Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundesonen, må alt være offentlig?


Midas

Recommended Posts

Jeg har tenkt litt i det siste på at hundesonen faktisk er noe mer enn et diskusjonsforum hvor man kan diskutere sykdom, fór, trening osv når det gjelder hund. Folk fra alle kanter av landet bruker dette forumet til å fortelle om personlige ting, og man får venner med samme interesse som man deler endel private ting med.

Akkurat nå tråden er en tråd hvor de fleste av oss deler mye mer enn bare hverdagen med hundene. Vi snakker om lang mer personlige ting. Det jeg vil frem til er; hva om vi har et underforum som kun kan leses av medlemmer som har postet mer enn 100 poster?

Jeg er medlem på et annet forum som har det sånn. Deler av forumet er stengt for folk som bare leser og ikke er medlem, og kun åpent for de som er medlem og bruker forumet aktivt. Er det interesse for å lage et sånt underforum her? Jeg sier ja. Hvorfor skal akkurat nå tråden være til åpent skue for alle og enhver, som ikke engang er medlem her?

Hva tenker sonisene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 136
  • Created
  • Siste svar

Jeg har aldri brydd meg om den tråden er offentlig eller ikke, men da jeg leste at Emma har blitt saumfart for ting hun har skrevet på sonen (sikkert på hele forumet, ikke bare i akkurat nå tråden) og fått slengt det i mot seg, gav det meg en vekker. Samtidig er jo akkurat nå tråden der vi blir kjent med hverandre; nye som gamle, og det kan kanskje ta veldig lang tid for nye å oppnå 100 poster før de kan "skravle" og "bli opptatt i varmen" med oss andre??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri brydd meg om den tråden er offentlig eller ikke, men da jeg leste at Emma har blitt saumfart for ting hun har skrevet på sonen (sikkert på hele forumet, ikke bare i akkurat nå tråden) og fått slengt det i mot seg, gav det meg en vekker. Samtidig er jo akkurat nå tråden der vi blir kjent med hverandre; nye som gamle, og det kan kanskje ta veldig lang tid for nye å oppnå 100 poster før de kan "skravle" og "bli opptatt i varmen" med oss andre??

Det med Emma visste jeg ikke, og det har ingenting med denne tråden og gjøre. Jeg har vært medlem på sonen i mange år før jeg begynte å lese og skrive i akkurat nå. Dette har heller egentlig ingenting med akkurat nå og gjøre. Jeg foreslår at vi lager et eget underforum, som kun kan leses og brukes av de som faktisk er aktive på sonen. Jeg er litt kritisk til at folk skriver alt mulig i akkurat nå, og kanskje glemmer at det enkelt kan finnes og søkes opp på nettet. Hadde det ikke vært litt befriende å hatt en underforum vi kunne skrevet i som ikke var åpent for alle og enhver? Da kan de som er medlem og bruker sonen lese der, og det er mange. Poenget er at da kan ikke folk som bare er nysgjerrig sitte å lese ting om folk her, uten å gi seg til kjenne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også med på et forum som har det slik, steder der de kan diskutere mer private ting, det fungerer kjempebra og man føler seg mer trygg for å dele litt mer intime ting ang f.eks privatliv og info om oppdrettere (bare eksempel).

TOMMELEN OPP FOR PRIVATDEL :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt kritisk til at folk skriver alt mulig i akkurat nå, og kanskje glemmer at det enkelt kan finnes og søkes opp på nettet. Hadde det ikke vært litt befriende å hatt en underforum vi kunne skrevet i som ikke var åpent for alle og enhver? Da kan de som er medlem og bruker sonen lese der, og det er mange. Poenget er at da kan ikke folk som bare er nysgjerrig sitte å lese ting om folk her, uten å gi seg til kjenne...

Jeg tenker vel mer sånn at det man ikke kan skrive på et offentlig forum, det skriver man ikke på internett overhodet... Så nei, jeg ser ikke poenget med en lukket del av et forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver ikke ting på nett som jeg ikke ville fortalt til "hvem som helst". Men så er jeg ikke aktiv i "akkurat nå" heller. :ahappy:

Jeg ser ikke behovet, men det er jo individuelt hvordan man forholder seg til det. Litt mener jeg at jo mer "hemmeliggjøring", jo mer big deal blir det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel mer sånn at det man ikke kan skrive på et offentlig forum, det skriver man ikke på internett overhodet... Så nei, jeg ser ikke poenget med en lukket del av et forum.

Signerer.

