Gå til innhold
Hundesonen.no

X'en har fått valper


SFX

Recommended Posts

Den du har markert helt til venstre tror jeg er ribbeina på ryggrad nr 2 (1) fra venstre. Ellers er jeg enig i 4 stk.

Det som er markert som hode eller ryggrad? I så fall tror jeg også at det kan være det. Jeg er usikker på det hodet, det er bare noe udefinerbart der. Og ryggradene/ribbeina er veldig svake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 800
  • Created
  • Siste svar

Sånn ca slik så jeg det. Er usikker på om jeg ser 5 eller 6, men den ene ryggraden så veldig lang ut og kan være dobbel.

Da ligner den på mamma'n sin, for hun er også litt lang... :aww:

Skulle ønske jeg skjønte noe av røntgenbilder. På det øverste ser jeg et rådyrspor (èn klov) :icon_redface: ellers bare tulleflekker. Gidder en som skjønner mer å ringe inn og forklare litt?

Det er godt det ikke bare er meg som ikke skjønner røntgenbilder :ahappy: Jeg klarer ikke fokusere, klarer ikke skille fra hverandre, går helt i surr. Det er for mye stæsj der, selv om veterinæren mente hunden burde ha lov til å ha innvoller :whistle:

Oi nå blir det spennende. Lei meg for de mistede valpene, samtidig hååper jeg så sterkt at det er flere der enn veterinæren klarte å se... Men når det er sagt så var det jo noen som så langt flere enn de 6 valpene som kom i Balrog sitt kull. Men der hadde veterinæren rett om jeg ikke husker feil. Men i X'en sitt kull så er det Labbis som har rett! *bestemme* Hun er jo nesten veterinær så. (Mrs P, du teller ikke for anledningen.) :blink:

Så søt du er!

Her er forresten den vordende mor fra i går:

55dager01.jpg

Til sammenligning dagen før parring:

siri190411_a.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser også tre slik som Powers. Det var dårlig kontrast på bildene da, så det var ikke kjempelett å se.

Men tre tydelige hodeskaller klarer jeg å se. Jeg synes det er enklere å se etter skallene enn ryggradene.

Dumt at det ikke blir flere på dere da Emma, jeg hadde håpet på flere! :console: Men bra de virker friske og godt utviklet da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som har bekymret meg så mye - da har jeg ikke bekymret meg nok - skal bekymre meg mer jeg..

Men de der røntgen-bildene likner mest på fossil-bilder.. skal ikke våge meg på noen gjetting jeg!

Og stakkars X-en hun ser da veldig "på tjukken" ut synes jeg, er noe med holdningen til drektige tisper - de ser liksom så oppgitte og "stakkars meg" ut!

Jeg gleder meg veldig til det der er overstått altså, å engste seg er ikke det minste gøy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pjuh, jeg gikk rett inn på den siste siden og leste noen trøstende ord, ble helt skremt jeg. Men så er det jo minst tre flotte valper der! Mange oppdrettere (av små hunder) får aldri fler, mens du derimot får tre skjønninger nå, og ti valper i neste kull! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de jeg ser :icon_redface:

(fra det første bildet)

Ribbeina er vel de lyse strekene som vi ser oppe til høyre?

Jeg mener at 1, 2 og 3 er samme valp. De lyse strekene du snakker om er vel ribbenene til Xen. Jeg mener valpens.

Jeg tror valpen på bildet ligger i noe a la denne stillingen:

F1.small.gif

(close-up av brystkasse)

Streken i midten ryggraden+sternum, og på sidene ser man ribbene. De kommer tydligst frem i kanten, for der bøyes de jo, slik at de ligger dobbelt på bildet på en måte. Håper det var forståelig. :P

Håper at jeg tar feil forøvrig. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trodde nesten man ikke så ribbeina, men bare ryggraden på slike bilder? Men man ser virkelig "såpass" nøye?

Syns vi sier at man ikke gjør det jeg, og at man hvertfall kan regne med 5 valper, for det var det jeg så utifra bilde nr 2 (syns det var enklest å se på). :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men trodde nesten man ikke så ribbeina, men bare ryggraden på slike bilder? Men man ser virkelig "såpass" nøye?

Syns vi sier at man ikke gjør det jeg, og at man hvertfall kan regne med 5 valper, for det var det jeg så utifra bilde nr 2 (syns det var enklest å se på). :aww:

Vanligvis gjør man jo ikke det, for ribbenene omdannes fra brusk til ben relativt sent(brusk vises ikke på røntgenbilder) men basert på uttalelsen fra veterinæren til Emma om at valpene var godt utviklet, pluss at det ser veldig ut som ribben for meg på bildet, så tror jeg at det er færre valper der.

