Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva betyr hundenavnet for deg?


Ia

Recommended Posts

Har sett i diverse valpetråder opp gjennom årene at flere av dere soniser har valgt hundenavn som betyr noe for dere selv. Jeg synes egentlig det er veldig fint, og vil vite om du har noen sånne koselige forklaringer å komme med?

Nå har jeg aldri hatt noen valp. Hundene våre har liksom kommet litt av seg selv :lol:

Fibi heter Fire 'n' Ice på stamtavlen, som jeg synes er et utrolig kult navn på en toller. Jeg kan tenke meg at det er på grunn av fargene (rød og hvit), men jeg synes også det passer godt til personligheten hennes. Hva hennes forrige eiere tenkte da de ga henne kosenavnet "Fibi" lurer jeg litt på. Når jeg hører Fibi tenker jeg hvit puddel med rosa sløyfe i håret som sover på en rosa silkepute om natten. Men man venner seg jo til det :rolleyes2:

Scilos valgte vi navn på selv. Scilos - egentlig σκύλος, men det ble litt vel spesielt - betyr hund på gresk, og gjenspeiler vel litt av kreativiteten til eierne hans :lol:

Men navnet betyr iallefall noe, så jeg synes det er litt morsomt.

Om hunden din ikke har navn etter noe dypt og personlig for deg, betyr kanskje navnet noe morsomt (eller noe like kjedelig som "hund") på et annet språk?

Jeg vil iallefall vite hvorfor du valgte det du valgte.

Hvis det har noe med utseende å gjøre, legg gjerne ved bilder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Hehe, navn er morro det :ahappy:

Vi overtok gamlingen da han var bare to år ung, men da vi kom hjem med ham, lød han ihvertfall ikke navnet sitt, så bare blankt ut i lufta han. Det var et rimelig enkelt navn også, så jeg tror ikke det hadde med dialekt å gjøre heller (Vi snakker sånn ca bokmål, og han vokste opp med Nord-trøndere)

Så da vi gikk en av de første turene, prøvde vi å finne et nytt navn til pelsen. Begge jentene var ganske små (5 og 9), så da vi snakket om at rasen ble ansett for å være en av de smarteste, kom de på Dexter (tegneserien på Cartoon Network :icon_redface: ), og da vi prøvde å si navnet et par ganger, skakka han på huet, og kikka veeeldig på oss, for å se hva det var vi ville, så etter det har han hett Dexter :D

Han lyder forøvrig det meste av kjælenavn og andre tilropsting (fra oss) også, så akkurat det har vel mest med tonefall å gjøre :whistle: )

Edit: Jeg tror Dexter egentlig betyr konge, eller er et kongenavn, sånn oppprinnelig og på latin, men jeg kan sjekke det.

Edit 2: Ifølge Wikipedia; "Dexter is a Latin adjective meaning "on the right hand side, skillful, fortunate, favorable, proper, fitting" "

Som igjen gjør navnet hans enda mer passende :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shensi valgte vi fordi vi elsker disney og dermed ville ha et disneynavn. hun er etter ene hyena som heter Shenzi :ahappy: Og det betyr vill, villmann og barbar :lol: Hun er vill, men langt i fra noen barbar :P

Angrer nesten litt da, for det er ingen som skjønner hva vi sier. med mindre vi sier SheeeNNNsi :lol: De fleste tror Chelsea, chessea og slike ting. Bryr meg ikke stort da, og når de sier "var det chelsea du sa?" så bare jatter jeg med xD Elsker navnet da, men de fleste stusser og rynker på nesa. Ikke et verdig navn for denne damen tydeligvis :lol:

Bamse fordi.. vel han ser ut som en Bamse. Schempekreativt altså :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sari var egentlig oppkalt etter det indiske plagget:

sari.jpg

Sari er også den finske versjonen av det hebraiske "Sarah," som betyr prinsesse eller lady. Og Sari var min finske prinsesse, så det passet bra.

