Gå til innhold
Hundesonen.no

stor hobby/brukshund


LinL
 Share

Recommended Posts

Hei. Nå er jeg på utkikk etter hund nummer 2. Den skal ikke i hus før sommeren 2013, men så fort som tiden flyr er det greit å være i forkant. Skal jo også finne seg riktig oppdretter og kull også, sånt tar tid!

Som overskriften sier er jeg på jakt etter en stor hobby/brukshund. Med stor mener jeg fra 50-70 cm. Jeg har blitt bitt av lydighets-, agility- og sporbasillen, så ønsker en skikkelig allrounder som vil jobbe! Med dvergen trener jeg lydighet og spor, og vi koser oss med det, men kjenner at jeg ønsker generelt MER, både str. og arbeidssomhet. Jeg kan godt tenke meg at det blir en konkurranse eller to dersom vi kommer dit hen, men har ingen ambisjoner om Elite. Så kom med tips, innspill osv, jeg trenger hjelp til å sortere. Er så mange flotte hunder her i verden :wub:

Kan vel slenge med at med hobby mener jeg ikke at vi trener bare 1 gang i uka, men at jeg ikke har noen elite ambisjoner ;) Så masse fysisk og mental stimuli skal dyret selvfølgelig få! :P Og selvfølgelig er jeg super kresen..

Krav:

- lite pelsstell (kan gjerne børste et par ganger i uka, men ikke så mye floker osv..)

- arbeidssom

- allrounder (lp, ag, spor, kløv, trekk)

- stor (50-70 cm)

Raser snuser litt på;

Dalmatiner (Jeg har sett mye på dalmatineren, den står ganske høyt på lista, men ønsker vel egentlig litt mer driv og vilje enn hva den generelle dalmatineren har. En mellomting mellom dalmatiner og BC hadde vel vært toppen! Dessuten røyter den mye )

Beauceron (Den nye drømmen? Er ikke så kjempe mye info å finne om rasen men er såvidt i kontakt med noen oppdrettere og gleder meg til å lære mer!)

Kelpie (har vel egentlig gått bort fra den tanken, er kanksje en litt for krevende hund til å bare drive hobbybasis)

Chesapeake bay retriever (herlig retriever, liker det faktum at de gjerne er litt tøffere enn de andre retriever rasene. tror det er en hund som kunne passe, men her mangler også endel kunnskap:p )

Toller (synes den er litt liten, og noe rart gemytt på forskjellige linjer? kan bli vanskelig å finne et godt kull? men er så veldig sjarmert av rasen :wub: )

Jakt labb/golden (kan det bli litt for "mye" av det gode?)

Engelsk/welsh springer spaniel (liker de veldig godt, men har inntrykk av at de kan være litt "vimse"? :P )

Aussie (litt mye pels, og rart gemytt? men herlig rase)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dalmatineren røyter sinnsykt, det er ikke til å stikke under en stol... eller jo, hårene fester seg der og. Men vilje får du iallefall i dalmatineren, kommer an på hva slags vilje du mener. Jeg for mi

Det samme gjelder for tolleren. Jeg syns ikke det er vanskelig å finne gode kull, men jeg har vært i miljøet ganske lenge og vet hvor jeg vil ha valp fra. Dog må man ha tålmodighet (det sliter jeg

Jeg tenkte langhårsbelger med en gang jeg. Rett størrelse, liker å jobbe, lite pelsstell og de er allroundere så det holder. Ser at de ikke er på listen din da, vet ikke om det er fordi du har slått d

Dalmatineren røyter sinnsykt, det er ikke til å stikke under en stol... eller jo, hårene fester seg der og. Men vilje får du iallefall i dalmatineren, kommer an på hva slags vilje du mener. Jeg for min del har ikke problemer med for lite driv, men jeg bruker ham heller ikke aktivt. Du kan jo høre med Ceccy og Shlush her inne hva de mener, de har vel litt forskjellige "typer" og om jeg har tolket dem rett :-)

Dalmatineren er definitivt en allrounder iallefall!

edit: du er jo medlem på dalmatinerforumet du, så da vet du jo allerede om dette :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan jo svare for de to rasene jeg kjenner til, toller og jaktgolden.

