Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesonen, må alt være offentlig?


Midas

Recommended Posts

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Jeg ser heller ikke vitsen med en lukket del av forumet. Jeg tror det vil gi en falsk "trygghets følelse" for for folk som har lett for å fortelle mer enn de burde. Men det spiller ikke noen rolle for meg, jeg skriver uansett ikke noe på nett som ikke hvem som helst kan lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er det så farlig med at noen snikleser hva du har til middag eller hvem du heier på Idol? (eller hva det nå var for et program...)

For det er vel nettvett det handler litt om og? Dersom man ikke ønsker at folk skal få vite om at man har en eller annen merkelig diagnose, har problemer med typen, har en far som slår, har et barn med store vansker eller hva det nå måtte være, så skriver man det ikke på et forum. For mangel på nettvett er det en del av på nettet, både på Sonen, FB og andre steder man får en litt "privat" følelse.

FB kan man faktisk kontrollere hvem ser hva etc. Ja de har hatt sine glipper men jeg har satt det mine innstillinger slik jeg vil ha de, bare de jeg kjenner og har som venner får se noe.

Måtte bare kommentere det siden FB ble nevnt tidligere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har fått med meg, så teller ikke innlegg i alt mulig-forumet, så det er vel ikke nødvendigvis "pjatt" som gjør at noen av oss har skrevet en del innlegg.

Jeg har fått med meg at innlegg i alt mulig-forumet ikke teller.

Og jeg beklager ordvalget. Ordet pjatt var vel ikke det beste jeg kunne valgt.

Men det jeg mener er: Hvis jeg leser et spørsmål på et av de andre forumene her på hundesonen, og 4 andre har svart spørsmålstilleren det jeg ville ha svart. Vel da gidder ikke jeg å svare der bare for å få et poeng sånn at jeg kan nå en "magisk" poenggrense. Det var det jeg mente med å skrive pjatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det blir satt en grense på så og så mange innlegg, så blir en del eksludert. Dvs samtlige personer som ikke har oppnådd denne "magiske grensa" for å få lov til å bli en del av "oss". Stenger man deler av forum fra google eller setter at man må være medlem for å lese alt, så blir det jo litt anderledes.

En del av det som postes både her og på FB handler om tredjepersoner. Også personer som ikke er myndige, og garantert ikke har gitt sitt samtykke til at foreldre sprer villig om seg med både ditt og datt. Jo da, man kan kontrollere hvem som ser hva på FB, men likevel sprer man også der ting om tredjepersoner til folk som de igjen ikke har på sin venneliste eksempel.

Bare at man tenker at man kanskje er litt redd for at noen skal sniklese noe man skriver, så burde man la være å trykke på postknappen. Bryr man seg ikke hvem som veit hva, så er det jo bare å poste villig om både det ene og det andre. Så sant det ikke er om tredjepersoner som ikke har gitt sitt samtykke til at denne informasjonen skal deles med hele sonen (evt den eksklusive delen av sonen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både enig og uenig.

Liker ikke at forumet er helt åpent, at man ikke må være registrert en gang for å kunne lese alt. Hadde vært greit med et sted der ikke hvem som helst kunne klikket seg inn.

Men tror det fort blir ekskluderende å ha en egen del for "oss" aktive/gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det bør kanskje ikke være en grense på så og så mange innlegg da. Da vil det automatisk ekskludere noen, og det er ikke det forumet er til for. Jeg skjønner at det kanskje er litt vanskelig å forstå, men for meg utgjør det en forskjell at det kan søkes opp, og at kun medlemmer kan lese. Det betyr ikke at man kan legge ut om alt mulig, fordi de her på sonen er også mannen i gata. Så ja, kanskje noen føler seg trygg på at de kan skrive alt mulig bare fordi at forumet blir stengt, men da er de kanskje ikke så restriktive i første omgang da.

