Gå til innhold
Hundesonen.no

Passende, litt uvanlig hunderase?


soelvd
 Share

Recommended Posts

Har noen tenkt på løwchen. Det er en liten rask og lettlært rase, som kan brukes til det meste. Et utrolig herlig gemytt med lite lyd og de fleste er bra nervesterke. Mine reagerer ikke negativt på noen ting. Og de er superlydige hele gjengen. Nå har ikke jeg trent så veldig mye med dem, men det skal ikke mye trenig til før en øvelse sitter. Bare et forslag til en hunderase som ikke er så vanlig. 18 stk. på Dogs4All og det er mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Et spørsmål, hvorfor er hunden nødt til å være så uvanlig? En del av grunnen til at uvanlige hunder er uvanlige, er ofte at de er best egnet for spesielt interesserte menger jeg. Å skulle finne en sli

Nei, det er det da ikke. Tenk så mange raser det er morsomt å jobbe med (innen de grener venninnen din ønsker å satse) som faller ut fordi mange andre har dem. Det er da dumt.

Bedlington Terrier!

En mudi går vel ikke akkurat inn i kategorien "liten" med sine ca40-45cm.

Hvis man sammenligner med en RR så. :P Jeg synes jo shibaen min er skikkelig liten og hun er jo ikke mye mindre enn en mudi. Men det kommer jo ann på hvor grensa går for vennen til ts. :)

Leste at han hadde sklidd på det dårlige underlaget og ble litt usikker og ikke gikk så fort pga det :)

Det er ikke sjokkerende ihvertfall. I år var det jo flere som boikottet agility-nm pga det underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sammenligner med en RR så. :P Jeg synes jo shibaen min er skikkelig liten og hun er jo ikke mye mindre enn en mudi. Men det kommer jo ann på hvor grensa går for vennen til ts. :)

Ut i fra de svarene som er kommet fra TS så tolker jeg i allefall at en mudi er for stor, selv om mange foreslår hunder på lik str.

Mener det var snakk om at den ikke skulle veie mer enn ca 8 kg, og det blir litt vanskelig ;) Uansett tolker jeg det dithen at venninnen til TS ønsker en enklere hund også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man sammenligner med en RR så. :P Jeg synes jo shibaen min er skikkelig liten og hun er jo ikke mye mindre enn en mudi. Men det kommer jo ann på hvor grensa går for vennen til ts. :)

Det er ikke sjokkerende ihvertfall. I år var det jo flere som boikottet agility-nm pga det underlaget.

Ja, med bare rundt 20 deltagere i stor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..Schipperke.. Fantastisk rase..

VI har flere i klubben..

De jeg har kjent har gjort det bra i Agility, Lp. Rallylydighet, vært gode mødre, snille og tøffe på en og samme tid.

Jeg har akkurat fått meg Papillon..og kunne like gjenrne endt på Schipperke.

http://www.boeffie.net/ Jeg vet at denne oppdretteren åpner dørene for folk som er interessert i rasen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shipperkene bjeffer noe helt hinsides, da, men det er hun vel kanskje vant til dersom hun trener agility. :P

Jeg vil trekke fram bichon-rasene igjen, og da først og fremst bichon frisé. Makan til kvikke, spretne energibomber (hvis eier gir dem mosjon og nører oppunder liv og lyst, vel og merke)! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Jeg vil trekke fram bichon-rasene igjen, og da først og fremst bichon frisé. Makan til kvikke, spretne energibomber (hvis eier gir dem mosjon og nører oppunder liv og lyst, vel og merke)! :wub:

Enig! Entusiastiske små snøballer er de :wub: Utrolig morsomme og jobbe med også er de :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamar er fortsatt bare en bebis. Han vil nok alltid være glad i mat, men du skal ikke se bort fra at ivrigheten forsvinner med tida. :P De fleste shibaer er feks de flinkeste på valpekurs og unghundkurs osv, men det er en grunn til at shibaeiere ikke akkurat renner ned lydighetsringer eller andre konkurranser. :lol:

Shibaen er den eneste rasen jeg kunne tenkt meg å hatt som valp hele tiden! :D Håper Kuma aldri blir helt voksen.. :P

Ut i fra de svarene som er kommet fra TS så tolker jeg i allefall at en mudi er for stor, selv om mange foreslår hunder på lik str.

