Gå til innhold
Hundesonen.no

Er folk for slappe mht båndtvangen?


MiO

Recommended Posts

Dette er typisk norsk.

Det er veldig typisk norsk å tro at det er en grunn til alt..

Men det er faktisk ganske ofte det ikke er det.

Se eksempelvis raseforbudene.. Tror du det er noen grunn til at vi har de?

Så fordi noen lover ikke har "grunn" så gjelder det alle ?

De aller fleste lovene er det en grunn til, selv om jeg er enig i at ikke alle henger på greip.

Båndtvangen har vært forsøkt endret på uten å lykkes. Og det må det være en grunn til.

Nå popper det opp med friomnrådet flere steder og det er positivt. Folk burde heller henger seg på den bølgen og jobbe med dette.

Folk her på sonen vil gjerne ha ulv og ta vare på norsk fauna, men å ha bikkja si i bånd i en svært sårbar periode for viltet gidder man ikke. Men så klart, de har så god kontroll at den aldri jager :whistle: Og så må selvsagt hunden løpe løs.... Har sagt det før -man kan fint trimme hunden på en åpen plass som eks fotball bane etc

De fleste hundene som det er mest av her på sonen blir sikkert glade for å rase fra seg, men vær ærlig - hvor mye løper hunden din på tur ? Ganske sikker på at den tusler foran deg, løper noen meter, snuser, hopper og spretter og koser seg. Er det behov for å løpe ? Nei ....

Men å snakke til folk om dette er som å stange hodet i veggen.

Jeg har mine i bånd og benytter friområder. Nå er det bla kommet ett i Nittedal/ved Hellerudsletta. Stort inngjerdet område og der får hundene løpe løse og kose seg. Ikke noe problem, hverken for meg, hundene eller viltet (som koser seg trygt i skogen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 335
  • Created
  • Siste svar

De fleste hundene som det er mest av her på sonen blir sikkert glade for å rase fra seg, men vær ærlig - hvor mye løper hunden din på tur ? Ganske sikker på at den tusler foran deg, løper noen meter, snuser, hopper og spretter og koser seg. Er det behov for å løpe ? Nei ....

Men å snakke til folk om dette er som å stange hodet i veggen.

Øhh javel ? Så ingen andre enn fuglehunder har behov for å løpe da eller?

Jeg kjenner til mange familiehunder av mange forsjellige raser. Bare noen ytterst få har ikke behov for å løpe store deler av turen, og det er de som er godt voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hundene som det er mest av her på sonen blir sikkert glade for å rase fra seg, men vær ærlig - hvor mye løper hunden din på tur ? Ganske sikker på at den tusler foran deg, løper noen meter, snuser, hopper og spretter og koser seg. Er det behov for å løpe ? Nei ....

Men å snakke til folk om dette er som å stange hodet i veggen.

daså, når jeg går på jordet her og slipper mine raser de som prosjektiler rundt og løper masse mens jeg går over det, når jeg har gått på en sti i ås langs togbanen (inngjerdet bortover greie med lange rette strekninger så vi ser godt) så har de også løpt hele veien, løper, spretter, hopper, tuller og løper masse rundt.

Så ja mine har et behov for å løpe. Det du skisserer kaller jeg dilting og det gjør de fint i bånd/flexi bånd/evt trekk båndet som er litt lengre.

Øhh javel ? Så ingen andre enn fuglehunder har behov for å løpe da eller?

Jeg kjenner til mange familiehunder av mange forsjellige raser. Bare noen ytterst få har ikke behov for å løpe store deler av turen, og det er de som er godt voksne.

Enig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er man nok ikke. Men det er noe en hver aktiv hundeeier innenfor LP, AG eller bruks i det minste gjør for å trene hunden sin.

Men så er det forskjell på konsekvensene for det man skal verne når man bryter båndtvang. Noe som tydelig kommer fram fra flere innlegg at det ikke bestandig er viltet som blir tatt hensyn til. Det er egen lommebok og risikoen for å få kjeft som er "drivkraften" for mange til å kople på lina, siden de gjemmer seg bort i skogen når de slipper (der viltet er).

Det er stor forskjell på å kjøre i 120 km/t i 100 sonen på E6 midt på natta, enn å kjøre i samme farta i 40 sona forbi en barneskole når det ringer ut fra siste time...

Beklager, jeg skjønner hva du mener, og jeg er til dels enig, men i praksis så er det ingen forskjell på å slippe hunden sin på et feltsøk og å slippe hunden sin på tur. Forstyrre vilt kan den gjøre begge steder. Om du møter rette oppsynsmannen så er det ikke sikkert at intensjonen om frislippet har noe å si.

Jeg ser ikke helt sammenligninga mellom forfortkjøringa di. Hvis man trener så kjører man liksom i 120 på motorveien på natta, og slipper man bikkja på tur så kjører man i 120 km forbi en skole i det det ringer ut fra siste time? Jeg syns nå at mine frislipp på tur er som å kjøre i 120 km på motorveien på natta. Det er ikke lov, men jeg har stort sett kontroll, men jeg er klar over at det kan skje noe uforutsett som gjør at ting går til *******. Det er lite sannsynlig, men risken er der - og jeg tar den.

Dette er typisk norsk.

Det er veldig typisk norsk å tro at det er en grunn til alt..

Men det er faktisk ganske ofte det ikke er det.

Se eksempelvis raseforbudene.. Tror du det er noen grunn til at vi har de?

At det ikke er en god grunn, er ikke det samme som at det ikke er en grunn?

Folk her på sonen vil gjerne ha ulv og ta vare på norsk fauna, men å ha bikkja si i bånd i en svært sårbar periode for viltet gidder man ikke. Men så klart, de har så god kontroll at den aldri jager :whistle: Og så må selvsagt hunden løpe løs.... Har sagt det før -man kan fint trimme hunden på en åpen plass som eks fotball bane etc

De fleste hundene som det er mest av her på sonen blir sikkert glade for å rase fra seg, men vær ærlig - hvor mye løper hunden din på tur ? Ganske sikker på at den tusler foran deg, løper noen meter, snuser, hopper og spretter og koser seg. Er det behov for å løpe ? Nei ....

Men å snakke til folk om dette er som å stange hodet i veggen.

For det første, båndtvang gjelder også på f.eks fotballbane etc, så frislipp på sånne åpne områder er også et brudd på båndtvangen. For det andre, min hund - den som slippes av de - løper MYE på tur. Du trenger ikke å tro på det, men hun gjør det. Den som ikke slippes, tusler rundt i flexibåndet sitt og gjør det som er naturlig for henne på tur - snuser og tisser. For det tredje, er det virkelig utenkelig at også vi uten jakthunder og jakthundtrening kan ha hunder som kan kontrolleres i jaktmodus, sånn som du har med dine? For du skal jo ha kontroll på dine hunder under jakta, skal du ikke?

Men jeg er enig, å diskutere dette er som å stange hodet i veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var ikke at det "bare" er fuglehunder som løper, men hvor mye løper egentlig din egen hund på tur ? Tviler ikke på at noen løper masse, men jeg tror likevel at flertallet ikke løper så mye at akkurat det er hovedgrunnen til at man slipper løs hunden.

Jeg har hatt andre hunder jeg, hvor jeg ikke har brydd meg om båndtvangen og bikkja ruslet alltid 5 meter bak meg. Grunnen til han ikke gikk i bånd var latskap. Jeg synes det var mer deilig å gå med henda i lomma og slippe holde i båndet. Ikke han trengte å løpe ....

Saken er at jeg synes argumentene om at hunden trenger å løpe løs er bare unnskyldning for å dra langt inn i skogen og gi F. Om hunden trenger å løpe så slipp den ihvertfall steder hvor det er minimal fare for å treffe vilt. (som eks fotball baner, store sletter etc).

Man vender stadig tilbake med dette å bruke hodet og skjønn.

Og det er vel ikke akkurat det folk gjør når man drar langt inn i skogen for der treffer man ingen mennesker.

Kontroll på hunden skal man ha uansett, både under og etter båndtvangen.

For min del spiller det ingen rolle om folk bryter båndtvangen eller ei.

Men ikke kom her og si at det er eneste måten å trim hund på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem var det som sa at vi sniker oss til skogs der ingen ser? Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg går med bikkja løs både på allmenne friområder, industrifelt og i boligområder. Det er ikke som om jeg føler meg som en hard kriminell med noe å skjule her altså!

Og hvem var det som sa at mens hundene løper fritt på innhengnet område går viltet trygt i skogen? Oh, jeez... Rev, grevling, jerv, ulv, gaupe, rovfugl..? Tror dere de pent tråkker forbi fuglekyllingene? Sett litt mye Disney?

Det er faktisk litt småskremmende for juristhjertet å se at folk har så liten evne til selvstendig og kritisk tenkning - at man stoler blindt på at de som leder landet ikke bare vet hva de driver med, men at de også vet best. Ja, så klart man skal respektere lover og regler; men den typen blind aksept som det som her fremvises, det er bare skremmende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var ikke at det "bare" er fuglehunder som løper, men hvor mye løper egentlig din egen hund på tur ? Tviler ikke på at noen løper masse, men jeg tror likevel at flertallet ikke løper så mye at akkurat det er hovedgrunnen til at man slipper løs hunden.

Slipper jeg hunden for at han skal få løpe, så finner jeg meg en mark, jeg går ikke tur (når jeg går tur vil jeg selvsagt ha han i nærheten, og ha en viss kontroll).

Går han løs på tur vandrer han litt frem og tilbake, gjerne litt på avstand og styrer farten litt mer selv, men holder seg stort sett på stien (og går slalom mellom folk, om det er mye folk, uten å bry seg om dem... sånn sett greit å ha mynde). Spesielt der det er litt bratt (slipper jeg han på tur, så er det helst i byfjellene), så syns jeg det er greit at han går løs, slik at han får brukt kroppen sin godt. Det er veldig bra for motorikken og koordinasjonen at han får prøve seg litt oppover fjellveien uten å bli hindret av båndet hele tiden. Dette er veldig god trening.

Det er mulig dette er utrolig dumt av meg, men jeg ser virkelig ikke det store problemet. Det er ikke som om jeg slipper han når som helst hvor som helst heller, og det er ikke så veldig ofte det skjer i båndtvangperioden. Der jeg vet det er sau og vilt han kan finne på å jage, går han alltid i bånd. Fugl forstyrrer han ikke mer enn mennesker gjør på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt var ikke at det "bare" er fuglehunder som løper, men hvor mye løper egentlig din egen hund på tur ? Tviler ikke på at noen løper masse, men jeg tror likevel at flertallet ikke løper så mye at akkurat det er hovedgrunnen til at man slipper løs hunden.

Som jeg sa, hun løper masse. Selv i flexibånd går hun 3 ganger så lang tur som Dronningen og jeg gjør. Og jeg svarer dette igjen fordi du spør "hvor mye løper egentlig din egen hund på tur ?".

Men ikke kom her og si at det er eneste måten å trim hund på.

Selvsagt er det ikke det, det har jeg heller aldri påstått - jeg har en hund som ikke får løpe så mye løs enten det er båndtvang eller ikke, jeg har også hatt en hund som stort sett tilbrakte livet sitt i bånd, jeg både veit og kan trimme hund med bånd på. Terven slippes fordi jeg kan, fordi hun til nå ikke har jaktet noe, fordi hun er lydig og kommer når jeg roper, fordi jeg ikke MÅ trimme henne i bånd, og fordi vi trener på ting hvor hun må være løs.

At jeg mener at det er riktig for henne, betyr ikke at jeg mener at det er riktig for den andre hunden min (som forøvrig også ble trent løs før hun ble pensjonert). Jeg mener heller ikke at alle burde slippe hundene sine i tjukkeste skogen fordi at jeg slipper min hund - det fordrer en viss kontroll, og mange har ikke det (ikke slipper jeg min hund i tjukkeste skogen heller). Det betyr ikke engang at jeg ikke mener at det er behov for båndtvang, for det viser jo ymse avisoverskrifter oss hvert år at det er. Men jeg velger jo å bryte den med ujevne mellomrom selv, av grunner JEG syns er gode, da kan jeg vel neppe fortelle alle andre som bryter båndtvangen at de er potensielle katastrofer som ødelegger for alle andre hundeeiere.

Skal jeg kommentere f.eks Siri Evelines krav om å engasjere seg i frislippsområder for hund, så vil jeg ikke det. Jeg har ikke noe behov eller ønske om slike områder selv, jeg syns f.eks ikke at det er noe særlig å gå på hundesletta på Ekeberg med hund, fordi at hundene som slippes der ikke nødvendigvis ER hyggelige, eller HAR det hyggelig. Jeg kan være med på at det er behov for områder man er fritatt for båndtvang for å trene f.eks jakt eller bruks, men JEG ser ikke at det er noe behov for egne områder hvor hunder får løpe rundt i en tilfeldig sammensatt flokk uten noen større kontroll på hva de driver med. Mest fordi at jeg er sær på hva mine hunder får lov til, og hva jeg lar de bli utsatt for, så jeg foretrekker å slippe mine hunder sammen med hunder vi kjenner, som har eiere som er like sære som jeg er på hvordan sånt skal se ut.

Men bare for å tenke høyt her, man trenger strengt tatt ikke frislippsområder for den slags trening (jakt og bruks). Det er jo delvis åpnet for det i hundeloven allerede:

9. Unntak fra sikringsreglene

Båndtvang fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 6 og 7 gjelder ikke for

a) hund når den brukes i reindrift,

b) dressert bufehund når den brukes til å vokte storfe, sau eller geit,

c) hund i aktiv politi-, toll-, militær- og redningstjeneste eller under trening eller prøving for slik tjeneste,

d) hund i aktiv bruk som ettersøkshund etter såret eller sykt vilt,

e) særlige bruksformål, avgrensede områder eller nærmere angitte hunderaser eller hundetyper eller for hunder som har særskilt trening, når dette er fastsatt av kommunen ved forskrift eller enkeltvedtak. Ved dette kan kommunen bl.a. legge ut et område som dressurområde for hunder, dersom samtykke som nevnt i § 8 første ledd foreligger,

f) hund når den brukes for jakt, jakthundtrening og jaktprøver mellom 20. august og 1. april eller når båndtvang er fastsatt i medhold av § 6 annet ledd bokstavene c, d og e.

Hund som nevnt i første ledd bokstav a til d eller i bestemmelse som gjelder særlige bruksformål etter bokstav e, kan på en aktsom måte slippes slik det er naturlig ut fra bruksformålet.

En hund som nyttes som jakthund eller er under trening eller prøve for dette, kan slippes på en aktsom måte slik det er naturlig ut fra bruksformålet, når dette ikke er strid med viltloven eller regler om båndtvang. Det samme gjelder for trening og prøving av ettersøkshunder.

Spørsmålet er jo da, for min del, om trening til brukskonkurranser går under "særlige bruksformål", og om det området vi trener i, er "avgrenset område" som er fastsatt av kommunen ved foreskrift eller enkeltvedtak - jeg innrømmer glatt at jeg ikke har gidda å sjekke det opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg kommentere f.eks Siri Evelines krav om å engasjere seg i frislippsområder for hund, så vil jeg ikke det. Jeg har ikke noe behov eller ønske om slike områder selv, jeg syns f.eks ikke at det er noe særlig å gå på hundesletta på Ekeberg med hund, fordi at hundene som slippes der ikke nødvendigvis ER hyggelige, eller HAR det hyggelig. Jeg kan være med på at det er behov for områder man er fritatt for båndtvang for å trene f.eks jakt eller bruks, men JEG ser ikke at det er noe behov for egne områder hvor hunder får løpe rundt i en tilfeldig sammensatt flokk uten noen større kontroll på hva de driver med. Mest fordi at jeg er sær på hva mine hunder får lov til, og hva jeg lar de bli utsatt for, så jeg foretrekker å slippe mine hunder sammen med hunder vi kjenner, som har eiere som er like sære som jeg er på hvordan sånt skal se ut.

Her er du inne på det "motsatte" problemet, og jeg er ganske enig. Hundeeiere finner ett sted hvor hunden kan slippes (i Bergen har dette vært en mark ved Fantoft stavkirke, som er privat eid og man har fått lov til å slippe i helgene). Stedet blir mer og mer populært, og jo flere hunder, jo større sjanse for bråk. Jeg var selv med hunden min noen ganger da han var valp, men kommer ikke til å gå med han der så lenge han er ung hanhund. Ikke at jeg tror han skaper problemer, eller at han ikke koser seg, men han koser seg på en måte som andre hunder kan stresses av (mye løping og herjing, og det er ikke alle som får fatt i han heller). Etter hva jeg har hørt har det vært mer bråk på Fantoft i det siste, fordi det har blitt et mer populært sted (men dette er jo også et tegn på at hundeeiere i Bergen er sulteforet på områder de kan slippe hundene sine).

Jeg vil foretrekke tur og trening, kanskje med en eller to andre hunder, i stedet for slike treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi noen lover ikke har "grunn" så gjelder det alle ? De aller fleste lovene er det en grunn til, selv om jeg er enig i at ikke alle henger på greip. Båndtvangen har vært forsøkt endret på uten å lykkes. Og det må det være en grunn til. Nå popper det opp med friomnrådet flere steder og det er positivt. Folk burde heller henger seg på den bølgen og jobbe med dette. Folk her på sonen vil gjerne ha ulv og ta vare på norsk fauna, men å ha bikkja si i bånd i en svært sårbar periode for viltet gidder man ikke. Men så klart, de har så god kontroll at den aldri jager :whistle: Og så må selvsagt hunden løpe løs.... Har sagt det før -man kan fint trimme hunden på en åpen plass som eks fotball bane etc De fleste hundene som det er mest av her på sonen blir sikkert glade for å rase fra seg, men vær ærlig - hvor mye løper hunden din på tur ? Ganske sikker på at den tusler foran deg, løper noen meter, snuser, hopper og spretter og koser seg. Er det behov for å løpe ? Nei .... Men å snakke til folk om dette er som å stange hodet i veggen. Jeg har mine i bånd og benytter friområder. Nå er det bla kommet ett i Nittedal/ved Hellerudsletta. Stort inngjerdet område og der får hundene løpe løse og kose seg. Ikke noe problem, hverken for meg, hundene eller viltet (som koser seg trygt i skogen).

Du kan ikke bare bestemme deg for at generelt sett så loffer sikkert andres hunder bare foran eller bak deg allikevel. Jeg kjenner meg ikke igjen på hva du skriver her, jeg har det ikke sånn når vi er på tur. Virkelig ikke. Kooikern har lopper i blodet og freser fram og tilbake på stien som en strikkball stort sett hele turen. Om det er 1t 3t eller når vi har gått hele dagsturer i fjellet. Han gikk/løp mye lenger enn det vi menenskene gjorde i lengde pga denne fartingen opp og ned og hit og dit.

Når det er sagt, så strener han ikke ut av stien noe særlig mer enn å tisse og snuse på kantene, fordi jeg fra han var pitteliten valp har trent på det HVER eneste tur vi gikk på. Jeg har brukt sinnykt mye tid på det, fordi han har en tendens til å se an om han virkelig må høre når det kommer til stykket.