Jeg er ikke så redd for at noen skal sniklese det jeg skriver på akkurat nå tråden, men jeg synes godt vi kunne hatt en slik tråd som ikke kunne snikleses på av nysgjerrige som ikke vil melde seg inn her. Er det så moralsk forkastelig å kreve at man må være medlem for å bruke deler av sonen? Jeg synes derimot det er veldig fint at de sidene av sonen som omhandler hundehold er viktig at det er søkbart. Mange kan lære mye av det som står her. Hva kan derimot folk lære av akkurat nå tråden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det bør kanskje ikke være en grense på så og så mange innlegg da.

Det var jo du som foreslo at det skulle være lukket for de som ikke hadde skrevet så og så mange innlegg, og forslagene som har kommet etter ditt har jo bare vært høyere og høyere...

Å kreve at man registrerer seg har jo ingenting å si sånn sett, men det kan jo en hver stalker eller nysgjerrig onkel gjøre om de vil. Og da er man jo tilbake til enkeltes behov for at ikke en hver person har tilgang til Akkurat nå tråden. For det er vel i realiteten bare den det er snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slett de gamle akkurat nå trådene, og evt steng de litt tidligere. Ikke ha noe antall innlegg for å unngå å skape en "lukket klubb" og lær folk nettvett...

Søttes til det fulle! Vi trenger da ikke å stenge deler av forumet, men slett gamle akkurat nå tråder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det bør kanskje ikke være en grense på så og så mange innlegg da. Da vil det automatisk ekskludere noen, og det er ikke det forumet er til for. Jeg skjønner at det kanskje er litt vanskelig å forstå, men for meg utgjør det en forskjell at det kan søkes opp, og at kun medlemmer kan lese. Det betyr ikke at man kan legge ut om alt mulig, fordi de her på sonen er også mannen i gata. Så ja, kanskje noen føler seg trygg på at de kan skrive alt mulig bare fordi at forumet blir stengt, men da er de kanskje ikke så restriktive i første omgang da.

Jeg er ikke så redd for at noen skal sniklese det jeg skriver på akkurat nå tråden, men jeg synes godt vi kunne hatt en slik tråd som ikke kunne snikleses på av nysgjerrige som ikke vil melde seg inn her. Er det så moralsk forkastelig å kreve at man må være medlem for å bruke deler av sonen? Jeg synes derimot det er veldig fint at de sidene av sonen som omhandler hundehold er viktig at det er søkbart. Mange kan lære mye av det som står her. Hva kan derimot folk lære av akkurat nå tråden?

Enig!

Jag tycker att det borde bli en del som bara sonis medlemmar kan läsa, behöver inte vara gräns för hur många inlägg man skrivit men bara att man är medlem på sonen. Så att den delen vet man att det är sonisar som skriver och att det ären liten del som bara är sonens, som alltså inte går att finna på google etc. Går väl an att ge det ett försök och se hur det går å kan vi höras av hur vi tycker att det känns. Slette allt gammalt på "akkurat nå" och starta på nya och blanka inlägg på en ny "akkurat nå" för sonis members only, det inkluderar då alla sonisar utan att det blir en inne och en ute gäng på sonen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo helt tydelig det jeg skriver der oppe, er det ikke? :ahappy:

Bryr meg midt i natta hvem som sitter på toalettet eller hvem som har spist lasagne til middag - det jeg bryr meg om er Hundesonens fantastiske evne til å utføre forskjellsbehandling på personvernet til sine medlemmer. Mulig moderatorer og admins ikke nødvendigvis mener det vondt, men for noen som "er utenforstående" virker det til tider helt villmann her inne. Det er ingen konsekvent handling, det hoppes mellom regler, retningslinjer og avhengig av hvilken moderator og hvilken status et gitt medlem har hos en moderator vil man få forskjellig behandling.

Og det som er synd, er jo at man som ferskt medlem ikke har sjans til å vite hvor pillråttent det er her inne.

Jeg må bare spørre, hvorfor er du fortsatt medlem her da, og hvorfor fortsetter du å lese og skrive, hvis det er så forferdelig her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare spørre, hvorfor er du fortsatt medlem her da, og hvorfor fortsetter du å lese og skrive, hvis det er så forferdelig her? Jeg må si at jeg synes alltid det er litt mistenkelig at et relativt nytt medlem med veldig få innlegg kommer med utbrudd som dette, jeg tenker med en gang gammelt forsmådd medlem med nytt nick... ikke at det behøver være tilfellet her, men er iallefall noe jeg ser veldig ofte på et annet forum jeg er medlem på.

Eventuelt et medlem som har lest "alt" her uten å skrive noe, og kan komme med utbrudd som dette for å ikke bli utestengt fra sniklesningen...

Det var jo du som foreslo at det skulle være lukket for de som ikke hadde skrevet så og så mange innlegg, og forslagene som har kommet etter ditt har jo bare vært høyere og høyere...

Å kreve at man registrerer seg har jo ingenting å si sånn sett, men det kan jo en hver stalker eller nysgjerrig onkel gjøre om de vil. Og da er man jo tilbake til enkeltes behov for at ikke en hver person har tilgang til Akkurat nå tråden. For det er vel i realiteten bare den det er snakk om?

Ja, det var jeg som foreslo 100 innlegg for å komme inn i de lukkede forumene. Jeg har iløpet av tråden tatt andres synspunkt i betraktning og er enig i at det nok vil føles ekskluderende for de som ikke får bli med. Det er kanskje ikke lov å gjøre seg opp en ny mening etterhvert som folk argumenterer?

Jeg vil ikke at dette skal bli sånn at noen får bli med og andre ikke, det er overhodet ikke hensikten min. Det skal ikke bare være de som skriver hundre innlegg i akkurat nå tråden hver dag som skal være med her.

Jeg er som sagt medlem i andre forum hvor det er slik at hele forumet utenom annonsedelen er stengt og kun kan leses av medlemmer. Jeg synes det er veldig greit, og det ekskluderer ingen som er medlem på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ironisk - når hundesonen-personellet ellers er så streng på pisken angående sletting, så skal det kun et par "høyt plasserte hønemødre" til før de legger seg på rygg og tilbyr sletting.

Tør jeg minne på følgende tråd fra moderator for litt siden? http://hundesonen.no/forum/index.php?showtopic=44317

Det står svart på hvitt at Hundesonen er et *offentlig* forum. Det er også svart på hvitt bevist at hundesonenpersonellet på oppfordring ikke ønsker å slette selv deler av tråder hvor trådstarter i ettertid har sett sine personverns-overtramp og ønsker dette slettet. Tydeligvis skal man ha en så god grunn at den ikke eksisterer, og helst burde man kanskje vært meldem siden 2005 og bestevenn med moderatorteamet. Lenge leve grupperinger...

Hvorfor skal man da ettergi kun enkelte personer på et nettopp *offentlig* forum? Hva er greia med forskjellsbehandlingen her inne? Skal man kalle seg et offentlig forum må man oppføre seg dertil.

Men det er jo typisk Hundesonen da, dobbeltmoralen og mangelen på en rettferdig etterfølgelse av retningslinjene oser :lol:

Kan bare snakke for meg selv og ikke andre moderatorene; men: det jeg skrev handler ikke om å legge seg på rygg og tilby sletting (mer et spørsmål til folk hva de tenker, og hva jeg tenkte). Jeg ser på forumet sånn som dette: det trenger en ledelse for at ting ikke skal gå helt bananas, men det trenger også en fornøyd brukergruppe. Derfor har vi et tilbakemeldingsforum hvor det med jevne mellomrom kommer spørsmål fra medlemmene og da snakker vi gjerne om det på "bakrommet" før vi tar en avgjørelse.

Bare fordi noen med mange innlegg eller 3+ års medlemstid på forumet kommer med et forslag så betyr ikke det at moderatorgruppa automatisk ønsker å please denne personen.

Legger jeg meg på rygg for gamle og aktive medlemmer? Nei. Er jeg åpen for å vurdere forslag som kommer fra medlemmer? Ja.

Grunnen til at jeg postet den tråden om at dette er et offentlig forum og man skal tenke på hva man skriver, er fordi det er nettopp det. Det gjelder uansett om man skriver dritt om bikkja til naboen under Hundeprat eller legger ut om kjærestens dumme sjef i Alt Mulig. Det er lenge siden vi fjernet muligheten til å redigere egne innlegg etter at 1 time har passert, fordi folk misbrukte det og gikk tilbake og slettet halve diskusjonen når de angret seg. Sånn sett mener jeg det er smart å ha et bevisst forhold til at dette ER åpent og tilgjengelig for andre å lese, og ikke noe man bare kan plutselig angre seg når det blir litt ukomfortabelt etterpå.

Tenk først, post etterpå. Og ja - det er helt rett at vi veldig sjelden svarer positivt på å slette ting medlemmer har skrevet. Måtte det så komme fra et medlem med lang fartstid, eller et helt nytt medlem.

Har lest det alle har skrevet så langt, og jeg må rette litt på meg selv ang. de gamle Akkurat Nå-trådene. Jeg sa jeg ser ingen grunn til å ikke fjerne dem, men samtidig. Det er jo heller ingen grunn for å slette dem heller?

Bryr meg midt i natta hvem som sitter på toalettet eller hvem som har spist lasagne til middag - det jeg bryr meg om er Hundesonens fantastiske evne til å utføre forskjellsbehandling på personvernet til sine medlemmer. Mulig moderatorer og admins ikke nødvendigvis mener det vondt, men for noen som "er utenforstående" virker det til tider helt villmann her inne. Det er ingen konsekvent handling, det hoppes mellom regler, retningslinjer og avhengig av hvilken moderator og hvilken status et gitt medlem har hos en moderator vil man få forskjellig behandling.

Og det som er synd, er jo at man som ferskt medlem ikke har sjans til å vite hvor pillråttent det er her inne.

Kan forsåvidt forstå om du ikke ønsker å komme med noen konkrete eksempler, men samtidig.. føler det er litt kjedelig å bli beskyldt for å være pill råtten uten at det kommer noe mer enn det.

Samtidig, så er vi mennesker og det er alle medlemmene også. Det betyr at vi ser an hver enkelt sak og prøver å ta avgjørelser ut ifra det. Det er ikke særlig mye trynefaktor ute og går under avgjørelser som gjelder moderering. Men ja, moderatorene er også forskjellige mennesker og ikke roboter. Derfor har vi rapporter sånn at alle kan se og kommentere på hvilke moderatorhandlinger som blir gjort. Det er sjelden vi er voldsomt uenige om moderering som blir utført hvertfall :ahappy:

Jeg har ikke behov for å henge ut spesifikke medlemmer, moderatorer eller liknende - det må være lov å stille offentlig kritikk til et forum uten at utenforstående medlemmer skal vite hele bakgrunnshistorien :D Moderatorene og admins kjenner godt til hva som skjer på bakrommet. Skal man ikke kunne skrive offentlig kritikk på et forum begynner vi jo å nærme oss et totalitært regime her inne.

Hvorfor skulle jeg ellers bry meg med å bruke tid og minutter på å skrive disse innleggene? Fordi jeg hadde lyst? Det har jeg dessverre ikke så god tid i livet til å gjøre. Men for all del, jeg trenger ikke delta mer i diskusjonen da jeg ikke ønsker å henge ut noen - jeg har iallefall sagt mitt. Kanskje jeg er heldig og får en "snoker" til å la være å gjøre tabben med å registrere seg her inne. Blir litt som i "Hotel California" ; You can check-out any time you like, but you can never leave :D

EDIT: Yodel - jeg bryr meg fordi det nettopp er en FORSKJELL. Du sier det jo selv - "sonens "faste borgere" få en liten tråd der de kan skravle seg imellom" for så å la det bli slettet, mens andre som er så uheldig at de skriver noe de senere vil ha slettet? Nei det skal de ikke få lov til. For de er ikke faste borgere nok.

