer hjem. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg tenker vel at det blir litt forskjell på hundekjørere og "andre folk". Det vil si, det er forskjell på om hundene skal regelmessig oppholde seg i det buret mange timer daglig, kontra vanlige kjøreturer til og fra trening et par ganger i uka, og de to årlige turene "himmat te jul".

I forhold til sikkerheten er mindre bedre, og for folk flest er det det som gjelder. Jeg tror ikke at de 2-3 timene man er på trening, med hyppige økter ut av buret, er noe stort problem for hundene. Da får de beveget seg og strukket på kroppen ofte nok. De vil jo ofte selv krølle seg sammen når de ligger uansett. Hvile kan de gjøre når de kommer hjem. :P

Derfor skrev jeg også at det er en vurdering man må ta. Hvor mye ligger hunden i bur, kontra den lille økningen i sikkerhet det er å ha mindre bur ved en kollisjon.

For min del er det ikke snakk om to timer og hyppig ut og inn av bilen på trening. Det er å f.eks. ligge 4 timer i bilen og trene 1 time i strekk. Sånne korte, kjapt ut og inn i bilen treninger har det neppe noe å si for hunden hvor stort buret er. Ukeskurs hvor hundene sover i bilen osv. Mange har også hundene liggende i bilen mens de er på jobb, så jo, jeg mener det er noe flere bør ta med i betraktningen når de velger hvor stort bur de skal kjøpe. Noen som vet hvor stor sikkerhetsforskjell det er på et bur hunden ligger støtt, men ikke kan endre noe særlig stilling, kontra et bur hvor hunden kan ligge utstrakt, reise seg og skifte stilling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor skrev jeg også at det er en vurdering man må ta. Hvor mye ligger hunden i bur, kontra den lille økningen i sikkerhet det er å ha mindre bur ved en kollisjon.

For min del er det ikke snakk om to timer og hyppig ut og inn av bilen på trening. Det er å f.eks. ligge 4 timer i bilen og trene 1 time i strekk. Sånne korte, kjapt ut og inn i bilen treninger har det neppe noe å si for hunden hvor stort buret er. Ukeskurs hvor hundene sover i bilen osv. Mange har også hundene liggende i bilen mens de er på jobb, så jo, jeg mener det er noe flere bør ta med i betraktningen når de velger hvor stort bur de skal kjøpe. Noen som vet hvor stor sikkerhetsforskjell det er på et bur hunden ligger støtt, men ikke kan endre noe særlig stilling, kontra et bur hvor hunden kan ligge utstrakt, reise seg og skifte stilling?

Men kan man ikke da f.eks. la hunden ligge i baksetet (eller forsetet, for den saks skyld) i venting på trening/jobb, med et pledd, og evt. selefeste om hunden klatrer rundt i bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan man ikke da f.eks. la hunden ligge i baksetet (eller forsetet, for den saks skyld) i venting på trening/jobb, med et pledd, og evt. selefeste om hunden klatrer rundt i bilen?

Jeg har varebil så det er ikke store plassen i setene og der vil jeg ikke ha hundene. Da slapper de bedre av i buret.

For min del vil jeg heller ha litt stort bur enn for lite.

Som de andre nevner så får man se ann bruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...