Gå til innhold
Hundesonen.no

D4A


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Det kommer helt an på hva slags oppmøtetider en får - om du skal inn ni i en ring og to i en annen er det neppe stress.

Jeg har ofte gått LP og utstilling på samme dag, men jeg har en rase med så mange påmeldte at jeg er garantert sent inn i ringen med ei tispe som går i åpen klasse. Men jeg har sett flere ekvipasjer få lov til å starte først eller sist fordi det kræsjer i annen ring, så ringsekretærene forsøker å være så smidige som mulig.

Det koster jo ikke så mye mer å melde på i begge to, så du kan jo bare gjøre det og se hva som skjer. Men som regel fungerer det greit. Det hender jeg ikke får med meg når det er kritikk- og premieutdeling, fordi jeg er ved eksteriørringen da, men det kan en jo hente i NKKs informasjon senere.

Tusen takk for svar :D Da melder jeg henne på i begge deler, og så tar vi det derfra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 532
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

59 franske bulldoger på lørdag. Syntes egentlig det var litt mindre enn forventet, men spennende likevel! Jeg skal stille en unghund og en champion, begge tisper.. Og 6 campinghunder (aka amstaff)

Ha! Bæremeisen! Ask er et hav av tålmod i bæremeisen! Godt jeg kom på det denne mandagen og ikke neste... Ser dere en rødtopp i en rød bæremeis så er det gullet. Det lett rødsprengte og slitne ansikte

Iiiiik.. da er Strider meldt på!! Og Jeanette skal gå/kjempe med apekatten i ringen så det er helt suverent! (Men jeg er redd for jeg blir gående rundt med det vanlige kvadet "Altså, han er ikke sånn

Posted Images

Tror det var hun som dømte kooiker på dogs4all i fjor, etter dommerbytte... Ikke helt en dommer etter kooiker- smak; min trygge, rolige, utstillingsvante kooiker, løp nesten ut av ringen etter å ha blitt saumfart av henne inkludert draing i hale og både her og der (det skal sies at det også var en dommerelev av samme "type" i samme ring), og mange andre reagerte på samme måte, hun var veldig "streng" i ringen, og for kooikere som skal være litt reserverte så er det krevende å stilles for en som er så "brå". Mer erfaring har jeg ikke med henne. Hadde forsåvidt ikke noe å si på dømmingen. Dømte vel helt greit etter rasestandarden, uten at jeg la merke til noe hun la mer vekt på enn noe annet... og det at en dommer dømmer etter standarden og ikke etter egne preferanser for andre raser, det er jo en luksus for oss med "sjeldne" raser;)

Red; Nå ser det ut som jeg ikke liker dommere som tar i hundene i det hele tatt, men det gjør jeg altså, de skal jammenmeg kunne ta i dem slik at de kan gi en ordenlig kritikk, men jeg liker ikke dommere som behandler hundene "urettferdig", og det var bittelitt det intrykket jeg hadde i ringen den dagen...

Vi hadde henne på Japanspesialen 2010. Hun er er ikke spesielt blid, men hun er nøye, real og tar seg tid.

Ouch.. Høres kanskje ikke spesielt ideelt ut for oss da altså. Chessea har et par dårlige erfaringer fra utstillingsringen.. Og etter så lang tid uten hverken utstilling eller ringtrening er det siste hun trenger en sur dame som er brå og klår masse på rare steder, spesielt halen. Hadde vel egentlig håpet på en rolig, forståelsesfull dommer jeg :whistle: Vi har stilt for den typen før, og det går så mye bedre. Jeg har ikke lyst til å gi henne en dårlig opplevelse i ringen, da er det ikke verdt det.

Det skal sies at håndtering i hverdagen ikke er noe problematisk, men utstilling har Chess aldri likt. Det er noe med hele stemningen og spenningen hun merker så hun blir usikker og reddere i ringen. (Mye min feil!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouch.. Høres kanskje ikke spesielt ideelt ut for oss da altså. Chessea har et par dårlige erfaringer fra utstillingsringen.. Og etter så lang tid uten hverken utstilling eller ringtrening er det siste hun trenger en sur dame som er brå og klår masse på rare steder, spesielt halen. Hadde vel egentlig håpet på en rolig, forståelsesfull dommer jeg :whistle: Vi har stilt for den typen før, og det går så mye bedre. Jeg har ikke lyst til å gi henne en dårlig opplevelse i ringen, da er det ikke verdt det.

Det skal sies at håndtering i hverdagen ikke er noe problematisk, men utstilling har Chess aldri likt. Det er noe med hele stemningen og spenningen hun merker så hun blir usikker og reddere i ringen. (Mye min feil!)

