Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesonen, må alt være offentlig?


Midas

Recommended Posts

For personlige ting er lettere å diskutere med 30 andre kjente på et offentlig forum? :lol: Enda man har da oppfunnet både MSN, PM og andre måter å kommunisere med. Selv om man ikke har denne politisk korrekte vennen som man kan ringe til... Det blir jo nesten som "spør publikum" opplegg her...

Ja, for noen så er det lettere å snakke om private ting med fremmede. Ikke spør meg om hvorfor, jeg er langt mer privat enn jeg gir uttrykk for, men for noen så er det altså enklere å snakke om vanskelige ting med folk de ikke kjenner.

Veit du hva som engasjerer meg mest i dette her?

Jeg er langt på vei enig med deg, jeg. Det som engasjerte meg her, er den stadige antydninga om elite og ekslusive klubber osv.

Det er sånne begrensninger på kjøp&salg-forumet, man må ha skrevet et visst antall innlegg på hundesonen for å få lov til å annonsere der, men det er ingen som har problemer med det, merkelig nok? Jeg ser ikke helt at det skal være noe mer ekslusivt å få delta i alt mulig-delen enn det er å få lov til å annonsere på hundesonen. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være et problem at man sletter gamle akkurat nå-tråder.. Særlig ikke i all den tid flere av de som ikke engasjerer seg i den tråden, syns den er unødvendig og ikke burde eksistere i det hele tatt..

Og det er en annen ting som overrasker meg - hvorfor er det motstand mot å ha en sånn tråd som "akkurat nå"? Det er ganske mange tråder jeg ikke engasjerer meg i her på hundesonen, som jeg syns er unødvendige - hele "min hund"-forumet f.eks, jeg er sjeldent inne der og leser, enda sjeldnere at jeg kommenterer der (for hva annet enn "næææh, så søøøøøøøt" kan man egentlig skrive der?), men det er ikke et problem at det eksisterer et sånt forum allikevel - jeg gidder bare ikke å lese de trådene, liksom. Ja, jeg går sikkert glipp av noe, men det er jo mitt valg - så hvorfor provoserer akkurat nå-tråden folk? Hva er egentlig problemet med at noen bruker en tråd på sonen som chatte-kanal? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Der tar du feil, det har vært mange flere tråder i alt mulig-delen som har vært mer personlig enn akkurat nå-tråden. Vi hadde en tråd om seksuell legning for en stund tilbake, samt en tråd om forskjellige diagnoser folk har, f.eks, hvor moderatorene advarte folk mot å skrive altfor åpent, nettopp fordi at hundesonen er et offentlig forum. For i motsetning til andre tråder på forumet her, så blir akkurat nå-trådene så lange at du skal være forholdsvis nøyaktig i søket for å finne noe info der som kan være "interessant", enten man leiter etter dritt eller bare er nysgjerrig. Selv jeg, som er forholdsvis aktiv i akkurat nå-tråden, gidder sjeldent å leite opp ting jeg veit har stått der (for det hender faktisk man har diskutert hund der også, det er jo noe av det som har vært kritikken mot den tråden, at man har diskutert ting som er relevant for hundedelen av forumet), og jeg er sånn passe god på å bruke søkemotorer.

Og om du leser gjennom postene, så ser du at de aller fleste som har sagt at de ønsker at alt mulig-forumet skal være utilgjengelig inntil man har nådd et visst antall, senere har sagt at de har ombestemt seg - så jo, du er paranoid og tydeligvis redd for å bli utelukket fra ett eller annet, siden du fortsatt argumenterer mot en hemmelig "klubb" eller whatever. Det er snakk om å gjøre alt mulig-delen usøkbar og evt utilgjengelig for ikke-medlemmer, og jeg kan ikke helt se at det skal eksludere noen, bortsett fra de som bare er på sonen for å snoke da.

For det er ingen tvil om at det er en del som bare leser på sonen for å snoke - om du ser på forsiden så er det (kl. 09.25), så er det 12 medlemmer, 52 gjester og 6 anonyme aktive på forumet nå, og jeg er ikke så naiv at jeg tror at alle de 52 gjestene bare er søkemotorer eller medlemmer som har glemt å logge inn.

