Gå til innhold
Hundesonen.no

stor hobby/brukshund


LinL
 Share

Recommended Posts

Jeg er helt enig med deg der! *skapbelgerfan*

Decoy børstes bare når møkk skal ut, eller han røyter han og, og han har monstermye pels! Her er han nesten fullpelset. Nesten. :P

decfelt.jpg

Potene har jeg vel klippet en håndfull ganger siden jeg fikk han for 4,5 år siden. Vixen var enda lettere igjen, hun børstet jeg bare pelsen til på utstilling for å fluffe den opp litt. Men der grodde pelsen på potene som gal! Jeg napper/klipper pelsen bak ørene da så den er tynnet ut endel (siden han har så mye pels ellers så tar jeg ikke så mye). Huuuups, OT. :whistle:

Så fin han er :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dalmatineren røyter sinnsykt, det er ikke til å stikke under en stol... eller jo, hårene fester seg der og. Men vilje får du iallefall i dalmatineren, kommer an på hva slags vilje du mener. Jeg for mi

Det samme gjelder for tolleren. Jeg syns ikke det er vanskelig å finne gode kull, men jeg har vært i miljøet ganske lenge og vet hvor jeg vil ha valp fra. Dog må man ha tålmodighet (det sliter jeg

Jeg tenkte langhårsbelger med en gang jeg. Rett størrelse, liker å jobbe, lite pelsstell og de er allroundere så det holder. Ser at de ikke er på listen din da, vet ikke om det er fordi du har slått d

Guest Snusmumrikk

Siden du har med trekk/kløv i tillegg til LP/bruks, så må da Doberman være midt i blinken? I hvertfall den "bruks" rasen som egner seg best til trekk, kanskje ved siden av riesen, men der blir vel pelsstell helt feil...

Hvorfor mener du dobber er den bruksrasen som egner seg best til trekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har med trekk/kløv i tillegg til LP/bruks, så må da Doberman være midt i blinken? I hvertfall den "bruks" rasen som egner seg best til trekk, kanskje ved siden av riesen, men der blir vel pelsstell helt feil...

Når jeg sier trekk så er det å kunne dra meg litt på ski iblant, være med å løpe foran sykkel så det er ikke store greierne :) Men jeg liker dobberen, men har hørt om endel sykdommer? og at de ikke lever så lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :) Hva skal jeg se etter på testene da? :icon_redface: jeg har ikke peiling på sånt jeg :P

Jeg kan ikke nok om MH er til at jeg kan gi deg gode og presise forklaringer på hvert moment i beskrivelsen, Jeg er heller ikke flink nok på å se momentene i sammenheng med hverandre. Du må nok få hjelp av noen andre til det.

Det jeg likevel vil si er at du bør legge vekt på at hundene er sosiale (aksepterer, ikke trekker seg unna), god avreaksjon (gjør ikke noe at de blir skremt, det er meningen på enkelte moment, men de bør relativt raskt finne ut av at "ting" ikke er farlige og avreagere), ikke for mye aggresjon/trusseladferd, og ikke skuddredd eller skuddberørt. Siden du er på utkikk etter hund å trene med bør du også se på lekelyst. En hund med god leik er enklere å motivere/belønne.

Alderen på hunden når beskrivelsen gjennomføres er også viktig.

Det her gjelder forsåvidt ikke bare belgere, men brukshunder generelt etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du dobber er den bruksrasen som egner seg best til trekk?

De har bra fart og grei utholdenhet, og gjerne bra med stå-på vilje. Og er vel den bruksrasen som er nærmest KV i bygning. Kort og kladdefri pels er også en stor fordel. Ulempen er at de kan ha dårlig potekvalitet, og utholdenheten er selvsagt ikke like bra som på fuglehunder...

TS: sykdommer og levealder kan jeg ikke svare på. Er ikke sååå godt inne i rasen lenger. Men det er i hvertfall viktig å legge vekt på mentalitet - litt både og der. Men det gjelder jo de fleste raser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

De har bra fart og grei utholdenhet, og gjerne bra med stå-på vilje. Og er vel den bruksrasen som er nærmest KV i bygning. Kort og kladdefri pels er også en stor fordel. Ulempen er at de kan ha dårlig potekvalitet, og utholdenheten er selvsagt ikke like bra som på fuglehunder...