Rina kalte jeg opprinnelig for Czarina (en amerikansk stavemåte av Tsarina, Tsarens hustru). Jeg leste Dracula i dagene etter at Sari døde, og Dracula flykter på skipet Czarina Catherine. Det ble en liten dedikasjon til Sari, samtidig som det var passende at også Rina fikk et navn med kongelig betydning. Hun er tross alt min bortskjemte lille prinsesse hun også :ahappy: Forkortelsen Rina bruker jeg om henne når jeg snakker norsk, mens når jeg snakker engelsk, kalles hun fremdeles for Czarina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har jo hatt valper, men det var før du ble født, lille atpåklatt ... :) (IA er barnet mitt) Tatra, min første hund, var oppkalt etter en særdeles redd BC tispe som familien til en barndomsvenninne eide. Jeg lå mye på gulvet i stua der og snakket med hunden under sofaen. Etter hvert ble selvfølgelig vi perlevenner, men siden hun stort sett var et engstelig persilleblad, ble hun omplassert til en gård oppi skauen og fikk gjete sau og ble lykkelig. Vel, min Tatra levde i tolv år med oss og var en herlig hurpe som alltid gikk løs og ble Anes reservemamma.

Da hun ble gammel fikk vi Bimbo Bedlington. Han het egentlig Borsali`nos Ice Aris og det var jo fancy. Men Ane som da var fem, insisterte på at han skulle hete det samme som hunden til Lillebror i Karlson på taket og da ble det sånn. Tror hun angret litt da hun ble eldre :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freya heter Arca Halu's Cute Freya på stamtavla - Freya er den islandske skrivemåten til den norrøne gudinnen Frøy.

Smula, vakkersmula, supersmula, turbosmula, smuledyret heter Skruff's Black In The USSR-Isis på stamtavla og Nada når jeg snakker til henne. Black in the USSR er en omskriving av Beatleslåta Back in the USSR, siden pappa'n hennes er russer med musikknavn. Isis er gudinnen for skjønnhet, kjærlighet og fruktbarhet i egyptisk mytologi, men siden hun er litt turbohund så passet det ikke i dagligbruk. Da ble det Nada som betyr ingenting på spansk, morgendugg på arabisk og håp på russisk. Og hun er jo det nye håpet mitt så :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna heter Aakerlandets Baby på stamtavlen. Baby var ikke helt aktuelt for oss, og jeg har en særdeles sta gubbe med sterke meninger om navn, så Luna var faktisk det eneste vi ble enig om. :P Luna betyr jo måne på italiensk, og med tider og stunder blir det nok en liten gul labbis eller en golden med navn som betyr sol på et eller annet språk. F. eks Aurinko (finsk). Litt sånn Sol og Måne liksom :P:whistle::wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Casper heter Casper fordi jeg synes det er et veldig fint navn, rett og slett. Det er sterkt, klinger bra, og han passer så godt til det. Men jeg må innrømme at jeg hadde planlagt å kalle ham noe helt annet, og jeg prøvde ut forskjellige navn "lenge". Men det ble liksom bare Casper. Grunnen til at andre navn ble prøvd var fordi jeg har hatt tre undulater som har hett Kasper før :icon_redface: og jeg vet ikke hvorfor Casper endte opp å hete det og, men jeg kom bare tilbake til det navnet hele tiden. Så sånn er det.

På stamtavlen heter han Curias Bebop. Var aldri aktuelt å kalle ham Bebop, og jeg må innrømme jeg trodde det var en random sammensetning av ord :lol: men det er det jo ikke, det er en jazzform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første og andre boxer het henholdsvis Zerlina og Gino da jeg fikk de og ble hetende det. Min neste hanhund ble hetende Seier (Nuch Rexob Looking Special)

Seier vet jeg ikke hvordan jeg kom på. Likte rollefiguren til Bjørn Sundkvist(Conrad Sejer). Dessuten var han den vakreste boxervalpen jeg hadde sett og jeg syntes Seier var meget treffende. Det ville jo vært pinlig om han gjorde en dårlig figur i utstillingsringen med det navnet. Men det slapp jeg å bekymre meg for siden han ble champion ;-)Stamtavlenavnet hans "Looking Special" var en liten oppkalling av mora som het "Ever so Special)