Som du sier så er det mye rart gemytt i tolleren, vi valgte jo til slutt å ikke ha en ny toller og det føles i grunn betryggende. Vi vil ha toller igjen - men vil bruke lang tid på å finne den kombinasjonen vi vil ha sånn at vi er sikret godt gemytt denne gangen. Ellers synes jeg tolleren passer godt til kriteriene dine, kanskje litt liten som du selv påpeker. Jeg har møtt utrolig mange forskjellige tollere, men hun vi hadde var litt mer "all over the place" enn de jaktgoldenene jeg har møtt. Virker som om de har et litt annet energinivå (selv om det på ingen måte har virket inn på arbeidslysten). Men det er bare min personlige erfaring.

Vi har jo bare hatt jaktgolden i noen uker nå, men har jo møtt endel individer også. Generelt synes jeg golden virker roligere, mer "fattet" (var vanskelig å forklare, dette). Hver eneste jaktgolden jeg har møtt virker utrolig støtig og stabil. Man får vel en mye, mye "skjørere" hund i tolleren enn jaktgolden. Og det er nettopp det vi vil ha. Og som det blir påpekt her på forumet av mange også, jaktgolden virker stabile og snille. Tolleren har vel ikke helt det samme ryktet på seg. Jaktgolden kan jo bli en god del mer hund enn tolleren i størrelse (Fanta var 15 kg, Monti blir nok kanskje det doble). Vi har litt betenkeligheter med det, men blir nok fornøyd uansett.

Det er på ingen måte meningen å slakte tolleren - tolleren er den perfekte rasen for oss. Men vi valgte det som sagt bort denne gangen, mye pga gemytt, men også fordi Monti plutselig dukka opp :-) Skal man ha toller så vær NØYE med gemyttet, vi kikket mye til utlandet.

Psst: jeg stemmer for jaktgolden, morsomt å ha flere her inne! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte egentlig mest i retning rottweiler eller dobermann når jeg leste innlegget :)

Både kelpie og aussie kan være mye hund på hver sin måte, men jeg tror at de fleste aktive raser også kan trives godt med litt trening i ny og ne, sålenge de får nok mosjon. Jeg har begge rasene og de tåler fint noen dager uten at det skjer noe også. Og aussien røyter MYE :whistle:

Kelpien er en ganske liten hund da, og mindre enn de kravene du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australsk Kelpie havner nok utenfor dine krav om str:

Høyde:

Hannhunder: 46-51

Tisper: 43-48

Det samme gjelder for tolleren.

Jeg syns ikke det er vanskelig å finne gode kull, men jeg har vært i miljøet ganske lenge og vet hvor jeg vil ha valp fra. Dog må man ha tålmodighet (det sliter jeg med nå!), og er man førstegangskjøper kan det være litt vanskeligere. Ser du har Klæbu under bosted, her er det endel aktive tollereiere i nærområdet. Aktivitetsgruppen Trøndertollerne pleier å ha treff nå og da, samt treninger. Om du er nysgjerrig på rasen, så er det flere der som kan kontaktes og det er bare å dukke opp på en trening eller et treff. Mjøstollerne og Østlandstollerne kan også være aktuelt for deg å ta kontakt med om du er nysgjerrig på rasen. Jeg trives veldig godt med tolleren, og kommer til å ha toller i all uoverskuelig fremtid. Mulig jeg prøver en annen rase senere, men det vil alltid være en tollerterrorist eller to hos meg. :ahappy: Men ja, det er ikke til å komme unna at det er litt forskjellig der ute og man må sile i kombinasjoner.