TS: sykdommer og levealder kan jeg ikke svare på. Er ikke sååå godt inne i rasen lenger. Men det er i hvertfall viktig å legge vekt på mentalitet - litt både og der. Men det gjelder jo de fleste raser:)

Samtidig er de tunge, så de detter gjennom snøen, selv i løyper når det er bløtt og varmegrader. De er rimelig langt fra en KV i kroppsbygning etter mitt syn. Av de som ikke er bruksavla har langt fra alle trøkk og arbeidsvilje, de har kort pels som ikke kladder, men til gjengjeld fryser de og må kles på i pausene og også under aktivitet når det blir skikkelig kaldt og surt. Dårlig potekvalitet er også et stort problem på en trekkhund. Om utholdenheten er bra eller ikke kommer nok mest an på hvor godt trent de er, men de må ha en viss pose trekk og arbeidsvilje og de er litt tunge til å holde høy fart over lang tid. Ellers er jeg egentlig helt enig med deg i at dobber kan være gode til trekk, men jeg er ikke enig i at de er noe bedre enn de fleste andre brukshundraser. Til det syns jeg ihvertfall hannene er alt for tunge.

Men, egentlig er dette en unødvendig diskusjon for TS ettersom alle bruksrasene vil egne seg til trekk på det nivået hun skisserer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan videreformidle kontakt med ei som har en CBR om du ønsker vite mer om de. Har truffet tispa hennes og flere av rasen på utstilling og jeg ble veldig sjarmert av rasen. Send en PM om du ønsker at jeg videreformidler din epost il henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du begynner å bli interessert i langhårsbelger så vil jeg anbefale deg å kjøpe fra en oppdretter som bruker mentaltester/beskrivelser (K-test, MH og FA) systematisk i sitt avlsarbeid, fortrinnsvis en som kjører MH på kullene.

www.nbfk.no ligger det ute en oversikt over resultat fra tester/beskrivelser. Man ser fort hvilke kennler som går igjen på lista.

Klubben har skrevet litt om hva de tenker er ønskelig MHprofil her.. Den kan du jo se litt på.. http://www.nbfk.no/MH.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klubben har skrevet litt om hva de tenker er ønskelig MHprofil her.. Den kan du jo se litt på.. http://www.nbfk.no/MH.pdf

I tillegg til MH-resultater ville jeg sett på foreldres arbeidsresultater. Det er ikke alltid sånn at hundene med de beste MHene er de beste arbeidshundene. :) En god MH er ikke alt, og sier ikke så mye om hvordan hunden evner å bruke egenskapene sine i praksis, derfor - jo mer du vet om foreldre/søsken/slekt, desto bedre er det. :)

Edit: En ting dobermannen sliter med helsemessig er vel hjerteproblemer. Jeg tror de benytter seg av disse 24 timers Holtertestene for å kartlegge, så det kan jo kanskje være greit å sjekke at foreldredyr/søsken/slekt har gjennomført denne. Her er det sikkert andre som kan svare mer utfyllende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dobermann har utrolig god utholdenhet, og det er mer enn nok for "vanlig aktivt" bruk, så fremst man ikke skal kjøre finnmarksløpet eller noe i den duren. Vi har brukt våre dobbere aktivt på ski med trekk og det har ikke vært noe problem. Men skal man ha raskest mulig hunder, vil nok dobber falle litt bak. Det er store forskjeller i bygning, alt fra små tisper på under 30 kg, til kraftige hunder. Jeg har/hatt en av hver type. Den jeg har nå er kraftig, min forrige slank og atletisk. Kjenner flere med brukstype som er enda mindre og lettere.

Det største problemet er helsen. Som nevnt over er hjertet et stort problem, men det jobbes nå ganske målrettet av mange oppdrettere med å kartlegge dette med tester og dna prøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode og kloke svar :) får litt å gruble på ser jeg, hehe. Bra jeg har godt tid! hehe. Jeg traff faktisk noen her med hele TRE cbr, så fikk prata litt med de, spennende rase det altså, men synes den kanskje er litt tung iforhold til høyden. Hmm, men jeg liker jo retrieverne godt. Hmf. Vanskelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte også dober av startinnlegget ditt. Det finnes utallige oppdrettere som avler i ulike retninger, så det burde gå fint å få en med så mye eller lite krutt som du måtte ønske. Når det kommer til spørsmål om helse tenker jeg som så: det er bedre å ha en hund man trives med i færre år, enn å ta til takke med det nest beste :) Dessuten: er det hjertet som svikter skjer det gjerne spontant. De fleste, har jeg inntrykk av, dør omtrent plutselig og ut av det blå. Det vil si at de ikke er plaget med smerter i forkant. Bra. Rygg og skjelett er verre, det er smertefullt og setter en del aktive hunder ut av spill før tida. Ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode og kloke svar :) får litt å gruble på ser jeg, hehe. Bra jeg har godt tid! hehe. Jeg traff faktisk noen her med hele TRE cbr, så fikk prata litt med de, spennende rase det altså, men synes den kanskje er litt tung iforhold til høyden. Hmm, men jeg liker jo retrieverne godt. Hmf. Vanskelig!

