Gå til innhold
Hundesonen.no

Gamle bilder av din rase


jma
 Share

Recommended Posts

Jeg synes det er morro å se gamle bilder av hunder. Det er også interessant å se hvordan rasene har forandret seg.

Har du noen gamle bilder du vil dele av din rase?

Her er noen jeg har stjålet fra nettet av presaen..

melian-1.jpg

hist5-1.jpg28659_1408842388515_1456124297_1044197_7451974_n.jpg

305200_2548821927291_1456124297_2739998_1196537942_n.jpg

1977 1981

gey.gifKadul.gif

2010

091-4.jpg

2011

017-7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

advarsel. Dette kunne jeg snakket om og vist bilder av i timesvis! Her er et ørlite utdrag. Historiske hunder Scotty, tidlig 1900-tallet Antagelig Sibirimport. Få kull, men ligger bak de flest

Her har jeg mer, fra sankt bernhardsmuseet i Sveits: Fra en gammel film: Edit: flekkene som går igjen på bildene er fra mitt urensede kamera.

De har ikke lov til å ha for mye hvitt på brystet, men det er veldig vanlig med hvite flekker i brystet. Noen har også hvite tær. Her er feks mine, to av de har/hadde hvitt i brystet, og det er god

Posted Images

Gud den Groendaelen fra 1952 er den første gronnisen jeg noen sinne har likt og tenkt "den kunne jeg tenkt meg"! :) Den var flott.

Det finnes ennå en del av den typen :whistle: Glemte å si at alle de på de gamle bildene er i slekt. Burde egentlig lagt ut bilde av en slektning av dem i dag: Kanskje denne:

img4a8421db2584c.jpg_400.jpeg

Søster av min egen Donatrix Wildah :wub:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den første AK'en, denne hunden sine avkommer var dem første registrerte AK'ene: bilder er fra ca. 1870:

Old%20Kelpie.jpg

1889:

image003%20copy.gif

1901:

image005.jpg

1919:

Red%20Hope%202.jpg

1965, Weroona King (dem fleste AK i skandianavia har ham i sin stamtavle)

Weerona%20King%20svart%20vit.jpg

1977

Glimmergruvans%20Brutus.jpg

1995

Glimmergruvans%20Solo%20Song.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere whippets:

1885:

olphoto1885.jpg

Racing i New York:

whipraceny2.jpg

1922:

34.jpg

Ukjent når, bildet er fra California, og hundene skal være godt premierte både på løp og utstilling:

28.jpg?w=600&h=380

Ukjent hvor og når. Hvis det ser ut som de kaster hundene i det de begynner å løpe, så er det faktisk fordi det er dette de gjorde. De holdt tak i halsbånd og hale, og kastet hundene fremover når startskuddet gikk :D

pasadena1920s1.jpg

1929:

32.jpg

1932, dette er en champion som vant mange løp - den ligner nesten på en italiener, og det var mye variasjon i whippeten tidlig på 1900-tallet, alt fra manchesterterrier-lignende hunder til italiener-lignende hunder, til hunder som ligner mer de moderne hundene:

29.jpg

Litt nyere, vet ikke år, men 50-60-tallet:

cp15.jpg

gridley1.jpg

Blant de første hundene i Norge, hadde de fleste britiske aner. Kennel Brenna var først:

Brenna's Blue Pixie, født 1947:

med_474ee16a6a6a0.JPG

Dagens norske whippet er en miks av mye forskjellig, med bl.a. britiske, amerikanske, australske og franske aner.

En australsk import, Rothbury Bonecrusher, født 1987:

med_4751936b7ec61.JPG

En fransk import, Emotion du Manoir de la Grenouillère, født 1989:

med_472b397a41af6.JPG

Et eksempel fra våre dager. Hermes sin søster, Courtborne Hera:

med_4e303f580c621.jpg

Jeg tok visst litt av :D

Bildene er fra:

- http://whippethistory.wordpress.com/

- http://thewhippetarchives.net/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dukker det opp hunder som er hvite på brystet fortsatt?

De har ikke lov til å ha for mye hvitt på brystet, men det er veldig vanlig med hvite flekker i brystet. Noen har også hvite tær.

Her er feks mine, to av de har/hadde hvitt i brystet, og det er godt innenfor det som er tillatt.

110908-01.jpg

Edit: Men ja, det dukker av og til opp hunder med for mye hvitt, men stortsett går det igjen hos de samme oppdretterne. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi det var stor forskjell på St. Bernhardsen! Nå er den jo skikkelig stor, kraftig og tung.. Aiai..

Tja, det er store variasjoner innefor rasen, men snuten har vel jevnt over blitt litt kortere, pelsen er blitt litt mer fluffy og bygningen litt grovere (amerikanske linjer er selvfølgelig mer ekstreme enn europeiske, som fortsatt har lettere hunder med lengre snute og ben). Men den var stor og tung også tidlig i det 20. århundre. De opprinnelige hundene var dog mye lettere, mindre og alltid korthåret.

