Gå til innhold
Hundesonen.no

D4A


xxx12345
 Share

Recommended Posts

Guest Belgerpia

Det var teit. Jeg hadde liksom begynt og psyke meg opp til Lillestrøm, jeg nå. Men hun er praktisk talt uten underull. Halen ser ut som en pisk, og det detter fremdeles hår av henne. Riktig nok ikke mye, men... Hun ser ikke så verst ut når hun er nybørsta, men når man kjenner på henne kommer man rett inn på huden :P

Jeg får se henne ann litt. Om ikke får vi kanskje satse på Bø, som du sier :)

Jupp, se an.... :) Hun trenger hår for å være flashy altså *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 532
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

59 franske bulldoger på lørdag. Syntes egentlig det var litt mindre enn forventet, men spennende likevel! Jeg skal stille en unghund og en champion, begge tisper.. Og 6 campinghunder (aka amstaff)

Ha! Bæremeisen! Ask er et hav av tålmod i bæremeisen! Godt jeg kom på det denne mandagen og ikke neste... Ser dere en rødtopp i en rød bæremeis så er det gullet. Det lett rødsprengte og slitne ansikte

Iiiiik.. da er Strider meldt på!! Og Jeanette skal gå/kjempe med apekatten i ringen så det er helt suverent! (Men jeg er redd for jeg blir gående rundt med det vanlige kvadet "Altså, han er ikke sånn

Posted Images

Det er vel typisk at de innfører veterantittel nå, når Makka har vært BIR veteran på D4A/Hamar de siste 4 årene.... Men nå er hun nesten 14 år og er for tiden ganske tynn og avrøytet. Typisk... Hadde jo vært moro å avslutte med en veterantittel... Men vet at det kommer flere veteraner og at dommeren liker i alle fall en jeg regner med kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Desverre kan som regel ikke grupper med sjeldne raser presentere seg noenlunde ryddig - men det tror jeg kanskje dere kan, i såfall er det veldig gøy med sjeldne raser :D

Med minst to juniorer så tror jeg ikke du skal håp for mye :P

Tviler på HPen også pga det, men "first thing first", vi må ha 3 Excellent og kun 1 Very Good for å overhode kunne stille ;)

Nå er vi iallefall meldt på i oppdretter gruppen :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel typisk at de innfører veterantittel nå, når Makka har vært BIR veteran på D4A/Hamar de siste 4 årene.... Men nå er hun nesten 14 år og er for tiden ganske tynn og avrøytet. Typisk... Hadde jo vært moro å avslutte med en veterantittel... Men vet at det kommer flere veteraner og at dommeren liker i alle fall en jeg regner med kommer..

Vi stiller også veteran i år, og hvis du heller smult på maten til Makka og vaskegrer henne masse før D4A, så er det vel bare å stille? :D Ingen skam å stille avrøyta, tynne hunder, vel... :whistle: Og det hadde vært morsomt hvis veteranhundene het Makka og Bubben, hehe.

Med minst to juniorer så tror jeg ikke du skal håp for mye :P

Tviler på HPen også pga det, men "first thing first", vi må ha 3 Excellent og kun 1 Very Good for å overhode kunne stille ;)

Nå er vi iallefall meldt på i oppdretter gruppen :jump:

Hurra, vi skal heie som bare rakkern! :banana:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stiller også veteran i år, og hvis du heller smult på maten til Makka og vaskegrer henne masse før D4A, så er det vel bare å stille? :D Ingen skam å stille avrøyta, tynne hunder, vel... :whistle: Og det hadde vært morsomt hvis veteranhundene het Makka og Bubben, hehe.

Hurra, vi skal heie som bare rakkern! :banana:

Tja.... Siden det er Christen som dømmer og han satte Makka til NV00, så synes jeg ikke det er rettferdig verken mot han eller hunden hvis hun ikke er i nogenlunde kondisjon. Jeg tror man skal ha såpass respekt for dommerne at man ikke viser frem hunder som er langt unna utstillingskondisjon. (Min erfaring som ringsekretær i maaange år.... Noen dommere synes det er en "fornærmelse" at man kommer med normalt gode hunder i dårlig kondisjon)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man skal ha såpass respekt for dommerne at man ikke viser frem hunder som er langt unna utstillingskondisjon. (Min erfaring som ringsekretær i maaange år.... Noen dommere synes det er en "fornærmelse" at man kommer med normalt gode hunder i dårlig kondisjon)

Det er jeg selvsagt helt enig med deg i, og spesielt på så gamle hunder. :) Men kondisjon er mer enn bare pels, og så lenge hunden er usedvanlig godt trent, har en meget god farge og jevn pels til tross for manglende underull, og løper som en araberhest i ringen, så viser jeg knertisen lell, fordi jeg veit at hun med han får en god opplevelse i ringen. Så det så! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg selvsagt helt enig med deg i, og spesielt på så gamle hunder. :) Men kondisjon er mer enn bare pels, og så lenge hunden er usedvanlig godt trent, har en meget god farge og jevn pels til tross for manglende underull, og løper som en araberhest i ringen, så viser jeg knertisen lell, fordi jeg veit at hun med han får en god opplevelse i ringen. Så det så! :lol:

Juniorer har jo ikke så mange resultater å forsvare heller.... Og det er jo fin trening for dem.

