Gå til innhold
Hundesonen.no

"Hundens hemmelige liv"


Saphire

Recommended Posts

Ja det er en utrolig interresang dokumentar! Det var mye der jeg ikke var klar over. Og så interresant å se det reveprosjektet hvor de avlet på snille rever og beviser av agressjon ligger i genene. Anbefaler å se den!

La du merke til hvor mye "pener" revene ble også?? Så at de tamme revene hadde mye mer fluffy pels enn de "illsprutende drakene" :icon_confused: Lurer på om det henger sammen med at de tamme var roligere/mer bekveme og ikke så stresset som de "sure" revene var. Det er jo et kjent fenomen at dyr som stresser mister mye av pelsen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var så rart at de endret farger og mønster etterhvert, og hengeører og krøllhale! Fasinerende. Og det ulveprosjektet hvor de ikke klarte å gjøre ulvevalpene tam ved å behandle dem som hundevalper. Det beviser bare hvor utrolig lang tid det tar for å få en hund til å bli en hund.

Men det jeg fortsatt ikke klarer å tenke meg, er hvordan det kan gå fra en ulvelignende hund -til å bli en mops.. Det er vanskelig å skjønne hvordan de har klart det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er en utrolig interresang dokumentar! Det var mye der jeg ikke var klar over. Og så interresant å se det reveprosjektet hvor de avlet på snille rever og beviser av agressjon ligger i genene. Anbefaler å se den!

Det var interessant, men skikkelig ekkelt også. Hater å se dyr som står på rad i små sprinkelbur.Minner meg om pelsdyrfarmer.

Jeg likte også dokumentaren :aww: Jeg ble skikkelig betatt av alt det de fant ut og fikk lyst til å studere det selv :icon_confused: Da kunne jeg hatt med meg hunden på jobb også! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La du merke til hvor mye "pener" revene ble også?? Så at de tamme revene hadde mye mer fluffy pels enn de "illsprutende drakene" :icon_confused: Lurer på om det henger sammen med at de tamme var roligere/mer bekveme og ikke så stresset som de "sure" revene var. Det er jo et kjent fenomen at dyr som stresser mister mye av pelsen sin.

Nei, de sa det jo selv i dokumentaren. Et tammere gemytt hos revene var et resultat av at ungdommelige trekk ble foretrukket. De påstod at selektiv avl av et tammere gemytt førte til en slags "stans" i utviklingen, da det var et ungt trekk å være "naiv og tam" mot mennesker (og potensielt andre trusler). Dermed vil ikke bare psykiske trekk, men også fysiske trekk selektivt avles fram - og "unge trekk" som fluffy pels og hengeører.

Jeg synes også revene var svært interessante (og hva mer forventer dere av en russisk forskningsstasjon? Det så da ut som de revene har det bedre enn de i Norge har det...) - men ellers var det litt så som så. Å påstå hunder er klokere enn sjimpanser fordi de forstår begrepet peking blir litt for uprøvd for min del. For det første så det ut som det var visuelt tydelig for hunden hvor godbiten ble lagt. For det andre er det mange hunder som "lærer dette" gjennom hele oppveksten, ved at eier peker mot mat. Simpel trening, forsterkning av atferd : "gå mot enden av armen = mat". Sjimpanser som aldri har vært borti noe slikt vil selvfølgelig ha problemer med å utføre en liknende handling!

Det falt forøvrig svært igjennom at de hadde klippet og limt sammen den "fantastiske gjenkjennelsesevnen" de menneskene hadde angående å kjenne igjen bjeff og følelse hos hunden. Jeg etterlyser statistikker og tall på at dette har en statistisk signifikans, ellers kan jo alle og hvermannsen lage en dokumentar og klippe den til slik en ønsker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å påstå hunder er klokere enn sjimpanser fordi de forstår begrepet peking blir litt for uprøvd for min del. For det første så det ut som det var visuelt tydelig for hunden hvor godbiten ble lagt. For det andre er det mange hunder som "lærer dette" gjennom hele oppveksten, ved at eier peker mot mat. Simpel trening, forsterkning av atferd : "gå mot enden av armen = mat". Sjimpanser som aldri har vært borti noe slikt vil selvfølgelig ha problemer med å utføre en liknende handling!

