Gå til innhold
Hundesonen.no

Vis meg ett godt eksemplar av deres rase(r)


Heidihj

Recommended Posts

På akita er det litt verre og plukke en hund.... Derfor tar jeg med den beste hannen og tispen jeg vet, samt en bonus hund ;)

Favorittakita er Dairin Go Fukuoka Tokuhisa "Dairin"

Dairin kom fra Japan til Finland som 7 åring og fant seg til rette med en gang. Jeg hadde gleden av å låne han hjem til Norge en stund (Dessverre ble det ingen valper) og jeg ble helt betatt. Han hadde en sjel som jeg tidligere bare har sett hos min favorittshiba, og en verdighet som ingen annen akita i Norge. Samtidig var en raring, nysgjerrig og kosete. En sann gentleman mot tispen og høyt hevet over å bry seg om andre hannhunder.... Jeg mistet en hund samtidig som vi hadde Dairin, og den natten krøp han opp i sengen til meg. Noe han aldri hadde gjort hos sin eier i Finland. Jeg håper jeg en gang vil få eie en hund som Dairin.

Fra hjemmesiden hans:

To put it in a nutshell:

BISS -Winner in Japan and Finland, Multiple Group placements, Multi Champion & Multi Winner

AKIHO Tokuyu -awarded (Beste mulige premiering i Japan), International Champion (13 x CACIB), Nordic, Finnish, Swedish, Norwegian Estonian, Latvian & Russian Champion

European Veteran Winner 2006, Finnish Winner 2003 & 2006, Swedish Winner 2004, Estonian Winner 2005, Baltic Winner 2003 & 2006, Latvian Winner 2006

#1 Top Winning Akita 2003, 2004 & 2006 (Finland)

#1 Top Winning Akita Veteran 2004, 2005 & 2006 (Finland)

BISS at Finnish National Speciality 2004

BIS-veteran at 7th JKC Speciality Show in Europe 2006

Bildene har jeg fått fra hans eier Tiina Vuorio

Dairinmedalje.jpg

1-erkkari-i.jpg

Og så må jeg få ta med verdens vakreste akitatispe: HARUKA GO KIYOKAWASOU

Bare fordi hun er så veldig, veldig vakker. Jeg traff henne såvidt i Stockholm i 2008, og hun var enda penere i virkeligheten!

En fantastisk uttrykk!! Bildene har jeg tatt i Stockholm

WORLD JUNIOR CHAMPION 2006, WORLD CHAMPION 2007, 2008 CRUFTS BOB WINNER

SPAINISH, MEXICAN, CARIBE & AMERICAS CHAMPION

GROUP WINNER

BEST IN SHOW WINNER

Haruka4.jpg

Haruka2.jpg

Og så må jeg bare ta med et bilde av den tigrede drømmen: UNSHOU GO SHUN'YOU KENSHA (Selsagt med en masse titler, som jeg ikke orker finne frem) Men WW-09 i allefall ;) Jeg er jo glad i tigrerte, men de skal være pent tigrert og ha korrekt pels. Ushou har alt dette, pluss at han har mange andre rasetypiske detaljer. Drømmen er en sønn av han... Selv om dommere her oppe ikke hadde turt å sette opp en slik hund, fordi de er så uvant med fargen. Rød en mye "safere", det hjelper ikke om tigrerte er mye bedre, dessverre.

Men det må være lov å drømme.... Jeg møtte Unshou i Stockholm, men klarte ikke å snike han ned i ryggsekken min...

Bildet har jeg fått fra Silvia Esposito

unshouhead10months.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Denne gangen skal jeg faktisk trekke frem min egen hund, Skruff's Black In The USSR-Isis. Mer kjent som smula, smulis, supersmula osv.

smula-1.jpg

Ja, hun er foreløpig umerittert, som den valpen hun er. Men hun er voksen i kroppen så man kan ane konturene av fremtiden. BIS, 4BIS, BIG, 2 x 2BIG, 7 x BIR, 1 x BIM ble fasiten etter 8 valpeshow. Utseendemessig er hun den typen DS jeg foretrekker, dvs de som ikke er for klumpete og kraftige. Hun har likevel masse kraft men er den litt mer elegante typen.