Mener det var snakk om at den ikke skulle veie mer enn ca 8 kg, og det blir litt vanskelig ;) Uansett tolker jeg det dithen at venninnen til TS ønsker en enklere hund også.

Ja, det er nok sant det.. Jeg har lært at det er sånn man skal gjøre det på sonen; Foreslå raser som du selv liker som er litt i nærheten av det TS spørr etter. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har sære, spanske navn. :P

Men om hun synes LH kan bli for stri så tror jeg hun kan droppe terrier i det hele tatt. ;)

Affenpinscher?

Den minste podengoen?

Svarer på denne igjen jeg, akkurat nå er podengoen av den minste størrelsen høyt opp på lista. Noen som har erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shibaen er den eneste rasen jeg kunne tenkt meg å hatt som valp hele tiden! :D Håper Kuma aldri blir helt voksen.. :P

Jeg er HELT enig! Shibavalper er det deiligste og enkleste som finnes! :wub: I alle fall etter tannfelling... :P Men de er ganske herlige som voksne også, altså. Aiko og jeg skal bli gamle sammen. Imouto kommer nok alltid til å være et lite knertmonster, hehe.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lancashire Heeleren er ingen stri rase. De er hardføre og tøffe, kan fint ha sine egne meninger, men de er lærevillige, førerfikserte og en fryd å jobbe med. De er også spretne og egner seg til agility. I Sverige er det enkelte som bruker dem til gjeting, da på ku, og også på sau. Det er også flere som går blodspor med dem.

Kennel Procordia venter kull i Januar på ei tispe (Mongrel's Nanna Notyngham, Ester til daglig) som har et superherlig gemytt. Alle Ellens hunder har et herlig gemytt og på rasestanden på D4A fikk barna gjerne komme innenfor gjerdet og kose med hundene. De elsker oppmerksomhet. Til neste år skal hun ha kull på Rantalaukan Enya (Enya) og Parabar Pogo (Jadis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lancashire Heeleren er ingen stri rase. De er hardføre og tøffe, kan fint ha sine egne meninger, men de er lærevillige, førerfikserte og en fryd å jobbe med.

Ei jeg veit om i Sverige som konkurrerer i freestyle med sin shiba, kjøpte seg LH nå fordi hun ikke lenger orka å overbevise Zumi (shibaen) om at freestyle og det å jobbe sammen er gøy. Det må jo bety at LH er ganske ålreit, for det er egentlig Zumi også, hehe.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LHen er jo SÅ mye mindre enn det jeg trodde. Jeg kjenner et par store hannhunder av rasen, de er nesten corgistørrelse, og jeg trodde det var normalt selv om jeg regnet med at tispene var mindre. Og så hadde de stand på D4A, og der var det jo bare pittesmå LH! De var visst nærmere normalstørrelse, så da lærte jeg det også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på standen er normalstørrelse, men det er to hannhunder på 10 år som er store: Pondus og Ponny. Rasen er ikke helt homogen enda, så den kommer i ulike størrelser og med ulik beinstamme. Her er en hannhund på 20 mnd, han er normalstor. Denne tispa har mer fra MT enn hva hun har fra Corgien, men spretten til tusen og tilbake, i tillegg til et suverent humør og gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De på standen er normalstørrelse, men det er to hannhunder på 10 år som er store: Pondus og Ponny. Rasen er ikke helt homogen enda, så den kommer i ulike størrelser og med ulik beinstamme. Her er en hannhund på 20 mnd, han er normalstor. Denne tispa har mer fra MT enn hva hun har fra Corgien, men spretten til tusen og tilbake, i tillegg til et suverent humør og gemytt.

