Gå til innhold
Hundesonen.no

Gubbeholdninger


JeanieVålerhaugen
 Share

Recommended Posts

27 septemper vedtok Norsk Boxerklubb at man fortsatt ikke ville tillate å publisere bilder av hvite boxere på forsiden av medlemsbladet eller på forsiden av hjemmesiden til klubben.. må ærlig innrømme at jeg er utrolig skuffet over at vi i 2011 ikke er kommet lenger enn dette og at slike gubbeholdninger fortsatt regjerer i styret. Det blir nok ikke noe medlemskap på meg i boxerklubben neste år heller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvite boxere er nok ikke tillatt enda nei.. Men det er veldig mange som jobber for dette..

Og for å være ærlig; jeg er helt enig i holdningene.. Hvorfor skal de promotere og vise frem boxere som har avlssperre og har en kraftig feil?

Det er jo ikke slik at schäferklubben har masse bilder av langhåret schäfer heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, er ikke avlssperren på hvite boxere frivillig fra klubben/oppdretters side? Eller blir de automatisk reg med avlsperre av NKK?

Og selv om fargen er feil, viser de eksteriøret og bruksegenskapene til foreldrene like godt som de korrekt fargede hundene!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen, er ikke avlssperren på hvite boxere frivillig fra klubben/oppdretters side? Eller blir de automatisk reg med avlsperre av NKK?

Og selv om fargen er feil, viser de eksteriøret og bruksegenskapene til foreldrene like godt som de korrekt fargede hundene!

Tror de blir automatisk reg med avlsperre, men skal ikke si det for sikkert...

Du har selvfølglig rett at de viser hva foreldrene har på lik linje som de korrekte fagede hundene, men nå skal det jo sies at bruksegenskapene på boxeren har dessverre blitt borte på veldig veldig mange linjer. De er rene utstillingshunder og familiehunder, unntatt noen unntak da, og det har i perioder blitt veldig poppis å kjøpe seg en hvit boxer.. Flere grupper, blandt annet på FB, løper rundt å roper at mange av de hvite boxerne blir avlivet ved fødselen pga av farge osv. Så derfor har det blitt man nesten skal "berge" de hvite og kjøpe de.. Valpekjøperne skal jo bare ha en familiehund alikevel.. Selv om jeg har mine tvil at noen oppdrettere avliver hvite boxere her i norge.. Men igjen, dette er min mening og mine observasjoner av en utenforstående av miljøet :)

Dessuten skal jo en raseklubb jobbe for rasens beste og jobbe imot rasestandarden. Rasestandarden sier at hvitt ikke er tillatt, så da synes ikke jeg at de behøver ikke å måtte få stå på fremsida av medlemsbladet. Når det er så mange fine korrekte hunder som heller kan stå der.. Det er jo ikke slik at de hvite er bannlyst ifra klubben. De er jo velkommen til å være med på ting og tang, bare ikke på utstilling, avl og tydeligvis på framsiden av medlemsbladet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg har mine tvil at noen oppdrettere avliver hvite boxere her i norge..

Dessuten skal jo en raseklubb jobbe for rasens beste og jobbe imot rasestandarden. Rasestandarden sier at hvitt ikke er tillatt, så da synes ikke jeg at de behøver ikke å måtte få stå på fremsida av medlemsbladet. Når det er så mange fine korrekte hunder som heller kan stå der.. Det er jo ikke slik at de hvite er bannlyst ifra klubben. De er jo velkommen til å være med på ting og tang, bare ikke på utstilling, avl og tydeligvis på framsiden av medlemsbladet.

Vel, det er naivt å tro at hvite ikke avlives i Norge...

Merl er ikke godkjent farge hos GD, men de har egen klasse på spesialene, og de har vært på forsia av medlemsbladet. Nettopp fordi det er umulig å unngå dem om man vil ha harlekin, akkurat som det er umulig å unngå hvite boxere om man vil ha store tegninger. Så selv om man ikke fremmer fargen, så må man akseptere at den er der.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var liten, blei jeg passa av ei dame som dreiv oppdrett av boxer. Lita fikk veldig mange valper en gang, hvor noen av dem var hvite. Disse kom veterinæren og avliva. Etter tumulten med Kifani som innrømma å ha avliva de valpene uten ridge i fjor, forundrer det meg IKKE om praksisen med å ta livet av hvite boxere også lever i beste velgående, bare for å ha sagt det.

Men det var ikke det denne tråden handler om. På shiba finnes det tre godkjente farger: Rød, black and tan og sesam. I tillegg fødes det fra tid til annen hvite/krem-farga valper, fordi det finnes i genpoolen fordi noen av de andre japanske nasjonalrasene har dette som godkjent farge (og det egentlig bare er farge og størrelse som skal skille hundene fra hverandre, sjøl om dette ikke stemmer helt lenger). I informasjonsbrosjyra til Norsk Shiba Klubb er alle farger vist fram, sjøl om det kun er de tre godkjente fargene som presenteres. Det er likevel avbilda en kremfarga valp. Dette synes jeg er en fin policy, da det viser anti-apartheid og favner alle variantene. Vi har også med krem-farga shibaer i kalendre og i andre bilder, for de finnes jo og like gode hunder, de kan bare ikke stilles ut.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det er naivt å tro at hvite ikke avlives i Norge...

