Gå til innhold
Hundesonen.no

Europautstillingen 2015 til Norge


tm100021
 Share

Recommended Posts

For ikke å snakke om Birkefanten som veteran! Da er både Komatsu og Sacho aaaltfor gamle til å være reell konkurranse. ;)

Hehe, ja kanskje det, en siste utstilling må han jo tåle :P Får bruke de neste årene på å forberede han til den utstillinga :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 233
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det ironiske er at om utstillingen hadde vært i - la oss ta et helt FIKTIVT eksempel som folk ikke allerede snakker om med begeistring - Milano, ville ikke folk brydd seg om påmeldingsprisen, fordi de

Som det er forklart lenger opp, så er det normal praksis å sette høyere påmeldingspris på vinnerutstillinger enn på ordinære internasjonale utstillinger. Vi som har reist litt, har ofte betalt dobbelt

I og med at maysofie sitter på skolen og ikke orker å bruke tid på denne diskusjonen før hun har fått dyttet den i en mer passende tråd så ønsker hun dere alle en fin dag frem til hun har tid til å sv

Blondie er 10 år gammel da :o Da begynner hun å bli en gammel dame gitt! Men jeg har forhåpentligvis en røver på 2 år da også :ahappy: Kanskje kjæresten har en hund da og.

Morsomt med alle som planlegger at de har mange hunder da :P Spennende å se hvor mange som faktisk har det de tror de skal ha, og morsomt å se om noen har mer enn de skulle ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil det være noe form for "kvalifisering" til denne eller er det bare å melde på? Da vil trollegutten her være 5 år, så da håper vi at han har roet ned fluehodet og opptrer som den herremannen han er i ringen :D

Nei, Europa- og Verdensutstillinger er åpne for alle som vil stille eksteriørt. LP og AG kan såklart ha andre regler (om det avholdes EM/VM eller noe samtidig)

Det er en vanlig internasjonal utstilling, hvor man konkurrerer om NKK-tellende cert + helt vanlige Cacib. I tillegg utdeles titlene Europavinner til beste hann og beste tispe både (voksen og junior).

Men vil dette bety at raseforbudet vil oppheves da? For slik det er nå, så kan vel ikke amstaff komme til norge og stille på utstilling. Og amstaff er jo faktisk en av de virkelig store utstillingsrasene i det o store utland.. Noen som vet noe om dette?

Tror ikke norsk lov blir det minste påvirket om et fåtall folk ønsker å stille ut sin hund her i landet... Så nei, det må helt andre ting til dersom raseforbudet skal oppheves.

Norske regler vil også gjelde på denne utstillingen som nevnt om f.eks. kupering - helt uavhengig om hundene kommer fra land hvor slikt er tillatt. Det samme med andre utstillingsregler som omhandler doping, farging, etc.

Tror det blir stilig, jeg! Og TENK så mange spesialer som skal kjøres parallelt over hele østlandet.. Det kommer til å bli skikkelig hundeuke i Oslo - håper jeg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke norsk lov blir det minste påvirket om et fåtall folk ønsker å stille ut sin hund her i landet... Så nei, det må helt andre ting til dersom raseforbudet skal oppheves.

Norske regler vil også gjelde på denne utstillingen som nevnt om f.eks. kupering - helt uavhengig om hundene kommer fra land hvor slikt er tillatt. Det samme med andre utstillingsregler som omhandler doping, farging, etc.

Susanne

Nå er jo dette en europautstilling, så man kan jo anta at det er relativt ganske mange ifra utlandet som ønsker å være med. Men pga reglene her i Norge vil jo alle de forbudte rasene bli utelukket, samt kupperingsrasene. Når man da begynner å ser rundt, så vil jo dette berøre mange raser.

Det er vel heller ikke mange andre land som har slike regler som vi i Norge har (korriger meg hvis jeg har feil) og derfor er det jo merkelig at FCI skal godta at europautstillingen skal arrangeres i et land der ikke alle kan få stille.. Det blir jo ingen åpen internasjonal konkurrasen når ikke de som vil kan stille..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dette en europautstilling, så man kan jo anta at det er relativt ganske mange ifra utlandet som ønsker å være med. Men pga reglene her i Norge vil jo alle de forbudte rasene bli utelukket, samt kupperingsrasene. Når man da begynner å ser rundt, så vil jo dette berøre mange raser.

