Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg


ralfdog
 Share

Recommended Posts

Siden jeg ikke har vært på forumet her, så skal jeg jammen meg begi meg ut på en rasevalg tråd!

Krav - Sosial i alle settinger, leken også etter 3 års alderen, atletisk og normalt bra fysisk standar, brukbar eller god helsestatestikk, lite eller normalt med pelsstell, lite behov for å dempe bjeffing, kunne fungere med begge kjønn (ingen must), glad i vann, god nese til spor eller søk, grei til trening av innkalling, førervennelig og normalt allright på lydighet, lett å belønne med lek, lett å gire opp, grei å trene AV-knappen inne, brukbar til kløv og evt. snørekjøring.

Selvfølgelig er det inviduelle forskjeller og viktighet i hva man gjør med individet som liten. Hvilke rase® synes dere kan stå greit til mine "krav"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Du og de pinscherne dine! :lol:

Pinschere er ganske bra dyr de. ;) En av de etterhvert ganske allround hunderasene for litt over snittet hundeinteresserte. Og så kjenner jeg litt til TS fra Canis.

Men ser at jeg bomma litt på "glad i vann"-delen. Jeg kjenner pinschere som nekter å gå ut når det regner, og jeg kjenner pinschere som må holdes i bånd nær vann... Flest av førstnevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annet enn med pelsstell-delen høres portugisisk vannhund passende ut. Jeg sier ikke det bare fordi jeg har rasen selv. Ellers synes jeg også at labrador eller en av de andre retriever-rasene høres ut som at kunne passe dine krav :)

Fikk i alle fall lyst til å bare si hva jeg tenker om vannhunden ift. det du skriver at du vil ha:

Sosial i alle settinger: Vel, det er store individforskjeller her. Noen er sånn, men de fleste er ikke oversosiale, men heller noe selektive.

Leken også etter 3 års alderen: Definitivt!

Atletisk og normalt bra fysisk standard: Ja, jeg vil påstå at en god vannhund er atletisk bygget og har god fysikk.

Brukbar eller god helsestatestikk: Hvis man leter på de riktige stedene!

Lite eller normalt med pelsstell: Fail... Med mindre du klipper ned

Llite behov for å dempe bjeffing: Vet ikke helt om jeg skjønner denne?

Kunne fungere med begge kjønn (ingen must): Jeg opplever vannhunden særdeles ukomplisert her, jevnt over.

Glad i vann: De skal jo like vann, men det er jo ikke alle som gjør det. Min er dust etter vann, nesten til det plagsomme :P

God nese til spor eller søk: Ja!

Grei til trening av innkalling: Opplever tispene enklere enn hannhundene her. Rasen kan være ganske egenrådig, men at jeg kan ha min hund løs i 99% av tilfeller utendørs sier i hvertfall noe om min erfaring.

Førervennelig og normalt allright på lydighet: Definitivt førervennlig! Og lydighet kan du komme langt i med en god portis.

Lett å belønne med lek: Ja!

Lett å gire opp: Ja!

Grei å trene AV-knappen inne: Ja, men dilting og noe stress i forbindelse med dette synes jeg man må ta tak i tidlig for at hunden skal lære seg å slappe av inne.

Brukbar til kløv og evt. snørekjøring: Min oppdretter driver f.eks. med kickbike med noen av sine hunder. Og saccovogn. Det er i alle fall veldig poppis. Men det er ikke alle som digger å trekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Annet enn med pelsstell-delen høres portugisisk vannhund passende ut. Jeg sier ikke det bare fordi jeg har rasen selv. Ellers synes jeg også at labrador eller en av de andre retriever-rasene høres ut som at kunne passe dine krav :)

Fikk i alle fall lyst til å bare si hva jeg tenker om vannhunden ift. det du skriver at du vil ha:

Sosial i alle settinger: Vel, det er store individforskjeller her. Noen er sånn, men de fleste er ikke oversosiale, men heller noe selektive.

Leken også etter 3 års alderen: Definitivt!

Atletisk og normalt bra fysisk standard: Ja, jeg vil påstå at en god vannhund er atletisk bygget og har god fysikk.

Brukbar eller god helsestatestikk: Hvis man leter på de riktige stedene!

Lite eller normalt med pelsstell: Fail... Med mindre du klipper ned

Llite behov for å dempe bjeffing: Vet ikke helt om jeg skjønner denne?

Kunne fungere med begge kjønn (ingen must): Jeg opplever vannhunden særdeles ukomplisert her, jevnt over.

Glad i vann: De skal jo like vann, men det er jo ikke alle som gjør det. Min er dust etter vann, nesten til det plagsomme :P

God nese til spor eller søk: Ja!

Grei til trening av innkalling: Opplever tispene enklere enn hannhundene her. Rasen kan være ganske egenrådig, men at jeg kan ha min hund løs i 99% av tilfeller utendørs sier i hvertfall noe om min erfaring.