Du får tenke på hvilke egenskaper du vil ha i hunden din. Med retrievere slipper du vokting, skarphet og slike ting. De er stort sett sosiale og uproblematiske. Har skjønt det er noen jaktlabber som ikke er så sosiale, så hvis du vurderer dem, bør du se etter oppdrettere som har sosiale hunder. Man får også stort sett ganske stille hunder. Vår labrador bjeffer ikke i det hele tatt. Det er en del piping på han og søsknene hans, men det skal det egentlig ikke være på jaktlabradorene. Heldigvis har det gitt seg og alle (untatt en) er stille under arbeid.

Da valget falt på jaktlabrador for mitt vedkommende, var mye av begrunnelsen praktisk pels og ukompliserte, sosiale hunder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du får tenke på hvilke egenskaper du vil ha i hunden din. Med retrievere slipper du vokting, skarphet og slike ting. De er stort sett sosiale og uproblematiske. Har skjønt det er noen jaktlabber som ikke er så sosiale, så hvis du vurderer dem, bør du se etter oppdrettere som har sosiale hunder. Man får også stort sett ganske stille hunder. Vår labrador bjeffer ikke i det hele tatt. Det er en del piping på han og søsknene hans, men det skal det egentlig ikke være på jaktlabradorene. Heldigvis har det gitt seg og alle (untatt en) er stille under arbeid.

Da valget falt på jaktlabrador for mitt vedkommende, var mye av begrunnelsen praktisk pels og ukompliserte, sosiale hunder.

Ja, jeg føler at med retrieveren så får man kanskje litt mer gratis. Liker jakt "versjonen" av både labben og goldenen, men nå har jeg jo også fattet interesse for groenendaelen. Så innser jeg også at en lettere og litt mindre hund kanskje vil være et bedre utgangspunk i agility? Litt sånn liten og kjapp - stor og slapp :P Aaah, det er så vanskelig, er bra jeg har mye tid. Blir mye fartig i sommerferien skjønner jeg, må jo hilse på alt som er av bikkjedyr :P

Er jo nå åpen for kanskje hakke mindre hunder, tenker da kelpie og mudi, det er også veldig interessante hunder, men jeg sitter litt med den følelsen at det er raser en skaffer seg dersom en vil satse skikkelig, eller iallefall brukse mye til noe? Noen innspill? Sitter vel nå igjen med kelpie, mudi, groenendael, jaktgolden/labb, og chesapeak br. Chessien er vel egentlig bare med fordi jeg ikke klarer å helt slå den fra meg, tror kanskje den vil være litt tung/treig til ag? Fler innspill folkens? Trenger hjelp til å gruble, og er sikkert masse rare ting jeg ikke har tenkt på som noen kommer på å opplyse meg om :D Er det ikke det sonen er for a? :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg påstå at jeg er noen kjenner på jaktlabradoren, for det er jeg absolutt ikke... så jeg skriver bare ut fra det inntrykket jeg har, så du får ta det for det det er :)

Det finnes små, lette jaktlabradorer man kan bruke til agility. Tispene er gjennomgående mindre også er det også de hanhundene som er små. De blir jo ikke noen kelpie, men der igjen kan man ha trøbbel med at de blir litt for små til å konkurrere i klasse stor agility. Ikke for det, kelpier er gode ag'hunder (hvis man ser bort fra hoppeteknikken :P ). I Sverige brukes det en hel del jaktlabradorer i agility.

Husker ikke om jeg har anbefalt deg noen jaktlabradorlinker? Eines oppdretter er jo verdt en titt og en prat. Hun er en veldig fornuftig dame med god kjennskap til rasen. Hyggelig er hun også, så det er ikke farlig å ta kontakt ;) som var en del på forumet før har to jaktlabrador tisper av den mindre sorten. Du kan sjekke ut flere Ringletshunder , , og .