Nå påsto de vel ikke at hunder er smartere generelt, men at de glimrer til på noen punkter. At hunder har utviklet seg til å lese oss på en måte andre dyr ikke kan. Ulvene som hadde blitt fostret opp på samme måte som hundevalpene forsto jo overhode ikke peking. Og peking er jo ganske "lett", men hunder fikser til og med retning av blikk. Det syntes jeg er ganske imponerende.

Det falt forøvrig svært igjennom at de hadde klippet og limt sammen den "fantastiske gjenkjennelsesevnen" de menneskene hadde angående å kjenne igjen bjeff og følelse hos hunden. Jeg etterlyser statistikker og tall på at dette har en statistisk signifikans, ellers kan jo alle og hvermannsen lage en dokumentar og klippe den til slik en ønsker..

Hvem trenger vel statistikk og tall? :icon_confused: Jeg har da null problem med å skjønne hva bjeffinga til bikkja mi betyr. Er vel ikke akkurat alene om det - og syntes det motsatte isåfall er veldig merkelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det falt forøvrig svært igjennom at de hadde klippet og limt sammen den "fantastiske gjenkjennelsesevnen" de menneskene hadde angående å kjenne igjen bjeff og følelse hos hunden. Jeg etterlyser statistikker og tall på at dette har en statistisk signifikans, ellers kan jo alle og hvermannsen lage en dokumentar og klippe den til slik en ønsker..

Ja, jeg er enig i det.. Når de viste de klippene så satt jeg bare å lurte på hvor mange de hadde spurt som ikke hadde klart disse å gjenkjenne bjeffene..

Men når det gjelder revene: Selv om det ikke var ille sammenlignet med Norge, så syns jeg fortsatt det var ille å se på. Det er fortsatt trist å se dyr i små, trange bur som flyr på gitterveggene fordi de føler seg presset..

Edit: Jeg husker forresten at jeg så en annen dokumentar der de sammenlignet katter og hunder. I den dokumentaren stjelte hunden når mennesket hadde øynene lukket. Det viser jo også hvor observante de er på oss.:icon_confused:

Edit2: Jeg syns jo det hadde vært greit å høre f. eks. at flere gjenkjente "sinna" bjeff osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var faktisk litt skuffa over den dokumentaren der, jeg... den begynte innmari bra, med masse interessant, som disse bjeffene og introduksjon av reveoppdrettet. Men så syns jeg det flata litt ut? Hadde vært fint med mer stoff om kommunikasjonen mellom hund og menneske. Kanskje de bare ikke vet mer ennå :aww: Uansett verdt å se på, det syns i alle fall Nansemann, for både mannetingen og jeg ble rørte og gikk altfor lang kose-leke-kveldstur med lillemann etter å ha sett dokumentaren :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig spennende dokumentasjon. Revestasjonen og ulvene var meget interessante.

En annen ting jeg syntes var spennende, var disse testene som viser like reaksjoner hormonmessig mellom amming av babyer og kosing med hunder. Og hjerneaktiviteter etter hva slags bilder de menneskene ser på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det andre er det mange hunder som "lærer dette" gjennom hele oppveksten, ved at eier peker mot mat. Simpel trening, forsterkning av atferd : "gå mot enden av armen = mat". Sjimpanser som aldri har vært borti noe slikt vil selvfølgelig ha problemer med å utføre en liknende handling!

Veldig enig i dette.

Mer hadde jeg ikke å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den for noen dager siden, fantastisk dokumentar!

Viser også hvor utrolig viktig det er å la hundene bli gamle nok før de brukes i avl, til at man skal kunne se gemyttet deres som voksen. Blir så sinna når de bruker 10-12 mnd gamle valper/unghunder i avl :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig spennende dokumentasjon. Revestasjonen og ulvene var meget interessante.

En annen ting jeg syntes var spennende, var disse testene som viser like reaksjoner hormonmessig mellom amming av babyer og kosing med hunder. Og hjerneaktiviteter etter hva slags bilder de menneskene ser på.

Ja, det er stilig at det frigjøres oxytocin når vi koser med hundene. Det gjøres det i mange sammenhenger ellers også; ved massasje og faktisk når man synger sammen :wub: Skikkelig bonding-hormon det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...