Forstå at jeg ikke kommenterer noe om akkurat-nå-tråder eller offentligheten av disse, jeg kommenterer hundesonen-styrets vinglete atferd.

Skjønner ikke helt hva du mener med ting som skjer på bakrommet? Selvfølgelig diskuterer vi medlemmer som er innblandet i spesifikke rapporter og hvem som gjorde hva og hvordan de har oppført seg tidligere. Historikk på medlemmer er nyttig for oss når vi skal ta en avgjørelse i en sak, men det tror jeg er noe de fleste vet og skjønner.

Ja, vi tar til oss kritikk og ønsker. Vi gjør derimot ikke som alle medlemmer ønsker og foreslår.

Kommentar til edit'en din: forslaget om at ting som blir skrevet på lukket forum skal kunne slettes på forespørsel er ikke noe jeg støtter hvertfall.

Så lenge det blir satt en grense på så og så mange innlegg, så blir en del eksludert. Dvs samtlige personer som ikke har oppnådd denne "magiske grensa" for å få lov til å bli en del av "oss". Stenger man deler av forum fra google eller setter at man må være medlem for å lese alt, så blir det jo litt anderledes.

En del av det som postes både her og på FB handler om tredjepersoner. Også personer som ikke er myndige, og garantert ikke har gitt sitt samtykke til at foreldre sprer villig om seg med både ditt og datt. Jo da, man kan kontrollere hvem som ser hva på FB, men likevel sprer man også der ting om tredjepersoner til folk som de igjen ikke har på sin venneliste eksempel.

Bare at man tenker at man kanskje er litt redd for at noen skal sniklese noe man skriver, så burde man la være å trykke på postknappen. Bryr man seg ikke hvem som veit hva, så er det jo bare å poste villig om både det ene og det andre. Så sant det ikke er om tredjepersoner som ikke har gitt sitt samtykke til at denne informasjonen skal deles med hele sonen (evt den eksklusive delen av sonen...)

Godt innlegg, og jeg er veldig enig. Jeg må si at etter mer tenking og flere innlegg fra begge sider stiller jeg meg hvertfall mer negativ til en lukket del av forumet enn jeg gjorde helt i starten.

Moderator IW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har positiv erfaring med lukkede underforum fra tidligere, best erfaring har jeg fra de som var hemmelige, dvs. at man ikke ble lokket til å skive unødvendige innlegg ettersom man ikke forumet før det plutselig dukket opp etter et visst antall innlegg. Man fikk selvsagt ikke lov til å fortelle det til andre brukere med færre innlegg heller :lol: Fungerte veldig godt der fikk jeg inntrykk av, og jeg liker idéen. Nå er ikke jeg en person som åpner meg unødig på offentlig forum, men liker heller ikke at alt jeg skriver blir googlet selv om det er aldri så uskyldig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker:

1- Steng Akkurat Nå-trådene på et lavere antall innlegg

2- Slett stengte AN-tråder

3 - Steng "Alt mulig" for de som ikke er medlemmer - men ingen maksantall for å kunne delta

Akkurat det jeg tenkte men ikke fikk satt ord på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det må være lov å stille offentlig kritikk til et forum uten at utenforstående medlemmer skal vite hele bakgrunnshistorien :D Moderatorene og admins kjenner godt til hva som skjer på bakrommet. Skal man ikke kunne skrive offentlig kritikk på et forum begynner vi jo å nærme oss et totalitært regime her inne.

Forstå at jeg ikke kommenterer noe om akkurat-nå-tråder eller offentligheten av disse, jeg kommenterer hundesonen-styrets vinglete atferd.

totalitært regime? :lol:

Mye jeg kan kommentere her, men hopper lett over alt sammen og gir deg en utfordring, nevn noe, noe i hele verden som innebærer mennesker, som er rettferdig eller likt for alle, hvor alle er fornøde?