Resultatet i dag er at jeg har en hund jeg alltid følger med på er i synsvidde, og kaller på han med en gang jeg synes han er litt for langt unna (når det ikke er båndtvang). Han kommer, men han stikker ikke av fra meg. Ikke én eneste gang på 3 år.

Men det at mange av dere har bestemt dere for at siden hunden ikke stikker fra deg, så får den det samme utbyttet av å trekke i strikk foran deg/gå i bånd ved siden av deg kontra å løpe løs. Derav konkluderer dere med at man ikke har behov for å la de løpe løs.

Sorry, men det blir for dumt å påstå synes jeg.

Poenget mitt var ikke at det "bare" er fuglehunder som løper, men hvor mye løper egentlig din egen hund på tur ? Tviler ikke på at noen løper masse, men jeg tror likevel at flertallet ikke løper så mye at akkurat det er hovedgrunnen til at man slipper løs hunden.Jeg har hatt andre hunder jeg, hvor jeg ikke har brydd meg om båndtvangen og bikkja ruslet alltid 5 meter bak meg. Grunnen til han ikke gikk i bånd var latskap. Jeg synes det var mer deilig å gå med henda i lomma og slippe holde i båndet. Ikke han trengte å løpe .... Saken er at jeg synes argumentene om at hunden trenger å løpe løs er bare unnskyldning for å dra langt inn i skogen og gi F. Om hunden trenger å løpe så slipp den ihvertfall steder hvor det er minimal fare for å treffe vilt. (som eks fotball baner, store sletter etc). Man vender stadig tilbake med dette å bruke hodet og skjønn. Og det er vel ikke akkurat det folk gjør når man drar langt inn i skogen for der treffer man ingen mennesker. Kontroll på hunden skal man ha uansett, både under og etter båndtvangen. For min del spiller det ingen rolle om folk bryter båndtvangen eller ei. Men ikke kom her og si at det er eneste måten å trim hund på.

Utheving 1: Som sagt over, ganske mye.

Utheving 2: Men alle har det ikke sånn at bikkja bare loffer på tur 5 meter bak deg. Selv om du tviler på det.

Siste utheving: Enig

Edit: la til noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke bare bestemme deg for at generelt sett så loffer sikkert andres hunder bare foran eller bak deg allikevel. Jeg kjenner meg ikke igjen på hva du skriver her, jeg har det ikke sånn når vi er på tur. Virkelig ikke. Kooikern har lopper i blodet og freser fram og tilbake på stien som en strikkball stort sett hele turen. Om det er 1t 3t eller når vi har gått hele dagsturer i fjellet. Han gikk/løp mye lenger enn det vi menenskene gjorde i lengde pga denne fartingen opp og ned og hit og dit.

Hm, her har jeg en løpshund, men har det ganske annerledes. Jeg sier ikke at han luntrer ved siden av meg, men han herjer ikke rundt på tur (jeg er heller ikke interessert i at han skal herje rundt på tur). Om han skal få rase fra seg, så finner jeg en mark/myr. Dette kan være på selve turen, eller det kan være en dag jeg kun går for å oppsøke en mark/myr (og akkurat dét gjør jeg minst en gang i uken).

Ikke at dette har så mye med båndtvangsaken å gjøre, altså, men om han hadde begynt å herje på tur (noe som for ham innebærer å løpe i 50-60 km/t), så kaller jeg ham inn og tar han i bånd med en gang. Slik oppførsel syns jeg ikke passer seg der det går folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, her har jeg en løpshund, men har det ganske annerledes. Jeg sier ikke at han luntrer ved siden av meg, men han herjer ikke rundt på tur (jeg er heller ikke interessert i at han skal herje rundt på tur). Om han skal få rase fra seg, så finner jeg en mark/myr. Dette kan være på selve turen, eller det kan være en dag jeg kun går for å oppsøke en mark/myr (og akkurat dét gjør jeg minst en gang i uken).

Ikke at dette har så mye med båndtvangsaken å gjøre, altså, men om han hadde begynt å herje på tur (noe som for ham innebærer å løpe i 50-60 km/t), så kaller jeg ham inn og tar han i bånd med en gang. Slik oppførsel syns jeg ikke passer seg der det går folk.

Nei det er jeg enig i, så i ditt tilfelle så er det nok greit å ha hunden i bånd da. Men jeg møter ikke så fryktelig mye mennesker på tur mange av stedene jeg går. Og det er fordi jeg liker å gå alene. Så om han løper fran og tilbake på stien synes jeg er helt greit.

Går jeg tur på typisk trafikkert sti, så tar jeg på bånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryter forsåvidt loven hver dag jeg. Hagen min er ikke gjerdet inn hele veien rundt.

Bryter den også når vi trener lydighet.

Og på jobben.

