Hermes Skrevet 17. November 2011 Rapporter Skrevet 17. November 2011 Og Toto i Trollmannen fra Oz! Siter
jma Skrevet 17. November 2011 Forfatter Rapporter Skrevet 17. November 2011 Kan vi ikke ha "Før og nå" bilder? Kjekt å se forskjellen God idè mitt første innlegg er oppdatert. Ikke for å være stygg,men på det siste bildet til TS : er det en mann eller dame?? Ser ut som en mann i dameklær. Haha jeg er enig i at hun ikke akkurat var feminin, men jeg tviler på at det var transvesitter på Kanari-øyene på den tiden. De som bor der er og var vel ganske tradisjonelle. Mange fine bilder. Morro å se før og etter bilder. Noen raser har forandret seg veldig, men på mange andre er forkjellen mindre enn jeg hadde trodd. Spesielt gøy å se løpsbildene av whippeten. Siter
LilleZara Skrevet 17. November 2011 Rapporter Skrevet 17. November 2011 Haha jeg er enig i at hun ikke akkurat var feminin, men jeg tviler på at det var transvesitter på Kanari-øyene på den tiden. De som bor der er og var vel ganske tradisjonelle. Ja,var det jeg også tenkte,men det fikk meg til å stusse litt på det likevel Siter
Djervekvinnen Skrevet 17. November 2011 Rapporter Skrevet 17. November 2011 Det finns mange tegninger og malerier og kunst med rasen fra langt tilbake i tid, fra renessansen og eldre. Rasen har ikke endret seg spesiellt mye i løpet av årenes løp, da rasen finns i ulike fasonger, små, tynne, kraftigere, store, lange, osv. Det er jo litt forskjell på løpsvarianten og showvarianten vi har idag, spesiellt på størrelsen. 1 Siter
Synnikken Skrevet 17. November 2011 Rapporter Skrevet 17. November 2011 Mops 1759. Prinsesse Ekaterina Golitsyna med en av sine mopser. Mops malt ca 1850. Mops 1894 nederste bildet, øverste er ifra 1891 Mops 1910 Mops 1915. Mops 1928 Mops 1939 Mops ca 1965 Mops 1969 Mops 1979 Mops 2000 Mops 2010 Oida.. noen putta visst en 100 lapp på meg 1 Siter
Aslan Skrevet 17. November 2011 Rapporter Skrevet 17. November 2011 Såvidt jeg kan skjønne er alle de gamle bildene fra 1900 ca. Lapphunder med sine samer I dag: (bestefar til min ) Siter
Djervekvinnen Skrevet 17. November 2011 Rapporter Skrevet 17. November 2011 Dobermann er en ny rase som ble laget rundt om 1900 tallet. Her er noen fra begynnelsen. Nå er de delt i europeisk type og amerikansk type. De er ganske ulike egentlig. Mange fortviler over størrelsen at de blir større og tyngre, og man ser anelser til hellende rygg som på schæfer. Siter
Kristiin Skrevet 17. November 2011 Rapporter Skrevet 17. November 2011 Briard: Fra rundt 1860. 1898 Rundt 1925. 2010 Engelsk Setter: 1892 1938 1950 2010 Siter
Hermes Skrevet 17. November 2011 Rapporter Skrevet 17. November 2011 Oida.. noen putta visst en 100 lapp på meg Husker spesielt dette bildet fra kunsthistorien: William Hogarth, The Painter and His Pug, 1745 Nå kan vel "pug" ha en generell betydning i England, så er ikke sikker på om dette er en mops. Siter
Lola Pagola Skrevet 18. November 2011 Rapporter Skrevet 18. November 2011 Oppdaterer dette, da jeg svarte på den "gamle" tråden :-) Det er noen raser jeg tenker har utviklet seg i helt feil retning, og at jeg gjerne kunne hatt en 1950-versjon av den, men absolutt ikke dagens. Hos dalmatineren er det vel omvendt, en utviling i helt riktig retning, jeg foretrekker uten tvil dalmatinere slik rasen er i dag! 1790 & 1845 1807 1840 Tegning av en fryktelig stygg hund. 1853 de pleide å kupere ørene 1865 'General Rufus Ingall's coach dog'. 1890 1901 1902 1903 1905 forferdelige 1907 1915 - her ser det ut til å komme seg litt 1923 1929 her går det litt bedre igjen. CH 'Snow Leopard' 1936 1950 1969 1969 Crufts 'Best in Show' CH 'Fanhill Fau 1984? Olbero onsdag Pojke (casper sin oldefar) 1994 (?) INT N S UCH Dalmos Educated Edgar (pappaen til Casper) (Timankas talented clown) 2005 ca? Spotniks snap shot. Dette er forøvrig tispeperfeksjon i mine øyne! 2011 Siter
Synnikken Skrevet 18. November 2011 Rapporter Skrevet 18. November 2011 Husker spesielt dette bildet fra kunsthistorien: William Hogarth, The Painter and His Pug, 1745 Nå kan vel "pug" ha en generell betydning i England, så er ikke sikker på om dette er en mops. Jo, det er en mops sies det, men siden engelskmenn fikk mopsen som gave fra russerene (som stjal de fra kineserne) så blandet de inn andre raser. Jeg MENER, men garanterer ikke at den mopsen var iblandet beagle blandt annet. Siter
Guest Yellow Skrevet 21. November 2011 Rapporter Skrevet 21. November 2011 Fant dessverre ingen direkte gamle bilder av Havanais'en, men fant et maleri og en tegning av hunden som var med på å skape Havanais-rasen: Siter