Av jaktgoldner har jeg veldig sans for . konkurrerer i agility med sine to tisper, de er av den litt mindre sorten. Også er det jo verdt å sjekke ut sin Dream.

Så av jaktgolden/lab finnes det helt klart representanter som kan gjøre det bra i agility (og andre hundesporter). Da jeg vurderte jaktgolden fikk jeg høre at det var en del sykdom på rasen, blant annet allergi. Hvor utbredt dette er, vet jeg ikke. Mitt inntrykk var at jaktlabradoren er en friskere rase.

Chessien vil nok bli for stor/tung til agility. Men spørs jo hvilke ambisjoner du har? De har vel også noe vokt i seg, så de er vel ikke så "retrieveraktig" som de andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg påstå at jeg er noen kjenner på jaktlabradoren, for det er jeg absolutt ikke... så jeg skriver bare ut fra det inntrykket jeg har, så du får ta det for det det er :)

Det finnes små, lette jaktlabradorer man kan bruke til agility. Tispene er gjennomgående mindre også er det også de hanhundene som er små. De blir jo ikke noen kelpie, men der igjen kan man ha trøbbel med at de blir litt for små til å konkurrere i klasse stor agility. Ikke for det, kelpier er gode ag'hunder (hvis man ser bort fra hoppeteknikken :P ). I Sverige brukes det en hel del jaktlabradorer i agility.

Husker ikke om jeg har anbefalt deg noen jaktlabradorlinker? Eines oppdretter er jo verdt en titt og en prat. Hun er en veldig fornuftig dame med god kjennskap til rasen. Hyggelig er hun også, så det er ikke farlig å ta kontakt ;) som var en del på forumet før har to jaktlabrador tisper av den mindre sorten. Du kan sjekke ut flere Ringletshunder , , og .

Av jaktgoldner har jeg veldig sans for . konkurrerer i agility med sine to tisper, de er av den litt mindre sorten. Også er det jo verdt å sjekke ut sin Dream.

Så av jaktgolden/lab finnes det helt klart representanter som kan gjøre det bra i agility (og andre hundesporter). Da jeg vurderte jaktgolden fikk jeg høre at det var en del sykdom på rasen, blant annet allergi. Hvor utbredt dette er, vet jeg ikke. Mitt inntrykk var at jaktlabradoren er en friskere rase.

Chessien vil nok bli for stor/tung til agility. Men spørs jo hvilke ambisjoner du har? De har vel også noe vokt i seg, så de er vel ikke så "retrieveraktig" som de andre ;)

Takk for kjempe svar! Skal sjekke ut aaaalle linkene :D Jaktlabben appelerer jo veldig, gjerne pga pelsen må jeg innrømme, greit med korthåra hunder egenlig, med tanke på lort osv :P

Kelpie og størrelsen har jeg faktisk ikke tenkt på, de fleste vil vel havne i største klassen, og være blandt de minste. Hmm. Det var noe å tenke på .

red: Smugkikka på Eine nå, han er jo flott! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjempe svar! Skal sjekke ut aaaalle linkene :D Jaktlabben appelerer jo veldig, gjerne pga pelsen må jeg innrømme, greit med korthåra hunder egenlig, med tanke på lort osv :P

Kelpie og størrelsen har jeg faktisk ikke tenkt på, de fleste vil vel havne i største klassen, og være blandt de minste. Hmm. Det var noe å tenke på .

red: Smugkikka på Eine nå, han er jo flott! :wub:

Absolutt noe å tenke på ja. Ser flere kelpietisper som gjør det greit, men personlig fortrekker jeg kelpiehanne til ag pga høyden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt noe å tenke på ja. Ser flere kelpietisper som gjør det greit, men personlig fortrekker jeg kelpiehanne til ag pga høyden :)

Hanne blir det uansett rase, det er jeg ganske sikker på :)

Men kelpie, sitter litt med den følelsen av at det er en rase som krever "supermye" ? Den vil kanskje ikke trives som en aktiv + allrounder? Fysisk aktivitet vil det bli mer enn nok av, og med dvergen jeg har nå sørger jeg for at han får mental stimuli også på travle dager, men det kan fort bli bare godbitsøk på de værste dagene. Holder det? Er kelpiebetatt :wub:, så jeg vil vil vil, men vil ikke ta på meg for mye heller. Dessuten er kelpietryne det fineste i verden !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne blir det uansett rase, det er jeg ganske sikker på :)

Men kelpie, sitter litt med den følelsen av at det er en rase som krever "supermye" ? Den vil kanskje ikke trives som en aktiv + allrounder? Fysisk aktivitet vil det bli mer enn nok av, og med dvergen jeg har nå sørger jeg for at han får mental stimuli også på travle dager, men det kan fort bli bare godbitsøk på de værste dagene. Holder det? Er kelpiebetatt :wub:, så jeg vil vil vil, men vil ikke ta på meg for mye heller. Dessuten er kelpietryne det fineste i verden !

Vel, nå kan ikke jeg skryte på meg allverdens erfaring siden jeg er såpass fersk i kelpieland selv.

Men altså, vi trener ikke hver dag. Noen dager må han nøye seg med en tur i skauen med innlagt gobitsøk eller sykkel-/kløvtur :)

Kun godbit søk synes jeg høres litt magert ut, spesielt de første 2-3 årene.

Frem til 8 mnd var han veldig energisk, rundt 5-6 mnd ganske billig til tider.... :P

Men så ble han brått voksen, ihvertfall innendørs. Han tar seg ut etter alle kunstens regler når han er løs.

En annen ting å tenke på er jo at man trenger jo ikke å velge de heftigste linjene, det er nok som på så mange raser, litt forskjeller der og :)

Ang bruk så er ihvertfall Harly godt fornøyd med å være potet hund (hovedsaklig ag og lp, litt spor og søk/rundering). Og så lenge de får brukt seg jevnlig, så trenger de jo ikke å drive med alle hundesporter som finnes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå kan ikke jeg skryte på meg allverdens erfaring siden jeg er såpass fersk i kelpieland selv.

Men altså, vi trener ikke hver dag. Noen dager må han nøye seg med en tur i skauen med innlagt gobitsøk eller sykkel-/kløvtur :)

Kun godbit søk synes jeg høres litt magert ut, spesielt de første 2-3 årene.

Frem til 8 mnd var han veldig energisk, rundt 5-6 mnd ganske billig til tider.... :P

Men så ble han brått voksen, ihvertfall innendørs. Han tar seg ut etter alle kunstens regler når han er løs.

En annen ting å tenke på er jo at man trenger jo ikke å velge de heftigste linjene, det er nok som på så mange raser, litt forskjeller der og :)

Ang bruk så er ihvertfall Harly godt fornøyd med å være potet hund (hovedsaklig ag og lp, litt spor og søk/rundering). Og så lenge de får brukt seg jevnlig, så trenger de jo ikke å drive med alle hundesporter som finnes :)

hehe, all erfaring er relevant for meg, så takk ! :) Det jeg mente er at iallefall per i dag, når jeg har kanskje en kjempe travel dag så må han nøye seg med en tur og godbit søk, men det vil bli, og det er pr i dag flest dager hvor vi også legger inn en time med lydighets trening etter/før tur. Men det med å se litt på linjer er jo en god ide, tror at for meg vil det holde laaaangt med en kelpie som er fra mer utrpreget utstillingslinjer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, all erfaring er relevant for meg, så takk ! :) Det jeg mente er at iallefall per i dag, når jeg har kanskje en kjempe travel dag så må han nøye seg med en tur og godbit søk, men det vil bli, og det er pr i dag flest dager hvor vi også legger inn en time med lydighets trening etter/før tur. Men det med å se litt på linjer er jo en god ide, tror at for meg vil det holde laaaangt med en kelpie som er fra mer utrpreget utstillingslinjer. :)

Ah, da misforsto jeg!

Joda vi og har rolige dager innimellom, er jo greit at hunden lærer seg det tidlig sånn at den ikke løper på veggene om jeg skulle ligge syk noen dager :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, da misforsto jeg!

Joda vi og har rolige dager innimellom, er jo greit at hunden lærer seg det tidlig sånn at den ikke løper på veggene om jeg skulle ligge syk noen dager :)

Okei :) Høres bra ut. Er ingen lett prosess. virrevirre er jeg å, så i morgen kommer jeg sikkert over en annen rase som jeg blir forelsket i :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

red: Smugkikka på Eine nå, han er jo flott! :wub:

Han hilser og sier tusen takk :ahappy:

Angående pels, så stod det litt opp på listen min, så derfor utgikk jaktgolden ;) Vurderte også kelpie lenge. Liker dem godt, men de ble valgt bort pga størrelsen og lettheten for å lage lyd. Eller les: lettere for å lage lyd enn en retriever.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...