Det er vel heller ikke mange andre land som har slike regler som vi i Norge har (korriger meg hvis jeg har feil) og derfor er det jo merkelig at FCI skal godta at europautstillingen skal arrangeres i et land der ikke alle kan få stille.. Det blir jo ingen åpen internasjonal konkurrasen når ikke de som vil kan stille..

Syns egentlig ikke det jeg, europa består jo bla av Norge. Ikke alle land har kapasitet til å avholde en slik utstilling, av personale, område, fly kapasitet, overnatting osv.

Det vil alltid være noe negativt ved å avholde en utstilling i enkelte land.

Danmark hadde forresten WDS, og de har vel flere raser som er forbud enn Norge om jeg husker rett nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dette en europautstilling, så man kan jo anta at det er relativt ganske mange ifra utlandet som ønsker å være med. Men pga reglene her i Norge vil jo alle de forbudte rasene bli utelukket, samt kupperingsrasene. Når man da begynner å ser rundt, så vil jo dette berøre mange raser.

Det er vel heller ikke mange andre land som har slike regler som vi i Norge har (korriger meg hvis jeg har feil) og derfor er det jo merkelig at FCI skal godta at europautstillingen skal arrangeres i et land der ikke alle kan få stille.. Det blir jo ingen åpen internasjonal konkurrasen når ikke de som vil kan stille..

Altså sutring får du okke som hvilket land det er, jeg tviler STERKT på at noen kan tenke seg å endre reglene for en utstilling. som jeg nevnte når Agility mesterskapet var her var det masse hyl og grin pga kuperte hunder

The FCI has given the organisation of their World Championship to the city of Hamar.

In Norway competition is forbidden for dogs with docked tails. That's why a lot of excellent teams cannot participate.

What a mistake !!! Stop the docking and cropping, not the docked dogs !!

Det var mye grin over at vi hadde VM i AG her og kuperte hunder ikke fikk lov, too bad, prøv neste år da.

Syns egentlig ikke det jeg, europa består jo bla av Norge. Ikke alle land har kapasitet til å avholde en slik utstilling, av personale, område, fly kapasitet, overnatting osv.

Det vil alltid være noe negativt ved å avholde en utstilling i enkelte land.

Danmark hadde forresten WDS, og de har vel flere raser som er forbud enn Norge om jeg husker rett nå??

mhmmm!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig ikke det jeg, europa består jo bla av Norge. Ikke alle land har kapasitet til å avholde en slik utstilling, av personale, område, fly kapasitet, overnatting osv.

Det vil alltid være noe negativt ved å avholde en utstilling i enkelte land.

Danmark hadde forresten WDS, og de har vel flere raser som er forbud enn Norge om jeg husker rett nå??

Altså sutring får du okke som hvilket land det er, jeg tviler STERKT på at noen kan tenke seg å endre reglene for en utstilling. som jeg nevnte når Agility mesterskapet var her var det masse hyl og grin pga kuperte hunder

Det var mye grin over at vi hadde VM i AG her og kuperte hunder ikke fikk lov, too bad, prøv neste år da.

Ikke misforstå, jeg synes det er fint at europautstilling kommer hit til norge =) Eneste jeg lurte på hva hvordan det ble med raseforbudet. Har hørt noen som mente at det kom sikkert noen lovendring, mens andre ikke. Så derfor lurte jeg bare på noen her viste noe =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå, jeg synes det er fint at europautstilling kommer hit til norge =) Eneste jeg lurte på hva hvordan det ble med raseforbudet. Har hørt noen som mente at det kom sikkert noen lovendring, mens andre ikke. Så derfor lurte jeg bare på noen her viste noe =)

Neida,bare henviste til VM for 4 år siden jeg, var dramaskrik fra folk som hadde kuperte hunder og ulovlige raser i norge, men det gikk nå smertefritt for det :)