Hermes Skrevet 24. November 2011 Rapporter Skrevet 24. November 2011 Ingen saluki? I'll do it! Saluki i kinesisk kunst fra 1400-tallet: Nyere historie: Moderne: Forskjellige bilder: 1960: 1970: Noen norske hunder i dag: Det er et stort mangfold i rasen, og de første bildene her er hunder fra sine opprinnelsesland, ofte kalt "desert bred". Det er diskusjoner i salukimiljøene, slik jeg har forstått så langt, om forskjellene på en desert bred og en vestlig, showhund. Noen mener det er i ferd med å gå ille med enkelte linjer her i vår del av verden, og spør man en araber som fortsatt driver med tradisjonell jakt, vil nok en del høyt premierte hunder i Europa og USA, også premierte hunder i LC, kanskje bli omtalt som svake hunder. De ser med andre øyner enn oss Siter
Bananen Skrevet 24. November 2011 Rapporter Skrevet 24. November 2011 Basenji i det gamle Egypt? Basenji i Berlin Zoo. "Congo Terrier" i 1890 1937. Og i dag! Flattelatter i gamle dager. 1889. I dag, fortsatt svart, kanskje ikke like grasiøs. 1 Siter
Hermes Skrevet 24. November 2011 Rapporter Skrevet 24. November 2011 Kongoterrier! Likte navnet Siter
Rottis jentå Skrevet 24. November 2011 Rapporter Skrevet 24. November 2011 Rottweilern er heller ikke en gammel rase. Derimot har de opprinnelse fra 500 år før kristus! Jeg må ærlig inrømme at jeg synes hunden er mer "Rottweiler" uten hale! Det betyr ikke at jeg er for kupering... Rottweileren nå til dags: 1 Siter
Tøfflus Skrevet 25. November 2011 Rapporter Skrevet 25. November 2011 Ingen saluki? I'll do it! *klikkågodis * Og det var jammen kult at jeg tenkte meg hvor hundene var fra før jeg så teksten under *snip* og spør man en araber som fortsatt driver med tradisjonell jakt, vil nok en del høyt premierte hunder i Europa og USA, også premierte hunder i LC, kanskje bli omtalt som svake hunder. De ser med andre øyner enn oss Jepp, det gjør de. De bryr seg mer om bruksområdet mer enn "vakkerheten", men de er allikevel opptatt av at de skal se ut som saluki. Og de har noen 100 års erfaring så kanskje man burde lytte litt mer til hva de sier? De har nok litt "problemer" med mange av dagens "show"salukier. Jeg sprakk iaf av stolthet da Hamad fra Arabian Saluki Center i Abu Dhabi både velsignet og inviterte min Qui til oktoberjakten etter å møtt han IRL i et selskap og så hans bravader på banen. Hans kone tagg og ba om de ikke kunne få han, men hjertet mitt sa, og sier fremdeles, nei og det var en grunn de så absolutt kunne forstå Siter
Hermes Skrevet 25. November 2011 Rapporter Skrevet 25. November 2011 Og det var jammen kult at jeg tenkte meg hvor hundene var fra før jeg så teksten under Ja, jeg burde kanskje gitt et litt mer variert bilde av salukien? Jepp, det gjør de. De bryr seg mer om bruksområdet mer enn "vakkerheten", men de er allikevel opptatt av at de skal se ut som saluki. Og de har noen 100 års erfaring så kanskje man burde lytte litt mer til hva de sier? De har nok litt "problemer" med mange av dagens "show"salukier. Jeg sprakk iaf av stolthet da Hamad fra Arabian Saluki Center i Abu Dhabi både velsignet og inviterte min Qui til oktoberjakten etter å møtt han IRL i et selskap og så hans bravader på banen. Hans kone tagg og ba om de ikke kunne få han, men hjertet mitt sa, og sier fremdeles, nei og det var en grunn de så absolutt kunne forstå Er veldig interessant å lese om disse tingene. Har lært mye nytt de siste dagene, bl.a. av Gail Goodman. Har printet ut flust av artikler! (Ja, når jeg først går inn for å lære noe, så går jeg inn for det som en klassisk nerd.) Siter
Tøfflus Skrevet 25. November 2011 Rapporter Skrevet 25. November 2011 Ja, jeg burde kanskje gitt et litt mer variert bilde av salukien? Mente ikke det. Du har fått med både de gode, gamle klassikerne (hvor jeg kjente igjen hunder av idag fra disse linjene) og de som vises ofte idag. Skal du gi et mer variert bilde av saluki kan du fylle minst fire sider Siter
rottmaneier Skrevet 26. November 2011 Rapporter Skrevet 26. November 2011 Dansk svensk gårdshund før: Bildene er fra 1930, og rasen er ikke så gammel (http://dansksvenskgrds.diskusjonsforum.no/dansksvenskgrds-about120.html) Nå: Siter
HeraHiromi Skrevet 26. November 2011 Rapporter Skrevet 26. November 2011 1913: Første Hvitfargete Schæfer med stamtavle: Berno Von der Seewiese 1966: Hvit Sveitsisk gjeterhunds stamfar i Sweits: Lobo white Burch 2011: Hvit sveitsisk gjeterhund i dag: Siter
HeraHiromi Skrevet 26. November 2011 Rapporter Skrevet 26. November 2011 De kommer også i korhåret versjon i dag Siter
yurij Skrevet 15. Desember 2012 Rapporter Skrevet 15. Desember 2012 Borzoi fra 1920,det kunne vært idag: 2 Siter
jma Skrevet 15. Desember 2012 Forfatter Rapporter Skrevet 15. Desember 2012 Interessant å se at noen raser har forandret seg minimalt, mens andre har forandret seg veldig mye. Siter
Recommended Posts