Gå til innhold
Hundesonen.no

Alene hjemme.


bikkjene
 Share

Recommended Posts

Mine hunder er veldig lite alene. Når jeg er på jobb, så har jeg valpen med meg, og Extra hjemme. Jeg har to brødre og en far som jobber skift, så jeg leverer gjerne Extra til de når jeg kjører på jobb, evt. så henter de henne hos meg. Hun er maks hjemme 2-3 timer alene.

Hun har ingen problemer med å være alene hjemme, men jeg har problemer med det :) Jeg bruker hele pausen min på hunden jeg har med meg. Lufter, trener og tar den med inn på pauserommet når jeg spiser.

Det er mange som har hundene i bur om natten i tillegg til en hel arbeidsdag. Det betyr at hunden er 16-18 timer i bur i døgnet... Det er vel mye av poenget til Trulte, tror jeg.

Selvfølgelig er jeg imot at hunder er i bur 16-18 timer i døgnet! Men jeg finner det litt "morsomt" at det er OK for endel at hunder er alene inntil halve døgnet, sålenge de ikke er i bur...det er dobbeltmoralen jeg prøver å få frem, men mulig jeg ikke forklarer meg godt nok...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner aldri de svenske reglene når jeg leter men der kan jo ikke hundene være så så lenge alene ol. Når jeg var i kontakt med oppdrettere og sa vi jobbet fult begge to ville de ikke selge oss hund.

Heldigvis studerer jeg nå og hundene er minimalt alene :wub:

Mener oppdretter da at det er de første årene eller tror hun du skal være evig student? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er jeg imot at hunder er i bur 16-18 timer i døgnet! Men jeg finner det litt "morsomt" at det er OK for endel at hunder er alene inntil halve døgnet, sålenge de ikke er i bur...det er dobbeltmoralen jeg prøver å få frem, men mulig jeg ikke forklarer meg godt nok...

Det ER jo faktisk en vesentlig forskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er jeg imot at hunder er i bur 16-18 timer i døgnet! Men jeg finner det litt "morsomt" at det er OK for endel at hunder er alene inntil halve døgnet, sålenge de ikke er i bur...det er dobbeltmoralen jeg prøver å få frem, men mulig jeg ikke forklarer meg godt nok...

det har jo noe med at løse hunder kan bevege seg, strekke seg, leke, gnage ben, ligge hvor de vil, flytte på seg noe man ikke får gjort i bur. der er det en flate og thats it og evt en vannskål i døra :)

Jeg synes mer synd på den ene hunden min som noenganger må være i bur enn hun som får gå løs.

Mener oppdretter da at det er de første årene eller tror hun du skal være evig student? :P

Nei, ble aldri hund fra sverige vel. Hundene mine er norske. Men de krever at man følger svenske regler og ikke lar hundene ligge 8-9 timer hjemme alene, samme om dte er løs eller bur. Så de vil ikke selge til norske som begge jobber. F.ex hjemme hos mamma jobbet hun skift og jeg 8-4 så hundene var aldri mer alene enn toppen 4 timer. Det var da ok.

pst: bruk multisitat :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske Leo slapp å være alene hjemme jeg, men inntekt må vi jo ha.. Å nå er jeg så "heldig" å ikke jobbe fulltid, 5 timersdager stort sett og1 dag fri i uka, utenom lørdag. Blir det lengre dager, at jeg også må jobbe fult prøver samboer alltid å få dratt hjem å luftet han midt på dageb, å han sier han Leo bare legger seg rett ned til å sove igjen etter luftinga :P men nå som han syter litt drar en av oss allltid hjem midt på dagen uavhengi om begge jobber full dag eller jeg slutter tidlig... Og vi drar faktisk veldig sjelden fra han når vi er ferdig på jobb, enten er vi hjemme og gjør ting med han eller så er han med hvis begge skal bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER jo faktisk en vesentlig forskjell?

Javel...

Men om du var oppdretter, og fikk valget mellom å selge til noen som lot hunden være alene 8 timer hver dag eller noen som puttet hunden i bur i la oss si 4 timer totalt pr dag (for å ta et tall)..hvem hadde du da solgt til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det har jo noe med at løse hunder kan bevege seg, strekke seg, leke, gnage ben, ligge hvor de vil, flytte på seg noe man ikke får gjort i bur. der er det en flate og thats it og evt en vannskål i døra :)

Jeg synes mer synd på den ene hunden min som noenganger må være i bur enn hun som får gå løs.

