Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens vasketråd

Yodel
 Share

Recommended Posts

Hmm. Det var ei lita luke nede til høgre, ja. Vi opna denne, der var det ein skrue. Vi skrudde opp denne, då rann det ut vatn. Kan vi då berre tømme maskina for vatn gjennom der (maskina står heldigvis på badet), og så finn vi eit filter inni der ein plass? :)

På min maskin er det en greie (jeg skal ikke si hva den ligner på...) som følger med ut når man skrur ut den store plastskruen. Inne i "tingen" ligger det masse gørr som må ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se tulip! I Australia har de skjønt det. In case of emergency:

Da har jeg vasket halve kabinettet med zalo, eddik og vann på sprayflaske. Lot det virke 5-10 minutter før jeg gnei det inn med en litt grov klut. Funket veldig bra!

Reposter denne for lesere som ikke gidder å lese hele tråden

Posted Images

Okei, dette høyrer vel kanskje heime i mekanikartråden, men det er no ein vaskereidskap, så det kan vel gå :P .

Vaskemaskina vår har slutta å tømme seg for vatn. Etter ein klesvask står det vatn i maskina opp til nedre kant på døra, akkurat slik at det ikkje renn ut når ein opnar døra. Synst jo det er litt rart, skulle jo tru at maskina anten var full i vatn, eller at ho tømde seg, men ingen av delene er altså tilfellet. Nokon som veit kva det kjem av, og kva ein gjer med det?

Nå har du funnet luka med filteret, vanligvis er det der det stopper seg til. Om det ikke er noe i filteret, prøv å spyl opp med dusjslangen om den rekker til, ev en hageslange. Ofte detter det ut loklumper som sperrer for vannpumpa.

Spør her også, jeg. Vasket et håndkle med en god del V&H-blod på i vaskemaskina, og nå lukter vaskemaskina ekkelt. Noen tips til det? Den trenger nok en rens uansett. Funker denne saken her? http://www.lilleborg...:1:7643:1:::0:0

Edikk.

Husk å tørke av gummilister og slikt, der kan det ha kommet en sur dråpe. Sjekk også filteret, kanskje det ligger en klump voh der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Kanskje prøve det før OMOen? Hvor skal eddiken? Skal jeg kjøre på en tom vask på hvor mange grader?

Bruk etpar dl eddik på 60 grader, gjerne tom vask. Om du heller eddiken i såpebeholderen eller rett i trommelen har ikke noe å si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bruksanvisningen pleier det å stå diverse feil som kan oppstå og hva årsaken kan være. :)

Me like bruksanvisninger. :heart:

Bruksanvisning, ja... Maskina fulgte med huset, det gjorde ikkje bruksanvisninga :lol: .

På min maskin er det en greie (jeg skal ikke si hva den ligner på...) som følger med ut når man skrur ut den store plastskruen. Inne i "tingen" ligger det masse gørr som må ut.

Nå har du funnet luka med filteret, vanligvis er det der det stopper seg til. Om det ikke er noe i filteret, prøv å spyl opp med dusjslangen om den rekker til, ev en hageslange. Ofte detter det ut loklumper som sperrer for vannpumpa.

Takk for svar :) . Då får eg sjå om det følgjer med noko når eg skrur ut skrua heilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skal jeg vaske:) Går det ann å bruke brun eddik eller? Er kun det jeg har i skapet her.

Og så lurer jeg på hvordan jeg kan få spisestuebordet mitt litt finere, det er god brukt for å si det slik.

Håper noen har noen supre tips:)

Du kan helt sikkert bruke brun eddik, jeg har brukt hvitvinseddik når det har knepet.

Bordet ser lutet ut, i så fall kan du skrubbe med tjukt grønnsåpevann. Ikke mye vann, det skal være en solid sørpe. Det beskytter også treet mot nye påkjenninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ideer om hvordan man kan fjerne hvite malingsflekker på steinfliser? Mistenker at det er falske steinfliser, de ser ganske ekte ut men jeg tviler på at de er det.

Har prøvd med sint svamp med grov overflate, varmt vann, litt såpe, samt bittelitt whitesprit (funka ikke, brukte minimalt av det i tilfelle det kom til å skade flisene).