Førervennelig og normalt allright på lydighet: Definitivt førervennlig! Og lydighet kan du komme langt i med en god portis.

Lett å belønne med lek: Ja!

Lett å gire opp: Ja!

Grei å trene AV-knappen inne: Ja, men dilting og noe stress i forbindelse med dette synes jeg man må ta tak i tidlig for at hunden skal lære seg å slappe av inne.

Brukbar til kløv og evt. snørekjøring: Min oppdretter driver f.eks. med kickbike med noen av sine hunder. Og saccovogn. Det er i alle fall veldig poppis. Men det er ikke alle som digger å trekke.

Signerer denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ikke hørt noe om egentlig. Jeg tror i utgangspunktet ikke det, og har aldri opplevd noe slikt selv. Det er sikkert forskjellig, men rasen har veldig lite aggressive trekk så vidt jeg har forstått.

Du kødder nå?

Min erfaring med Boxer er at det er en god del samkjønnsaggresjon.. Omtrent som innen rasen jeg har selv etter min begrensede erfaring med Boxer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier trådstarter:

Brukbar eller god helsestatestikk

Kunne fungere med begge kjønn (ingen must)

Boxeren har brukbar helsestatistikk. TS sier det ikke er et must at den må gå godt sammen med andre. Så forstår ikke hvorfor det var feil å anbefale boxer.

Til Naage. Du har nok kanskje for kort erfaring med rasen siden du sier du ikke har hørt det før. Oppdrettere burde være flinkere til å si fra om at rasen kan ha problemer med fremmede hunder. Mest samkjønnsaggresjon, men også (kanskje særlig tisper) generell aggresjon og knøvling av fremmede hunder. Jeg skal ikke si det er normalen på rasen at det er slik, men det er slett ikke uvanlig. Og boxer har mye mer av denne tendensen enn veldig mange andre raser.

Jeg vil anbefale at man er forsiktig med å la boxeren herje hardhendt under oppveksten. Tenker da på veldig fysisk herjing med mye lyd. De kan gjerne ta med seg denne måten å leke på inn i puberteten. Så smeller det og nærmest vips, så har de lært noe de faktisk liker og så fortsetter de slik.

En god del boxere liker å knøvle/plassere skapet når de treffer fremmede hunder. God og riktig sosialisering kan hjelpe, men de kan likevel ende opp med å bli slik uansett hvor god man har vært under oppveksten.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador hørtes lur ut. Ellers så er jo kanskje dalmatiner et alternativ og?

Krav - Sosial i alle settinger - ja

,leken også etter 3 års alderen - hele livet

atletisk og normalt bra fysisk standar - ja! Veldig utholdende, og veldig sterke.

brukbar eller god helsestatestikk - ja, ligger ganske greit an.

lite eller normalt med pelsstell - ikke noe pelstell, men mye røyting (i likhet med labrador)

lite behov for å dempe bjeffing - ikke en bjefferase. Varierende grad av vaktinnstinkt.

kunne fungere med begge kjønn (ingen must) - stort sett går det greit, men kan ikke regne med at hannhunder vil gå greit med alle når de blir voksne.

glad i vann - varierer, men stort sett alle jeg vet om er glad i vann. Dog er nok labradoren ett par hakk mer vannglad.

god nese til spor eller søk - ypperlig sporhund

grei til trening av innkalling - ja, men veldig glad i folk og hunder, særlig de første årene, så det må trenes mye på. førervennelig og normalt allright på lydighet - ja vil si det er en ganske førervennlig rase. Her scorer nok labradoren hakket høyere og, men du får iallefall en entusiastisk og engasjert hund med rett trening og belønning. De elsker å få brukt seg.

lett å belønne med lek, lett å gire opp - veldig leken rase, så det er stort sett ikke noe problem.

grei å trene AV-knappen inne - jepp. En "riktig" dalmatiner er rolig inne, full fart ute.

brukbar til kløv og evt. snørekjøring - mer en brukbar, egner seg ypperlig.

Nå har jeg generalisert her, etter hvordan jeg oppfatter hvordan rasen skal være, og hvordan jeg kjenner den. Selvsagt har man individer som avviker fra ditt og datt, men i det store og hele synes jeg du beskriver dalmatineren ganske greit. Men ut i fra det du skriver passer sikkert labrador og boxer bra og. Dalmatineren har iallefall mye humor og glimt i øyet (for å tillegge menneskelige egenskaper) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Her var det jo "kjentfolk" :) Jeg endte forøvrig opp på med en golden, flat`n måtte settes på vent litt til. Jeg var inne på portugisisk en liten periode, men har jeg forstått rett så er dem litt "røffere" enn retrieverne? Boxer er jo absolutt en favoritt, men kona vil ikke ha en spretthund. Samme med dalmantiner.

Helt over tråd: Jeg skjønner ikke en dritt av dette forumet. Hvordan finner jeg egentlig tilbake til egene tråder uten å scrolle meg i gjennom hele forumsiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...