Når jeg sier at hun ikke er blid, så mener jeg at hun ikke blir sjarmert i senk av alt hun ser og står og koseprater med hundene før hun sjekker tenner. Hun er veldig ålreit, altså, bare ikke så entusiastisk. Det gikk feks helt problemfritt å stille en haug med shibavalper for henne, og den rasen lar seg ikke pelle på nesa. *Marvin* som eier broren til Linux som *Marianne* her skriver om, har feks en helt annen opplevelse av den utstillinga og møtet med dommeren enn hva *Marianne* har. Og ofte kan det være bedre for hunder som ikke liker seg i ringen å ha en ryddig og effektiv dommer (med effektiv mener jeg ikke at hun stresser, men at hun veit hva hun vil ha og hva hun skal se etter) enn en som tar seg altfor god tid med dilling og dulling også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg sier at hun ikke er blid, så mener jeg at hun ikke blir sjarmert i senk av alt hun ser og står og koseprater med hundene før hun sjekker tenner. Hun er veldig ålreit, altså, bare ikke så entusiastisk. Det gikk feks helt problemfritt å stille en haug med shibavalper for henne, og den rasen lar seg ikke pelle på nesa. *Marvin* som eier broren til Linux som *Marianne* her skriver om, har feks en helt annen opplevelse av den utstillinga og møtet med dommeren enn hva *Marianne* har. Og ofte kan det være bedre for hunder som ikke liker seg i ringen å ha en ryddig og effektiv dommer (med effektiv mener jeg ikke at hun stresser, men at hun veit hva hun vil ha og hva hun skal se etter) enn en som tar seg altfor god tid med dilling og dulling også. :)

Takk for utdyping!

Da skal jeg tenke på det :) Må ta en statusoppdatering på pelstilstand når jeg kommer hjem til helgen. Hvis den er så ille som jeg godt kan se form meg at den er etter fire uker uten stell blir det nok ikke noe av uansett. Hvis den går an å jobbe med og pengene strekker til kan det hende jeg er gæærn og prøver :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det avklart :D Jeg kommer!

Stiller Blondie og Issi på lørdag og Hottie på søndag :ahappy: Gleder meg til en super helg!

Øhum, kanskje Hottie blir byttet ut med Mocca? Jeg fant brått ut at Hottie har de to blåsløyfene hun trenger for INT LCCH, som hun seff skal bli en gang, og jeg tror vel egentlig ikke hun får så mye mere her. Og Mocca MÅ ha minst en blå før hun skal debutere på banen neste år sånn tilfelle hun skulle løpe seg til cert og cacil. Surt ikke få det fordi ikke utst er på plass liksom.

Men...nå er jeg litt vinglete da, så kanskje jeg melder begge to så får du faktisk løpe dobbelt i ringen du, en i hver klasse, det gjør vel ikke noe :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er jo om det ikke er like billig å melde på som å betale inngang der - på startnummeret kommer man jo inn begge dagene liksom,

Sikker på det? Har de ikke forskjellige nummerserier for de to dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øhum, kanskje Hottie blir byttet ut med Mocca? Jeg fant brått ut at Hottie har de to blåsløyfene hun trenger for INT LCCH, som hun seff skal bli en gang, og jeg tror vel egentlig ikke hun får så mye mere her. Og Mocca MÅ ha minst en blå før hun skal debutere på banen neste år sånn tilfelle hun skulle løpe seg til cert og cacil. Surt ikke få det fordi ikke utst er på plass liksom.

Men...nå er jeg litt vinglete da, så kanskje jeg melder begge to så får du faktisk løpe dobbelt i ringen du, en i hver klasse, det gjør vel ikke noe :D

Ta begge du :D Det har jeg ingenting i mot :D Kanskje Hottie gjør det mega bra!? Og Mocca må ha minst blåsløyfe :aww:

Sikker på det? Har de ikke forskjellige nummerserier for de to dagene?

Jeg kom inn i fjor med samme nummerlapp begge dagene. Det hadde jo egentlig vært teit om vi ikke fikk lov til det, for det er jo vi som stiller ut som lager showet som andre ønsker å betale for å se på. Uten oss hadde det ikke blitt noen utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Katalognummeret gir en person rett til gratis inngang på utstillingen. Siden utstillingen teknisk sett er EN utstilling så gjelder katalognummeret som inngangsbilett begge dager.

På Bjerke i fjor f.eks. så var det to forskjellige utstillinger og man kunne da (om de hadde hatt system for det) ikke kunnet bruke katalognummeret fra lørdag også på søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer visst jeg også, men om jeg stiller søndag eller ikke klarer jeg faktisk ikke bestemme meg for :( Hun har for kort pels, redd for å få blå, men vi kunne VIRKELIG trengt treningen!