Spirit (Nuch Rexob Rose Island)var egentlig en afgansk mynde jeg viste av for mange år siden. En hanhund. Jeg har alltid likt det navnet og tenkt at jeg en gang skulle ha en hund som het det. Da boxertispa mi kom i hus, uredd og vilter tenkte jeg det var helt på sin plass at hun ble hetende det. Hun levde opp til navnet sitt og ingen navn kunne passet bedre. Stamtavlenavnet hennes var en engelsk ugave av mitt eget etternavn (Rosøy)

Lykke (Urban Legend Arctic Future)var ei sjarmerende, om enn noe rar boxervalp. Hun hadde ikke helt det utseende jeg ville ha av en valp, spør meg ikke hvorfor. Men hun hadde et blikk som kunne smelte is. Den dag i dag så er som regel den kommentaren jeg får fra folk flest at hun har det varmeste og herligste uttrykket de har sett på en boxer. Hun er veldig søt og ser litt menneskelig ut. I likhet med Seier så er hun en livsnyter som elsker å ligge på rygg i gresset og bare suge til seg lufta rundt mens hun ser seg rundt som om hun elsker bare det å leve. Stamtavlenavnet hennes "Arctic Future" er det jeg som har kommet på. Arctic fordi jeg bor i Nord Norge og Future etter hennes tyske pappa som heter Future Vom German Dream.

Lukisen som ble hetende Lady (Al Wathba Calwa Takida) ja. Jeg liker litt spesielle navn og gikk lenge og tenkte på hva jeg skulle kalle henne. Forslagene mine var Sienna (en rødfarge), Shakira (som tusen andre hunder heter) og flere andre. Jeg klarte liksom ikke å komme på oen verdens ting. Tynne beinranglet lå ofte i sofaen med forbeina i kryss og bare så seg rundt med et verdig blikk. Når hun spankulerte rundt på stua var det som om hun eide rommet. Hun var så "ladylike". Ordet Lady om henne ble ofte brukt. Hun skilte seg veldig fra boxerne mine. Etter 14 dagers tid ble det bare Lady. I dag ser jeg at hun gjerne kunne hett Pus, og jeg angrer litt på at hun ikke heter det. Stamtavlenavnet hennes betyr ikke mye. Al Wathba er kennelen. Calwa Takida er ikke veldig arabisk. Takida er et svensk rockeband vet jeg.

Ellers så har jeg et par navn på lur til senere bruk på fremtidige hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Supra allerede het Supra da hun kom til meg, har ikke navnet noe spesiell betydning for meg personlig. Men når det er sagt, så er jo Supra egentlig en bil. Sportslig med masse motor og høy fart, og det passer jo veldig bra på henne :whistle: På stamtavlen heter hun IC Flying Finish og det sier vel det mest om henne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Oj... *ler* Jeg tror jeg burde sjekke betydning av navn før jeg bruker dem eller noe *ler*

Noah - betyr hvil, være stille .... ehhhh, det har imidlertid ingen fortalt min Noah for å si det sånn. På papiret heter han W's Mr. Big - delvis oppkalt etter den Mr. Big - og delvis fikk han det navnet for å i det hele tatt kanskje kunne fylle skoene etter sin far Timo. Timo betyr forøvrig "Guds ære" - og det er en fin betydning selv om jeg strengt tatt ikke fikk bestemme hans navn.

Hermine hadde også navn når jeg fikk henne, Hermine er den kvinnelige utgaven av Hermann og det betyr rett og slett Hærfører - og jeg fniser enda av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aah. Nansen sitt navn er altfor gjennomtenkt :icon_redface:

Det skulle være min første hund. Endelig skulle jeg velge navnet helt selv, være så teit og humoristisk jeg bare ville, hurra! Men så fant jeg ut at jeg ville ha et navn som hadde en ordentlig betydning, for meg i alle fall. Leste masse om nenetsene (samojedfolket) som "lagde" samojedhunden, og vurderte mange av deres ord. Men fy fader så vanskelig det er å uttale uralske ord! :blink: Oversatte også en hel masse ord til russisk, men det ble enten jentenavn eller umulig å krølle tunga gjennom på kort tid. Hadde jeg ikke allerede visst at Fannhvíts Frost het Frost, så hadde Nansne hett Frost :P

Så jeg lette etter andre ting, ord eller navn som beskrev noe av hva jeg ønsket i en hund; det gikk mye i navn på fjell og hei.