Uansett, det var ikke meningen å starte en stor diskusjon her. Håper at alt går bra med valpene, og så håper jeg at jeg er på bærtur når det gjelder antall. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Jeg trodde du så en liten (eller veldig stor) sædcelle også inni der, men så var det bare et 6-tall :lol:

:lol: (måtte markere ryggraden kraftigere derfor havnet tallet under :lol: )

Jeg mener at 1, 2 og 3 er samme valp. De lyse strekene du snakker om er vel ribbenene til Xen.

Nr 1 og 2 kan være samme valp, men ryggraden på nr 3 vises veldig synes jeg (ja, har studert "litt" nøye kan man si) :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som har bekymret meg så mye - da har jeg ikke bekymret meg nok - skal bekymre meg mer jeg..

Og stakkars X-en hun ser da veldig "på tjukken" ut synes jeg, er noe med holdningen til drektige tisper - de ser liksom så oppgitte og "stakkars meg" ut!

Du er søt, du også!

Og jeg har liksom tenkt at det kanskje var en fin gjeng i den magen, synes hun er såpass tydelig drektig, men det skal jo synes med trillinger i magen også, for all del.

Pjuh, jeg gikk rett inn på den siste siden og leste noen trøstende ord, ble helt skremt jeg. Men så er det jo minst tre flotte valper der! Mange oppdrettere (av små hunder) får aldri fler, mens du derimot får tre skjønninger nå, og ti valper i neste kull! :ahappy:

Tusen takk, men jeg synes det vil være litt urettferdig med ti valper i neste kull, for det er etter planen ikke et Latrudakull, men et hvor hun er leaset ut :aww:

Men trodde nesten man ikke så ribbeina, men bare ryggraden på slike bilder? Men man ser virkelig "såpass" nøye?

Syns vi sier at man ikke gjør det jeg, og at man hvertfall kan regne med 5 valper, for det var det jeg så utifra bilde nr 2 (syns det var enklest å se på). :aww:

Jo senere i drektigheten, jo mer skjelett er dannet - og jo mer av det kan en også se. Veterinær forklarte det for meg, at det første som dannes er skalle og ryggrad. Deretter ribbein og brystkasse, så disse valpene viser fine positive tegn på å være i live og utvikle seg som de skal. Hadde vi bare sett skalle og ryggrad, kunne det vært et tegn på at noe var galt, når hun er så nærme fødselstermin som hun er. Sa de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

En liten "reminder" for de som så 8 og 9 valper på mitt 6-ling kull :aww:

38182_10150233478525072_834435071_13858396_5622067_n.jpg

Selv syns jeg ultralyd er noe "tull" når det kommer til antall og jeg tror faktisk ikke på antallet overhode. Begge de første kullene til Blaze ble det sett 4-5 "sikkre" og det ble 3 i begge. I Talli sitt fant vi 2-3 foster blærer og samme veterinæren trodde ikke sine egene øyner ved røntgen. :blink:

Så at to valper er absobert er ikke sikkert, og jo dypere hunden er jo vanskeligere er det med ultralyd.

Jeg gleder meg over trillinger og vet at alt kommer til å gå i orden. Ut kommer det 3 absolutely fabulous valper :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg greier ikke å se fler enn tre jeg heller på disse bildene - men det er jo ikke godt å si.

Men Emma - jeg håper du slutter å tenke så mye nå og heller bare gleder deg til en behagelig valpetid med tre - kanskje fire? - valper som får massevis av omsorg og kjærlighet, oppfølging og stell :D. Du kunne ikke gjort noe fra eller til mht antall valper uansett, sånn ER det å være oppdretter. Enkelt og kanskje ikke så greit, men likevel :).

*klemme på*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ultralyd er tull når det gjelder antall - det er stort rom for feil - og det er stort rom for feil på røntgen også.

En liten reminder om Dina sitt siste kull hvor de så tre på ultralyd, 4 kanskje 5 på røntgen en uke før nedkomst og det kom 7 friske fine valper.

Stress ned :). Det kommer valper, og kanskje blir du overrasket - X'n er jo romslig, det er mye plass å gjemme seg på - det var det i alle fall tydeligvis i Dina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper veterinæren tar feil og at det kommer akkurat passelig mange valper, jeg. :aww: Uansett får du noen nydelige, skjønne valper å ta vare på! :wub: Gleder meg masse til å komme på valpebesøk! (ja, du slipper ikke unna meg, skjønner du) :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultralyd er tull når det gjelder antall - det er stort rom for feil - og det er stort rom for feil på røntgen også.

En liten reminder om Dina sitt siste kull hvor de så tre på ultralyd, 4 kanskje 5 på røntgen en uke før nedkomst og det kom 7 friske fine valper.

Stress ned :). Det kommer valper, og kanskje blir du overrasket - X'n er jo romslig, det er mye plass å gjemme seg på - det var det i alle fall tydeligvis i Dina.