Merl er ikke godkjent farge hos GD, men de har egen klasse på spesialene, og de har vært på forsia av medlemsbladet. Nettopp fordi det er umulig å unngå dem om man vil ha harlekin, akkurat som det er umulig å unngå hvite boxere om man vil ha store tegninger. Så selv om man ikke fremmer fargen, så må man akseptere at den er der.

Det blir nok sikkert avlivet ja, men tviler at det er så mange som disse gruppene på FB skriker om. Da er det snakk om over 25% av de hvite valpene som blir avlivet.

Og det er greit at man ikke kan unngå dem, de vil jo komme. Som sagt, så blir de jo heller ikke bannlyst av klubben og klubben er jo åpen at hvitt forekomme..

Men den holdningen at "nei, man vil ikke være medlem i raseklubben fordi raseklubben vil ikke ha boxere med disk.feil på framsida", synes jeg blir litt for teit. Da får man heller sette seg skikkelig inn i saken og jobbe for å endre det man er uenig da.. Jobbe for å komme inn i styret eller lignende.. Ingenting vil forandre seg med å ikke være medlem..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige holdninger dette!

Er da ingen restriksjoner på bilder av patch-hunder og hunder med blå øyne på dalmisklubbens sider eller medlemsbladet... og dette er og hunder som ikke kan stilles ut eller skal avles på.

Nå er jo dette snakk om kun forsiden på både bladet og websiden.. Sier ingenting om resten av sida eller bladet.. Så jeg ser ikke helt hvorfor dette er noe å være hysteriske for..

Hvor mange hunder kjem ikke på fremsida i det hele tatt liksom?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det det starta med, var jo at familiehunden til noen, en hvit boxer, ble avbildet på forsiden. Så var det noen som klaget på dette, nettopp fordi den var hvit, og webmaster ble tvunget til å ta det ned, og erstatte det med et bilde av en riktig farget boxer. Det var ingen som jamret og klaget over dette før denne hendelsen, fordi ingen tenkte over at regelen var der. "Hvite medlemmer" føler seg utstøtt og uønsket, og det er jammen med god grunn! Jeg syns det er helt tåpelig å tro at hvit boxer kommer til å avles på, eller lignende, bare fordi det er bilde av en på en forside, bare fordi Boxerklubben anerkjenner at den eksisterer. De kommer ikke til å få mer medlemsavgift fra denne kanten, heller (men det er flere grunner enn akkurat dette, til det).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir nok sikkert avlivet ja, men tviler at det er så mange som disse gruppene på FB skriker om. Da er det snakk om over 25% av de hvite valpene som blir avlivet.

klubben er jo åpen at hvitt forekomme..

At 25% av alle hvite avlives betviles ikke, skulle ikke forundre meg om det faktisk er en høyere % også. Parrer man to flashy boxere mot hvrandre vil teoretisk 25 % av valpene som blir født være hvite. Ergo kan det vare 10% eller 100%, det kommer an på om foreldrene er domiant piebald eller ikke. Er begge dominant piebald vil det alltid bli født flere hvite enn fargede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør de det i forhold til bilder av boxere sammen med andre raser (eller, Gud forby, blandingshunder) på disse sidene?

Det minner litt om en konflikt i gårdshundklubben for noen år siden, der en enkeltperson i styret (eller dk, husker ikke helt) ytret at uregistrerte dsg ikke var velkomne på treff. Praksis fra før har blant annet vært at de som har dsg og for eksempel en annen rase kan gjerne ta med denne andre hunden også på treff, så lenge man har respekt for at det er et gårdshundtreff, såklart (daværende leder i klubben på mitt første dsg-treff hadde kun med setteren sin, da dsg-en var syk! :P ). Det ble for dumt å si at "schæfere er velkomne, så lenge du har en registrert dsg også, men uregistrerte dsg er ikke velkomne". :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det fortsatt mange som avliver friske, hvite boxervalper, men det blir fler og fler oppdrettere som selger de :) Jeg mener at hvis vi med snowboxere skal betale full kontigent i raseklubben ska vi ha de samme rettighetene som de andre.. seff ikke mtp avl og utstilling og slikt, men ellers.

Dessuten blir langhårede schæfere godkjent fra neste år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første; jeg er RASENDE over at 3 av Norges største oppdrettere på boxer stemte FOR at det fremdeles ikke skal avbildes hvite boxere!

Og så registrerer jeg at - som ofte ellers - er det mange som uttaler seg skråsikkert om ting de har liten greie på...