Inni seg er hun utpreget sosial, bare glad og lykkelig, og går godt overens med alle (både på to og fire bein), noe alle som har møtt henne kan bekrefte. Hun har et utmerket språk, hun har mot, og et sjeldent godt gemytt. Så her har jeg virkelig fått full pakke, og jeg gleder meg stort til karrieren i de voksnes rekker kan starte :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av aussiene er det ikke tvil

N S Lch N S Uch BH N Vch Meet MyOwn Timea Nagy, "Mynta". Det er hvertfall en av få aussier som har klart å gjøre det veldig bra i flere grener.

Lydighetschampion i to land, det samme gjelder utstillingschampionatet, norsk viltsporchampion og var kvalifisert til NM i fjor i tillegg til at hun er i A-spor.

myntarunder10.jpg

Stjålet fra seaperto.no :)

Easy Kiss Me Quick er også er også en veldig stabil og trygg aussie (slik de egentlig skal være!), hun kan arbeide og hun er veldig, veldig pen å se på :ahappy:

206436_10150220357736303_530141302_9044386_4137636_n.jpg

Bildet er tatt av Riot her inne

Av labradorene har jeg ingen anelse. En god allrounder er det jeg syns er et bra eksemplar, men har til gode å se en som virkelig tiltaler meg.

For å være skikkelig subjektiv kan jeg si min egen Cita. Lite stress, men allikevel høy arbeidsmoral og utholdenhet, lydløs, sunt bygget og fryktelig behagelig å ha med å gjøre.

26760_359321236302_530141302_5383683_395959_n.jpg

Konkurrerer i elite lydighet, opprykk til C-spor, gjennomført MH og bestått ferdselsprøve (og bronsemerke i agility og 1AK på utstilling :lol: ). Ikke det meste å skryte av, men hun har allikevel mye potensiale.

Av kelpiene syns jeg det er veldig mange gode eksemplarer. Men den beste i mine øyne vil alltid være Blaze :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke oversikt over alle merittene hans, men den portugisiske vannhunden jeg har sett, som har tatt blikket mitt og imponert meg mest i ringen, må ha vært Light my Fire da Pedra da Anixa. Jeg så ham da han ble JWW/WW i Sverige, og ble helt blown away av de bevegelsene den bikkja hadde. Han har f.eks. flere BIS. I tillegg til at jeg synes han er smellvakker, har nydelig pels og virker som en skikkelig happy go lucky hund i ringen. Liker spesielt godt den tilnærmede kvadratiske kroppen, som rasen burde ha, men som mange ikke har. Og de flyvende bevegelsene med lange steg.

http://pedradaanixa.com.sapo.pt/2009/light_my_fire.jpg

:wub:

Kennel Pedra da Anixa har generelt en type vannhunder jeg liker utrolig godt. Oppdretteren "min" har importert to flotte individer fra den kennelen. Der er det blant annet hunder som er merittert i vannsport og annet, altså ikke bare pene hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*med fare for kennelblindhet* :aww:

Jeg veier egentlig Talli og Blaze opp mot hverandre hele tiden. En har ett bedre hode, den andre har bedre kryss, den håndterer miljø bedre, den har bedre lek, den motiveres mer av godbiter, den har større gjenstandsinteresse, den har større sporsug, den er flinkere til å slappe av osv osv

Hadde jeg kunne plukket fra hverandre Talli og Blaze og puttet de sammen igjen så tror jeg at jeg nesten hadde hatt den perfekte hund. Så jeg få velge litt her...

Rent eksteriørt så mener jeg at Blaze er noe av det bedre som har løpt rundt på 4 AK ben på mange år. Men datteren har bedre detaljer (og der klarte jeg ikke velge igjen :lol: )

Mentalt så har jeg fått alt i Talli som jeg har savnet i Blaze.

Nei glemt det, klarer ikke velge. Men jeg vil våge å påstå at begge de to er langt over gjennomsnitte for rasen som helhet:

18033_309594396302_530141302_5187689_6086208_n.jpg

CIB (CIE) NordUch Nbch NV05'06'10 WW08 NordV10 DKV10 Glimmergruvans Ô-Blaze

A-spor (Nbch)

A-rundering (Cert poeng)

Elite LP (2.premie)

2 ganger til NM i spor med 8 og 9 plass.