Ser så rotete ut med alle de småflekkene på gulvet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ideer om hvordan man kan fjerne hvite malingsflekker på steinfliser? Mistenker at det er falske steinfliser, de ser ganske ekte ut men jeg tviler på at de er det.

Har prøvd med sint svamp med grov overflate, varmt vann, litt såpe, samt bittelitt whitesprit (funka ikke, brukte minimalt av det i tilfelle det kom til å skade flisene).

Her endte jeg med neglelakkfjerner (riktignok uten aceton) og det gikk vekk med litt gnukking, men det var ekte steinfliser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negelakkfjerner og stålull + forsiktig gnukking og mye papir tilgjengelig som kan suge/tørke opp målingen som løsner? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei.

Hva får bort løyklukt i et hus? Min mormor har røyk inne i huset sitt i mange år, men nå har hun havnet på sykehuset og er veldig klar på at hun nå vil slutte å røyke når hun kommer hjem. I første omgang skal det røykes ute for da røyker hun myyyye mindre(ja det er prøvt ut), så skal hun slutte helt. Jeg har bestemt meg for å gå hjem til henne i kveld for å vaske og ordne litt til hun kommer hjem. Siden det er full stopp av røyk inne fra hun kommer hjem så hadde jeg ønsket å få vekk så mye lukt som mulig sånn at hun slapp å gjøre så mye når hun kommer hjem.

Ser for meg å lufte godt ut i flere dager(usikkert når hun kommer hjem) for så å prøve å få ut mest mulig av lukten, vaske alt som kan vasket av sengtøy, klær++++.

Så hvordan får jeg lukten mest mulig bort? Noe å spraye på sofaner osv for å få mest mulig lukt bort derfra også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi vasket veldig mange ganger og malte over, og fortsatt var lukta der :x

kanskje edikk fungerer? :D

Edikk tenkte jeg også! Så planen var å sette ut maaaaassssse skåler med edikk i hele huset, og kanskje den sterkeste typen? Men jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med vegger, gulv, tak og ikke minst møbler. Har også hørt av skåler med epleskiver, løk og bakepulver skal være med å ta bort lukten? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edikk tenkte jeg også! Så planen var å sette ut maaaaassssse skåler med edikk i hele huset, og kanskje den sterkeste typen? Men jeg er usikker på hva jeg skal gjøre med vegger, gulv, tak og ikke minst møbler. Har også hørt av skåler med epleskiver, løk og bakepulver skal være med å ta bort lukten? :S

jeg ville satt ut eddikk for det tar iallefall mye lukt.

også vasket veggene godt gjorde vi. og taket. Vasket til det ble hvitt igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask tak med salmiakkvann, varmt må det være! Fukt hele taket godt med en mopp, tørk av med tørr KLUT (ikke mopp). Gjenta om nødvendig. Vegger, møbler, gulv osv vaskes med eddikvann, bruk gjerne 1 dl av 35% i en bøtte med vann. Puter, gardiner osv vaskes med eddik som skyllemiddel. Ikke glem vinduene, eddikvann der også, og bruk sammenkrøllet avispapir til å pusse vekk restene etter at du har brukt nal. Ikke glem å vaske klær og sengetøy, når man røyker inne festes røyklukta seg selv i truser..

Du må gjerne ha eddik stående i skåler også, men med en god vask blir du kvitt det aller meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask tak med salmiakkvann, varmt må det være! Fukt hele taket godt med en mopp, tørk av med tørr KLUT (ikke mopp). Gjenta om nødvendig. Vegger, møbler, gulv osv vaskes med eddikvann, bruk gjerne 1 dl av 35% i en bøtte med vann. Puter, gardiner osv vaskes med eddik som skyllemiddel. Ikke glem vinduene, eddikvann der også, og bruk sammenkrøllet avispapir til å pusse vekk restene etter at du har brukt nal. Ikke glem å vaske klær og sengetøy, når man røyker inne festes røyklukta seg selv i truser..

Du må gjerne ha eddik stående i skåler også, men med en god vask blir du kvitt det aller meste.