Nei, ble aldri hund fra sverige vel. Hundene mine er norske. Men de krever at man følger svenske regler og ikke lar hundene ligge 8-9 timer hjemme alene, samme om dte er løs eller bur. Så de vil ikke selge til norske som begge jobber. F.ex hjemme hos mamma jobbet hun skift og jeg 8-4 så hundene var aldri mer alene enn toppen 4 timer. Det var da ok.

pst: bruk multisitat :whistle:

Ååh, sånn å forstå! Jeg skifta til en annen fane som også hadde oppe denne tråden - og da fikk jeg det plutselig for meg at det var et innlegg i mellom. Ikke spør hvordan, det er vel bare for sent for meg.. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel...

Men om du var oppdretter, og fikk valget mellom å selge til noen som lot hunden være alene 8 timer hver dag eller noen som puttet hunden i bur i la oss si 4 timer totalt pr dag (for å ta et tall)..hvem hadde du da solgt til?

Om forskjellen var en hundeeier som ikke hadde store ambisjoner for hunden sin (nå er jeg kun intr i aktive raser) og ikke trener hunden noe særlig annet enn hund men hadde den hjemme i fire timer mot en hundeeier som er borte 8 timer om dagen men som er klar for trening og forstår at hunden trenger å bli brukt så ville jeg definitivt gått for det siste, jeg. Jeg ser at vår hund ikke bærer spesielt preg av det, hun sover alltid de timene uansett. Dessuten har jeg ganske sterke meninger om at hunder med et høyt aktivitetsnivå med bruk for hodetrim faktisk må få utløp for det. Synes det er mye mer mishandling å holde feks en toller ute i hagen eller bare på turer i bånd store deler av livet enn at den tilbringer 8 timer hjemme hver dag og får utløp for behovet sitt når matmor eller matfar kommer hjem.

Og nå glemte jeg rett og slett multisitaten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel...

Men om du var oppdretter, og fikk valget mellom å selge til noen som lot hunden være alene 8 timer hver dag eller noen som puttet hunden i bur i la oss si 4 timer totalt pr dag (for å ta et tall)..hvem hadde du da solgt til?

For meg er dette likestilt...

Jeg tror faktisk de fleste bikkjer trives med å være litt alene jeg da. Så lenge de får nok ellers.... Som sagt: mine har faktisk sett ut til å foretrekke det. Når jeg har hatt fri så har de ikke akkurat vist noe stort behov for mitt selskap uansett. De sover på dagen de, med mindre jeg drar i gang noe. Men de sover ikke på ett og samme sted i flere timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om de hundene jeg nevner i eksemplet blir like mye brukt da!?

Da ville jeg tatt det på magefølelsen. Hvilke har jeg best kommunikasjon med, hvem som har lengst erfaring, etc. Hadde jeg faktisk vært oppdretter hadde jeg nok hatt enda flere kriterier. For min del er det likegyldig om hunden er hjemme i 4 eller 8 timer så lenge det ikke er en hund med seperasjonsangst.

Har jeg/vi fri så sover hun alltid på dagen og om vi er for aktive rundt om så går hun ut på soverommet og legger seg. For å få fred. Og sånn tror jeg de fleste er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er dette likestilt...

Jeg tror faktisk de fleste bikkjer trives med å være litt alene jeg da. Så lenge de får nok ellers.... Som sagt: mine har faktisk sett ut til å foretrekke det. Når jeg har hatt fri så har de ikke akkurat vist noe stort behov for mitt selskap uansett. De sover på dagen de, med mindre jeg drar i gang noe. Men de sover ikke på ett og samme sted i flere timer.

Det er nok litt rasevariasjoner også, tror jeg...mine boxere vil helst være der UNGENE er, og forflytter seg etter dem rundt i huset...men jeg har aldri sett dem gå å legge seg for seg selv i f.eks. et annet rom...

Dobermannen jeg hadde, ville gjerne ligge i fred når han hadde vært på trening, men måtte allikevel være nær oss...

Forrige boxeren gikk og la seg for seg selv i perioder siste året jeg hadde ham, antagelig pga smerter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er tidevis alene hjemme, men jeg prøver å aldri være vekk mer enn 9 timer.