Flere gruppeplasseringer på nasjonale og internasjonale utstillinger.

261989_10150700904760641_732375640_19399552_4633141_n.jpg

CIB (CIE) NordUch Korad DeepEyes Talia al Ghul I

A-spor (2 cert)

Godkjent B-rundering

Opprykk til kl.3 LP

Kvalifisert til NM i spor 2011

Gruppeplassert på internasjonal utstilling.

For øyeblikket finner jeg det umulig å velge imellom de to...

Hannhund er ikke valget vanskelig, jeg kunne død pittelitt for denne hannhunden her:

182262_176416525736651_100001049156853_399941_1760328_n.jpg

BIS RUBIS RUBISS Aust Gr Ch Mountainmist Mandingo HT

En hannhund som bor i Australia og har gitt mange fine avkommer etter seg. Ett par er eksportert til norden er er kjempe fine hunder mentalt. Han er vel den første (og eneste) svarte AK jeg har falt pladask for :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

206048_1747165413990_1684459348_1206349_5823237_n.jpg

Putte inn mellomleddet her da :). Som selvsagt var og er hunden over alle hunder - dermed har man tre generasjoner...

32395.jpg

Min "all time" favoritt når det kommer til terv er Noah's bestefar Glam du Sart des Bois!

Glam-du-Sart-des-Bois-----bcHhZVEMZw-TBDWCzLL4KKFktUk8LXb0N-taCiEmac0,.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til rent eksteriørmessig så er det et par som er alt jeg ser etter i en corgi.

ReillyFREDDIE0411PS%20(54)_RTrlse.jpg

Ch Xtacee Dancing In The Moonlight - Freddy

Oppdretter min har lånt han fra USA. Jeg håper veldig på valp fra han en dag. :wub: :wub:

Nå er desverre ikke corgi noen utbredt bruks og lp,ag hund. Men jeg håper jo mitt eget lille håp får viltsporchampionat og flere utstilingstitler.

Jeg vet om et par corgier med bruksmeritter men finner ikke riktig corgipost for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg til norske bernere, for som Djervekvinnen påpeker, er det vanskelig å si noe om gemytt ut fra bilder og utstillingsopptredener.

Men en all time favorite av norske bernere er for meg denne hannhunden:

conan_geilo_002.jpg

conanhode.JPG

Han hadde en utstråling i ringen, han hadde god størrelse, fantastisk hode med maskulint og vennlig uttrykk, du måtte bare se på ham. Han var herlig inni hodet, han showet og elsket å vise seg fram. Han var ikke perfekt, men for meg var han en ener. Et hode som det han hadde, er det sjelden jeg ser igjen. Det er mange bra norske bernere, og flere som nok er bedre enn ham - men førsteinntrykket og helhetsinntrykket han ga, gjør at han sitter på netthinnen og spratt fram da jeg tenkte "en god representant for rasen". Det er også viktig for meg at han var en trygg og stødig berner, en utmerket flokkleder, en upåklagelig læremester for valper og andre hunder. Han ga også mange gode avkom.

Int.Nord.Fin.Uch. SV-02 NV-03 Crazy Conan av Hiselfoss.

Dette er i hvert fall mitt svar i dag.

Edit: Jeg har ikke tatt hensyn til bruksegenskaper, da det ikke er et tema på min rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glam har et mørkere hode, men jeg er enig, de er like de to :ahappy:

Ah, men det er jo bare småpirk..Samme bikkja :whistle:

*klippe fine svartinger*

Grunnen til at jeg rangerte Cane som mer perfekt en Chac er ganske enkel: Chac siklet som en gris...*ler*

Belgere skal ikke sikle! Loke arvet den egenskapen til Chac`s eiers store fornøyelse.." det har han arvet fra farfaren sin hahahah " :getlost: Herregud, den bikkja (altså Loke) siklet verre enn en nuffe, utrolig irriterende. Så Cane vinner, selvom Chac selvfølgelig er fin han også :wub: Nå håper jeg Cane ikke sikler :D

Belgerpia: Timo var også fin :wub: Men jeg synes faktisk Noah er enda hakket penere, jeg vet ikke helt hvorfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ikke bare drive med selvskryt, så kan jeg jo ta fram mine all time favourites når det kommer til hannhunder. Og nå skal jeg være overfladisk og velge etter utseende, selv om jeg kjenner begge disse gutta godt. De har også sjarm, utstråling og personlighet som gjør at de hadde vært velkomne til å flytte inn her any time.

Int Nord Se Uch NordV-09 KBHV-10 DKV-10 WW-10'11 Japaro Eye Of The Storm "Rebus"

5260_237140760640_732375640_7645739_5683944_n.jpg

WW2010RebusWeb.jpg

RebusWW2010Move.jpg

Rebus er en unik representant for rasen, og har utallige ganger vist at han er best når det gjelder. Han er historiens første sheltie som har fått verdensvinnertittel to ganger. Han har en mengde Best In Show-seire, derav den siste på den internasjonale utstillingen i eVejen, Danmark. Hans absolutte høydepunkt dermot var nok gruppeseieren på WDS i Herning i fjor. Utover dette har han vært årets sheltie i Norge 2 år på rad og leder lista også i år. Han kom forøvrig til Norge i april 2009, nesten 3 år gammel. Han har også vist seg å være en meget god avlshund på denne korte tiden, og har HP i avlsklasse samt noen BIS-plasseringer.

US Ch GB Ch Int Dk N VDH Uch KBVH-06'07'08 NordV-07'08 WW-08 DKV-09 Thornapple Aftershock "Diablo"

14265_100118903347571_100000483840167_628_1852659_n.jpg

14265_100118290014299_100000483840167_607_2164350_n.jpg

Diablo, en levende legende. Ja, for det er han faktisk! En av verdens absolutt mest titulerte aussier, og har gått så langt som å ha vært årets hund i Danmark, alle raser (tilsvarende vår Bamsevinner). Han har vært BIR på både verdensutstillingen i Stockholm og på Crufts, verdens største hundeutstilling, sist gang i år fra veteranklassen! Han har også vist seg som en meget god avlshund, og hans barn og barnebarn gjør absolutt ikke skam på sin bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han her er jeg svak for, enda jeg bare har sett ham på bilder. Han har den kraften og elegansen jeg mener en dalmatiner skal ha, uten å bli for grov eller stor. Han har og et deilig hode.

Christi ORMOND Exquisite Selection

Tyskoppdrettet, med norsk far.

silas-lauf-450.jpg

silas-steh_2_0.jpg

Jeg må nesten få trekke frem min hund og her :icon_redface: han er ikke perfekt, og kan hende jeg er litt subjektiv, men i mine øyne er han en av de fineste svartprikkene jeg har sett. Han et veldig godt hode, og en flott og sterk kropp, med et godt bryst, nakke, og i det hele tatt en god balanse mellom styrke og eleganse. Passe størrelse er han og. Noen stor shower i ringen er han ikke, god kombinasjon av dårlig handler og lite trening, så på utstilling har han ikke voldsomt store ting å vise til. Men ck'er og cert har han, og plasseringer i beste hannhund. Herlig gemytt og, han er det meste jeg har ønsket meg i en hund noen gang.

Curias Bebop

1221514.jpg

Ops, der var visst pausen slutt, har jo flere favoritter, så får oppdatere innlegget når jeg kommer hjem :D Rekker ikke lete opp flere bilder nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent utseendemessig synes jeg INT.NUCH NJ(B)CH SV07 NORDV07 WW08 NV09/10 Kato (norsk elghund grå) er en vakker hund. Har ikke fått hilse på denne hunden, men har sett han en del ganger "live" i ringen. Han har i tillegg mye bra premiering som bandhund (beste prøve: 93, og har i tillegg flere over 90) og skal delta i NM bandhund i år. Har ikke noe bilde å linke til, men han er i Hundesport støtt og stadig :lol:

Har vanskeligheter med å velge bare en løshund (NEG) som imponerer meg, det er mye gode resultater ute og går :) Gleder(gruer) meg til vi skal ut på prøver!