Tusen takk skal du ha. Da begynner jeg med å lufte godt ut i dag/kveld til i morgen. I morgen blir det skåler med edikk i hele huset før jeg setter igang med vasken på onsdag. Ble litt endring i planene så må utsette vaskingen litt. Så satser vi på at det blir bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man røyker inne festes røyklukta seg selv i truser..

:lol: Jeg har opplevd å få brev i posten som har stinket røyk, og var ikke i tvil om at jeg handlet med en røyker da jeg mottok et brukt kamera i posten som også lukta rimelig tydelig av røyk :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter lørdagens strabasiøse opptaksfest til Trøndernes Fagforening har jeg nå et par ballerinasko av skinn som er gjørmete og som har en heller illeluktende såle. Jeg kan vel alltids skrubbe sålen uten å gjøre skinnet vått, men hva med resten av skoen? Tørke av med en klut som er fuktig av lunkent vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere? Nå har jeg vaska gulvet i leiligheten to ganger.. Første gangen med eddik, og andre gangen bare med reint vann og rørket over etterpå med en tørr mopp.. Men gulvet er sinnsykt skjoldete og det ligger ett "belegg" oppå.. Det er linoleum... ? :ermm::hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Dere, la oss ta et helt fiktivt eksempel som skikkelig ikke har rot i virkeligheten fra i dag tidlig... :icon_redface:

La oss si at en har en gammel parafintank i trappenedgangen som er konstatert tom, og en skrur ned den. Deretter begynner en å dra løs kobberrøret (?) som gikk fra tanken, gjennom gulvet, bortover masse tak, og deretter opp gjennom taket til der parafinbrenneren som nå er hevet ut sto.

Også la oss si at det var igjen litt parafin i rørene, og det oppdaget en først når det begynte å renne ut mens en fiklet i taket, og dessverre ville skjebnen det slik at det som lå rett under røret da var hundenes nyvaskede dyredyre seng. Så la oss si at senga ble full av parafin.

Hva ville dere gjort da? Sånn helt hypotetisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, la oss ta et helt fiktivt eksempel som skikkelig ikke har rot i virkeligheten fra i dag tidlig... :icon_redface:

La oss si at en har en gammel parafintank i trappenedgangen som er konstatert tom, og en skrur ned den. Deretter begynner en å dra løs kobberrøret (?) som gikk fra tanken, gjennom gulvet, bortover masse tak, og deretter opp gjennom taket til der parafinbrenneren som nå er hevet ut sto.

Også la oss si at det var igjen litt parafin i rørene, og det oppdaget en først når det begynte å renne ut mens en fiklet i taket, og dessverre ville skjebnen det slik at det som lå rett under røret da var hundenes nyvaskede dyredyre seng. Så la oss si at senga ble full av parafin.

*Gapskratter.... sånn helt hypotetisk altså :lol:*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere? Nå har jeg vaska gulvet i leiligheten to ganger.. Første gangen med eddik, og andre gangen bare med reint vann og rørket over etterpå med en tørr mopp.. Men gulvet er sinnsykt skjoldete og det ligger ett "belegg" oppå.. Det er linoleum... ? :ermm::hmm:

Sikker på at det er linoleum? Linoleum må behandles med jevne mollomrom da det mister olje ved bruk, spesialmidler fåes i faghandelen. Det kan ha vært tørt lenge, men edikkvasken din tok knekken på det siste beskyttende laget.

Hvordan få bort tyggis fra en svart bukserumpe?

Frys buksa. Enten i fryseboksen eller med en isbit. Plukk av tyggis, og vask med zalo rett på fettflekken som ev blir igjen.

Har du dyp vask på vaskerommet? Hvis ikke, legg den i badekaret, hell over litt zalo og skrubb under rennende littvarmereennlunka vann . Om det er trekk og fyll, vask disse separat. deretter i vaskemaskina med bittelitt zalo og flekkfjerner, vanisk eller bitex eller hva som helst, på så varm vask som det tåler. Om stoffet er bomull el polyester tåledr det garantert 60, verre med fyllet, det bør neppe vaskes på mer enn 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider