Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesonen, må alt være offentlig?


Midas

Recommended Posts

Jeg synes isåfall at man kunne lukket "skravledelen" av forumet for google og andre boots, så det ikke kommer opp når folk søker. Ellers vet jeg ikke helt om jeg synes en "lukket klubb" er noe særlig... jeg må si jeg har kanskje blitt litt overrasket over hvor mye folk deler av svært personlige ting i "akkurat nå"...

enig med utheving, og at gamle tråder godt kan slettes. Man kan stenge alt mulig til registrerte brukere(ja folk kan jo bare registere og lese,men i det minste driver ikke google å spytter det ut overalt) uten å måtte kreve masse innlegg etc for å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Jeg ser både fordeler og ulemper ved dette.

Fordeler:

- ting kan ikke googles og være åpent når man ikke er medlem av forumet

- det vil gi et "privilegium" til de som er aktive medlemmer

- folk vil kanskje dele ting de ikke hadde delt på et 100% offentlig forum

Ulemper:

- folk vil kanskje dele ting de ikke hadde delt på et 100% offentlig forum

- nye medlemmer kan føle seg ekskludert

- det KAN resultere i at folk poster ting som uansett kan bli misbrukt senere

Når det er sagt, ville jeg personlig gått for en ganske mye høyere grense. For å være ganske streng så sier jeg sånn rundt 300 innlegg kanskje? Evt. MER. Det er hva jeg tenker i mitt hode at jeg hadde vært komfortabel med, det krever en del innsats og man ser det faktisk veldig fort om det er personer som bare spammer "fin hund" for å komme opp til grensa.

Hva syns dere forresten om å bare slette de gamle Akkurat Nå-trådene når det stenges, som noen nevnte? Jeg ser ingenting negativt med det, egentlig.

Moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare slett gamle akkurat-nå-tråder for min del.

Når det gjelder "hvis du ikke vil at hele verden skal kunne lese det, så ikke skriv det", så er det vel bare sånn at det er litt godt å kunne skravle uforpliktende om livets ups and downs uten å måtte tenke på hvem som i verste fall kan lese det. Jeg tror ikke jeg noen gang har skrevet noe som ikke kan leses av hvem som helst, men det finnes jo folk som vrir og vender på alt mulig ...

Jeg synes som sagt det hadde vært ok å vite at innlegg i akkurat-nå-tråden ikke popper opp via google. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de gamle Akkurat Nå-trådene bør slettes, men jeg synes ikke noe om en lukket del av forumet. Det er ingen garanti for at "visse ting" ikke kommer uvedkommende for øret, f.eks.

Jeg synes folk heller får tenke mer grundig over hva de skriver, både her på forumet og på blogger. Bloggene er jo ganske personlige til tider de også... :ahappy: Dersom dere har noen veldig veldig "private greier" som dere ønsker å dele med 34 utvalgte så går det jo an å ta det på PM. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint an å sperre forumet for google og andre søkemotorer uten å gjøre deler av forumet utilgjengelig for "eliten". Har gjort det på et forum jeg er admin for selv, og alle er fornøyde. I prinsippet er det da kun folk på forumet som leser det som er der. Det tar dog litt tid før alle gamle referanser forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint an å sperre forumet for google og andre søkemotorer uten å gjøre deler av forumet utilgjengelig for "eliten". Har gjort det på et forum jeg er admin for selv, og alle er fornøyde. I prinsippet er det da kun folk på forumet som leser det som er der. Det tar dog litt tid før alle gamle referanser forsvinner.

Det var derfor jeg foreslo aa skjule visse skravledeler for de som ikke er medlemmer. Da faar man ikke en elite paa samme maate som hvis man har en innleggsgrense, eller tidsgrense, men man skjuler det i hvert fall fra soekemotorer++

Ellers saa har det blitt diskutert ganske saa mye personlig i akkurat naa-traadene. Samlivsbrudd, problemer med sine egne barn+++ Derfor tenkte jeg at det kunne vaere like greit aa slette de traadene som ligger i glemt "arkivet". Det er ikke en traad man refererer til paa samme maate som en del hunderelaterte traader om avl og helse f.eks., saa de vil nok ikke savnes heller. Men googler man, saa kan det fort komme opp ting man kanskje ikke ville sagt i dag, men som man sa da man var skikkelig forbannet og lei seg midt i et samlivsbrudd for to aar siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser både fordeler og ulemper ved dette.

Fordeler:

- ting kan ikke googles og være åpent når man ikke er medlem av forumet

- det vil gi et "privilegium" til de som er aktive medlemmer

- folk vil kanskje dele ting de ikke hadde delt på et 100% offentlig forum

Ulemper:

- folk vil kanskje dele ting de ikke hadde delt på et 100% offentlig forum

- nye medlemmer kan føle seg ekskludert

- det KAN resultere i at folk poster ting som uansett kan bli misbrukt senere

Når det er sagt, ville jeg personlig gått for en ganske mye høyere grense. For å være ganske streng så sier jeg sånn rundt 300 innlegg kanskje? Evt. MER. Det er hva jeg tenker i mitt hode at jeg hadde vært komfortabel med, det krever en del innsats og man ser det faktisk veldig fort om det er personer som bare spammer "fin hund" for å komme opp til grensa.

Hva syns dere forresten om å bare slette de gamle Akkurat Nå-trådene når det stenges, som noen nevnte? Jeg ser ingenting negativt med det, egentlig.

Moderator IW

Bare slett gamle akkurat-nå-tråder for min del.

Når det gjelder "hvis du ikke vil at hele verden skal kunne lese det, så ikke skriv det", så er det vel bare sånn at det er litt godt å kunne skravle uforpliktende om livets ups and downs uten å måtte tenke på hvem som i verste fall kan lese det. Jeg tror ikke jeg noen gang har skrevet noe som ikke kan leses av hvem som helst, men det finnes jo folk som vrir og vender på alt mulig ...

Jeg synes som sagt det hadde vært ok å vite at innlegg i akkurat-nå-tråden ikke popper opp via google. :ahappy:

Enig med de ovenfornevte innlegg. Det er klart at man ikke skal skrive ting på nett som ikke skal falle andre for øret, men i Akkuratt nå tråden føler jeg at vi har blitt en liten gjeng som kjenner hverandre -og det å pludre om løst of fast uten å kunne bli "googlet" og "sniklest" av alle og enhver synes jeg er et meget godt forslag. Er forøvrig enig med IW at rundt 300 innlegg som grense er passende.

Og ja- gamle Akkuratt nå- tråder kan gjerne slettes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de ovenfornevte innlegg. Det er klart at man ikke skal skrive ting på nett som ikke skal falle andre for øret, men i Akkuratt nå tråden føler jeg at vi har blitt en liten gjeng som kjenner hverandre -og det å pludre om løst of fast uten å kunne bli "googlet" og "sniklest" av alle og enhver synes jeg er et meget godt forslag. Er forøvrig enig med IW at rundt 300 innlegg som grense er passende.

Og ja- gamle Akkuratt nå- tråder kan gjerne slettes.

300??? Meg da? Hæh? Hva med meg? Får jeg ikke lenger lov til å slenge inn kommentarer om dette og hint, om musejeger, andre greier og og XXL på Ski, jeg da? :ahappy::lol::D Nei ikke antall innlegg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk - når hundesonen-personellet ellers er så streng på pisken angående sletting, så skal det kun et par "høyt plasserte hønemødre" til før de legger seg på rygg og tilbyr sletting.

Tør jeg minne på følgende tråd fra moderator for litt siden? http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=44317

I det siste har det blitt en del tråder og innlegg der folk skriver mens de kanskje er litt følelsesladet. [....]

Dette er et OFFENTLIG forum. Alle som vil kan lese her inne, også de som ikke er medlemmer. Husk at hundesonen.no er et stort forum, og sannsynligheten for at den tilfeldige personen du møtte i skogen kjenner noen som er medlem her, er tilstede.

Vi kommer ikke til å slette i hytt og pine, eller fordi noen angrer seg et par timer etterpå. Sletting er noe som gjøres unntaksvis, og noe en skal ha MEGET god grunn for.

Det står svart på hvitt at Hundesonen er et *offentlig* forum. Det er også svart på hvitt bevist at hundesonenpersonellet på oppfordring ikke ønsker å slette selv deler av tråder hvor trådstarter i ettertid har sett sine personverns-overtramp og ønsker dette slettet. Tydeligvis skal man ha en så god grunn at den ikke eksisterer, og helst burde man kanskje vært meldem siden 2005 og bestevenn med moderatorteamet. Lenge leve grupperinger...

Hvorfor skal man da ettergi kun enkelte personer på et nettopp *offentlig* forum? Hva er greia med forskjellsbehandlingen her inne? Skal man kalle seg et offentlig forum må man oppføre seg dertil.

Men det er jo typisk Hundesonen da, dobbeltmoralen og mangelen på en rettferdig etterfølgelse av retningslinjene oser :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk - når hundesonen-personellet ellers er så streng på pisken angående sletting, så skal det kun et par "høyt plasserte hønemødre" til før de legger seg på rygg og tilbyr sletting.

Tør jeg minne på følgende tråd fra moderator for litt siden? http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=44317

Det står svart på hvitt at Hundesonen er et *offentlig* forum. Det er også svart på hvitt bevist at hundesonenpersonellet på oppfordring ikke ønsker å slette selv deler av tråder hvor trådstarter i ettertid har sett sine personverns-overtramp og ønsker dette slettet. Tydeligvis skal man ha en så god grunn at den ikke eksisterer, og helst burde man kanskje vært meldem siden 2005 og bestevenn med moderatorteamet. Lenge leve grupperinger...

Hvorfor skal man da ettergi kun enkelte personer på et nettopp *offentlig* forum? Hva er greia med forskjellsbehandlingen her inne? Skal man kalle seg et offentlig forum må man oppføre seg dertil.

Men det er jo typisk Hundesonen da, dobbeltmoralen og mangelen på en rettferdig etterfølgelse av retningslinjene oser :D

Av en eller annen grunn føler jeg at du er en slik snikleser som ikke vil miste muligheten til å snoke :ahappy::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo helt tydelig det jeg skriver der oppe, er det ikke? :ahappy:

Bryr meg midt i natta hvem som sitter på toalettet eller hvem som har spist lasagne til middag - det jeg bryr meg om er Hundesonens fantastiske evne til å utføre forskjellsbehandling på personvernet til sine medlemmer. Mulig moderatorer og admins ikke nødvendigvis mener det vondt, men for noen som "er utenforstående" virker det til tider helt villmann her inne. Det er ingen konsekvent handling, det hoppes mellom regler, retningslinjer og avhengig av hvilken moderator og hvilken status et gitt medlem har hos en moderator vil man få forskjellig behandling.

Og det som er synd, er jo at man som ferskt medlem ikke har sjans til å vite hvor pillråttent det er her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo helt tydelig det jeg skriver der oppe, er det ikke? :ahappy:

Bryr meg midt i natta hvem som sitter på toalettet eller hvem som har spist lasagne til middag - det jeg bryr meg om er Hundesonens fantastiske evne til å utføre forskjellsbehandling på personvernet til sine medlemmer. Mulig moderatorer og admins ikke nødvendigvis mener det vondt, men for noen som "er utenforstående" virker det til tider helt villmann her inne. Det er ingen konsekvent handling, det hoppes mellom regler, retningslinjer og avhengig av hvilken moderator og hvilken status et gitt medlem har hos en moderator vil man få forskjellig behandling.

Og det som er synd, er jo at man som ferskt medlem ikke har sjans til å vite hvor pillråttent det er her inne.

Har du noen eksempler, for jeg har vært ganske så aktiv siden før sommeren nå, og synes egentlig ikke jeg ser så mye urettferdighet jeg, jeg er selv moderator på et annet forum og der er det mye særere egenbehandling.

Jeg skjønner ikke hvordan du kan kalle det pillråtten etc, kom i det minste med noen eksempler, hvis ikke er det vitterlig dine meninger som er pill råtne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg aktiv i Akkurat Nå tråden, for øyeblikket, jeg heller, jeg skjønner ikke hvordan folk klarer å henge med der inne jeg :ahappy::lol: Det går jo sååååå fort..! :D

Men jeg vet ikke helt hva jeg synes om en lukket tråd. Som mange andre her sier, så skriver man ikke det man ikke vil at andre skal lese.. Skjønner jo at en del blir litt privat til tider, men kanskj eman da bør tenke seg om. Igjen så er det sikkert en del som synes det hjelper å snakke om ting man plages med eller liknende. Få litt utløp for tankene sine. Men da kan man kanskje heller sende mail eller PM? Man vil vel ha flere synspunkter og mer trøst fra flere medlemmer da, men da blir det ikke særlig privat igjen.

Så for min del har det ikke så mye å si, men jeg synes det kanskje blir litt for ekskluderende å ha en slik tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du føler det slik skjønner jeg vrkerlig ikke hvorfor du er medlem? Jeg kjenner ikke igjen din beskrivelse av sonen iallfall.

Jeg synes moderatorene og ledelsen er konsekvente og retteferdige.

Når det gjelder Akkuratt nå-tråden skiller den seg vesentlig ut fra andre tråder med at den kke handler om noe spesifikt whatsoever. Det er bare en plapretråd. Hvorfor skal den da likestilles med andre- spesifikke tråder?