Har mange favoritter på shibasiden (utseende), greier ikke å plukke ut en :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke så bevandret innen jaktlabradorverdenen, men jeg liker mor til Eine veldig godt. Synes hun er en pen hund med et virkelig flott gemytt. Utrolig glad, mild og trivelig. Hun gjør det også veldig bra på jakt og mangler bare det praktiske provet for å bli jaktchampion.

081101.JPG.jpeg

220322_10150167186575000_717374999_6981116_2568215_o.jpg

Begge foto Ringlets kennel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, men det er jo bare småpirk..Samme bikkja :whistle:

Det er småpirket som gjør forskjellen, skjønner du :P

Nå håper jeg Cane ikke sikler :D

Nei, han sikler ikke, Cane bare susser han, tantes lille godgutt :wub:

Belgerpia: Timo var også fin :wub: Men jeg synes faktisk Noah er enda hakket penere, jeg vet ikke helt hvorfor..

Edlere hode - du veit, det småpirket vettu :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Grunnen til at jeg rangerte Cane som mer perfekt en Chac er ganske enkel: Chac siklet som en gris...*ler*

Belgere skal ikke sikle! Loke arvet den egenskapen til Chac`s eiers store fornøyelse.." det har han arvet fra farfaren sin hahahah " :getlost: Herregud, den bikkja (altså Loke) siklet verre enn en nuffe, utrolig irriterende. Så Cane vinner, selvom Chac selvfølgelig er fin han også :wub: Nå håper jeg Cane ikke sikler :D

Hahahahahahaha! :lol: Angus sikler ikke heldigvis, så han har ikke arvet noe av det fra han :P Men å lese om Chac i boken om belgiska vallhundar var som å lese litt om Angus så jeg tror han kanskje har arvet litt av oppførselen sin der? :P

Og, som 2ne sa, Cane sikler ikke, han bare susser :wub: ... og bumper :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke baaaare hannhundene som kan være fine, da! Finnes en og annen tispe også, bare ikke så mange! :lol:

Men hun her er jo en real lekkerdansksvenskgårdsbisken!

Som jeg sa til Monica, så var det Bocca som fikk meg til å bli interessert i rasen, hun er fantastisk!

Men vet jo selvfølgelig om 2 fine jenter til, mine egne :ahappy:

Bali har ett fantastisk hode, noe hun stadig for påpekt av kjente og fremmede, inkludert dommere på utstilling. Hun har også riktig proposjoner og en veldig bra brystkasse. Hun kunne dog vært ett par cm lavere.

minsket19-16.jpg

minsket21-9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker veldig godt denne unge whippeten:

284928_10150262328822621_638702620_7888581_2514176_n.jpg

Hunden heter Spencer, og er kun 6,5 mnd. Så langt ifra utvokst enda, men virker utrolig lovende. Kennelnavn er Sobers Millionaire (italiensk), og han eies av StripPoker, en oppdretter i Nederland (mannen på bildet, Tony).

Syns det er vanskelig å forklare hvorfor :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange flotte beardiser, men jeg tror nesten jeg holder en knapp på Symras mamma, Int Nord CH SV-02-04 Lärkängen's Just The One And Only, eller Sunny blant venner. I tillegg til å være meget vakker og med ypperlig temperament er hun helt svart, og stikker seg derfor ut blant de andre når hun står i ringen.

sunny2005-1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whippet - en klassiker!

Bildet er lånt fra kennel Burnt Siennas hjemmeside og viser Int Nord ch Nord V -07 Burnt Sienna Midsummer Breeze.

Jeg har surfet på hjemmesidene til Burnt Sienna i lange, lange tider, og hadde skikkelig vondt i fornuften min da jeg fant ut at hun skulle ha valper i sommer...

post-718-0-39181200-1313435589_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne herremannen har lenge vært en av mine favoritter i whippetverden:

Farytail's thFragrance o'Gold

post-155-0-18413700-1313435275_thumb.jpg

post-155-0-32157600-1313435438_thumb.jpg

Bilder lånt av Tone Orre

Sheltie er jeg såpass fersk på at jeg ikke har fått sett så mye, men han her tar seg hvertfall godt ut på bilder:

DK UCH FI UCH SE UCH NORD UCH

Tachnamadra The Designer

post-155-0-01883800-1313435775_thumb.jpg

Bildet hentet fra http://www.lundecocks.se/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...