Hvorfor er du redd for å få en very good? Det er en god premiering på hunden, det, om du leser premiedefinisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er du redd for å få en very good? Det er en god premiering på hunden, det, om du leser premiedefinisjonen.

hehe.. Det hjelper fint lite at det pr definisjon er en god premiering på hunden, JEG stiller ikke hundene mine for å få blått, jeg stiller for å få rødt og CK minst. Jeg griner ikke om vi får blått, men det er bare folk med bruksavla hunder som melder på bikkjene sine for å få blått (eller nå er de fornøyde med gult, kanskje) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer visst jeg også, men om jeg stiller søndag eller ikke klarer jeg faktisk ikke bestemme meg for :( Hun har for kort pels, redd for å få blå, men vi kunne VIRKELIG trengt treningen!

hehe.. Det hjelper fint lite at det pr definisjon er en god premiering på hunden, JEG stiller ikke hundene mine for å få blått, jeg stiller for å få rødt og CK minst. Jeg griner ikke om vi får blått, men det er bare folk med bruksavla hunder som melder på bikkjene sine for å få blått (eller nå er de fornøyde med gult, kanskje) :P

Men det kommer jo an på hva man ønsker seg, sant? Jeg veit feks at vi ikke har sjans på noen juniortittel, men vi HAR sjans på å vise oss fint, få en flott opplevelse i ringen og ikke minst endelig få stilt for "gudfaren" innen shibaavl i Norge. Om hun ryker ut med blått, så er hun fortsatt en Very Good hund, og med en liten knert på ett år, så tar jeg ikke det så alvorlig, og det mener jeg at Hapzen ikke burde heller. Men dersom det KUN er for treningas skyld, så kan hun jo stille på mindre utstillinger i stedet (sånn Imouto og jeg gjør nå i oktober, for å holde treninga ved like). Imouto har 2 cert fra to land, men jeg har fortsatt ikke større forventninger til henne av den grunn.

Men joda, når frøkna begynner å få den permanente bredden sin og ikke minst er i full pels, DA stiller jeg jo ikke ut for treningas skyld eller er fornøyd med blått, så jeg skjønner jo motivasjonen til 2ne også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg med litt småvondt i magen for nå fikk jeg en email med bekreftelse på påmelding. Så vår første utstilling blir 27. november. Hurra for meg som har veldig lyst, men samtidig er veldig livredd :P Siden det er både min og Kumerts første utstilling, så skal jeg være glad til om vi klarer å finne fram til rette stedet. Lave forventninger er tingen. Hurra. :punk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg med litt småvondt i magen for nå fikk jeg en email med bekreftelse på påmelding. Så vår første utstilling blir 27. november. Hurra for meg som har veldig lyst, men samtidig er veldig livredd :P Siden det er både min og Kumerts første utstilling, så skal jeg være glad til om vi klarer å finne fram til rette stedet. Lave forventninger er tingen. Hurra. :punk:

Så kult! Broren hans kommer fra det høye nord, og Yuna som han bor sammen med er Imoutos argeste konkurrent. :) Si ifra hvis du vil trene litt dersom du er i Oslo-området i dagene før. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Si ifra hvis du vil trene litt dersom du er i Oslo-området i dagene før. :)

Sier ikke nei-takk til det altså. Har vært på katteutstilling, men har små mistanker om at det er litt forskjellig fra hundeutstilling. Så man kan vel si at jeg er så grønn som man kan bli, men gøy skal det bli uansett! Jeg sier ifra når jeg vet når jeg kommer til Oslo (må stå på en eksamen først... :sint_01: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier ikke nei-takk til det altså. Har vært på katteutstilling, men har små mistanker om at det er litt forskjellig fra hundeutstilling. Så man kan vel si at jeg er så grønn som man kan bli, men gøy skal det bli uansett! Jeg sier ifra når jeg vet når jeg kommer til Oslo (må stå på en eksamen først... :sint_01: )

Gjør det! Og ja, det er BITTELITT forskjell fra en katteutstilling, haha! :lol: Lykke til på eksamen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sitter jeg med litt småvondt i magen for nå fikk jeg en email med bekreftelse på påmelding. Så vår første utstilling blir 27. november. Hurra for meg som har veldig lyst, men samtidig er veldig livredd :P Siden det er både min og Kumerts første utstilling, så skal jeg være glad til om vi klarer å finne fram til rette stedet. Lave forventninger er tingen. Hurra. :punk:

Woho, flere shibaer :banana:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kommer jo an på hva man ønsker seg, sant? Jeg veit feks at vi ikke har sjans på noen juniortittel, men vi HAR sjans på å vise oss fint, få en flott opplevelse i ringen og ikke minst endelig få stilt for "gudfaren" innen shibaavl i Norge. Om hun ryker ut med blått, så er hun fortsatt en Very Good hund, og med en liten knert på ett år, så tar jeg ikke det så alvorlig, og det mener jeg at Hapzen ikke burde heller. Men dersom det KUN er for treningas skyld, så kan hun jo stille på mindre utstillinger i stedet (sånn Imouto og jeg gjør nå i oktober, for å holde treninga ved like). Imouto har 2 cert fra to land, men jeg har fortsatt ikke større forventninger til henne av den grunn.

