Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesonen, må alt være offentlig?


Midas

Recommended Posts

For MIN del kan man legge ned hele "Alt mulig"tråden - synes egentlig den ikke har noe på et hundeforum å gjøre... Men siden den er så aktivt brukt som den er, har den tydeligvis en verdi for mange (?).

Lurer på hvor mange vi egentlig snakker om her, jeg. Aktive kontra de som bare snoker (hvorav jeg er en av de - svarer eller skriver praktisk talt aldri noe der, men leser av og til). Hvor mange hits i forhold til postinger, liksom?

Når man ser hvor åpne folk er her NÅ, vil det neppe bli noe bedre på et mer lukket forum. Folk vil nok kunne få en falsk trygghetsfølelse, ja.

Ang. retningslinjer for sletting, så synes jeg terskelen skal være lav hvis noen har skrevet personlige ting (særlig om andre!) - i forhold til noen som angrer påstander og poster i en burdiskusjon eller annet "hett" tema. Det er fort å "sleive" litt for mye, og troligvis føler de fleste av oss som en diger familie, noe som gjør det ennå enklere...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

For MIN del kan man legge ned hele "Alt mulig"tråden - synes egentlig den ikke har noe på et hundeforum å gjøre... Men siden den er så aktivt brukt som den er, har den tydeligvis en verdi for mange (?).

Lurer på hvor mange vi egentlig snakker om her, jeg. Aktive kontra de som bare snoker (hvorav jeg er en av de - svarer eller skriver praktisk talt aldri noe der, men leser av og til). Hvor mange hits i forhold til postinger, liksom?

Når man ser hvor åpne folk er her NÅ, vil det neppe bli noe bedre på et mer lukket forum. Folk vil nok kunne få en falsk trygghetsfølelse, ja.

Ang. retningslinjer for sletting, så synes jeg terskelen skal være lav hvis noen har skrevet personlige ting (særlig om andre!) - i forhold til noen som angrer påstander og poster i en burdiskusjon eller annet "hett" tema. Det er fort å "sleive" litt for mye, og troligvis føler de fleste av oss som en diger familie, noe som gjør det ennå enklere...

Susanne

Det er tidligere foreslått å legge ned hele AN-tråden, men det ble da massiv motstand fra de mest heftige brukerne av tråden, om at de knapt kom til å bruke forumet, at AN-tråden var eneste grunnen til at de i det hele tatt var på forumet. Jeg har personlig aldri vært fan av den for flere grunner, og for min del synes jeg at folk som nå svetter litt mye fordi de har skrevet noe vel personlig i tråden, bare kan svette videre. Når skal de lære?! Nettvett er ikke noe nytt, internett kom ikke i går liksom, og det advares mot dette over alt.. Nettvett handler ikke om å lese en artikkel om hvor tragisk det kan ende, tenke "jaha, det var nyttig", og så ikke gjøre noe mer med det. Nettvett handler om å tenke før hver gang man skriver og poster noe! Dette gjelder på sonen, andre forum, FB, hjemmesiden, bloggen, kommentarfelt under en avisartikkel, osv osv. Hvis folk har et sånt behov for å brette ut om privatlivet sitt; inviter noen venninner på pysjparty da vel! Internett er ikke rette fora for sånt.

Hilsen privatpersonen Huldra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tidligere foreslått å legge ned hele AN-tråden, men det ble da massiv motstand fra de mest heftige brukerne av tråden, om at de knapt kom til å bruke forumet, at AN-tråden var eneste grunnen til at de i det hele tatt var på forumet. Jeg har personlig aldri vært fan av den for flere grunner, og for min del synes jeg at folk som nå svetter litt mye fordi de har skrevet noe vel personlig i tråden, bare kan svette videre. Når skal de lære?! Nettvett er ikke noe nytt, internett kom ikke i går liksom, og det advares mot dette over alt.. Nettvett handler ikke om å lese en artikkel om hvor tragisk det kan ende, tenke "jaha, det var nyttig", og så ikke gjøre noe mer med det. Nettvett handler om å tenke før hver gang man skriver og poster noe! Dette gjelder på sonen, andre forum, FB, hjemmesiden, bloggen, kommentarfelt under en avisartikkel, osv osv. Hvis folk har et sånt behov for å brette ut om privatlivet sitt; inviter noen venninner på pysjparty da vel! Internett er ikke rette fora for sånt.

