Gå til innhold
Hundesonen.no

Gamle bilder av din rase


jma
 Share

Recommended Posts

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

advarsel. Dette kunne jeg snakket om og vist bilder av i timesvis! Her er et ørlite utdrag. Historiske hunder Scotty, tidlig 1900-tallet Antagelig Sibirimport. Få kull, men ligger bak de flest

Her har jeg mer, fra sankt bernhardsmuseet i Sveits: Fra en gammel film: Edit: flekkene som går igjen på bildene er fra mitt urensede kamera.

De har ikke lov til å ha for mye hvitt på brystet, men det er veldig vanlig med hvite flekker i brystet. Noen har også hvite tær. Her er feks mine, to av de har/hadde hvitt i brystet, og det er god

Posted Images

Kan vi ikke ha "Før og nå" bilder? Kjekt å se forskjellen :)

God idè :D mitt første innlegg er oppdatert.

Ikke for å være stygg,men på det siste bildet til TS : er det en mann eller dame?? Ser ut som en mann i dameklær.

Haha :D jeg er enig i at hun ikke akkurat var feminin, men jeg tviler på at det var transvesitter på Kanari-øyene på den tiden. De som bor der er og var vel ganske tradisjonelle.

Mange fine bilder. Morro å se før og etter bilder. Noen raser har forandret seg veldig, men på mange andre er forkjellen mindre enn jeg hadde trodd. Spesielt gøy å se løpsbildene av whippeten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :D jeg er enig i at hun ikke akkurat var feminin, men jeg tviler på at det var transvesitter på Kanari-øyene på den tiden. De som bor der er og var vel ganske tradisjonelle.

Ja,var det jeg også tenkte,men det fikk meg til å stusse litt på det likevel :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finns mange tegninger og malerier og kunst med rasen fra langt tilbake i tid, fra renessansen og eldre.

coursing2.jpg

royalty2.jpg

landseer004.jpg

oliver-hartley-huntingdogs-greyhounds-goodspecimens-guttenberg.jpg

Rasen har ikke endret seg spesiellt mye i løpet av årenes løp, da rasen finns i ulike fasonger, små, tynne, kraftigere, store, lange, osv. Det er jo litt forskjell på løpsvarianten og showvarianten vi har idag, spesiellt på størrelsen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Princess-Ekaterina-Golitsyna-1720-91-1759.jpg

Mops 1759. Prinsesse Ekaterina Golitsyna med en av sine mopser.

pug350_1.jpg

Mops malt ca 1850.

4145771_sta.jpg

Mops 1894 nederste bildet, øverste er ifra 1891

1910Pug_Champion-Master-Jasper.jpg

Mops 1910

Pug_from_1915.jpg

Mops 1915.

1928_Pug_CHAMPIONTINKERBELL.jpg

Mops 1928

1936_Pugs.jpg

Mops 1939

image002.jpg

Mops ca 1965

566929.jpg

Mops 1969

573367.jpg

Mops 1979

parent_dc0bb8f5ad0620ad7f4e4ad2d4446e49.jpg

Mops 2000

gal_img_f1a857c66c72636c551fa6967078f535.jpg

Mops 2010

Oida.. noen putta visst en 100 lapp på meg :icon_redface:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaterer dette, da jeg svarte på den "gamle" tråden :-)

Det er noen raser jeg tenker har utviklet seg i helt feil retning, og at jeg gjerne kunne hatt en 1950-versjon av den, men absolutt ikke dagens. Hos dalmatineren er det vel omvendt, en utviling i helt riktig retning, jeg foretrekker uten tvil dalmatinere slik rasen er i dag!

1790 & 1845

1800_Dalmatians.jpg

1807

1807_Dalmatian.jpg

1840

Tegning av en fryktelig stygg hund.

1840_Dalmatian.jpg

1853 de pleide å kupere ørene

1853_Dalmatian_TGoetz.jpg

1865 'General Rufus Ingall's coach dog'.

1865_Dalmatian_GeneralRufusIngallsc.jpg

1890

1890Dalmatian.jpg

1901

1901Dalmatian.jpg

1902

1902DalmatianRugby.jpg

1903

1903_Dalmatian-Champion-Moujik.jpg

1905 forferdelige

1905Dalz.jpg

1907

1907Dalmatians.jpg

1915 - her ser det ut til å komme seg litt

1915Dalmatian.jpg

1923

1923_Dalmatian_CHRugleyBeautysEyes.jpg

1929 her går det litt bedre igjen. CH 'Snow Leopard'