Og det hender jeg slipper han når vi går tur visse steder i skauen. Og ja, han trenger absolutt å få løpe løs innimellom - selv om han får mer enn nok trim i bånd.

Derfor slenger jeg heller ikke med leppa om andre har hunden sin løs i situasjoner der man har god kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryter forsåvidt loven hver dag jeg. Hagen min er ikke gjerdet inn hele veien rundt.

Bryter den også når vi trener lydighet.

Og på jobben.

Og det hender jeg slipper han når vi går tur visse steder i skauen. Og ja, han trenger absolutt å få løpe løs innimellom - selv om han får mer enn nok trim i bånd.

Derfor slenger jeg heller ikke med leppa om andre har hunden sin løs i situasjoner der man har god kontroll.

Ja da bryter jeg den også faktisk. Har ikke gjerde rundt hagen jeg heller. Kommer aldri til å ha bånd på hunden min i hagen min, gjerde eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste hundene som det er mest av her på sonen blir sikkert glade for å rase fra seg, men vær ærlig - hvor mye løper hunden din på tur ? Ganske sikker på at den tusler foran deg, løper noen meter, snuser, hopper og spretter og koser seg. Er det behov for å løpe ? Nei ....

Du har så klart ikke sett corgiene mine idet vi tar av båndet, men fy, for en eksplosjon av fart som kommer. Og de LØPER, selv om de har korte bein. :P Men nå kan jeg ikke snakke for andre når det gjelder å rusle en tur i tykk skog, f.eks, for da har jeg mine 99% i langline eller kortere bånd.. Men idet vi kommer til tjern eller er på åpne sletter, så er det maks fart nesten konstant i 2 timer før de etterhvert går ned noen gir og innser de er slitne.

Jeg har mine i bånd og benytter friområder. Nå er det bla kommet ett i Nittedal/ved Hellerudsletta. Stort inngjerdet område og der får hundene løpe løse og kose seg. Ikke noe problem, hverken for meg, hundene eller viltet (som koser seg trygt i skogen).

Jeg er veldig interessert i å høre hvor dette er henn! Vi bor jo bare 10 min (med bil) unna Hellerud, og vi har enda ikke funnet noe skikkelig inngjerdet friområde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare å nevne noe jeg har sagt i tidligere liknende tråder. Min første tispe var alltid løs. Hun gikk der jeg gikk og var aldri til bry for noen. Vi bodde i Bærum på den tiden og endel av fruene der var rimelig ekle i all sin snobbethet og slang båndtvangkommentarer gjerne sånn i det vi hadde passert dem i Sandvika sentrum. Etter hvert ble jeg lei av å ignorere dem, eller slenge med leppa tilbake hvis jeg følte for det og stakk oppom politikammeret for å høre med dem. De var helt enige med meg i at det var lite sau og vilt i Sandvika sentrum og at jeg uansett ikke trengte å ha hunden i bånd, så lenge jeg hadde kontroll på henne. Det var en effektiv snurpedamestopper å kunne henvise til polititillatelse etter det besøket, men det var kanskje andre tider, færre hunder og lettere for politiet å se an både hunder og eiere, hva vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare å nevne noe jeg har sagt i tidligere liknende tråder. Min første tispe var alltid løs. Hun gikk der jeg gikk og var aldri til bry for noen. Vi bodde i Bærum på den tiden og endel av fruene der var rimelig ekle i all sin snobbethet og slang båndtvangkommentarer gjerne sånn i det vi hadde passert dem i Sandvika sentrum. Etter hvert ble jeg lei av å ignorere dem, eller slenge med leppa tilbake hvis jeg følte for det og stakk oppom politikammeret for å høre med dem. De var helt enige med meg i at det var lite sau og vilt i Sandvika sentrum og at jeg uansett ikke trengte å ha hunden i bånd, så lenge jeg hadde kontroll på henne. Det var en effektiv snurpedamestopper å kunne henvise til polititillatelse etter det besøket, men det var kanskje andre tider, færre hunder og lettere for politiet å se an både hunder og eiere, hva vet jeg.

Det er uten tvil slik det burde være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra forarbeidene heter det :