3, kanskje 4 valper på UL, og 4, kanskje 5 valper på røntgen. Som ble 7 - og jeg husker hvor negativ DU var når det ble født fire hanner på rappen, enda jeg VISSTE at det var MINST ei tispe der :aww:

---

Jeg tror ikke på sånne undersøkelser lenger jeg, sikkert kjekt for å fastslå at bikkja er drektig, men så innmari nøyaktige er de tydeligvis ikke :P Du finner ut hvor mange det er til helgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler ikke deres gjengse skepsis til UL, jeg har hørt om plenty av tisper hvor antall observerte valper på UL stemmer med antall valper som blir født.

Jeg vet jeg overreagerer og er irrasjonell, men jeg ble så forbanna skuffa. Jeg har satset alt jeg har av hjerte og sjel og kunnskaper og sparepenger på dette kullet, og det føltes som om jeg hadde mislyktes når jeg så at det bare var tre valper igjen. Jeg følte meg mislykket. Kanskje er jeg for emosjonell til å kunne være i dette gamet, kanskje blir dette mitt første og siste kull.

Det kommer det som komme vil en gang til uka, og jeg skal ha avreagert til da :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg deler ikke deres gjengse skepsis til UL, jeg har hørt om plenty av tisper hvor antall observerte valper på UL stemmer med antall valper som blir født.

Okay, spør Siri hvor mange valper Lotta hadde på UL da? Og hvor mange det ble? :)

I første kullet til Dina var det korrekt, btw. 6 valper på UL, 6 valper født. Men det er visst lottovinnere hver eneste helg, selv om JEG aldri vinner en liten 10'er engang. Så jeg ville vel ikke tatt sorgene på forskudd helt enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jeg overreagerer og er irrasjonell, men jeg ble så forbanna skuffa. Jeg har satset alt jeg har av hjerte og sjel og kunnskaper og sparepenger på dette kullet, og det føltes som om jeg hadde mislyktes når jeg så at det bare var tre valper igjen. Jeg følte meg mislykket. Kanskje er jeg for emosjonell til å kunne være i dette gamet, kanskje blir dette mitt første og siste kull.

Men den skuffelsen handler mye om hvor du er akkurat nå, Emma. Du kommer ikke til å være der for alltid. Og det er én ting å vite at man er irrasjonell, det er jo like forbaska virkelig læll irriterende nok. Det må være lov, sant. Å være litt irrasjonell. Innsikt fører ikke til forandring sånn helt uten videre, så tillat deg å vær litt skuffet uten å få dårlig samvittighet for det. Jeg tror neppe skuffelsen kommer til å være varig.

For jeg tipper på at om noen uker så sitter du og ser beundrende ned i valpekassa di og tenker, hvordan i alle dager kunne jeg føle skuffelse over dette??? Disse små vesenene som jeg har hjulpet til med å finne fram til livet, som X'en så kjærlig gir omsorg og oppdragelse. Hvilken forundelig verden det er som åpenbarer seg foran meg. Hvordan kunne jeg føle at jeg hadde mislykkes?

Om bare noen uker så kommer du bare til å føle stolthet og kjærlighet, og med rette! Gledene er ikke færre selv om kullet er mindre tror jeg, og tenk bare på hvilken gave du gir disse tre (+) små. Selve livet, en god mor og om noen måneder et godt og trygt hjem hvor de skal kose seg i mange mange år. Det er ingenting å kimse av.

Pengene er no dritt selvsagt, det er lov å tenke sånn. Penger er viktig, og de er flyktige som f**n. Men det er bare penger, de kommer og går. Og valpekjøpere finner seg drømmehunden en annen plass. Det er mange drømmehunder der ute og man finner dem på de merkeligste plasser. For alt du vet, kanskje noens drømmehund ligger i et av X'ens ubefruktede egg langt der oppi inni, som tolmodig venter på neste runde.

Bunn og grunn. Ting har en tendens til å bli riktige. Selv når de er helt feil når de kommer. Om det nå er bare tre små som kravler rundt inni der, så kommer det til å være tre små som er helt spesielle og unike for deg. Du kommer til å tenke at det ikke kunne ha blitt noe annet, at kullet med de tre til slutt var helt perfekt. Og tenk bare på så heldige de egentlig er som slipper å dele på maten og omsorgen med ti andre. :)

Gratulerer, Emma! Tre små sett med valpetenner og bæsjeromper, med alle forutsetninger tilstede for å bli friske og flotte berner sennenhunder. Og det har du gjort. Heldige, heldige tre. :)

Så bare grin du, om det føles riktig. Bare husk å gi plass til smilene som kommer rett rundt hjørnet nå. Det kommer til å bli lassevis av de.

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...