Hilsen privatpersonen Huldra

Jeg er faktisk med på de prinsippene der, jeg. Godt sagt! Jeg er ikke av den oppfatning at AN tilfører forumet noe positivt - sånn i det lange løp. Og skravle kan man jo gjøre i telefonen, dele det man gjør på har man fb til, og det innimellom munner stort sett ut i diskusjoner som påfølgende blir moderert om til diverse, egne tråder. Men whatever - jeg bruker den nesten ikke, og jeg tror ikke det kommer til å endre seg med det første heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor dette store behovet for et lukket og hemmelig selskap egentlig? Er ikke dette et hundeforum egentlig? Er det stas å få være med i en lukket del av et forum, eller hva er grunnen til at folk synes at dette er så forlokkende? ("Jeg er med i noe som ikke du er med på" mentalitet?)

Skulle tru at man heller ville ta vare på en person med stor hundekunnskap som av og til skrev gode innlegg man kunne lære av, enn en som skriver "åååå sååååå søøøøøt" i hver en bildepost, og egentlig ikke bidrar med spesielt med kunnskap. Selv om det er den sistnevnte som blir da "invitert" inn i dette "eksklusive, lukkede og hemmelige" delen av sonen...

Har du noe du ønsker å dele med bare en liten del av Sonen, så har man ganske mange muligheter å formidle dette untatt å lage et hemmelig selskap (PM, MSN, SMS, Skype, telefon eller gå og besøk en venn i stede...)

Vi snakker ikke BARE om hva vi spiste til middag heller da ( :aww: ) Vi har blitt litt kjent med hverandre, og vil gjerne snakke litt mer åpent kanskje. Jeg har ingen planer om å snakke om personlige ting eller snakke drit om andre, men hvorfor skal gud og hvermann sniklese på alt mulig? Jeg synes at man iallefall burde være medlem for å lese i alt mulig-delen.

Det er vel her "problemet" ligger da. At man deler eller har litt ønske om å dele litt mer enn kanskje hva som bør ligge på nettet? Grei tommelfinger regel er at om du ikke kan skrive det på husveggen din, så kan du heller ikke skrive det på nettet var det noen som lærte meg en gang for 10 år siden eller noe der omkring...

Og "falsk trygghet"? Det tror jeg ikke. Vi kjenner ikke hverandre SÅ godt at vi plutselig begynner å skrive veldig personlige greier. Men det hadde vært fint om vi kunne slippe stalkers. Tror ikke det er så mange som stalker meg akkurat :D men vi hører jo om folk som faktisk gjør det. Slik som Emma nevnte.

Det er blitt delt ganske så personlige detaljer på nett. Diagnoser til tredjepersoner eksempel, barns problemer, kjæresteproblemer i ganske så detaljer. Hundenorge er lite, og det er lett å spore opp hvem som egentlig er de personene som omtales. Hva folk skriver om seg selv er jo ett fett, det jeg reagerer mest på er det som deles ut om andre.

Nettvett er ikke noe nytt, internett kom ikke i går liksom, og det advares mot dette over alt.. Nettvett handler ikke om å lese en artikkel om hvor tragisk det kan ende, tenke "jaha, det var nyttig", og så ikke gjøre noe mer med det. Nettvett handler om å tenke før hver gang man skriver og poster noe! Dette gjelder på sonen, andre forum, FB, hjemmesiden, bloggen, kommentarfelt under en avisartikkel, osv osv. Hvis folk har et sånt behov for å brette ut om privatlivet sitt; inviter noen venninner på pysjparty da vel! Internett er ikke rette fora for sånt.