"Den eksisterende lovgivningen om hunder har - i likhet med privatrettslig og strafferettslig lovgivning for øvrig - som ett hovedformål å gi et bidrag til å løse konflikter som faktisk forekommer i samfunnet. Slik er det også med lovforslaget her. Ulemper over en viss terskel og problematiske sider ved norsk hundehold skal motvirkes ved lovgivning. Men lovforslaget her tar ikke sikte på en effektiv eliminering av alle ulemper som hundehold uunngåelig kan føre med seg. Lovforslagets konkrete innhold er et resultat av en vurdering og balansegang mellom ulike hensyn. På den ene siden står ønsket om å motvirke ulemper og risiko knyttet til hundehold, og på den andre siden hensynet til å ikke gjøre reglene uønsket restriktive i forhold til hundeholdet i Norge. Hva som er «uønsket» restriktive regler er et vurderingsspørsmål, og også et utpreget politisk spørsmål i lovgivningssammenheng. På samme måte som det er et ønske å ramme problematiske sider ved hundeholdet ved loven, så er det også et ønske å gi seriøse hundeholdere rimelig trygghet mot at reglene utilsiktet eller urimelig skal ramme det som vurderes som akseptabelt hundehold."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er du inne på det "motsatte" problemet, og jeg er ganske enig. Hundeeiere finner ett sted hvor hunden kan slippes (i Bergen har dette vært en mark ved Fantoft stavkirke, som er privat eid og man har fått lov til å slippe i helgene). Stedet blir mer og mer populært, og jo flere hunder, jo større sjanse for bråk. Jeg var selv med hunden min noen ganger da han var valp, men kommer ikke til å gå med han der så lenge han er ung hanhund. Ikke at jeg tror han skaper problemer, eller at han ikke koser seg, men han koser seg på en måte som andre hunder kan stresses av (mye løping og herjing, og det er ikke alle som får fatt i han heller). Etter hva jeg har hørt har det vært mer bråk på Fantoft i det siste, fordi det har blitt et mer populært sted (men dette er jo også et tegn på at hundeeiere i Bergen er sulteforet på områder de kan slippe hundene sine).

Jeg vil foretrekke tur og trening, kanskje med en eller to andre hunder, i stedet for slike treff.

Og det er nettopp tur og trening jeg kan gjøre på sånne steder. Fordi jeg drar når andre ikke er tilstede. Ja det betyr kanskje søndag kveld, men for meg er det en måte å tilrettelegge hundeholdet.

Det sier seg jo også selv at jo flere fristeder, jo færre hunder per fristed.

Å slippe Yaris i en flokk med hunder (jeg ikke kjenner) vil jeg ikke gjøre, Tinka er noe annet for hun går det som regel alltid bra med. Selvom jeg kjenner til en hund som det ikke går bra med, men det er ikke akkurat Tinka sin feil, men jeg unngår allikevel å skape situasjoner med den hunden.

Men å ta med Chico, Iver, Yaris og Tinka på et tomt fristed syntes jeg er deilig, spesielt siden det går en sti inn i skogen derifra. Da får de rase litt fra seg, deretter gå inn i skogen i bånd. Dermed har hundene både fått løpt løse og gått tur, samt at jeg holder meg på riktig side av loven, frem til det evt. kan skje en forandring på det punktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

I skauen der jeg bor er det ikke noe frislipp sted. Her er nærmeste frislippsted som jeg vet 10 mil unna. Mener dere seriøst at jeg skal putte bikkjene (alle 5..) i bilen og reise fra skauen til Oslo by for å slippe mine hunder sammen med en haug med fremmede hunder så de kan løpe løse?! Hvis dere mener dette som et seriøst forslag så skjønner jeg hvorfor denne diskusjonen har blitt 16 sider lang altså.. :rolleyes2:

Forøvrig så ser jeg fortsatt ikke problemet med brudd på båndtvangsbestemmelsene jeg.. Alt handler til syvende og sist om kontroll, så lenge jeg kontrollerer mine hunder så kan det umulig skape en problematisk situasjon for hverken andre dyr eller hundeeiere. Forøvrig var det litt ironisk om at jeg slipper hundene mine når ingen ser det, det er nemlig ingen andre her.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den forrige diskusjonen var det folk som mente at jeg ikke kunne ha bikkjene løse på egen eiendom en gang, hvis jeg ikke hadde gjerde. Tenk om de satte avgårde etter et rådyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I den forrige diskusjonen var det folk som mente at jeg ikke kunne ha bikkjene løse på egen eiendom en gang, hvis jeg ikke hadde gjerde. Tenk om de satte avgårde etter et rådyr!

Du kan ikke det, om du skal følge loven! De skal være forsvarlig bundet eller inngjerdet ABSOLUTT alle steder som ikke er merket som friområder i båndtvangstia. Dette gjelder også privat eiendom. Ergo, er de løse i egen hage uten gjerde bryter du loven. Det var DET vi prøvde å si deg i den forrige tråden. Du hadde jo ikke hørt om hund som hadde tatt vilt i nærområdet du, så viste det seg jo at det var en som hadde klart det selv om den var i bånd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke det, om du skal følge loven! De skal være forsvarlig bundet eller inngjerdet ABSOLUTT alle steder som ikke er merket som friområder i båndtvangstia. Dette gjelder også privat eiendom. Ergo, er de løse i egen hage uten gjerde bryter du loven. Det var DET vi prøvde å si deg i den forrige tråden. Du hadde jo ikke hørt om hund som hadde tatt vilt i nærområdet du, så viste det seg jo at det var en som hadde klart det selv om den var i bånd...