1929_Dalmatian_CHSnowLeopard.jpg

1936

1936_MESRAMANXMAN.jpg

1950

1950_Dalmatian.jpg

1969 1969 Crufts 'Best in Show' CH 'Fanhill Fau

1969_CH_FANHILLFAUN_CruftsBIS.jpg

1984? Olbero onsdag Pojke (casper sin oldefar)

olbero_onsdag_pojke.jpg

1994 (?) INT N S UCH Dalmos Educated Edgar (pappaen til Casper)

dalmo_educated_edgar.jpg

(Timankas talented clown)

timankas-talented-clown9-13%20morsiden.jpg

2005 ca? Spotniks snap shot. Dette er forøvrig tispeperfeksjon i mine øyne! :wub:

248683_1756367909355_1243696017_31492764_554550_n.jpg

2011

oppstilling15april-143.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker spesielt dette bildet fra kunsthistorien:

William Hogarth, The Painter and His Pug, 1745

William_Hogarth_1745_XX_The_Painter_and_His_Pug.jpg

Nå kan vel "pug" ha en generell betydning i England, så er ikke sikker på om dette er en mops.

Jo, det er en mops sies det, men siden engelskmenn fikk mopsen som gave fra russerene (som stjal de fra kineserne) så blandet de inn andre raser. Jeg MENER, men garanterer ikke at den mopsen var iblandet beagle blandt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen saluki? I'll do it!

Saluki i kinesisk kunst fra 1400-tallet:

Xuande-salukis-092x0507_01lg.jpg

Nyere historie:

histpropo.jpg

Moderne:

modernpropo.jpg

Forskjellige bilder:

1960:

sinaicolorrocks.jpg

1970:

sinai15.jpg

grizzle77.jpg

Noen norske hunder i dag:

omen_yaffa_to_elsto-khariz4.jpg

khalils_tarab.jpg

Det er et stort mangfold i rasen, og de første bildene her er hunder fra sine opprinnelsesland, ofte kalt "desert bred". Det er diskusjoner i salukimiljøene, slik jeg har forstått så langt, om forskjellene på en desert bred og en vestlig, showhund. Noen mener det er i ferd med å gå ille med enkelte linjer her i vår del av verden, og spør man en araber som fortsatt driver med tradisjonell jakt, vil nok en del høyt premierte hunder i Europa og USA, også premierte hunder i LC, kanskje bli omtalt som svake hunder. De ser med andre øyner enn oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweilern er heller ikke en gammel rase. Derimot har de opprinnelse fra 500 år før kristus!

Rotteyk2.jpg

Rottweiler-muzzle-Rottweiler.jpg

Jeg må ærlig inrømme at jeg synes hunden er mer "Rottweiler" uten hale!

Det betyr ikke at jeg er for kupering...

Rottweileren nå til dags:

2009-04-18286.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen saluki? I'll do it!

*klikkågodis :D*

Og det var jammen kult at jeg tenkte meg hvor hundene var fra før jeg så teksten under :)

*snip* og spør man en araber som fortsatt driver med tradisjonell jakt, vil nok en del høyt premierte hunder i Europa og USA, også premierte hunder i LC, kanskje bli omtalt som svake hunder. De ser med andre øyner enn oss :)

Jepp, det gjør de. De bryr seg mer om bruksområdet mer enn "vakkerheten", men de er allikevel opptatt av at de skal se ut som saluki. Og de har noen 100 års erfaring så kanskje man burde lytte litt mer til hva de sier? De har nok litt "problemer" med mange av dagens "show"salukier.

Jeg sprakk iaf av stolthet da Hamad fra Arabian Saluki Center i Abu Dhabi både velsignet og inviterte min Qui til oktoberjakten etter å møtt han IRL i et selskap og så hans bravader på banen. Hans kone tagg og ba om de ikke kunne få han, men hjertet mitt sa, og sier fremdeles, nei og det var en grunn de så absolutt kunne forstå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det var jammen kult at jeg tenkte meg hvor hundene var fra før jeg så teksten under :)

Ja, jeg burde kanskje gitt et litt mer variert bilde av salukien?

Jepp, det gjør de. De bryr seg mer om bruksområdet mer enn "vakkerheten", men de er allikevel opptatt av at de skal se ut som saluki. Og de har noen 100 års erfaring så kanskje man burde lytte litt mer til hva de sier? De har nok litt "problemer" med mange av dagens "show"salukier.

Jeg sprakk iaf av stolthet da Hamad fra Arabian Saluki Center i Abu Dhabi både velsignet og inviterte min Qui til oktoberjakten etter å møtt han IRL i et selskap og så hans bravader på banen. Hans kone tagg og ba om de ikke kunne få han, men hjertet mitt sa, og sier fremdeles, nei og det var en grunn de så absolutt kunne forstå :D

Er veldig interessant å lese om disse tingene. Har lært mye nytt de siste dagene, bl.a. av Gail Goodman. Har printet ut flust av artikler! :D (Ja, når jeg først går inn for å lære noe, så går jeg inn for det som en klassisk nerd.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...