Hilsen privatpersonen Huldra

Signeres. Men så ser man hvor mange som bare MÅ trykke på link etter link med "sepådettesuperkulegreiene" på FB gang på gang på gang, selv om det advares om at det er virus i omløp. Enkelte har egentlig ganske dårlig for å lære ser det ut som... :aww:

Edit: Jeg er ingen motstander av akkurat nå tråden. Den må folk få skravle i så mye de vil. Jeg er bare motstander av å lage en eksklusiv og hemmelig klubb her inne som vil ekskludere alle de nye medlemmene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det slik motstand for akkurat nå tråden? Vet vi har snakket om det før og da var argumentene at diskusjonene der ikke inkluderte andre. Nå har vi blitt flinkere og tatt ut diskusjonene. Så hva nhu? Om dere synes kvinneklubbenkjekkoggrei ikke er noe morsom og inkluderende så dropp å vær der da, med mindre dere er kikkere på utkikk etter noe dritt? For så å bli sure fordi vi er dumme eller noe :aww: Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor den er så ille, men jeg lar meg jo stadig overraske over folk. Det er jo ikke deres problem, og det er jo ingen som har bedt folk om å leke politi og samvittighetsryttere?

Men ja, litt mer vern om sin egen personer kanskje ikke så dumt. Så slipper folk å skrape opp det og bruke det mot en senere.

Sånn, dagens lille oppgulp

Edit: Mikkel; *føler seg truffet* Noen av oss er ganske åpne om diagnoser og eventuelle problemer hos barna. Personlig oppfordrer jeg min sønn til å være dønn ærlig og ikke holde diagnosen skjult. Ikke alle er like hemmelighetsfulle (av mangel på annet ord) som andre, hvilket jeg forstår godt, men da forventer jeg også forståelse tilbake for at enkelte av oss er åpne. Ja sønnen min vet om sin egen diagnose og han vet også hva det innebærer, han er til og med så tøff at han har fortalt for klasse og foreldre hva han sliter med. Det er bedre å være åpen å unngå dritt synes nå vi. Pga vår åpenhet har han fått det mye bedre på skolen, siden foreldrene også hjelper til med forståelse fra sine barn :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har positiv erfaring med lukkede underforum fra tidligere, best erfaring har jeg fra de som var hemmelige, dvs. at man ikke ble lokket til å skive unødvendige innlegg ettersom man ikke forumet før det plutselig dukket opp etter et visst antall innlegg. Man fikk selvsagt ikke lov til å fortelle det til andre brukere med færre innlegg heller :aww: Fungerte veldig godt der fikk jeg inntrykk av, og jeg liker idéen. Nå er ikke jeg en person som åpner meg unødig på offentlig forum, men liker heller ikke at alt jeg skriver blir googlet selv om det er aldri så uskyldig :D

Jeg har også erfaring med lignende lukkede forum, men min erfaring er hovedsakelig negativ. Folk ble fort småparanoide på hvor mange hemmlige forum det var, og noen var overbevist om at det var et lukket forum med en liten kjerne som satt og baksnakket alle andre, noe som førte til en splittelse av forumet. Syns ikke lukkede forum har så mye å tilby egentlig. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For MIN del kan man legge ned hele "Alt mulig"tråden - synes egentlig den ikke har noe på et hundeforum å gjøre... Men siden den er så aktivt brukt som den er, har den tydeligvis en verdi for mange (?).

Det tror jeg faktisk ikke har noe for seg i det hele tatt - å slette alt mulig-delen eller fjerne akkurat nå-tråden, altså. Vi har skravlebehov, noen av oss! :aww: For noen år siden hadde vi ikke "akkurat nå", og jeg er faktisk litt usikker på om vi hadde alt mulig-del i det hele tatt? I alle fall ble det veldig mye mer off topic i de andre emnene, mer skravling og interne kommentarer der. - Og jeg tror ikke det har bare å gjøre med at sonens brukere på den tiden gjennomsnittlig sett var yngre. Jeg tror aldri vi får fjernet skravlingen fra hundesonen (og det syns jeg heller ikke at vi bør gjøre!), men det er jo bedre å prøve å skille den fra hundedelen av forumet. Slik vi har det i dag, kan brukere selv velge om hvorvidt de bare vil lese hunderelaterte emner, bare vil skravle, eller gjøre litt av begge deler.

Når det gjelder sletting, eksludering, skjuling av forum og tråder også videre: Jeg ser ikke hensikten med å skjule underforum, verken for alle ikke-brukere eller for brukere som ikke har oppnådd nok innlegg. Hundesonen har så mange medlemmer, og veldig mange helt inaktive medlemmer med null innlegg, slik at det spiller faktisk ingen rolle. Hvis vi stenger av alt mulig-forumet for alle som ikke er medlemmer, vil det allikevel være en haug av medlemmer som har mulighet til å lese (og leser?) der, som ingen vet hvem er. Jeg syns det er bedre å la det stå åpent og være tydelige på at alle kan lese, enn å stenge av og åpne opp for en falsk trygghetsfølelse.

Jeg ser heller ingen tydelig grunn til hvorfor man skal slette stengte akkurat nå-tråder. Jeg syns det kan være koselig å bla litt i dem, jeg. :aww: Men hvis de blir slettet, spiller det i grunnen ikke noen stor rolle for meg, i alle fall. (Som om min mening er avgjørende for hva som blir gjort. :D )

Jeg tror det er et bedre alternativ å stenge alt mulig-delen fra å være søkbar på Google, hvis det er mulig. Det handler ikke nødvendigvis om at man skriver ting på nettet som man ikke kan stå for hvis man blir konfrontert med det, eller at ikke hvem som helst kan lese det man skriver. Jeg skriver i grunnen nokså personlig i alt mulig-delen, men hvis foreldrene mine hadde sittet og lest alt jeg har skrevet, hadde det i og for seg ikke gjort noe for meg (jeg bare håper de ikke leser i julegavetråden :D ). Jeg skriver ikke ting som er hemmelige, verken for meg eller andre. Men det er ikke ensbetydende med at jeg ønsker at det som skrives i akkurat nå er det første som popper opp på Google hvis noen søker på navnet mitt.

Til slutt vil jeg poengtere en ting: Jeg syns ikke vi skal heve terskelen for å bli aktiv på hundesonen! Jeg tror det kan være nokså tøft å karre seg inn, og vi bør ikke gjøre det verre ved å si "nei du må poste tre hundre innlegg før du kan svare i alt mulig-delen, gitt!" Det er krevende å følge med i akkurat nå-tråden hvis man ikke er "vant til det", og jeg har ingen problemer med å se for meg at det er vanskelig å svare der for første gang. Det er kanskje lett å få følelsen av å "trenge seg på"? Og den følelsen vil bare bli forsterket hvis vi ekskluderer alt mulig-delen for en del av sonens brukere, eller for alle som ikke er medlemmer.

Også i hundedelen av forumet er det nok vanskelig å "bli tatt opp i varmen" (jeg håper dere forstår at dette jeg skriver i gåseøyne ikke reflekterer virkeligheten slik den faktisk er eller at det tolkes slik som at vi som har vært her en stund må "godkjenne" nye medlemmer, men at dette jeg skriver i gåseøyne snarere er den følelsen nye brukere kan ha, og som vi bør prøve å ikke forsterke). Det er nok lett å føle seg overkjørt når man spør om noe som man oppriktig lurer på, men som har vært spurt om en del ganger før, og man derfor kanskje får litt små-irriterte og "gud, det er jo sånn, det bør jo alle vite nå"-svar.

Så, for å oppsummere :P : Nei til ekskludering, utestenging og sletting, nølende ja til å gjøre alt mulig-delen ikke-søkbar i eksterne søkemotorer, hvis det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: Mikkel; *føler seg truffet* Noen av oss er ganske åpne om diagnoser og eventuelle problemer hos barna. Personlig oppfordrer jeg min sønn til å være dønn ærlig og ikke holde diagnosen skjult. Ikke alle er like hemmelighetsfulle (av mangel på annet ord) som andre, hvilket jeg forstår godt, men da forventer jeg også forståelse tilbake for at enkelte av oss er åpne. Ja sønnen min vet om sin egen diagnose og han vet også hva det innebærer, han er til og med så tøff at han har fortalt for klasse og foreldre hva han sliter med. Det er bedre å være åpen å unngå dritt synes nå vi. Pga vår åpenhet har han fått det mye bedre på skolen, siden foreldrene også hjelper til med forståelse fra sine barn :aww:

Og han synes det er greit at du deler dette videre til et ukjent antall mennesker og gjør dette søkbart for all framtid på nettet? Jeg følger ikke med i AN, så aner ikke hva du har skrevet, så tenker ikke nødvendigvis bare på diagnose, men eksempel om du har skrevet om andre ting som har skjedd. Men kanskje ikke alt du har skrevet er like festlig for han om det finnes frem om 5 år eksempel? Er det ting en arbeidsgiver kan lese uten at det kan medføre noen problemer? (Nå tviler jeg at noen arbeidsgiver kommer til å leite gjennom tusenvis av siden i AN på sonen da, men du skjønner pointet). (Det er ikke noe anklagelse overhode, men siden du stakk hodet ditt fram, så bruker jeg det bare som eksempel...)

Folk må være så åpne som de bare orker. Men da skal de tåle at det er lesbart for alle og en hver, og likevel klare å skille hva som omhandler egne problemer og andres problemer. For har alle som har blitt omtalt på nettet egentlig gitt sitt samtykke om at det er greit å bli "outet" om et eller annet? Og er man redd for at folk skal lese ting, så bør man la være å skrive det, og ikke lage et lukket selskap (som tydeligvis skal bli både hemmelig og gudene veit hvor vanskelig å bli en del av om enkelte får vilja si...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives veldig godt med Akkurat-nå-tråden jeg. (Og det merkes vel på antall innlegg). Jeg synes den er trivelig. Den kan ikke erstattes av venninnene mine, de fleste av dem er ikke hundemennesker. Den kan ikke erstattes med FB heller, der har jeg mange venner og kjente som synes det er i overkant sprøtt å bli lykkelig over en god plassering på en hundeutstilling. Jeg er ikke enig med de som sier at Akkurat-nå ikke har noe i et hundeforum å gjøre, det er jo stort sett hverdagen med hunder som er temaet der, selv om vi sveiper innom det meste av livets mange viderverdigheter i tillegg.

Akkurat som Margrete er jeg også et ganske åpent menneske. Jeg tror også at hemmelighetskremmeri kan være negativt i mange sammenhenger. Jeg vet at noen er skeptiske til at jeg er så aktiv på nett, hva kan jeg finne på å skrive som skader dem eller miljøet vi tilhører? Og da tenker jeg av og til at kanskje folk har blitt litt paranoid av alt snakket om nettvett. Ikke misforstå, nettvett er viktig, Men ikke la det ta helt overhånd da!

Kunne jeg skrevet alt jeg skriver på nett på husveggen min? Nei. Ikke fordi jeg skriver noe hemmelig, men fordi folk misforstår, tar ting ut av sin sammenheng, tolker ting gjennom sine egne negative og gretne øyne. Derfor synes jeg fortsatt at Akkurat-nå-tråden ikke trenger å være søkbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Misforstå meg rett" - jeg har ikke noe imot alt-mulig-tråden, men ser bare ikke helt vitsen i den. Men det er mye rart som postes på FB som jeg heller ikke skjønner, så det tar jeg fullt og helt på egen kappe. :aww:

Men tråden ER grobunn for slike diskusjoner som dette, da. Hvor noen vil gjøre den mere hemlighetsfull, kanskje kun for "eliten", andre vil ha den åpen, ja kanskje til og med vekk. Og det er en god og viktig diskusjon å kunne ta!

Det er heller ingen tvil om at "vi" (jeg vil jo eg. ikke si "dere") har blitt flinkere å trekke ut tråder derifra som kan ha generell interesse, da. DET ser man jo stadig vekk, og det er kjempebra. Litt selvjustis er kjempefint, og viser at man tar det ansvaret som man har blitt tildelt. Det vil være for lett at man diskuterer alt mulig (også hunderelaterte) ting i alt-mulig-tråden, nettopp fordi at man ER en "klikk" der inne som er ens "venner", og ikke lar alle få ta del (og lærdom) i dette.

Men, men - søkbart på Google hadde jo vært fint om det kunne vært unngått, da.. Uansett hvor teite og trivielle ting man diskuterer der inne.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og han synes det er greit at du deler dette videre til et ukjent antall mennesker og gjør dette søkbart for all framtid på nettet? Jeg følger ikke med i AN, så aner ikke hva du har skrevet, så tenker ikke nødvendigvis bare på diagnose, men eksempel om du har skrevet om andre ting som har skjedd. Men kanskje ikke alt du har skrevet er like festlig for han om det finnes frem om 5 år eksempel? Er det ting en arbeidsgiver kan lese uten at det kan medføre noen problemer? (Nå tviler jeg at noen arbeidsgiver kommer til å leite gjennom tusenvis av siden i AN på sonen da, men du skjønner pointet). (Det er ikke noe anklagelse overhode, men siden du stakk hodet ditt fram, så bruker jeg det bare som eksempel...)

Jeg forstår pointet :aww: Ja, jeg tenker som så; vi har vært åpne om dette helt siden han var liten tass, og han er åpen om det selv. Ergo vil det (forhåpentligvis) ikke bli noe problem for han :aww: Jeg har faktisk ikke skrevet så mye om dette i den senere tid, for du har faktisk ganske så rett. Jeg har ikke noe voldsomt behov for å fjerne det i ettertid, men i fremtiden vil jeg være mer forsiktig. Så jeg vil være mer forsiktig.

Edit: tok ett kjapt søk på google og det var litt om meg, og ikke noe om min sønn. Det kan kanskje ha noe å gjøre med at bloggen min er slettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var litt yngre skrev jeg et innlegg på diskusjon.no som omhandlet forholdet mitt til min familie, at jeg kranglet mye med mamma og generelt ganske frustrert og sint over hele greia. Gjett hvem som fant det. Jo, modern! Var ikke så høy i hatten da, gitt. Lærte meg en lekse etter det :D Selv om i mitt hode så var planen bak det bare å lufte litt frustrasjon og kanskje få tips til å gjøre ting bedre i familien. Men utad så det jo helt skadet ut :aww: Greia er at det er fort gjort å poste noe om andre som man selv rettferdiggjør der og da, men som når de selv leser det....ikke er så greit allikevel.

Jeg syns dette har utviklet seg til en god diskusjon! Bra argumenter fra begge sider, og jeg må si jeg som sagt har endret litt tankegang og syn underveis

Privatperson IW :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker:

1- Steng Akkurat Nå-trådene på et lavere antall innlegg

2- Slett stengte AN-tråder

3 - Steng "Alt mulig" for de som ikke er medlemmer - men ingen maksantall for å kunne delta

Dersom man skal begrense alt mulig-åpenheten, så er dette veien å gå tror jeg ...