Jepp, da bryter jeg nok båndtvangen da :) Med god samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke skrive her jeg men,ja bryter båndtvangen hele tiden jeg.Går jeg en sjelden gang i marka er hun såklart i bånd pga viltet.Men,går stort sett på en kjempe fin tursti vi;)

Hun er veldig lydig og holder seg rett foran meg(jada sikkert kunnet gått i bånd da springer så lite)roper hun inn hver gang det kommer folk med eller uten hunder.Hun kommer hver gang.Rådyr er hun redd så ser vi de en sjelden gang (kanskje to ganger i året) kommer hun mot meg.

Hun liker jo fugler da så er såklart i bånd om er ved vannet der det er ender,om er i tette busker der fugleunger kan være.Ellers kommer det fugler på stien når hun går rett ved meg greier jeg stoppe hun med engang.

Så hun er løs hver dag på nesten hver tur hele året.Og det er ikke av latskap greier fint trimme hun uten er løs og går turer på 4 timer dagen.Er bare det at jeg synes det er greit ha hun løs.Får sikkert haugevis med kjeft nå men,så lenge jeg har såpass kontroll på hun fortsetter hun tilværelsen slik.Engelsk setteren jeg hadde før måtte mere i bånd pga greide ikke stoppe hun på fugler.

Som sagt over har jeg bodd nær marka og gått der hver dag har hun såklart gått med langt bånd og baggen beltet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET er dusteholdning det.

*flire* Så at jeg antok at de neste 5 sidene inneholdt det samme som de 5 første (og forøvrig de 7 neste) er dusteholdning? :lol:

Jaja, er det ikke værre enn DET så.... :lol:

My har prøvd seg på en flokk med omtrent 30 kyr en gang før da hun oppdaget dem før meg på tur for et par år siden, og da snudde hun og pilte tilbake til meg når hun var kommet omtrent 10m foran ku-flokken. :lol: Ikke tøff i trynet da lengre, når alle 30 kuene sto og så på henne :lol:

Haha, syns jeg ser henne. Bridie bryr seg ikke fille om at kuene stiller seg opp mot hu her :P Hun kom i full fres over beitet her med ei ku i helene for noen uker siden, og du kunne se hele bikkja le og ha det gøy :P

Forøvrig så kommer kuene tuslende så fort jeg slipper ut bikkjene, fordi di er nysgjerrige. Og Bridie kan ta fart mot gjerdet, brøle BØ (eller BOOOOFFFF om dere vil), og se at kuene hopper 1 meter bakover, før hun "ler" med hele seg og traver langsmed gjerdet og ser på dem.

Har vurdert å ta henne med ut på beitet for å se om jeg kan styre henne og faktisk lære henne å gjete, men.. en dag... :P

Men kua ser ikke ut til å bry seg nevneverdig, så da får de bare holde på. Både ku og hund.

Gry derimot GNELDRER mot kuene og er redd.... Hun hadde ALDRI satt avgårde etter den gjengen med gærne kyr :P

Men at mine hunder er løse, kan jeg faktisk ikke forstå at skal gå utover andre?

Neeeei, det var det viltet da? :rolleyes2: :P

Kan ikke være mye, da ville man lest om det i alt av aviser på papir og på nett. Bønderne ville ikke latt det gå usett forbi...

Noe er det nok, men bøndene er jammen meg flinke til å rope høyt om ting! Og spes her på bøgda, der det eneste lokalavisene har å skrive om er at katta til naboen til onkel Per har fått en flått, så vil det bli oppslag. Uten tvil!

Jeg har mine i bånd og benytter friområder. Nå er det bla kommet ett i Nittedal/ved Hellerudsletta. Stort inngjerdet område og der får hundene løpe løse og kose seg. Ikke noe problem, hverken for meg, hundene eller viltet (som koser seg trygt i skogen).

Men, (dette er ikke bare rettet mot deg, Monica, men alle med jakthunder som er strie på at de overholder båndtvangen ;) ), er det ikke ofte sånn at dere med jakthunder er "flinkere" på å overholde båndtvangen, netopp fordi dere har jakthunder som ofte er trent for å finne vilt?

En gjeterhund (feks) har ikke nødvendigvis like stor interesse av en kalv eller en fugl i gresset som en jakthund har. Og om de kjenner ferten av den på x antall meters avstand, så er sjansen større for en jakthund at den vil sette på nesen og følge "sporet", enn for en gjeterhund.

Diskuterte dette med en kamerat her. Han har jämthund nå, hatt schæfer før. Schæfern gikk alltid løs, overalt, mer eller mindre hele tiden. Fordi den ikke brydde seg om viltet. Slippes jämt'n, så er den på jobb og SKAL finne vilt!

Det sier seg selv at dette vil gi en viss forskjell i resultat.

Hadde jeg hatt en hund som gikk på jakt så fort båndet ble hektet av, så hadde jeg ikke sluppet den løs jeg heller. Men her ligger den aller største delen av at jeg har gjeterhunder også. Jeg liker at de er såpass førerorienterte og "nære" som de er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...