Jeg veit det er flere i hundemiljøet som bare er på hundesonen for å se hva andre skriver, og jeg veit at de er det fordi de med jevne mellomrom spør om ting som har blitt skrevet her, uten at de er aktive på forumet selv. For min del så er det ett fett, jeg har ikke skrevet noe jeg angrer på i ettertid eller som kan brukes mot meg (det er fordelen med å være åpen om det meste - det kommer ingen hemmelighet og biter deg i ræva seinere), og selv om jeg er helt enig med deg i at folk burde gå ut fra at alt man skriver kan og vil bli brukt i mot en senere, så ser jeg også at noen kanskje burde vært beskyttet mot seg selv - og hvorfor er vi så innmari for å straffe folk som har en utblåsning i et øyeblikk av frustrasjon og sinne for resten av deres liv, Nirm? Bare for å lære de ei lekse?

Signeres!

Når gikk det av moten å ringe en venn liksom? Utblåsninger og frustrasjoner kan man ta på "hjemmebane" vel?

Og nei, jeg er ikke redd for å bli utelukket fra noen som helst "ekslusiv klubb" her inne. Men når man treffer folk som har prøvd å bli en del "av gjengen" og gir opp fordi det er så vanskelig å komme "inn i varme", så hjelper det ikke at enkelte ønsker at det skal være enda vanskeligere...

Snokinga får man ikke bort om man legger terskelen på å være medlem uansett. Det er jo ingen sak å lage seg en konto og snoke videre selv om man aldri poster noe... Så da er man vel egentlig tilbake på samme sted? At folk snoker etter dritt for å bruke det mot en senere?

Nå er det vel egentlig ingen her som ønsker å ekskludere medlemmer som ikke har skrevet så og så mange innlegg. Det var det, men de(vi) som sa det har ombestemt oss, og synes det var en dårlig idé. Det vi ønsker er at for eksempel akkurat nå, eller hele alt mulig forumet kun skal være lesbart for medlemmer, og ikke søkbart på google og andre søkemotorer. Dette vil nok ikke gjøre at folk tror de kan skrive ting de ikke ville har skrevet ellers, men det vil bli vanskeligere for utenforstående å snoke i de trådene.

Det provoserer meg litt at du mener at de som skriver ting som er personlig ikke har nettvett. De fleste som skriver personlige ting har nok tatt et valg om at de ikke er redde for at det skal leses av diverse folk. Det er ikke alle som gidder å skjule ting for å beholde en plettfri fasade for hele verden. Det er ikke dermed sagt at de er naive og tror at det er bare de som er aktive på akkurat nå som kan lese det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krangler dere enda? Nei, det jeg vet om sonenfolk som jeg like gjerne ikke trengte å vite, har jeg fått vite helt andre steder enn gjennom tråder her inne. Vi har da møttes på treff, utstillinger, etablert vennskap og sludret litt gjennom noen rødvinsglss og det er da informasjonen om felles sonenkjente gjerne blir utvekslet og det er da opp til den enkelte å holde kjeft om egne eller andres personlige anliggende. Hvis man selv velger å betro seg om ditt og datt, blir det da ikke mer privat om bare de med 100 innlegg eller flere får vite det. Sonen er fullt av sladrekjerringer og sladregubber som sørger for å holde hverandre oppdaterte og jeg er sikkert en av dem, men det er ikke så mye av andres privatliv jeg finner interessant. Kanskje fordi jeg er så selvopptatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det Nirm sier her i tråden er det beste så langt. Mange driter i om det blir en "klubb" osv (NEIDA NEIDA ikke noe hemmelig sonenmedlemmer som har SÅ mange innlegg osv..! Så drit i å argumenteret mot det utsagnet...) Men hvis dere bare vil at informasjonen dere legger ut om deres private liv og andres ikke skal bli søkbar på google etc, så er det vel greit det? Kan ikke være så vanskelig for moderatorene å fikse det.