Det tror jeg faktisk ikke har noe for seg i det hele tatt - å slette alt mulig-delen eller fjerne akkurat nå-tråden, altså. Vi har skravlebehov, noen av oss! :aww: For noen år siden hadde vi ikke "akkurat nå", og jeg er faktisk litt usikker på om vi hadde alt mulig-del i det hele tatt? I alle fall ble det veldig mye mer off topic i de andre emnene, mer skravling og interne kommentarer der. - Og jeg tror ikke det har bare å gjøre med at sonens brukere på den tiden gjennomsnittlig sett var yngre. Jeg tror aldri vi får fjernet skravlingen fra hundesonen (og det syns jeg heller ikke at vi bør gjøre!), men det er jo bedre å prøve å skille den fra hundedelen av forumet. Slik vi har det i dag, kan brukere selv velge om hvorvidt de bare vil lese hunderelaterte emner, bare vil skravle, eller gjøre litt av begge deler.

Det husker jeg også godt, ja! Det var ikke akkurat noe bedre det ... *mimre*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om all denne åpenheten er så bra, og dette "hemmelighetskremmeriet" som vi andre driver med er negativt (ser ikke helt at det skal være så negativt å ikke ønske å fortelle hele sonen og en del til om at man sliter med ditt eller datt da....), så er det jo ikke så farlig at ikke at enkelte av delene av sonen ikke blir en lukket, hemmelig og eksklusiv klubb da? (Nå ser jeg bort fra at man må registrere seg for å lese, og lukke deler av sonen for søkemotorer, det ser jeg ikke noe problemer med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om all denne åpenheten er så bra, og dette "hemmelighetskremmeriet" som vi andre driver med er negativt (ser ikke helt at det skal være så negativt å ikke ønske å fortelle hele sonen og en del til om at man sliter med ditt eller datt da....), så er det jo ikke så farlig at ikke at enkelte av delene av sonen ikke blir en lukket, hemmelig og eksklusiv klubb da? (Nå ser jeg bort fra at man må registrere seg for å lese, og lukke deler av sonen for søkemotorer, det ser jeg ikke noe problemer med).

Er jo ingen som har sagt at "hemmelighetskremmeriet" er negativt? Da tror jeg du har lest skikkelig feil ett sted. For vi er forskjellige, noen liker det åpent, andre liker ikke det. Det finnes da ikke noen fasit. Vi har alle forskjellige erfaringer med åpenhet vil jeg tro :aww:

Står fortsatt fast ved innlegget til LinKr :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker:

1- Steng Akkurat Nå-trådene på et lavere antall innlegg

2- Slett stengte AN-tråder

3 - Steng "Alt mulig" for de som ikke er medlemmer - men ingen maksantall for å kunne delta

Signeres! ;)

Jeg har positiv erfaring med lukkede underforum fra tidligere, best erfaring har jeg fra de som var hemmelige, dvs. at man ikke ble lokket til å skive unødvendige innlegg ettersom man ikke forumet før det plutselig dukket opp etter et visst antall innlegg. Man fikk selvsagt ikke lov til å fortelle det til andre brukere med færre innlegg heller :D Fungerte veldig godt der fikk jeg inntrykk av, og jeg liker idéen. Nå er ikke jeg en person som åpner meg unødig på offentlig forum, men liker heller ikke at alt jeg skriver blir googlet selv om det er aldri så uskyldig ;)

Synes dette hørtes veldig bra ut, men ble plutselig litt usikker etter resten av innlegene til folket...

Jeg vet at jeg har lagt ut altfor mye i AN trådene før. Og ja, det er litt kjibt at alle kan søke opp å lese det :whistle:

Så at det ble skjult for søk på google å slikt hadde hvertfall vært greit tror jeg. Skal ikke si så mye mer, er faktisk litt usikker på hvor jeg står når det gjelder dette.

edit; skriveleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også at hemmelighetskremmeri kan være negativt i mange sammenhenger.

Er jo ingen som har sagt at "hemmelighetskremmeriet" er negativt? Da tror jeg du har lest skikkelig feil ett sted. For vi er forskjellige, noen liker det åpent, andre liker ikke det. Det finnes da ikke noen fasit. Vi har alle forskjellige erfaringer med åpenhet vil jeg tro :whistle:

Står fortsatt fast ved innlegget til LinKr :D

Og hvordan tolker du den setningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvordan tolker du den setningen?