Hvis man har noe som man ikke vil skal kunne leses av alt og alle, så skriver man ikke det på forum, FB, Twitter, Myspace, Blogger, osv. Hva hjelper det at forumet ikke er "offentlig"? Da hvem som helst kan bli medlem på sonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må säga mig enig med "Dina&Midas" då jag tycker att det hade vart en väldigt bra idé med ett eget underforum där man kan känna sig lite mer trygg.

Jeg er enig med deg.

Akkurat nå tråden er ganske personlig for ganske mange, og det er mange ganger jeg tenker, jeg vil gjerne si det og det, men om folk googler anette og amiga så dukker jo nesten alt jeg skriver på hundesonen opp. Jeg er også vant fra alle andre forum at noe er lukket for medlemmer, samme om det er 0 eller 100 forsåvidt, men i det minste sitter ikke søkemotorene og tar opp personlige ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem på et forum hvor det åpnet seg enda en portal for de mest aktive medlemmene som "kjente" hverandre og delte mye på en ligende "akkurat nå" tråd, men ville ikke ha det offentlig gjort. Det fungerer veldig bra.

Men det tar jo ikke akkurat lang tid å få hundre innlegg her inne da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dersom man velger å skrive personlige ting på internett så kan det i noen tilfeller gå galt. Men dette er noe en burde være klar over fra før. Å opprette et separert forum for en gruppe av hundesonen ser jeg ikke helt poenget med. For det første risikerer man at det gir en mye større følelse av "oss" og "dem", og for det andre vil det da begynne å kry av innlegg som kun er skrevet for å få opp innlegstallet slik at man kan få bli en del av "gjengen". Videre vil det ofte gi en falsk trygghetsfølelse da hvem som helst kan poste "for en søt hund" 100 ganger og så lese fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker vel mer sånn at det man ikke kan skrive på et offentlig forum, det skriver man ikke på internett overhodet... Så nei, jeg ser ikke poenget med en lukket del av et forum.

Enig med deg! Uansett er det mulighet for å søke opp hva man skriver selv om det blir et "lukket" forum. Mange ganger jeg har tenkt på at det er vel kanskje greit å holde for seg selv?

Ja dersom man velger å skrive personlige ting på internett så kan det i noen tilfeller gå galt. Men dette er noe en burde være klar over fra før. Å opprette et separert forum for en gruppe av hundesonen ser jeg ikke helt poenget med. For det første risikerer man at det gir en mye større følelse av "oss" og "dem", og for det andre vil det da begynne å kry av innlegg som kun er skrevet for å få opp innlegstallet slik at man kan få bli en del av "gjengen". Videre vil det ofte gi en falsk trygghetsfølelse da hvem som helst kan poste "for en søt hund" 100 ganger og så lese fritt.

Enig her også :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Siri her. Er du redd for at andre skal vite ting, send en mail til de du vil fortelle det til, eller la vær å skrive det. Det deles tidvis litt for mye på internett (også her på sonen), om andre familiemedlemmers sykdommer, barns problemer etc. I stede for å gi folk den falske tryggheten et "lukket" forum vil gi, så burde folk heller sitte litt på fingrene sine og tenke over om det de poster er noe de virkelig vil at alle skal vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig må man være forsiktig med hva en skriver om det blir et lukket forum og. Poenget er ikke at man skal kunne legge ut i det vide og brede om ting man ikke egentlig vil dele med "offentligheten". Det som er forskjellen er jo at det ikke blir søkbart, og at hvemsomhelst kan sitte å lese der uten å være medlem på sonen.

Jeg synes det burde vært en del som kun er for medlemmer, men det betyr jo at man fortsatt må være forsiktig med hva en skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke på det som noe behov. Tror det fort kan bli en (falsk) trygghet for noen, og man deler kanskje ennå mer.

Jeg har selv skrevet "dritt" om en person som fordrev forumstalking av meg i akkurat nå-tråden (for noen år siden), men det er en konsekvent jeg fikk ta (ikke at jeg brydde meg, syns det var verre at h*n var så "på" etter å finne noe på meg og ikke engang kjente meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer.

Hvis man har noe som man ikke vil skal kunne leses av alt og alle, så skriver man ikke det på forum, FB, Twitter, Myspace, Blogger, osv. Hva hjelper det at forumet ikke er "offentlig"? Da hvem som helst kan bli medlem på sonen?

Jo, men så unngår du at kreti og pleti stikker hodet innom bare for å stalke.

Jeg er enig med deg.

Akkurat nå tråden er ganske personlig for ganske mange, og det er mange ganger jeg tenker, jeg vil gjerne si det og det, men om folk googler anette og amiga så dukker jo nesten alt jeg skriver på hundesonen opp. Jeg er også vant fra alle andre forum at noe er lukket for medlemmer, samme om det er 0 eller 100 forsåvidt, men i det minste sitter ikke søkemotorene og tar opp personlige ting.