Men uansett så synes jeg man må ta hensyn til at det man skriver på et offentlig forum kan bli slengt tilbake i trynet. Eller oppdaget av noen andre, slik som i Siris tilfelle, som da blir lei seg eller såret for det man leser.. Men en hver om det sikkert.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med 2ne jeg ;)

Ang. sletting av akkurat nå tråder, så hadde det hjulpet veldig for søkefunksjonen til forumet. Man må ofte bla seg forbi side på side med gamle akkurat nå, før man kommer til det man egentlig søkte etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare lyst til å presisere at jeg aldri har ment at noe skal være eksklusivt og lukket, slik at man kan skille mellom "dem" og "oss". Det jeg sa om å "være en av oss" var en fleip, trodde det var innlysende jeg. Selv ser jeg ikke problemet med at Akkurat-nå kan være usynlig til folk har et visst antall innlegg og dermed er reelle medlemmer. Dette kan man til og med forklare til nykommere dersom de skulle begynne å lure. Begrunnelsen for å ha det sånn er altså ikke at noen vil være eksklusive og ha en klubb for seg selv, men at man ikke vil gjøre det unødvendig enkelt for folk som ikke har vennlige hensikter med å være her.

Når det gjelder de forskjellige holdningene til Akkurat-nå-tråden, så har det vel alltid vært to typer mennesker her i verden: De som liker å skravle om løst og fast på et forum, og de som synes det er teit. Det er det vel ikke noe å gjøre med. ( ;) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg orket ikke å lese hele tråden, så om jeg sier noe som er blitt sagt før beklager jeg. Jeg er medlem i andre forumer hvor du må ha skrevet så og så mange meldinger for å komme inn på forkjellige steder i forumet. Jeg synes det er topp. For det er ikke snakk om altfor mange meldinger som er helt uoppnåelige for en som er ny. men helt realistisk anntall for å luke ut de som feks bare har googlet ett tema og registrerer seg kun for å svare på den ene meldingen. Eller de som er her fo å snoke. Noe vi faktisk har opplevd på andre fora hvor dette ble ett problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med 2ne jeg :wub:

Ang. sletting av akkurat nå tråder, så hadde det hjulpet veldig for søkefunksjonen til forumet. Man må ofte bla seg forbi side på side med gamle akkurat nå, før man kommer til det man egentlig søkte etter.

Det er fordi søkeresultatet ikke er sortert etter "relevanse", men etter "sist oppdatert". Det endrer man selv i en nedtrekksgardin ved siden av søkeresultatet, men jeg er enig i at det burde vært som forumstandard at "relevanse" kom først; da havner nemlig alle AN-trådene ganske langt nede på resultatlisten. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg orket ikke å lese hele tråden, så om jeg sier noe som er blitt sagt før beklager jeg. Jeg er medlem i andre forumer hvor du må ha skrevet så og så mange meldinger for å komme inn på forkjellige steder i forumet. Jeg synes det er topp. For det er ikke snakk om altfor mange meldinger som er helt uoppnåelige for en som er ny. men helt realistisk anntall for å luke ut de som feks bare har googlet ett tema og registrerer seg kun for å svare på den ene meldingen. Eller de som er her fo å snoke. Noe vi faktisk har opplevd på andre fora hvor dette ble ett problem.

Men det er da ikke ille at folk snoker hvis man bare finner innlegg og sitater om suppe, tv-program, været, bilen sin osv? Da er det vel ikke noe å være redd for at andre skal finne ut om ting. Det er nettopp her jeg mener det blir litt teit. Folk som vil ha det lukket er gjerne de som legger ut/eller har lagt ut om privatlivet sitt og om andre personer som ikke har gitt sitt samtykke om det som blir postet. Og dette kan jo lett fikses på hvis alle bare bruker vettet når man skriver innlegg. Er det slik at folk ikke vil bry seg (eller ikke gidder å bry seg) om at det de skriver kan oppfattes på feil måte eller såre andre folk?

Og nå mener jeg ikke at alle i AN tråden gjør det på den måten..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi søkeresultatet ikke er sortert etter "relevanse", men etter "sist oppdatert". Det endrer man selv i en nedtrekksgardin ved siden av søkeresultatet, men jeg er enig i at det burde vært som forumstandard at "relevanse" kom først; da havner nemlig alle AN-trådene ganske langt nede på resultatlisten.

Ok, takk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...