Om det hadde blitt en lovendring for europaustilling finner jeg det høyst skremmende at man endrer lovverket for en skarve utstilling. Hvor mange mister vi på at vi har lovene da montro? ikke mange nok tenker jeg at det er til å bry seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amstaffen er jo så og si alltid den største rasen på store internasjonale utstillinger, så mister vel en 200-300 hunder der. Men men, sånn er loven i Norge per dags dato, og det er jo flere land som har diverse lover som har hatt store utstillinger før. Bla WW i Danmark iår, og der er det flere raser som er forbudt enn i Norge. Så det går nok bra det her og :D *hvisker at fol kan stemme FRP om 2 år så kanskje vi får en lovendring der* Tullær med dere :icecream:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yay! Jeg tror virkerlig NKK, Varemessen og Hundenorge kan få til et fantastisk arrangement. Kjempemoro!

Håper med å stille med et stort antall Kingwana'er :)

Også lurer jeg på når NKK skal slippe promotion videoen sin for denne utstillingen. Den har nemlig også et stort antall Kingwana'er i seg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo dette en europautstilling, så man kan jo anta at det er relativt ganske mange ifra utlandet som ønsker å være med. Men pga reglene her i Norge vil jo alle de forbudte rasene bli utelukket, samt kupperingsrasene. Når man da begynner å ser rundt, så vil jo dette berøre mange raser.

Det er vel heller ikke mange andre land som har slike regler som vi i Norge har (korriger meg hvis jeg har feil) og derfor er det jo merkelig at FCI skal godta at europautstillingen skal arrangeres i et land der ikke alle kan få stille.. Det blir jo ingen åpen internasjonal konkurrasen når ikke de som vil kan stille..

Men det argumentet vl jo gjelde hver eneste internasjonale utstilling, da? Og FCI verken vil eller kan sette seg over lands egne nasjonale regler, lover eller retningslinjer.

Amstaffen er jo så og si alltid den største rasen på store internasjonale utstillinger, så mister vel en 200-300 hunder der. Men men, sånn er loven i Norge per dags dato, og det er jo flere land som har diverse lover som har hatt store utstillinger før. Bla WW i Danmark iår, og der er det flere raser som er forbudt enn i Norge. Så det går nok bra det her og :D *hvisker at fol kan stemme FRP om 2 år så kanskje vi får en lovendring der* Tullær med dere :icecream:

Hvis det var 2-300 hundeeiere fra utlandet som skulle til for å fjerne den loven vil jeg bli meget fornærmet at det ikke hjalp med tusenvis av norske hundeeere som protesterte da den kom..

Og joda, det blir alltid klaget på sånt, og jeg har absolutt ingen problemer å skjønne irritasjonen..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns egentlig ikke det jeg, europa består jo bla av Norge. Ikke alle land har kapasitet til å avholde en slik utstilling, av personale, område, fly kapasitet, overnatting osv.

Det vil alltid være noe negativt ved å avholde en utstilling i enkelte land.

Danmark hadde forresten WDS, og de har vel flere raser som er forbud enn Norge om jeg husker rett nå??

I danmark innførte de først forbud etter WDS.

Jeg vet at en del svensker har mailet NKK om dette og har da fått til svar at det var mulig at de skulle søke dispensasjon for å la amstaffer kunne delta. Men det kan jeg aldri tenke meg kommer til å skje og sikkert bare noe de sier for å ikke få så mange protester. For JA det er en populær utstillingsrase i mange land og den er stor på sånne utstillinger.

Personlig gleder jeg meg ikke spesielt over nyheten om EUROW-15 nettopp pga dette med amstaffen. Jeg synes det er skikkelig kjipt og ikke minst forferdelig trist at hvis det deltar noen så er de minst 11 år :cry:

Og med tanke på parkeringsproblemer som dukker opp hvert år på messen, hvordan skal det da bli når det kommer ennå fler deltakere??

Men på den annen side, jeg har vært på WDS i italia som var ganske flaut med bla språkproblemer a'la frankrike iår.. Og EUROW i ungarn, det var heller ikke spesielt bra gjennomført.. Men de får lov til å arrangere WDS der likevel. Så det er kanskje helt andre ting bak enn hvordan ting blir gjennomført? Hva vet vel jeg.... Jeg har ihvertfall en bismak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...