Som at hun TROR at det KAN være negativt i MANGE situasjoner. Hun sier ikke at det er det :D

Hihi! Jeg mener ikke at det er dumt at folk ikke legger ut om privatlivet sitt nei Nirm. :whistle: Det jeg tenkte på helt konkret var egentlig at i noen hundemiljøer skal minst mulig sies på nett, for tenk om den og den leste på FB at sånn og sånn, DA blir det bråk da. Folk har blitt så hemmelige at det MÅ dukke opp misforståelser og mumling. I sånne saker er jeg tilhenger av full glasnost (åpenhet). Hemmeligholdelse skaper mistenksomhet, kort og godt. Og en annen ting: Jeg husker vi hadde en tråd en gang der folk fortalte om sine seksuelle preferanser. En moddis advarte, men fikk til svar at det er da like naturlig å være lespisk som hetero, hvorfor skal det ene hemmeligholdes mens man kan snakke åpent om det andre? Så samtidig som jeg mener at man skal tenke seg godt om, er jeg også enig med Margrete i at det lett blir sånn at man tier ihjel ting som ikke burde forbindes med skam og hysjhysj.

Dette ble kanskje litt uklart, men oppsummert så mener jeg altså at åpenhet er en god ting, men man må hele tiden vite at det en skriver blir stående, og kan søkes opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linkr sitt forslag

Mine tanker:

1- Steng Akkurat Nå-trådene på et lavere antall innlegg

2- Slett stengte AN-tråder

3 - Steng "Alt mulig" for de som ikke er medlemmer - men ingen maksantall for å kunne delta

De fleste vil vel egentlig bare at den ikke er søkbar/alt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da gjenstår vi egentlig ikke med noen grunn til at man skal ha en lukket, hemmelig del av forumet bare for noen "få utvalgte" (som har et visst antall innlegg)?

Nope :whistle: Virker som de fleste ønsker seg noe ala LinKr sitt forslag + at den ikke blir søkbar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner - selv om man er enig om at man skal tenke over hva man skriver på nett osv - hvorfor må det på død og liv være søkbart på google når man har mulighet til at det ikke skal være det? Og hvorfor må alt være lesbart for ikkemedlemmer? Kan ikke alt muligdelen først bli synlig når man blie medlem? Hva er problemet med det liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest tråden. Men synes, at folk bestemmer selv. Legger man ut om privat livet sitt offentlig, kan man ikke forvente at alle andre skal tilpasse seg det. Man må selv ta ansvar for det man skriver, og jeg synes ikke vi skal ha noe hemmelig eller skjult forum her. Grunnen til det er at jeg synes det er fryktelig barnslig med slike hemmelige 'allianser' der man bretter ut om både det ene og det andre, slik av de stakkarene som ikke blir bruke det, eller ikke får bruke det, føler seg fryst ut. Hvem gidder å være på et forum der man føler seg til side satt?

Bretter man ut om privatlivet sitt offentlig, så må man ta kosekvensene av det. Dette er et offentlig forum, og jeg synes det skal fortsette å være det. Privatlivet kan man ta på det private. Dessuten, så kan man vel be moderatorene slette de mest 'private' inleggene da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner - selv om man er enig om at man skal tenke over hva man skriver på nett osv - hvorfor må det på død og liv være søkbart på google når man har mulighet til at det ikke skal være det? Og hvorfor må alt være lesbart for ikkemedlemmer? Kan ikke alt muligdelen først bli synlig når man blie medlem? Hva er problemet med det liksom?

Det er vel ikke så mange som har noe i mot at man stenger alt mulig delen fra søkemotorene, eller gjør det synlig kun for mennesker. Problemet er når man skal lage hemmelige grupper og ekskludere folk som ikke har skrevet så og så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...