Nemlig, det er hovedpoenget her. Jeg synes heller ikke at man skal skrive alt mulig av personlige ting på nett, det gjør jeg heller ikke. Men likevel synes jeg det er litt ekkelt at mine innlegg i akkurat-nå-tråden kommer poppende hvis man googler navnet til hundene mine ... De innleggene er liksom ment for mine sonenvenner, ikke for naboer, kolleger, tanter og eventuelle folk som er ute etter meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel aldri vært inne på den "akkuratt nå" tråden, men om den blir lukket, så vil jeg, og sikkert flere med meg, bli så nyskjerrige, at da skal jeg garantert lese der. Nei jeg støtter ikke et slikt forslag å lukke deler av forumet, det er ingen grunn til å oppmuntre folk til å legge ut personlige ting om seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men så unngår du at kreti og pleti stikker hodet innom bare for å stalke.

Nemlig, det er hovedpoenget her. Jeg synes heller ikke at man skal skrive alt mulig av personlige ting på nett, det gjør jeg heller ikke. Men likevel synes jeg det er litt ekkelt at mine innlegg i akkurat-nå-tråden kommer poppende hvis man googler navnet til hundene mine ... De innleggene er liksom ment for mine sonenvenner, ikke for naboer, kolleger, tanter og eventuelle folk som er ute etter meg.

Da har du kanskje allerede gått over en grense du ikke burde? :ahappy:

---

Ellers er jeg enig med Roma; jeg har ikke tro på et lukket forum. Det vil gi en falsk trygghet. Og uansett; stoler vi allerede på de med kun 100 innlegg? Føler du du vet nok om de til å brette ut enda mer av privatlivet? Det at man ikke kan bestemme hvem som får 100 innlegg, og ergo kan lese dine innlegg - om ti, tjue år, er ikke bare det godt nok argument for å ikke ville ha et lukket forum? Og finnes det ikke allerede folk man kanskje er "fiender" med her inne, som kan sladre eller bruke infoen de har tilgjengelig og dele den med andre?

Nei; hvis det ikke er noe du vil at naboen, tanta, sjefen, fremtidig elsker, barn, eller noen andre vilkårlige personer ikke skal lese - så skriver man det heller ikke. Man skal kunne stå for det man skriver, også om 15 år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke om at man stoler blindt på de som har over hundre innlegg. Poenget er å sette en grense slik at det kun er de som faktisk bruker sonen som får gå inn der, og at det ikke kan googles. Det behøver ikke å være veldig personlige ting som skrives, men det kan jo være andre ting som angår hundene våre og som vi ikke vil at alle skal lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg heller egentlig mer til at det man ikke vil skal ligge paa nett, det skriver man ikke. Men hva med aa stenge av akkurat naa eller alt mulig f.eks. slik at bare medlemmer kan lese? Ikke noedvendigvis ha en innleggsgrense, men saa lenge man er medlem, saa kan man lese. Da fjerner man det fra google, men man ekskluderer ikke medlemmer fra aa lese der.

Ellers saa kunne godt de gamle akkurat naa traadene slettes for min del. Umulig aa finne info som ligger der uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden problemet antakelig er den Akkurat nå tråden, så hadde det kanskje vært en bedre idé å slette de når de stenges som Mrs Powers nevner. Det er vel der folk deler med seg alt mulig rart. Om terskelen blir bare at man skal registrere seg, så er man heller ikke så mye lengre. For man kan aldri vite hvem som sitter bak et nick.

Men hvor skal grensa gå ellers? Må du ha 100 innlegg for å lese i Akkurat nå tråden? Det er jo ikke noe vanskelig å komme opp i det for å få tilgang dit (det er jo bare å delta litt i en burdiskusjon det...). Det er en del som synes det er vanskelig å bli en del av sonen fra før av, om ikke de skal bli utsestengt fra den delen nesten all aktivitet foregår i tillegg....

Ønsker man å heve terskelen for nye folk såpass? For at kanskje et par soniser ikke ønsker at det de ikke burde ha skrevet i utgangspunktet blir lest av naboen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes isåfall at man kunne lukket "skravledelen" av forumet for google og andre boots, så det ikke kommer opp når folk søker. Ellers vet jeg ikke helt om jeg synes en "lukket klubb" er noe særlig... jeg må si jeg har kanskje blitt litt overrasket over hvor mye folk deler av svært personlige ting i "akkurat nå"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...