Har du forresten sett på langhårsbelger? Skulle jeg hatt en stor hund for å jobbe med, så hadde jeg sterkt vurdert det selv. Der og må man vel være litt nøye på hvor man kjøper fra har jeg inntrykk av, men det er vel andre her inne som har mer og bedre oversikt over det enn jeg har. Jeg kjenner for lite til dem til det, annet enn at de jeg har møtt har jeg likt godt og de har vært herlige allroundhunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg så kjent med jaktlabradorene, kjenner kun min egen og noen av oppdretters hunder, så kan ikke uttale meg så generelt om rasen. Det jeg kan si er at jeg er veldig fornøyd med min hopplador og liker oppdretters hunder veldig godt. De kan brukes til så mangt og jeg synes ikke det blir for mye av det gode. Har hatt aussie før og jeg liker at labradoren vår er mer sindig og ballansert av seg, at han er sosial (passe sosial, ikke superduper oversosial), ikke har noe vokt eller skarphet og at han ikke bjeffer. Det er også veldig bra at han har kort, lettstelt pels som vi nesten ikke trenger å gjøre noe med. Han drar ikke inn mye sand, nesten ingenting og det er himmelsk etter å ha hatt aussiepelsballer :) Merker jo nå når han er unghund at det er mye spillopper i blodet, men har hatt værre, så er ikke avskrekket ;)

Han er jo noe større enn jeg er vant til. Aussiene lå rundt 20 kg mens Eine nærmer seg 30 kg. Han er slank, langbeint og smidig i kroppen, men jeg er usikker på hvordan han vil gjøre det i agility. Jeg har ikke trent så mye ag med ham, så jeg vet ikke helt hvordan størrelsen hans vil gjøre det her. En mindre hanhund eller tispe vil ikke ha noe problem i ag.

I spor og og rundering er han kjempeflink. Det er helt tydelig at han har en nese som er laget for slikt! Har ikke hatt bedre sporhund og runderingen tar han liksom bare helt av seg selv. Innen bruks kan jaktlabber absolutt hevde seg!

I lp' en synes jeg også han gjør det bra og jeg tror en jaktlabbe absolutt kan hevde seg her.

Så sjekk ut Ringlets kennel, du! Flotte, herlige hunder og fornuftige oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Schäfer? Det er jo den ultimate allround hunden. Til ditt bruk fins det massevis av fine greie hunder som avles som familiehunder først og fremst. Man må ikke ha bruksvariant for å tusle noen spor og trene på klubben ett par ganger i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med masse svar :D prøver å svare alle jeg :P hehe

Jeg kan jo svare for de to rasene jeg kjenner til, toller og jaktgolden.

Som du sier så er det mye rart gemytt i tolleren, vi valgte jo til slutt å ikke ha en ny toller og det føles i grunn betryggende. Vi vil ha toller igjen - men vil bruke lang tid på å finne den kombinasjonen vi vil ha sånn at vi er sikret godt gemytt denne gangen. Ellers synes jeg tolleren passer godt til kriteriene dine, kanskje litt liten som du selv påpeker. Jeg har møtt utrolig mange forskjellige tollere, men hun vi hadde var litt mer "all over the place" enn de jaktgoldenene jeg har møtt. Virker som om de har et litt annet energinivå (selv om det på ingen måte har virket inn på arbeidslysten). Men det er bare min personlige erfaring.

Vi har jo bare hatt jaktgolden i noen uker nå, men har jo møtt endel individer også. Generelt synes jeg golden virker roligere, mer "fattet" (var vanskelig å forklare, dette). Hver eneste jaktgolden jeg har møtt virker utrolig støtig og stabil. Man får vel en mye, mye "skjørere" hund i tolleren enn jaktgolden. Og det er nettopp det vi vil ha. Og som det blir påpekt her på forumet av mange også, jaktgolden virker stabile og snille. Tolleren har vel ikke helt det samme ryktet på seg. Jaktgolden kan jo bli en god del mer hund enn tolleren i størrelse (Fanta var 15 kg, Monti blir nok kanskje det doble). Vi har litt betenkeligheter med det, men blir nok fornøyd uansett.

Det er på ingen måte meningen å slakte tolleren - tolleren er den perfekte rasen for oss. Men vi valgte det som sagt bort denne gangen, mye pga gemytt, men også fordi Monti plutselig dukka opp :-) Skal man ha toller så vær NØYE med gemyttet, vi kikket mye til utlandet.