Jeg vet at hunder er forskjellig bygd fra oss, men jeg hadde aldri klart å holde meg i 9 timer. Klarer ikke natta igjennom engang. Så nei jeg synes ikke å la hunden være hjemme alene mange timer hver dag er så veldig kjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hundene hjemme alene fast 2 dager i uka, den ene gangen i 3 timer og andre gangen i 5 timer og da er de i buret fordi ungene mine kommer hjem før meg. Men jeg vet at de kan være hjemme en hel arbeids dag. Clue ligger ofte å sover i buret sitt hele dagen med døra oppe, så jeg ser ikke problemet med at hu sover der med døra igjen mens vi er borte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder misliker å være alene og bjeffer. Dette gjør det ikke særlig koselig å vite at hundene ikke slapper av hjemme når jeg er borte. Min forrige hund hadde seperasjonsproblemer og vi lagde livet vårt rundt bikkja for å ta hensyn. *sukk* Nå har hundene selskap av hverandre, men det virker ikke som at det har noe å si, like det noe mere gjør de ikke. Men hva skal man gjøre? Jobb må man jo uansett. Nå ofrer jeg endel stillingsprosent av henyn til hundene, og føler meg mer komfortabel nå enn hvis jeg måtte ha full stilling. Men så vet man jo at byr sjangsen seg, er det jo dumt å si nei pga hunder!

Jeg tror at hadde jeg hatt normale hunder som ikke hadde noe imot å vært alene hjemme, hadde jeg nok sikkert ikke hatt dette synet jeg har nå, om at hunder bør være minst mulig alene. Men når man er vant til hunder som ikke liker det, blir det noe annet.

Heldigvis bor vi i enebolig, så slapper mer av pga det. Og så tvinger jeg meg til å tenke at om de bjeffer, hva så, de lider jo ingen nød akkurat. Så lenge det bare er bjeff og ikke panikk/angst. (da kunne vi ikke hatt hunden, i mine øyne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer det Djervekvinnen sier fullt ut. Jeg syns det er alt for lenge at hunder skal være alene 8-9 timer fra mandag til fredag. Men det er jo delvis fordi jeg har hunder som ikke takler det så bra. 4-5 timer går greit, noe mer enn det så begynner de å herje, tygge, finne på ting, gjøre fra seg osv. Hadde jeg hatt hunder som jeg visste sov så kunne jeg nok kanskje vært fra de i 8 timer uten store problemer.

Jeg har en mann som er sykepleier og jobber turnus og selv har jeg litt slakk i arbeidsdagen som gjør at jeg kan dra hjem midt på dagen og ta de med i bilen de siste timene om jeg må. Men som regel er de alene 4-5 timer maks tre dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det veldig ofte noen hjemme, men det hender selvfølgelig at vi er borte. Det absolutt meste jeg overhodet kan strekke meg til, er 9 timer! Da går jo jeg bortimot ut av mitt gode skinn. Når samboer var innlagt på sykehus mens jeg gikk skole så måtte hundene være alene en skoledag, altså alt fra 6 til 9 timer. Det var rett og slett tortur for meg å tenke på. Samtidig som jeg måtte legge meg tidlig, så jeg fikk veldig få timer med dem. Selv om jeg bortprioriterte søvn og holdt ut med bare 2-6 timer søvn ble det lite tid med dem. På de lengste skoledagene døgnet jeg som regel, for å få natten med hundene. Det fungerte forsåvidt godt over en kort periode, men ikke i lengden.

For meg håper jeg at hundene for alltid kan ha det sånn som vi har det nå. Da er det maks 10-15 timer alene i uka, noe jeg kan tåle. Hundene på sin side tåler det jo helt fint. De har hverandre + 3 katter. Vi har fram leker og har på musikk og dette fungerer veldig bra. Og jeg vil faktisk komme til å skaffe meg jobb der en eller begge kan være med. Og et liv utenom jobb og hund blir det jo ikke, jeg drar ikke bort uten hundene etter å ha vært borte fra dem en hel dag, det skjer ikke!

Dessuten er det viktig for meg at hundene er slitne og fornøyd når vi drar fra dem!

Det perfekte liv for meg er et liv helt uten adskillelse fra meg og hundene, det hadde vært nice! :D Avhengig av vofsene mine jeg nei :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om du var oppdretter, og fikk valget mellom å selge til noen som lot hunden være alene 8 timer hver dag eller noen som puttet hunden i bur i la oss si 4 timer totalt pr dag (for å ta et tall)..hvem hadde du da solgt til?

Jeg ville solgt til dem som hadde dem løs i 8 timer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...