Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens vasketråd


Yodel
 Share

Recommended Posts

Jeg har hvite vegger her på jobb, og man ser hvor jeg har brukt den ja... På oljemaling er den genial :)

Men hva er det man egentlig kan bruke på flater med vannmaling for å få vekk litt gjenstridige flekker? Har vært borti det så mange ganger og har enda ikke funnet noe som ikke tar malingen før flekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se tulip! I Australia har de skjønt det. In case of emergency:

Da har jeg vasket halve kabinettet med zalo, eddik og vann på sprayflaske. Lot det virke 5-10 minutter før jeg gnei det inn med en litt grov klut. Funket veldig bra!

Reposter denne for lesere som ikke gidder å lese hele tråden

Posted Images

Takker for svar! lavendel skal forsøkes :)

Men sånn mens an er her inne, hva kan man vaske med for og bli kvitt flekker på microfiber sofa, den er lys og jeg har 2 unger.. + dyra da, så den har fått seg noen flekker her og der, selv om jeg har vasket med vann+ mirofiber klut når noe har blitt grist i den , men det har alikavel blitt noen mørke ringer/flekker her og der... ser i grunn ikke noe fint ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! lavendel skal forsøkes :)

Men sånn mens an er her inne, hva kan man vaske med for og bli kvitt flekker på microfiber sofa, den er lys og jeg har 2 unger.. + dyra da, så den har fått seg noen flekker her og der, selv om jeg har vasket med vann+ mirofiber klut når noe har blitt grist i den , men det har alikavel blitt noen mørke ringer/flekker her og der... ser i grunn ikke noe fint ut..

Zalovann, ev klesvaskemiddel for hvitt tøy. Biotex om du har det.

Hjelp! Sjokoladeflekk på hvit stoffsofa? :P

Se over, men bruk så varmt vann som mulig, da fettet i sjokoladen har en tendens til å bli igjen i stoffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjeeeeelp!

Min første bil skal nå selges og den har vært ute på nett en stund. I dag ringte en som ville se på den nå på fredag og jeg kjenner at jeg er stresset. Bilen må vaskes og en del annet. Jeg har et problem og det er er vinduene. Hunden har slikket/soglet litt på de og eller så er de skjollete, nesten som dusjen at det blir rennemerker på de selv om de ikke er bløte. Så det må vell bli edikk? Skal jeg bare ta edikk på en klut og gni godt på hele vinduene men passe på at det ikke kommer i resten av bilen? Blir de da rene? skal jeg ta en klut med masse rent vann på etterpå for å få bort edikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker truser, klær som kan farge av og håndkler før bruk, men ikke resten nei. Ull er jo skittavvisende, så jeg ser ikke grunn til å vaske det. Før vasket jeg sengetøy, fordi de ofte var innsatt med brannhemmende midler (som kan gi kløe) men etter at det ble forbudt droppet jeg det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker truser, klær som kan farge av og håndkler før bruk, men ikke resten nei. Ull er jo skittavvisende, så jeg ser ikke grunn til å vaske det. Før vasket jeg sengetøy, fordi de ofte var innsatt med brannhemmende midler (som kan gi kløe) men etter at det ble forbudt droppet jeg det også.

Men da dropper jeg det, stoler mer på deg enn mamma :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke vaske ihjel klærne ;)

Før var det mye mer farlige fargestoffer, brannhemmende midler, stoffrester osv på klær, så jeg skjønner hvorfor det ble vasket før bruk. Men ting endrer seg, og vaske noe som ikke er skittent er liksom overkill for meg. Det er et snev av miljøvern, latskap og "gir vel f... holdning i akkurat det å vaske klær før bruk. Kjøper jeg klær på loppis f.eks, DA vasker jeg det før bruk, uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ikke alltid vaske nye klær før man bruker de? Mamma har lært meg det..

Det er til poden, og de skal helt inntil huden.

Det har mamma lært meg og :P

Alt som skal mot huden skal vaskes, man vet ikke hvor klær er laget eller hvem som har tatt på det/prøvd det før deg. Og når hun sier det slik så er jeg faktisk veldig-veldig enig :baby:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke vaske ihjel klærne ;)

Før var det mye mer farlige fargestoffer, brannhemmende midler, stoffrester osv på klær, så jeg skjønner hvorfor det ble vasket før bruk. Men ting endrer seg, og vaske noe som ikke er skittent er liksom overkill for meg. Det er et snev av miljøvern, latskap og "gir vel f... holdning i akkurat det å vaske klær før bruk. Kjøper jeg klær på loppis f.eks, DA vasker jeg det før bruk, uansett!

Jeg tror ingen vasker klær av latskap :lol:

Det er 20 år siden jeg flyttet hjemmefra og 25 siden mamma lærte meg å vaske klær (vi måtte vaske klærne våre selv fra vi var 10 pga mammas helse) , så mye har nok endret seg ja...

Men da slipper jeg det, æsj er sånt høsttegn det å rote frem ullklær :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har mamma lært meg og :P

Alt som skal mot huden skal vaskes, man vet ikke hvor klær er laget eller hvem som har tatt på det/prøvd det før deg. Og når hun sier det slik så er jeg faktisk veldig-veldig enig :baby:

Dette er ullstrømpebukser/trøyer/bodier etc om er produsert i Norge og var pakket i plast..

Hvis ikke tror jeg at jeg hadde vasket det uansett altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Heljar går med ull eller ull/silke året rundt med unntak av de varmeste dagene. Det står ikke om Safa er behandlet ull, men jeg vet at noen produsenter setter kjemikalier på ulla (bl.a for at den skal kunne godkjennes til maskinvask) noe som evt kunne vært en årsak til å vaske de. Jeg synes Nøstebarn har veldig gode produkter, (men helt uforholdsmesig og latterlig dyre!) de bruker ubehandlet ull. I min erfaring er plaggene mer slitesterke, strekker seg mye bedre og derfor varer lengre. Men obs, de er små i størrelsene.

Men jeg har ikke erfaring med Safa. Jeg synes Joha, Janus og name-it har helt duganes ullprodukter og pleier å gå for de, men når noen spør om gaveønsker så oppfordrer vi til Nøstebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøstebarn er hinsides dyrt...

Jeg har brukt vanlige bomullstrømpebukser og bodier til nå, men med krinkelull på utsiden.Den puster så godt og fungerer greit med bomull under på høst og vår. Ull under er selvfølgelig bedre, men barneklær er forbruksvare og ull er så dyrt :P .Men siden det var bare 10 varme i dag tidlig er det på med ullstrømpebukser og bodier fremover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...