Psst: jeg stemmer for jaktgolden, morsomt å ha flere her inne! ;)

Jeg liker jaktgolden veldig, er egentlig bare pelsen jeg ikke er helt fan av :P Men skal absolutt se mer på rasen, prøve å få truffet noen, samme med tolleren :)

Australsk Kelpie havner nok utenfor dine krav om str:

Høyde:

Hannhunder: 46-51

Tisper: 43-48

Ja, det har jeg klart for meg, men er så sjarmert av rasen at jeg ikke helt blir "kvitt" den alikevel :P

Jeg tenkte egentlig mest i retning rottweiler eller dobermann når jeg leste innlegget :)

Både kelpie og aussie kan være mye hund på hver sin måte, men jeg tror at de fleste aktive raser også kan trives godt med litt trening i ny og ne, sålenge de får nok mosjon. Jeg har begge rasene og de tåler fint noen dager uten at det skjer noe også. Og aussien røyter MYE :whistle:

Kelpien er en ganske liten hund da, og mindre enn de kravene du har.

Aussie røyter mye- da er den strøket :P hehe. Synes den har litt mye pels egentlig, men har truffet noen som er kjempe herlige også. offameg det er vanskelig :P Kelpie er jeg kjempe fan av, virker som mye hund med artig uttrykk og spillopper :)

Det samme gjelder for tolleren.

Jeg syns ikke det er vanskelig å finne gode kull, men jeg har vært i miljøet ganske lenge og vet hvor jeg vil ha valp fra. Dog må man ha tålmodighet (det sliter jeg med nå!), og er man førstegangskjøper kan det være litt vanskeligere. Ser du har Klæbu under bosted, her er det endel aktive tollereiere i nærområdet. Aktivitetsgruppen Trøndertollerne pleier å ha treff nå og da, samt treninger. Om du er nysgjerrig på rasen, så er det flere der som kan kontaktes og det er bare å dukke opp på en trening eller et treff. Mjøstollerne og Østlandstollerne kan også være aktuelt for deg å ta kontakt med om du er nysgjerrig på rasen. Jeg trives veldig godt med tolleren, og kommer til å ha toller i all uoverskuelig fremtid. Mulig jeg prøver en annen rase senere, men det vil alltid være en tollerterrorist eller to hos meg. :ahappy: Men ja, det er ikke til å komme unna at det er litt forskjellig der ute og man må sile i kombinasjoner.

Har du forresten sett på langhårsbelger? Skulle jeg hatt en stor hund for å jobbe med, så hadde jeg sterkt vurdert det selv. Der og må man vel være litt nøye på hvor man kjøper fra har jeg inntrykk av, men det er vel andre her inne som har mer og bedre oversikt over det enn jeg har. Jeg kjenner for lite til dem til det, annet enn at de jeg har møtt har jeg likt godt og de har vært herlige allroundhunder.

Skal ta en titt på tollersidene, kanskje jeg får møtt noen når jeg er hjem på juleferie :)

Hva med belgisk fårehund? Har du sett på den rasen?

Hva med schäfer (brukslinjer) og Howawart?

Jeg har sett litt på belgerne, men jeg liker de ikke noe serlig må jeg innrømme, ikke helt min type hund. ikke Schäferen heller.

Hovawart har jeg ikke tenkt på faktisk, så den skal jeg se litt på. Synes de er vakre iallefall :)

Nå er ikke jeg så kjent med jaktlabradorene, kjenner kun min egen og noen av oppdretters hunder, så kan ikke uttale meg så generelt om rasen. Det jeg kan si er at jeg er veldig fornøyd med min hopplador og liker oppdretters hunder veldig godt. De kan brukes til så mangt og jeg synes ikke det blir for mye av det gode. Har hatt aussie før og jeg liker at labradoren vår er mer sindig og ballansert av seg, at han er sosial (passe sosial, ikke superduper oversosial), ikke har noe vokt eller skarphet og at han ikke bjeffer. Det er også veldig bra at han har kort, lettstelt pels som vi nesten ikke trenger å gjøre noe med. Han drar ikke inn mye sand, nesten ingenting og det er himmelsk etter å ha hatt aussiepelsballer :) Merker jo nå når han er unghund at det er mye spillopper i blodet, men har hatt værre, så er ikke avskrekket ;)

Han er jo noe større enn jeg er vant til. Aussiene lå rundt 20 kg mens Eine nærmer seg 30 kg. Han er slank, langbeint og smidig i kroppen, men jeg er usikker på hvordan han vil gjøre det i agility. Jeg har ikke trent så mye ag med ham, så jeg vet ikke helt hvordan størrelsen hans vil gjøre det her. En mindre hanhund eller tispe vil ikke ha noe problem i ag.