Men joda, når frøkna begynner å få den permanente bredden sin og ikke minst er i full pels, DA stiller jeg jo ikke ut for treningas skyld eller er fornøyd med blått, så jeg skjønner jo motivasjonen til 2ne også. :)

Jeg er veldig glad for å lese akkurat det du skrev her.

Jeg synes ikke det er kult med blått, vi har fått rød på alle lokale utstillinger, men jeg antar siden denne er så stor at kravene økes. Jeg ville bare nevne at det er ikke lokale utstillinger her i Bergen før i Februar, og jeg skal bort uansett, så derfor tenkte jeg det var greit med trening.

Jeg ønsker egentlig bare å bygge opp min egen selvtillit i ringen, men nå stusser jeg på om jeg får gjort det om vi ryker ut med blått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det kommer jo an på hva man ønsker seg, sant? Jeg veit feks at vi ikke har sjans på noen juniortittel, men vi HAR sjans på å vise oss fint, få en flott opplevelse i ringen og ikke minst endelig få stilt for "gudfaren" innen shibaavl i Norge. Om hun ryker ut med blått, så er hun fortsatt en Very Good hund, og med en liten knert på ett år, så tar jeg ikke det så alvorlig, og det mener jeg at Hapzen ikke burde heller. Men dersom det KUN er for treningas skyld, så kan hun jo stille på mindre utstillinger i stedet (sånn Imouto og jeg gjør nå i oktober, for å holde treninga ved like). Imouto har 2 cert fra to land, men jeg har fortsatt ikke større forventninger til henne av den grunn.

Men joda, når frøkna begynner å få den permanente bredden sin og ikke minst er i full pels, DA stiller jeg jo ikke ut for treningas skyld eller er fornøyd med blått, så jeg skjønner jo motivasjonen til 2ne også. :)

Det er forskjell på å ikke ha sjans på juniortittel, og ikke få en rød (eller helst CK) også. Jeg veit det er en sjanse jeg tar hver gang jeg melder på, at vi kan få blått, gult eller grønt, men det er ikke det JEG drar på utstilling for å få, og den eneste gangen jeg har vært nære å føle at det var GREIT med blå, var i Danmark i sommer, da dommeren ga 1 av 15 belgere (fordelt på 3 varianter) CK, resten gikk ut med blått, grønt, gult og grått. Det var dog ikke det jeg dro til Danmark for, jeg dro for å få CACIB og cert.

Jeg stiller ikke ut for "treningas skyld". Det er ikke så mye å trene på (beklager om jeg høres nedlatende ut) når man stiller belger. Den skal trave og den skal stå på alle fire beina sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad for å lese akkurat det du skrev her.

Jeg synes ikke det er kult med blått, vi har fått rød på alle lokale utstillinger, men jeg antar siden denne er så stor at kravene økes. Jeg ville bare nevne at det er ikke lokale utstillinger her i Bergen før i Februar, og jeg skal bort uansett, så derfor tenkte jeg det var greit med trening.

Jeg ønsker egentlig bare å bygge opp min egen selvtillit i ringen, men nå stusser jeg på om jeg får gjort det om vi ryker ut med blått.

Kvalitetsbedømmingen skal være den samme uansett hvilken utstilling hunden er på. Det skal ikke være vanskeligere å få en excellent på D4A enn på Bømlo (om de har utstilling der da). Kvaliteten på hunden er den samme uansett antall konkurrenter - men det blir gjerne vanskeligere å få CK og høyere premiering med mer konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe.. Det hjelper fint lite at det pr definisjon er en god premiering på hunden, JEG stiller ikke hundene mine for å få blått, jeg stiller for å få rødt og CK minst. Jeg griner ikke om vi får blått, men det er bare folk med bruksavla hunder som melder på bikkjene sine for å få blått (eller nå er de fornøyde med gult, kanskje) :P

Nå må vi forsøke å huske at årets blåsløyfe ikke er den samme som fjorårets blåsløyfe også, da.

Jeg heller melder aldri på i håp om å få en blå lenger, verken i år eller i fjor. Men det hender jeg melder på og antar vi vil få det, men mener jeg bør melde på likevel, fordi en simpelthen aldri vet sikkert hva som kan skje.

Jeg stiller valpene på alt jeg finner av valpeshow uansett hvordan de vokser og gror og er i rykk og napp-faser, fordi det er fin trening for dem. Selv om andre jeg vet om kun stiller valpen når den er "pen" og de kan håpe på gruppeplassering eller BIR eller hvor de velger å legge lista.

Om en ønsker utstillingstreningen med en junior, er vel resultatet ett fett? Det er hovedpoenget mitt i første kommentar.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...