Hva er galt med å la sonens "faste borgere" få en liten tråd der de kan skravle seg imellom om at de har spist lasagne til middag og synes at Mo skal vinne X faktor. Hvis det kke bryr deg bør det vel heller ikke bry deg at kun "aktive" medlemmer kan lese det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke behov for å henge ut spesifikke medlemmer, moderatorer eller liknende - det må være lov å stille offentlig kritikk til et forum uten at utenforstående medlemmer skal vite hele bakgrunnshistorien :ahappy: Moderatorene og admins kjenner godt til hva som skjer på bakrommet. Skal man ikke kunne skrive offentlig kritikk på et forum begynner vi jo å nærme oss et totalitært regime her inne.

Hvorfor skulle jeg ellers bry meg med å bruke tid og minutter på å skrive disse innleggene? Fordi jeg hadde lyst? Det har jeg dessverre ikke så god tid i livet til å gjøre. Men for all del, jeg trenger ikke delta mer i diskusjonen da jeg ikke ønsker å henge ut noen - jeg har iallefall sagt mitt. Kanskje jeg er heldig og får en "snoker" til å la være å gjøre tabben med å registrere seg her inne. Blir litt som i "Hotel California" ; You can check-out any time you like, but you can never leave :lol:

EDIT: Yodel - jeg bryr meg fordi det nettopp er en FORSKJELL. Du sier det jo selv - "sonens "faste borgere" få en liten tråd der de kan skravle seg imellom" for så å la det bli slettet, mens andre som er så uheldig at de skriver noe de senere vil ha slettet? Nei det skal de ikke få lov til. For de er ikke faste borgere nok.

Forstå at jeg ikke kommenterer noe om akkurat-nå-tråder eller offentligheten av disse, jeg kommenterer hundesonen-styrets vinglete atferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke behov for å henge ut spesifikke medlemmer, moderatorer eller liknende - det må være lov å stille offentlig kritikk til et forum uten at utenforstående medlemmer skal vite hele bakgrunnshistorien :ahappy: Moderatorene og admins kjenner godt til hva som skjer på bakrommet. Skal man ikke kunne skrive offentlig kritikk på et forum begynner vi jo å nærme oss et totalitært regime her inne.

Hvorfor skulle jeg ellers bry meg med å bruke tid og minutter på å skrive disse innleggene? Fordi jeg hadde lyst? Det har jeg dessverre ikke så god tid i livet til å gjøre. Men for all del, jeg trenger ikke delta mer i diskusjonen da jeg ikke ønsker å henge ut noen - jeg har iallefall sagt mitt. Kanskje jeg er heldig og får en "snoker" til å la være å gjøre tabben med å registrere seg her inne. Blir litt som i "Hotel California" ; You can check-out any time you like, but you can never leave :lol:

Jeg synes det er dårlig gjort å kalle det et pill rotten sted når du ikke engang kan sie noe enn svada, og som jeg sa, jeg leser nesten alt og jeg synes moderatorer ol oppfører seg etter reglene. Ingen andre som skriker her, bare du. Du kan skrive så mye offentlig kritikk du vil men jeg synes det blir usakelig når du ikke kan si noe som helst om hvorfor du mener det, annet enn svada.

Blir som når vi stilte EO opp til veggen i et fylkeselevrådsmøte, de stod å skrøyt så himla om seg selv,de var så bra, alt var så flott. også spurte vi om ett konkret eksempel og dama stod bare der og eh..eh...eh....

Akkurat sånn føler jeg du er nå!

Om du føler det slik skjønner jeg vrkerlig ikke hvorfor du er medlem? Jeg kjenner ikke igjen din beskrivelse av sonen iallfall.

Jeg synes moderatorene og ledelsen er konsekvente og retteferdige.

Når det gjelder Akkuratt nå-tråden skiller den seg vesentlig ut fra andre tråder med at den kke handler om noe spesifikt whatsoever. Det er bare en plapretråd. Hvorfor skal den da likestilles med andre- spesifikke tråder?

Hva er galt med å la sonens "faste borgere" få en liten tråd der de kan skravle seg imellom om at de har spist lasagne til middag og synes at Mo skal vinne X faktor. Hvis det kke bryr deg bør det vel heller ikke bry deg at kun "aktive" medlemmer kan lese det?

Enig med deg Yodel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fort deg og skriv sju innlegg, så er du en av oss! :ahappy:

Så skillet skal gå mellom "oss" og "dem" som ikke har dette magiske tallet?

Edit: Og om Akkurat nå tråden bare handler om plapring som hvem som har hva til middag, og hvem som heier på en eller annen person på et TV program. Hvorfor må den stenges fra alle som ikke har da et visst antall innlegg? SKal man ekskludere nye medlemmer fra slike innlegg som har nada verdi egentlig? Hvorfor ikke bare få litt mer nettvett av de som er "sonens faste borgere"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så skillet skal gå mellom "oss" og "dem" som ikke har dette magiske tallet?