I spor og og rundering er han kjempeflink. Det er helt tydelig at han har en nese som er laget for slikt! Har ikke hatt bedre sporhund og runderingen tar han liksom bare helt av seg selv. Innen bruks kan jaktlabber absolutt hevde seg!

I lp' en synes jeg også han gjør det bra og jeg tror en jaktlabbe absolutt kan hevde seg her.

Så sjekk ut Ringlets kennel, du! Flotte, herlige hunder og fornuftige oppdrettere.

Takk, skal sjekke den kennelen :)

Jeg tenkte dobber jeg også, sånn ut ifra det lille du skrev, men det er jo veldig mange raser som kan passe. Kommer vel litt an på hvor mye hund du foretrekker.

Jeg liker dobber godt utseendemessig iallefall, men har hørt at det er endel sykdommer hos rasen? Og at den ikke lever så lenge?

Jeg tenkte med engang på min gamle blandingshund; rottweiler/dobberman, så enig i at en av disse rasene hadde passet? :) Men syns det også har blitt mye rart her, så igjen noe man må sjekke nøye ut.

Skal sjekke litt, rottisen synes jeg er for "tunge" typer, har sett mange dvaske typer. Men har ikke møtt så mange da.

Kjempe bra med masse svar :) Blir mye tenking fremover ja ser jeg. Så mye å velge i !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig ville jeg kikket mer på belger var jeg deg.

Du sier belgere ikke er din type hund, men langhårsbelger er vel en av de få rasene du kan så godt som garantere at møter kriteriene dine. Minimalt med pelsstell (mye mindre enn på en toller, trust me...), kan brukes til alt du måtte ønske og de fleste belgere (så godt som alle jeg har møtt de siste årene) er omgjengelige hunder med lite vokt og andre diller.

Men liker du de ikke så liker du de ikke, jeg feks burde kanskje vurdert en Bichon, men det skjer bare ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med masse svar :D prøver å svare alle jeg :P hehe

Jeg liker jaktgolden veldig, er egentlig bare pelsen jeg ikke er helt fan av :P Men skal absolutt se mer på rasen, prøve å få truffet noen, samme med tolleren :)

Snakk med Helene her inne på forumet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig ville jeg kikket mer på belger var jeg deg.

Du sier belgere ikke er din type hund, men langhårsbelger er vel en av de få rasene du kan så godt som garantere at møter kriteriene dine. Minimalt med pelsstell (mye mindre enn på en toller, trust me...), kan brukes til alt du måtte ønske og de fleste belgere (så godt som alle jeg har møtt de siste årene) er omgjengelige hunder med lite vokt og andre diller.

Men liker du de ikke så liker du de ikke, jeg feks burde kanskje vurdert en Bichon, men det skjer bare ikke :P

Har jo for å være ærlig ikke møtt så mange belgere, men er det store forskjeller mellom de? husker ikke hva de heter, men det er da den svarte, brune, korthåra og krøllete er det ikke? Sånn utseendemessig synes jeg jo den svarte er ganske fin da :P hehe

red.:

Har sett litt på langhårsbelgerne nå, og ble selvfølgelig mer nysgjerrig :P Sånn rent str. messig er de jo perfekte, de er store men lette i kroppen. Nå har jeg iallefall noe å gjøre i kveld, *google: groenendal* :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første jeg tenkte på var hovawart (pga str-kriteriet) - ellers tror jeg absolutt en toller kan passe deg, men de røyter periodevis mye. Dog holder det med børsting ca 3 ganger ukentlig (med furminator) i røyteperioden, og ellers en gang nå og da. Jeg børster vel knapt mine annet enn når de skal stilles ut (som kun er noen få ganger årlig), og har aldri hatt floker eller andre pelsproblemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo for å være ærlig ikke møtt så mange belgere, men er det store forskjeller mellom de? husker ikke hva de heter, men det er da den svarte, brune, korthåra og krøllete er det ikke? Sånn utseendemessig synes jeg jo den svarte er ganske fin da :P hehe

red.:

Har sett litt på langhårsbelgerne nå, og ble selvfølgelig mer nysgjerrig :P Sånn rent str. messig er de jo perfekte, de er store men lette i kroppen. Nå har jeg iallefall noe å gjøre i kveld, *google: groenendal* :P

Groenendael og Tervueren er samme "greia", Malinoisen og Laekenoisen er noe for seg selv på hver sin måte :P. En god langhårsbelger er en bra allround hund og familiehund. Rasen er mye brukt og godt egnet til alt du ønsker å bruke en hund til, så jeg syntes de virker perfekte for deg :P

Første jeg tenkte på var hovawart (pga str-kriteriet) - ellers tror jeg absolutt en toller kan passe deg, men de røyter periodevis mye. Dog holder det med børsting ca 3 ganger ukentlig (med furminator) i røyteperioden, og ellers en gang nå og da. Jeg børster vel knapt mine annet enn når de skal stilles ut (som kun er noen få ganger årlig), og har aldri hatt floker eller andre pelsproblemer :)

What? Sånn var ikke Pan.. Jeg måtte gre han bak øra og i mamelukkene minst en gang i uka utenom røyteperiodene og jeg syntes ikke jeg gjorde annet enn å klippe labber.. Den ene tolleren krevde mer pelsstell enn de tre langhårsbelgerene jeg har hatt til sammen :P I tillegg var han møkkete når han var møkkete, da måtte han vaskes ren istedet for å børstes ren som jeg var vant til *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Groenendael og Tervueren er samme "greia", Malinoisen og Laekenoisen er noe for seg selv på hver sin måte :P. En god langhårsbelger er en bra allround hund og familiehund. Rasen er mye brukt og godt egnet til alt du ønsker å bruke en hund til, så jeg syntes de virker perfekte for deg :P

Tror jeg varmer litt opp for rasen gitt :P hehe. Skal definitivt sjekke ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Groenendael og Tervueren er samme "greia", Malinoisen og Laekenoisen er noe for seg selv på hver sin måte :P. En god langhårsbelger er en bra allround hund og familiehund. Rasen er mye brukt og godt egnet til alt du ønsker å bruke en hund til, så jeg syntes de virker perfekte for deg :P

Jeg er helt enig med deg der! *skapbelgerfan*

What? Sånn var ikke Pan.. Jeg måtte gre han bak øra og i mamelukkene minst en gang i uka utenom røyteperiodene og jeg syntes ikke jeg gjorde annet enn å klippe labber.. Den ene tolleren krevde mer pelsstell enn de tre langhårsbelgerene jeg har hatt til sammen :P I tillegg var han møkkete når han var møkkete, da måtte han vaskes ren istedet for å børstes ren som jeg var vant til *ler*

Decoy børstes bare når møkk skal ut, eller han røyter han og, og han har monstermye pels! Her er han nesten fullpelset. Nesten. :P

decfelt.jpg

Potene har jeg vel klippet en håndfull ganger siden jeg fikk han for 4,5 år siden. Vixen var enda lettere igjen, hun børstet jeg bare pelsen til på utstilling for å fluffe den opp litt. Men der grodde pelsen på potene som gal! Jeg napper/klipper pelsen bak ørene da så den er tynnet ut endel (siden han har så mye pels ellers så tar jeg ikke så mye). Huuuups, OT. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du begynner å bli interessert i langhårsbelger så vil jeg anbefale deg å kjøpe fra en oppdretter som bruker mentaltester/beskrivelser (K-test, MH og FA) systematisk i sitt avlsarbeid, fortrinnsvis en som kjører MH på kullene.

www.nbfk.no ligger det ute en oversikt over resultat fra tester/beskrivelser. Man ser fort hvilke kennler som går igjen på lista.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du begynner å bli interessert i langhårsbelger så vil jeg anbefale deg å kjøpe fra en oppdretter som bruker mentaltester/beskrivelser (K-test, MH og FA) systematisk i sitt avlsarbeid, fortrinnsvis en som kjører MH på kullene.

www.nbfk.no ligger det ute en oversikt over resultat fra tester/beskrivelser. Man ser fort hvilke kennler som går igjen på lista.

Okei :) Hva skal jeg se etter på testene da? :icon_redface: jeg har ikke peiling på sånt jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...