Men du, shibaer skal ikke løpe som araberhester. Araberhester har for høye forbensbevegelser.... Shibaer skal ha moderate bevegelser, vettu ;)

Men jeg skjønner godt dommere som sier at de egentlig liker en hund veldig godt, at de har satt den opp før, "men hvorfor kommer de med den i slik kondisjon...???". De setter dommeren i et dilemma, for dommeren skal jo bedømme akkurat der og da. Flere ganger har jeg sett gode hunder få unødvendig dårlig premiering.

Red: Utstillingskondisjon betyr helheten, ikke bare fysisk kondisjon. En shiba uten pels er ikke i beste utstilligskondisjon uansett hvor fort den kan løpe og hvor mye muskler den har... utstillingskondisjon omfatter også å ha f eks velstelte klør, ingen gråterender...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juniorer har jo ikke så mange resultater å forsvare heller.... Og det er jo fin trening for dem.

Men du, shibaer skal ikke løpe som araberhester. Araberhester har for høye forbensbevegelser.... Shibaer skal ha moderate bevegelser, vettu ;)

Men jeg skjønner godt dommere som sier at de egentlig liker en hund veldig godt, at de har satt den opp før, "men hvorfor kommer de med den i slik kondisjon...???". De setter dommeren i et dilemma, for dommeren skal jo bedømme akkurat der og da. Flere ganger har jeg sett gode hunder få unødvendig dårlig premiering.

Red: Utstillingskondisjon betyr helheten, ikke bare fysisk kondisjon. En shiba uten pels er ikke i beste utstilligskondisjon uansett hvor fort den kan løpe og hvor mye muskler den har... utstillingskondisjon omfatter også å ha f eks velstelte klør, ingen gråterender...

Ja, man må jo ta ansvar for sin egen påmelding og stå for det man viser fram, og ikke minst tåle at dommeren faktisk bedømmer det h*n ser den dagen. Jeg stiller feks knertis to ganger nå i oktober, ene og aleine for å holde treninga ved like, fordi vi ønsker å være en meget god ekvipasje i Lillestrøm, og da må vi trene på utstilling under utstillinger. Som du sier, så er hun knapt ett år gammel og har virkelig ingenting å bevise. Dommerne får evt bli så sure de bare vil nå for at jeg kommer med en hund uten underull, men hun har i alle fall fine negler og ingen rander under øynene! :D

PS: Bare så jeg ikke blir diskvalifisert fra utstillingskomitéen vår for evig og alltid, så regner jeg med at hun har fått litt ull i løpet av 1.5 måned altså! :lol: Og det er forøvrig Aiko som traver som en hest, men mer som en lippizaner, med svært høye og kavete frambeinsbevegelser, hehe. Imouto har nydelige, flytende bevegelser, og etter å ha sett på Aiko humpe seg avgårde, nyter jeg synet av en funksjonell og frisk hunds bevegelser, og sammenligner det med det vakreste jeg veit, araberhesten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du ikke dommerne vil gi litt mer slingringsrom til en veteran, så du kan få en excellent, bli klassevinner og få tittelen?

I min raser er det i hvert fall mange veteraner som ut fra resultatlistene tilsynelatende brått blir mye bedre når de passerer åtte år - får CK og cert etter syv år i andre klasser uten annet enn et par HP'er og flate røde. Og det ække sånn, vettu, at de ble så mye bedre over natta. Men veteraner får en del gratis, i hvert fall i min rase.

Når det er sagt, har vi også vakre, velgående, sunne og flotte veteraner som ikke viser alderen og fortjener alle gode resultat.

Vel, han har satt opp Supra som beste tispe en eller to ganger, og Dina og hun er liksom litt i hver sin ende av skalaen, og så mye slingringsmonn er jeg litt usikker på om han gir henne? :lol:

(Min erfaring som ringsekretær i maaange år.... Noen dommere synes det er en "fornærmelse" at man kommer med normalt gode hunder i dårlig kondisjon)

Jeg betaler dommeren for han eller hennes mening, så for meg blir det regelrett tåpelig at de blir "fornærma" over at man kommer med ei bikkje som ser bedriten ut. Får være måte på hvor ***** primadonnaer folk skal være, altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånn lydighet man får se når man kommer på konkurranse (vel, noen av oss ihvertfall :lol: ). Dvs de tingene hunden gjør på konkurranse som den ikke gjør på trening - da er de kreativt lydige. Dinamor f.eks er en god utøver av kreativ lydighet :aww:

Da burde vi være med der altså :D Endelig et NM for oss i "h*n kunne det jo så godt hjemme-gjengen"

Det er egentlig ikke dommer for oss, verken Norma eller Orry, men jeg har så utstillingsabstinser at jeg har veldig lyst likevel. What to do, what to do...