Det ER lov å stille hvite boxere, men det er foreløpig avlssperre på dem... I Tyskland driver de nå å testparrer hvite tisper med fargede hanner som et forsøk, fordi ved å forby de hvite, så utelukker man samtidig 20-25 % av rasens genpool...noe som er STERKT ugunstig med tanke på den dårlige helsen rasen har.... Undersøkelser i utlandet, har vist at de hvite ofte er mer "robuste" (i mangel på et bedre ord), ikke mer syke (som oppdretterne har prøvd å påstå for å kunne avlive hvite med god samvittighet). Om man overhodet ikke ønsker hvite, er dette mulig å unngå, som Jeanie sier...

Hvit er ikke noe mer ekskluderende feil enn dårlig mentalitet og helse, og om man ikke skal kunne ha bilde av en hvit boxer på klubbens medlemssider, så bør man heller ikke avbilde aggressive hunder, hunder med stumphale, kuperte hunder, hunder med HD osv...men neida, det er kun de hvite som ikke bør vises frem...

Føler jeg gjentar meg selv, men FARGEN er det siste som bør bekymre boxerklubben; de har et kjempeproblem med elendig helse, dårlig gemytt og sviktende bruksegenskaper på rasen...og dette bør bekymre dem mer enn bilde av en hvit hund...

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle nok også sette kaffe'n i halsen (om jeg drakk kaffe) hvis beardisklubben satte en feilfarget eller korthåret variant på framsiden av bladet eller på websiden... Så lenge rasebeskrivelsen er spesifikk på at akkurat det ikke er tillatt, så synes jeg det er helt riktig av raseklubben å gjøre.

Men èn ting jeg ikke skjønner - hvis disse hvite har så annerledes gener at det vil være fordelaktig å bruke de i avl - bruker man da søsknene til de flittig? (De korrekt tegnede, altså?)

For det er vel ikke genene som gir hvitt som i seg selv er så sunne at de "annullerer" dårlige gener fra korrekt tegnede hunder?

Ergo vil søsken også ha disse spesielt gode arveanleggene, antar jeg?

En raseklubb kjennes jo ofte ut som en venneforening som bare vil rasens ve og vel. Men i bunn og grunn har de ganske strikte formålsparagrafer å følge. Dette innebærer bl.a. å fremme utviklingen av rasen i henhold til rasebeskrivelsen.

Da inngår det ikke å bagatellisere større eksteriøre feil som f.eks. farge, tegninger, pelstyper, etc. Å sammenligne med hunder med HD eller andre defekter blir litt for enkelt, synes jeg.

F.eks. i Sverige er all avl av blandingshunder forbudt hvis man har en reg. kennel. Dette er (var?) faktisk eksklusjonsgrunn hvis man lot et blandingskull vokse opp og så selge de.. Dommere har faktisk mistet sin autorisasjon pga dette der borte. Helt sinnessykt, selvsagt, men likevel en regel.

Men alle klubber velger jo dette selv - vet ikke hvordan det er med blå dobermann, langhårede rottweilere eller ridgeløse ridgebacker... Men at de ikke nødvendigvis "må" på framsiden av bladet kan jeg jo godt skjønne.

Om man blir "mobbet" vekk fra klubben pga at man har en feil farge eller pels på hunden er jo selvsagt trist, og DET bør klubben ta tak i. For de ER faktisk samme rase, selv om de har denne feilen (pr d.d.)

Og da må demokratiet få råde - og her høres det jo ut som om det har vært ute til en eller annen form for avstemming? Og da er det jo bare å akseptere at flertallet får bestemme.

Susanne

(som forsåvidt ikke har noe imot verken feilfargede, eller feilpelsede individer - men prøver å unngå å avle de fram med vilje fordet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskvalifiserende feil på boxer: "Hunder som viser tegn på aggressivitet og/eller har fysiske defekter som påvirker hundens sunnhet skal diskvalifiseres."

At hunden er hvit, gjør den neppe aggressiv...og det er heller ingen fysisk defekt...

Edit for å tilføye; Det er heller ikke bare hvit i seg selv som er feil; alle hunder med mer enn 1/3 hvitt er feilfarget...men de avbilder glatt hunder med masse hvitt på...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp

Det ER lov å stille hvite boxere, men det er foreløpig avlssperre på dem... I Tyskland driver de nå å testparrer hvite tisper med fargede hanner som et forsøk, fordi ved å forby de hvite, så utelukker man samtidig 20-25 % av rasens genpool..

*klipp

Det var det jeg hadde hørt ja :D takk, var nesten så jeg begynte å lure på om jeg hade drømt at jeg var på den utstillingen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatisk pålagt av NKK, eller frivillig fra oppdretters side?

Det vet jeg faktisk ikke...men noe får meg til å tro at NKK ikke setter avlssperre på NOE (da må det være ekstremt), så regner med det er fra oppdretter... Mener faktisk - uten at jeg vet det 100 % - at noen parret 2 hvite for endel år siden, og fikk dem registrert hos NKK..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...