Gå til innhold
Hundesonen.no

Passende, litt uvanlig hunderase?


soelvd
 Share

Recommended Posts

  • Svar 154
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Et spørsmål, hvorfor er hunden nødt til å være så uvanlig? En del av grunnen til at uvanlige hunder er uvanlige, er ofte at de er best egnet for spesielt interesserte menger jeg. Å skulle finne en sli

Nei, det er det da ikke. Tenk så mange raser det er morsomt å jobbe med (innen de grener venninnen din ønsker å satse) som faller ut fordi mange andre har dem. Det er da dumt.

Bedlington Terrier!

Litt forslag ut i luften her. Usikker på hvor lettlært de er, men kanskje greit å titte?

Griffon Petit Brabacon, eller noen av dens "kusiner"

Evt miniatyr bull terrieren?

Artige saker begge de to syns jeg. Men kan ikke si at jeg har undersøkt mye rundt kritteriene når det kommer til trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer på denne igjen jeg, akkurat nå er podengoen av den minste størrelsen høyt opp på lista. Noen som har erfaringer?

Erfaring nei, men jeg gikk på bronsemerkekurs med en for noen år siden. Aner ikke om denne var rasetypisk eller ei, men lettlært og førerorientert var den ihvertfall ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfaring nei, men jeg gikk på bronsemerkekurs med en for noen år siden. Aner ikke om denne var rasetypisk eller ei, men lettlært og førerorientert var den ihvertfall ikke :P

Har heller ikke erfaring, men det er vel en hund som kommer litt i samme kategori som etnahund (som også er nevnt i tråden), whippet, og andre små og mellomstore hunder tradisjonelt brukt til hetsjakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berner sennen!

(klipp)

Neida... Kva med mudi? Det er ein rase vi synst verkar utruleg spennande, og noko vi absolutt kunne vurdert om vi nokon gong skulle finne på å ha lyst på ein liten hund :) .

Ha ha ha - tror du og endel av oss andre har en noget forskjellig oppfattelse av ordene "liten hund"...

Men kriteriene liten, uvanlig, lp-emne, lettstelt, osv kan bli en "nøtt" for de fleste, ja. Hvis rasen er så uvanlig er det vel få som har særlig erfaring med de, og hvis den er bitteliten så skal man være veldig rask til å rekke å belønne i tiden (hvis man skal bøye seg ned og gi godbit/klappe den, liksom). En venninne fikk kink i ryggen når hun trente med en liten hund, og fant ut at DET var jo bare tøys.. Dog kan det underlettes av klikkertrening, at den kan ta imot godbiter i luften og sånn, da. Og selvsagt ingen umulighet!

Jeg foreslår dog IKKE min rase - makan til sær liten hund, denne bostonen.. Enkel som bare dét å eie, ha i hus, snill å ha løs og mot andre hunder sånn - men å lære henne ting hun selv synes er dustete? Glem det! Dessverre er hun en ganske "smart" liten frøken, så sånne skrulleting som "sitt" og "dekk" er jo bare tøys.

Dessverre er også "kom hit" helt utelukket for den lille damen hvis jeg har noen torturredskaper i hendene (neglsaksen, shampo, dekkenet hennes, etc).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mudi er då ein liten hund, er det ikkje? :icon_confused:

I forhold til en berner så er de nok liten ja :)

Standarden sier:

Hannhund 41-47 cm, ideal 43-45. 11-13 kg

Tispe 38-44 cm, ideal 40-42. 8-11 kg

Så i mitt hode er de en mellomstr hund, jack russel feks er mer en liten hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm... Eg ville vel definert mellomstor til å vere 15 - 25kg. Alt under ti er iallefall smått. Men det er klart, det er jo forskjell på mudi og papillon ;) . No var dei jo ikkje så veldig spesifikke i kva "liten" vil seie då ida spurde...

Shiba går faktisk i kategorien (liten) mellomstor, og tispene kan godt vere under 10 kg. Men dei er verkeleg svære hunder i liten kropp, og kan ikkje samanliknas med små puslehundar. Nokre kelpiar er jo knapt over 10 kg (men der har nok eigarane vore litt knipne på maten, kremt, kremt), og desse er jo mellomstore hundar. Så eg trur nok du bør senke vekta for kva du definerar som mellomstor. :ahappy:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Det kan jo kanskje forklare kvifor folk har sagt "Oi, for ein svær hund" sidan Laffen var 5mnd gamal... :wacko: Men kategorien "stor" vil jo spenne ganske voldsomt, då, om det skal omfatte alt frå 15 til 90 kg...

Jeg tenker alltid på det ut fra fór jeg. 1-10 kg er liten, 11-25 er mellomtor, 25-45 er stor hund, og så alt over 45 kg er liksom i sin egen klasse av store hunder. Men så skal det sies at jeg ikke synes min hund på 27 kg egentlig er så veldig stor hund da. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker alltid på det ut fra fór jeg. 1-10 kg er liten, 11-25 er mellomtor, 25-45 er stor hund, og så alt over 45 kg er liksom i sin egen klasse av store hunder. Men så skal det sies at jeg ikke synes min hund på 27 kg egentlig er så veldig stor hund da. :blink:

Akkurat slik ser eg det òg :) . Eller, eg synst vel òg ein hund på 12 kg er relativt liten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tittet nærmere på griffonrasene jeg. Makan til små sjarmtroll. Har lenge hatt sansen for de der:)

Helt enig,de er herlige! Masse hund i en liten kropp,lett lærte og tåler godt lange turer :) .Ingen veskehund nei,de bruker svært gjerne egne ben :running:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker alltid på det ut fra fór jeg. 1-10 kg er liten, 11-25 er mellomtor, 25-45 er stor hund, og så alt over 45 kg er liksom i sin egen klasse av store hunder. Men så skal det sies at jeg ikke synes min hund på 27 kg egentlig er så veldig stor hund da. :blink:

Tja. Belger-tisper er tydeligvis mellomstore hunder de da, mens hannene er store. Stor- og mellom-pudler er vel heller ikke så veldig tunge, selv om de kan bli "høye", mens en engelsk bulldog kan veie like mye som en belger, uten å være i nærheten av å være like høye, så jeg definerer ikke størrelse ut fra vekt ihvertfall. Det må bli en kombinasjon av vekt og høyde for min del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...