Mot slutten hadde jeg vraket sikkert 2984 navn, og hadde en liste hvor det sto Jotun, Dovre, Rein og Moskus. Jeg følte ikke noen videre trang til å løpe i skauen og rope på en smijernsovn, ei heller bomullsundertøy for herrer kjøpt på Dressmann, dessuten syns jeg Moskus var å ta litt vel hardt i for en liten polarhund - som jeg håpet ville avgi en litt mildere duft :barfy: Videre hadde jeg ikke et overveldende behov for å kalle opp hunden min etter denna karen:

rein_alexander_album_cover_400.jpg

Så jeg leste mer om samojeder, og så kom navnet rekandes å ei fjøl - Nansen! Først av alt: "samojed" er et hetsnavn russerne gav nenetsfolket; det betyr "kannibaler". Så samojedhund er kannibalenes hund, eller kannibalhund. kos, lzm. Fridtjof Nansen introduserte samojeden som rase til Norge, da han tok med 3 store spann (i alt 27 hunder) på sin ekspedisjon til Nordpolen på 1890-tallet. Da de kom tilbake til Oslo, etter tre år på tur, hadde de ingen hunder igjen. Why, you ask? OMNOMNOMNOM! Hundene var trekkhjelp, sengevarmere og mat.

Altså heter samojeden (kannibalen) Nansen Nansen bittelitt fordi Nansen dro på lange ekspedisjoner, og lange, dryge turer med mye oppakning var det jeg ønsket mest å gjøre med min samojed (kannibal). Men mest av alt: En kannibal spiser andre av egen art, og Nansen spiste samojeder (kannibaler). Ettersom Nansen (samojedeter) spiste samojeder (kannibaler), og Nansen (samoejdeter) nå er en samojed (kannibal) har vi bevist at Nansen (samojedeter) er en kannibal (samojed) og vi har derved, ved logisk slutning, vist at min samojed (kannibal) måtte hete Nansen (samojedeter)! :aww::lol::wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stamtavlenavnet er Carve Canem Benevolentia Benedict. Bestemt av oppdretter, og på latin.

Carve Canem (kennelnavnet): vokt dem for hunden

Benevolentia: Kindness

Benedict: Blessed

At hunden er snill er det ingen tvil om, men at han er velsignet? Tja...

Hverdagsnavnet er Ailo, og ble valgt fordi det hørtes bra ut, og fordi det er enkelt å si. Måtte jo sjekke betydningen nå som denne tråden dukka opp :) Betydning: finsk-samisk: hellig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yaris har jo navnet sitt fra oppdretter (og alle valpene har Toyota-modellnavn på stamtavlen) og siden jeg faktisk likte det godt, valgte jeg å beholde det.

Det stammer fra gudinnen Charis som var et symbol for skjønnhet og eleganse, dermed valgte Toyota og slenge på tyske YA, som da etter hva jeg har forstått er det samme som ja, på norsk.

Vil ikke akkurat si at Yaris'en min representer eleganse for tiden (med altfor lange valpeben) men skjønnhet står han absolutt for. Og jeg tror elegansen kan komme etterhvert, evt. får han ha et litt ironisk navn :whistle:

Men sånn i forhold til bilen, som liksom er liten og søt, så syntes jeg det passer veldig godt. Og det er et utrolig enkelt og greit navn å rope, og det bærer veldig greit. Samt at det også er forholdsvis originalt :)

Sitter fremdeles og tenker at han kunne passet godt til Pluto, så klønete som han er, fordi han mener jo alltid godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix het Shantos da jeg fikk han, men jeg ville gjerne ha et HP-navn og etter litt om og men dukket Felix opp, etter lykkedrikken felixir. Felix heter Courtbornes Good Luck Charm så da passet det jo enda bedre :)

Blaze fikk navnet sitt etter stamtavlenavnet som er Silkwizards Blaze the Magic. Vurderte en del andre navn, men kom alltid tilbake til det. Dessuten er det en "Blaise" i HP også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden Supra allerede het Supra da hun kom til meg, har ikke navnet noe spesiell betydning for meg personlig. Men når det er sagt, så er jo Supra egentlig en bil. Sportslig med masse motor og høy fart, og det passer jo veldig bra på henne :whistle: På stamtavlen heter hun IC Flying Finish og det sier vel det mest om henne :lol:

Supra er oppkalt etter Toyota Supra ja, min drømmebil :wub: Jeg håpte at hun da ville få like mye fart og stor motor som bilen har og det skal jeg jammen si hun har *ler*

2007ToyotaSupra1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luna heter Aakerlandets Baby på stamtavlen. Baby var ikke helt aktuelt for oss, og jeg har en særdeles sta gubbe med sterke meninger om navn, så Luna var faktisk det eneste vi ble enig om. :P Luna betyr jo måne på italiensk, og med tider og stunder blir det nok en liten gul labbis eller en golden med navn som betyr sol på et eller annet språk. F. eks Aurinko (finsk). Litt sånn Sol og Måne liksom :P:whistle::wub:

Knis. Nå nærmer det se slutten på muligheten til å stemme, men jeg har lovet å ikke mase mer ... :whistle::icon_redface: Jeg har kjent flere hunder som heter Luna (Men ikke mange). Det er et vakkert navn :D

Aah. Nansen sitt navn er altfor gjennomtenkt :icon_redface:

*klippe en usedvanlig god begrunnelse for navn som ikke ble brukt*

Altså heter samojeden (kannibalen) Nansen Nansen bittelitt fordi Nansen dro på lange ekspedisjoner, og lange, dryge turer med mye oppakning var det jeg ønsket mest å gjøre med min samojed (kannibal). Men mest av alt: En kannibal spiser andre av egen art, og Nansen spiste samojeder (kannibaler). Ettersom Nansen (samojedeter) spiste samojeder (kannibaler), og Nansen (samoejdeter) nå er en samojed (kannibal) har vi bevist at Nansen (samojedeter) er en kannibal (samojed) og vi har derved, ved logisk slutning, vist at min samojed (kannibal) måtte hete Nansen (samojedeter)! :aww::lol::wub:

Kan du utdype denne påstanden litt til, tror du? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte faktisk Luna først til Mana, men Luna er så oppbrukt at jeg styrte unna.. En annen valp i kullet har fått navnet Luna så det sier litt :P

Jeg trålte nettet leeenge fordi jeg ville ha et orginalt og spesielt navn som ikke alle kunne relatere seg til, bortsett fra folk i nerdeverdenen da :lol: Kjæresten min ville også være med og finne på navn så da tenkte jeg på Mana fordi vi begge har spilt WOW og da er det jo litt humoristisk. I tillegg så har jo Mana blå øyne, noe som er fargen på mana. Så det ser ut som om sjelen hennes er fylt med mana, sånn bare for å være litt klissete :lol:

Fra wikipedia: Mana is an indigenous Pacific islander concept of an impersonal force or quality that resides in people, animals, and (debatably) inanimate objects. The word is a cognate in many Oceanic languages, including Melanesian, Polynesian, and Micronesian.

Fra World of Warcraft: Mana is used to cast druid, mage, shaman and warlock spells. INV_Potion_74.gif

Så da endte vi opp på Mana, som vi synes passer perfekt til tuppa! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermes er tyvenes gud i gresk mytologi, og han hadde også et veldig godt håndlag med hundene - da han berøvet Zevs varslet ikke Zevs' hunder om tyveriet.

Vi liker vel begge litt historie, religion, og den slags, og valgte et navn som vi syns klinget godt (dessuten er han registrert som Courtborne Hermes, da han var en del av deres greske guder-kull - min kjæreste bidro litt til navngivingen, og vi var heldige som fikk han som ble hetende det vi hadde tenkt på selv, Hermes).

Neste hund blir kanskje hetende Argos, som var Odyssevs hund. I løpet av de 20 årene Odyssevs var på reise, hadde flere forsøkt seg på hans kone, Penelope, men Argos skremte de bort hver gang. Da Odyssevs kom hjem var han kledd som en tigger, men Argos kjente ham selvsagt igjen med en gang.