Politiet kanskje? Nav? :ahappy:

Det finnes ingenting i verden som medhandler mennesker som gir 100% lik behandling av alle, som gjør alle fornøyde...

"Styret" i sonen har aldri hatt noen diskusjoner eller konflikter med deg (på dette brukernavnet),

og du som verken ny eller gammel bruker vet noenting om hva som skjer eller ikke på "bakrommet" til sonen i 2010...

Kritikken føles uberettiget, blanke ark finnes ikke?

At du føler en så stor misnøye er jo veldig synd for både deg og oss...

Edit : mvh

Moderatorhatt-Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo typisk Hundesonen da, dobbeltmoralen og mangelen på en rettferdig etterfølgelse av retningslinjene oser :D

Nytt for meg, og jeg har vært her en stund. :lol:

Og hva er det så farlig med at noen snikleser hva du har til middag eller hvem du heier på Idol? (eller hva det nå var for et program...)

For det er vel nettvett det handler litt om og? Dersom man ikke ønsker at folk skal få vite om at man har en eller annen merkelig diagnose, har problemer med typen, har en far som slår, har et barn med store vansker eller hva det nå måtte være, så skriver man det ikke på et forum. For mangel på nettvett er det en del av på nettet, både på Sonen, FB og andre steder man får en litt "privat" følelse.

Vi snakker ikke BARE om hva vi spiste til middag heller da ( :D ) Vi har blitt litt kjent med hverandre, og vil gjerne snakke litt mer åpent kanskje. Jeg har ingen planer om å snakke om personlige ting eller snakke drit om andre, men hvorfor skal gud og hvermann sniklese på alt mulig? Jeg synes at man iallefall burde være medlem for å lese i alt mulig-delen.

*klippe*

Det var en digresjon, men du behøver ikke å tro at de som skriver om hvordan de har det, ikke har nettvett.

Enig.

Jeg må bare spørre, hvorfor er du fortsatt medlem her da, og hvorfor fortsetter du å lese og skrive, hvis det er så forferdelig her?

Man har forskjellige grunner til å være medlem på forum. Noen er medlemmer for å krangle med fremmede. Det er nemlig veldig moro :ahappy::D

Jeg har positiv erfaring med lukkede underforum fra tidligere, best erfaring har jeg fra de som var hemmelige, dvs. at man ikke ble lokket til å skive unødvendige innlegg ettersom man ikke forumet før det plutselig dukket opp etter et visst antall innlegg. Man fikk selvsagt ikke lov til å fortelle det til andre brukere med færre innlegg heller :D Fungerte veldig godt der fikk jeg inntrykk av, og jeg liker idéen. Nå er ikke jeg en person som åpner meg unødig på offentlig forum, men liker heller ikke at alt jeg skriver blir googlet selv om det er aldri så uskyldig :D

Enig! Og likte ideen med at de lukkede rommene skal være hemmelige til folk har et visst antall innlegg. Trenger jo ikke å være så mange innlegg, men et symbolsk antall kanskje?

Det er jo ikke noe nytt her i verden med lukkede forum, eller lukkede deler av forum. Så jeg synes ikke det er så dumt å gjøre noe lignende her også.

Og "falsk trygghet"? Det tror jeg ikke. Vi kjenner ikke hverandre SÅ godt at vi plutselig begynner å skrive veldig personlige greier. Men det hadde vært fint om vi kunne slippe stalkers. Tror ikke det er så mange som stalker meg akkurat :D men vi hører jo om folk som faktisk gjør det. Slik som Emma nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg bryr meg egentlig ikke så mye jeg. Men jeg tror at om man begynner med lukkede forum etc så er det nok mange som er som meg, da gidder de ikke melde seg inn. Det blir jo ekskluderende og det er greit det hvis man vil ha et slikt forum, men det tror ikke jeg at jeg vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...