Den utstoppede sankt bernhardshunden Barry (før omstopping, vel og merke), som levde sitt liv fra 1800-1812:

barry.jpg

Etter omstopping:

barry2.jpg

Men sankten var stor og kraftig allerede på 1920-tallet:

a08131.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfer før (ca 1900):

post-1741-0-72064700-1321525555.jpg

"Alternativ" ("fullverdig" schäfer, bare annen variant enn den på side 1) schäfer ca 2009:

Slangen2010242rez.jpg

(Forøvrig er den fra ca 1900 fjern slekt av ca 2009-bildet.)

Edit: La til lengre forklaring på nå-bildet.

Endret av JailyTina
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Schäfer før (ca 1900):

post-1741-0-72064700-1321525555.jpg

"Alternativ" schäfer ca 2009:

Slangen2010242rez.jpg

(Forøvrig er den fra ca 1900 fjern slekt av ca 2009-bildet.)

Må bare få presisere, det er ikke noe som heter "Alternativ schäfer", det ER en schäferhund! Alle andre betegnelser er en fornærmelse mot rasen, eiere og oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få presisere, det er ikke noe som heter "Alternativ schäfer", det ER en schäferhund! Alle andre betegnelser er en fornærmelse mot rasen, eiere og oppdrettere.

Det var ikke ment som alternativ til rasen. Det er et alternativ til den andre schäferen som alt er lagt inn bilde av i tråden. Ment for å vise at det er ulike typer av det. For å flisespikke: Jeg skrev ikke "alternativ schäfer", men "alternativ" schäfer. Og hensikten med å spesifisere det sånn var som sagt å vise at dette er en litt annen variant av den samme rasen som alt er postet bilde av. Kunne sikkert skrevet det i bildeteksten, men jeg trodde kanskje folk skjønte det siden schäferen alt er postet på side 1...

Som eier av den "alternative" hunden (for det er Jaily det er bilde av) kan jeg ikke akkurat si jeg er fornærmet ettersom det ikke var ment som et "ØY! Mindreverdig versjon av schäferen!", men som et eksempel på en rase hvor individene i dag er forholdsvis ulike ettersom hvilke linjer en går etter.

Ok?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det var ikke ment som alternativ til rasen. Det er et alternativ til den andre schäferen som alt er lagt inn bilde av i tråden. Ment for å vise at det er ulike typer av det. For å flisespikke: Jeg skrev ikke "alternativ schäfer", men "alternativ" schäfer. Og hensikten med å spesifisere det sånn var som sagt å vise at dette er en litt annen variant av den samme rasen som alt er postet bilde av. Kunne sikkert skrevet det i bildeteksten, men jeg trodde kanskje folk skjønte det siden schäferen alt er postet på side 1...

Som eier av den "alternative" hunden (for det er Jaily det er bilde av) kan jeg ikke akkurat si jeg er fornærmet ettersom det ikke var ment som et "ØY! Mindreverdig versjon av schäferen!", men som et eksempel på en rase hvor individene i dag er forholdsvis ulike ettersom hvilke linjer en går etter.

Ok?

Det er desverre slik at folk som ikke har rasen eller er særlig engasjert i rasen, har også lite kunnskap om rasen. For de aller fleste så er utstillingsschäferen det de forbinder med rasen schäferhund. Når da "gråvarianten" fremstilles som en "alternativ" schäferhund, så er det ikke automatisk slik at man oppfatter det som en likeverdig del av rasen (faktisk også opprinnelses varianten), men kanskje mer som en litt fjern fetter. Jeg vet godt at dette er Jaily, men jeg ønsket å presisere at schäfer av brukslinjer er en schäferhund og ikke noe annet.

Det er jo ikke alle som leser her inne som er like opptatt av rasen som det vi er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er desverre slik at folk som ikke har rasen eller er særlig engasjert i rasen, har også lite kunnskap om rasen. For de aller fleste så er utstillingsschäferen det de forbinder med rasen schäferhund. Når da "gråvarianten" fremstilles som en "alternativ" schäferhund, så er det ikke automatisk slik at man oppfatter det som en likeverdig del av rasen (faktisk også opprinnelses varianten), men kanskje mer som en litt fjern fetter. Jeg vet godt at dette er Jaily, men jeg ønsket å presisere at schäfer av brukslinjer er en schäferhund og ikke noe annet.

Det er jo ikke alle som leser her inne som er like opptatt av rasen som det vi er.

Jeg skjønner poenget ditt, men jeg er så naiv (eller what ever) at jeg regner med at før eller siden vil folk klare å tenke selv. Eller lese tråden fra side 1. Alt ettersom. Dersom folk oppfatter denne ene bildeteksten som at en såkalt gråschäfer ikke er det samme som en såkalt vanlig schäfer så ser jeg ikke på det som mitt problem. De blir retta på før eller siden likevel. Eller så leser de kommentarene våre under bildeinnlegget og ser poenget der. Valget av ordet "alternativ" var litt for å unngå en diskusjon rundt schäferens ulike varianter og individsforskjeller.

La inn lengre bildetekst nå.

Endret av JailyTina
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...