Skal vi ha en tispe har jeg tenkt litt på India. Bare fordi det er fint. Jeg ser for meg to whippet-hunder, Hermes og Argos, og en saluki-tispe, India. Fin liten "wild pack of family dogs" :D

Ellers ville jeg kaller Hermes for Pascal, etter Blaise Pascal, den franske filosofen og vitenskapsmannen fra 1600-tallet. Brukernavnet mitt her inne avslører vel forøvrig min interesse for filosofi og idéhistorie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chessea er sammensatt av litt forskjellig. Oppdretteren min har hatt i tradisjon å navngi sine hunder med sea på slutten fordi det er vannhunder. Så det ville vi også gjøre. Chess ble det rett og slett fordi hun er svart og hvit. Liker uttalen på navnet og synes det er pent :)

Til neste hund har jeg utrolig mange ideer! Portugisiske navn blant annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tesh betyr vel fint lite, vi (jeg og eksen) ville ha et kort men "sterkt" navn.

Han er engelsk, så måtte være lett å si både på norsk og engelsk.

Vi lette lenge på diverse sider, stort sett indianske navn men fant liksom ingen ting.

Han ville ha Tess, men det syns jeg er alt for vanlig. Så da ble det Tesh.

Mange tror at hun heter Tess da.

Jeg liker det hvertfall! Selvom det ikke betyr noe i ordboka eller for meg, hehe.

Cosmo heter Cosmo på stamtavlen (Bushongo Cosmo) alle i hans kull har navn fra verdensrommet. Jeg klarte ikke å finne på noe annet, så det ble liksom bare Cosmo.

Alle i kullet kalles for stamtavlenavnene faktisk. (eller verjoner av det) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ta de hundene jeg har valgt navn på selv da.. Jonas er oppkalt etter en bok av Jens Bjørneboe. Loke ( BH Skuldh av Nangijala) het Herman når han kom, det passet OVERHODET ikke, men side han var sort,litt snill og litt rampete og alltid klarte å klusse til ting ble han hetende Loke. Har senere blitt spurt om jeg kalte han det fordi han var verdensmester i å loke rundt når han var løs, men nei*ler* Pan var oppkalt etter en demon jeg har tatovert på skulderen min. En skogsgud, jeg syntes det passet godt. Lyra er oppkalt etter hunden i Ut å stjæle hester av Per Petterson og det sto fint til Loke og resten av stamtavlenavnet som er Var Letsager.

Når det kommer til andre dyr og navn var hesten min Ra (egentlig Carribian Line) selvfølgelig oppkalt etter solguden som også kalles Re (han var rød), den sorte katten Lillith sier seg selv, kattene Urd, Skuldh og verdane er oppkalt etter skjebnegudinnene og Loke.

Grisen Bacon er vel også selvforklarende.

Guttungen ( Ask Nikolai) er oppkalt etter min adoptivfar (Arnt) og litt sin far som har et sjeldent norrønt navn. Nikolai er et navn som har vært i hver generasjon i pappaen hans sin slekt de siste 400 årene.

Så ja, jeg er litt nøye på navn :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella var allerede en Ella når jeg fikk henne (4 år), og siden jeg kjenner de som eide henne før godt var det ikke noe alternativ å bytte. Men selv et så kjedelig og normalt navn har sin begrunnelse tenk. Hun er oppkalt etter en øygruppe i Alaska, der de tre øyene heter Ella, Ruth og Maria. Visstnok. Hennes søster heter Ruth, og om de gamle eierne hadde kjøpt en til fra samme kull (trekkhunder altså) hadde den nok blitt hetende Maria. Det er jo litt artig :lol:

Opsis var det oppdretteren som fant på, og vi har i ettertid funnet ut at det er det gamle greske ordet for "apperance, sight, view", og at det engelske ordet optic stammer fra dette. På wikipedia står det også:

"Opsis ὄψις is the Greek word for spectacle in the theatre and performance. Its first use has been traced back to Aristotle's Poetics. It is now taken up by theatre critics, historians, and theorists to describe the mise en scène of a performance or theatrical event."

Og selv om jeg ikke helt 100% har forstått ordets betydning synes jeg det passer ganske godt. Men det er ikke veldig enkelt å si, så hun går som regel under "valpen". Jeg lurer på om det noen gang kommer til å forandre seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...