...og da er jeg ekskludert fra "oss", eller var det "dem"...

Edit: For jeg gidder ikke å sitte å skrive pjatt i hytt og pine, bare for å komme over det magiske tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser både fordeler og ulemper ved dette.

Fordeler:

- ting kan ikke googles og være åpent når man ikke er medlem av forumet

- det vil gi et "privilegium" til de som er aktive medlemmer

- folk vil kanskje dele ting de ikke hadde delt på et 100% offentlig forum

Ulemper:

- folk vil kanskje dele ting de ikke hadde delt på et 100% offentlig forum

- nye medlemmer kan føle seg ekskludert

- det KAN resultere i at folk poster ting som uansett kan bli misbrukt senere

Når det er sagt, ville jeg personlig gått for en ganske mye høyere grense. For å være ganske streng så sier jeg sånn rundt 300 innlegg kanskje? Evt. MER. Det er hva jeg tenker i mitt hode at jeg hadde vært komfortabel med, det krever en del innsats og man ser det faktisk veldig fort om det er personer som bare spammer "fin hund" for å komme opp til grensa.

Hva syns dere forresten om å bare slette de gamle Akkurat Nå-trådene når det stenges, som noen nevnte? Jeg ser ingenting negativt med det, egentlig.

Moderator IW

Jeg er enig i det du sier her, og jeg vil heller ikke at noen medlemmer skal ekskluderes. Jeg tenker at det heller ikke er nødvendig. Mitt mål med dette er å ha et underforum som ikke er søkbart på f.eks google. De som er medlemmer på sonen kan lese der ERGO bør man fortsatt være forsiktig med hva man skriver. Jeg er sjokkert over hvor mye noen skriver jeg, i forhold til jobbsammenheng osv. Det er ikke den helt store saken å finne ut hvem personen som blir snakket om er. Derfor må folk være forsiktig. Likevel ville det vært bedre om et underforum var lukket og ikke kunne søkes opp eller snikleses av ikkemedlemmer. Så kan vi snakke om fjåset vårt da, men vi kan gjøre det uten å bli overvåket av uvedkommende.

Slett de gamle akkurat nå trådene, og evt steng de litt tidligere. Ikke ha noe antall innlegg for å unngå å skape en "lukket klubb" og lær folk nettvett...

Dette handler ikke om at folk ikke har nettvett. Du må jo være forsiktig uansett om det kommer et lukket forum, du vet ikke hvem alle medlemmene er, så du må bruke hodet. Forskjellen er at sniklesere ikke kan lese rundt i fjaset vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler ikke om at folk ikke har nettvett. Du må jo være forsiktig uansett om det kommer et lukket forum, du vet ikke hvem alle medlemmene er, så du må bruke hodet. Forskjellen er at sniklesere ikke kan lese rundt i fjaset vårt.

Og hva er det så farlig med at noen snikleser hva du har til middag eller hvem du heier på Idol? (eller hva det nå var for et program...)

For det er vel nettvett det handler litt om og? Dersom man ikke ønsker at folk skal få vite om at man har en eller annen merkelig diagnose, har problemer med typen, har en far som slår, har et barn med store vansker eller hva det nå måtte være, så skriver man det ikke på et forum. For mangel på nettvett er det en del av på nettet, både på Sonen, FB og andre steder man får en litt "privat" følelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er det så farlig med at noen snikleser hva du har til middag eller hvem du heier på Idol? (eller hva det nå var for et program...)

For det er vel nettvett det handler litt om og? Dersom man ikke ønsker at folk skal få vite om at man har en eller annen merkelig diagnose, har problemer med typen, har en far som slår, har et barn med store vansker eller hva det nå måtte være, så skriver man det ikke på et forum. For mangel på nettvett er det en del av på nettet, både på Sonen, FB og andre steder man får en litt "privat" følelse.

Det er ikke farlig for meg at andre sonen medlemmer leser det jeg skriver på sonen. Da bør man ikke skrive det, men hva er bakdelen med at vi har et lukket forum kun for medlemmer så lenge ingen blir ekskludert?

Da er eneste forskjellen at det ikke kan søkes opp. At det er dårlig nettvett både her og på FB og mange andre steder får folk stå for selv. Det er mange som ikke er redd for å fortelle at de har merkelige diagnoser, kanskje det kan hjelpe andre? Det var en digresjon, men du behøver ikke å tro at de som skriver om hvordan de har det, ikke har nettvett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...