Ja, det er de jeg kjenner til fra før. Var det du som stod på standen og forklarte også, eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med pyreneisk gjeterhund med korthåret hode. En veldig allsidig hund som passer til det meste.

http://bergerdespyreneesafacerase.com/images/phocagallery/Bilder/thumbs/phoca_thumb_l_pyreneisk_gjeterhund_1.jpg

Du kan lese om rasen på min hjemmeside: http://bergerdespyreneesafacerase.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk se nå at det var liten rase som var ønskelig. Da er vel den Pyreneiske gjeterhunden med korthåret hode for stor.. 40-50 cm. Ellers så er det en lettlært, allsidig og barnevennlig hund og ganske uvanlig med kun 19 stk i Norge i dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk se nå at det var liten rase som var ønskelig. Da er vel den Pyreneiske gjeterhunden med korthåret hode for stor.. 40-50 cm. Ellers så er det en lettlært, allsidig og barnevennlig hund og ganske uvanlig med kun 19 stk i Norge i dag :)

Den er vel dessuten foreslått minst et par-tre ganger før i tråden, og avslått. ;) Trodde det begynte å bli en del flere i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vel dessuten foreslått minst et par-tre ganger før i tråden, og avslått. ;) Trodde det begynte å bli en del flere i Norge?

Leste ikke gjennom hele tråden. Neida, det er kun 19 stk av den korthårete. Langhårs er det fler av, men også mye enklere å få tak i.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasen er ikke helt homogen enda, så den kommer i ulike størrelser og med ulik beinstamme.

Dersom denne rasen tas i betraktning, må man også være obs på at det er store individuelle forkjeller også når det gjelder arbeidskapasitet. Her finner du alt fra sofahunder til arbeidsmaskiner,- så man bør vite hva man vil ha, gjøre gode undersøkelser og ha en god dialog med sin oppdretter. Det er flere norske lancashire heeler-kull i vente,- og så er det selvfølgelig en del kull både i Sverige og Finland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer på denne igjen jeg, akkurat nå er podengoen av den minste størrelsen høyt opp på lista. Noen som har erfaringer?

Du får visst ikke noe bedre svar, men vi har ei i hundeklubben som har en sånn. Hun er egentlig bare maskothund, men hun trener litt triks og sånn da -hun virker til å være temmelig lettlært, men sta. Gjør det bare om hun gidder og vil og det passer seg slik :P Litt som en katt.. Men altså, jeg har kun sett denne ene hunden, og kjenner den egentlig ikke så innmari godt -så det er jo ikke verdens mest pålitelige rasebeskrivelse da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk se nå at det var liten rase som var ønskelig. Da er vel den Pyreneiske gjeterhunden med korthåret hode for stor.. 40-50 cm. Ellers så er det en lettlært, allsidig og barnevennlig hund og ganske uvanlig med kun 19 stk i Norge i dag :)

Den er vel dessuten foreslått minst et par-tre ganger før i tråden, og avslått. ;) Trodde det begynte å bli en del flere i Norge?

Den er nok for stor, ja. Men himmel og hav så vakker :wub:

Du får visst ikke noe bedre svar, men vi har ei i hundeklubben som har en sånn. Hun er egentlig bare maskothund, men hun trener litt triks og sånn da -hun virker til å være temmelig lettlært, men sta. Gjør det bare om hun gidder og vil og det passer seg slik :P Litt som en katt.. Men altså, jeg har kun sett denne ene hunden, og kjenner den egentlig ikke så innmari godt -så det er jo ikke verdens mest pålitelige rasebeskrivelse da :P

Nei, fikk visst ikke det :lol: Takk for erfaringer, alle erfaringer er nyttige vet du :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...