Hva slags springerdommer er det? Hva liker han da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde vi være med der altså :D Endelig et NM for oss i "h*n kunne det jo så godt hjemme-gjengen"

Hva slags springerdommer er det? Hva liker han da??

Frank?? You bastards! Jeg får ordne meg kooiker istedet da :)

Frank er kjempetrivelig å stille for, Marianne. Min erfaring er at dømmingen er gjennomgående på både utseende på hunden og premiegrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frank?? You bastards! Jeg får ordne meg kooiker istedet da :)

Frank er kjempetrivelig å stille for, Marianne. Min erfaring er at dømmingen er gjennomgående på både utseende på hunden og premiegrader.

Så fint:) Da var det som jeg trodde. Har bare sånn halvegs sett han dømme noen få ganger, men da andre raser:) Han ser hyggelig ut. Og vi LIKER kjempetrivelige dommere (som i tillegg ikke er godkjent for så voldsomt mange andre raser, så kaaanskje det er en sjanse for at de har lest rasestandarden;) Og vi liker dommere som er tydelige i dømmingen sin, hvor dømmingen er logisk på en måte. For det er jo ikke alltid man opplever...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når blir det lagt ut PM på denne utstillingen?

Eller vet noen allerede nå hvilken dag de forskjellige gruppene blir bedømt?

Har veldig lyst å ta en dagstur dit, men greit å vite hvilken dag. :P

Er det lov å ta med hund som ikke skal stilles ut på den utstillingen?

Altfor mange år siden jeg har vært på en utstilling nå. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når blir det lagt ut PM på denne utstillingen?

Eller vet noen allerede nå hvilken dag de forskjellige gruppene blir bedømt?

Har veldig lyst å ta en dagstur dit, men greit å vite hvilken dag. :P

Er det lov å ta med hund som ikke skal stilles ut på den utstillingen?

Altfor mange år siden jeg har vært på en utstilling nå. :icon_redface:

Program/gruppefordeling på dager ligger allerede ute på nkk.no (http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=1191405799249) Det er lov å ta med hund med vaksinasjonsattest og ikke under 4 (?) mnd, men på dogs4all kan det nesten være like gøy å la hunden være hjemme hvis den ikke skal stilles ut... Ganske mye stress, for ikke å snakke om lus og kennelhosterisiko;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har stilt for dommer Liz-Beth C Liljeqvist?

Tror det var hun som dømte kooiker på dogs4all i fjor, etter dommerbytte... Ikke helt en dommer etter kooiker- smak; min trygge, rolige, utstillingsvante kooiker, løp nesten ut av ringen etter å ha blitt saumfart av henne inkludert draing i hale og både her og der (det skal sies at det også var en dommerelev av samme "type" i samme ring), og mange andre reagerte på samme måte, hun var veldig "streng" i ringen, og for kooikere som skal være litt reserverte så er det krevende å stilles for en som er så "brå". Mer erfaring har jeg ikke med henne. Hadde forsåvidt ikke noe å si på dømmingen. Dømte vel helt greit etter rasestandarden, uten at jeg la merke til noe hun la mer vekt på enn noe annet... og det at en dommer dømmer etter standarden og ikke etter egne preferanser for andre raser, det er jo en luksus for oss med "sjeldne" raser;)

Red; Nå ser det ut som jeg ikke liker dommere som tar i hundene i det hele tatt, men det gjør jeg altså, de skal jammenmeg kunne ta i dem slik at de kan gi en ordenlig kritikk, men jeg liker ikke dommere som behandler hundene "urettferdig", og det var bittelitt det intrykket jeg hadde i ringen den dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og Haizee berta kommer! :D Lurer på å melde henne på i LP også i tillegg til utstillingen, noen som har erfaring om dette er noe problem? Om det blir veldig full fart fra en ring til en annen etc?

Det kommer helt an på hva slags oppmøtetider en får - om du skal inn ni i en ring og to i en annen er det neppe stress.

Jeg har ofte gått LP og utstilling på samme dag, men jeg har en rase med så mange påmeldte at jeg er garantert sent inn i ringen med ei tispe som går i åpen klasse. Men jeg har sett flere ekvipasjer få lov til å starte først eller sist fordi det kræsjer i annen ring, så ringsekretærene forsøker å være så smidige som mulig.

Det koster jo ikke så mye mer å melde på i begge to, så du kan jo bare gjøre det og se hva som skjer. Men som regel fungerer det greit. Det hender jeg ikke får med meg når det er kritikk- og premieutdeling, fordi jeg er ved eksteriørringen da, men det kan en jo hente i NKKs informasjon senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...