Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal jeg ha, da?


Ingvild

Recommended Posts

Vil bare si at jeg kjenner meg igjen i følelsen av å ikke 'tørre' å se på brukshundrasene. Var derfor jeg stod på valpeliste av en annen rase før jeg kjøpte Balrog...

Det var egentlig gode venner som måtte til for å si at jeg faktisk klarer en slik rase! Og det gjør du også :P

Så litt glad for å høre at du tenker i de retninger :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Jeg må si jeg har store problemer med å se for meg deg med en schäfer eller BC. Overhodet ikke rasjonelt begrunnet, bare noe inni mitt hode. Tror nok ikke du skal være redd for å begi deg ut på noe litt mer krevende enn du selv kanskje tror. Men hva med en collie korthår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Ingvild: Du er hjertlig velkommen til å besøke oss og vår lille flokk med både bc og schäfer om du vil ha en "hands-on" opplevelse av rasene samtidig. Jeg syns ikke bc er spesielt nervøse, skvetne eller hysteriske på noe vis, men jeg har jo også sett mange individer som jeg absolutt ikke ville hatt. Akkurat som med schäfer, der det er enkelte som er fantastiske og andre er skit. Jeg tror at om du hadde sett bc sånn de skal være etter min mening, så ville du ikke hatt noe annet :lol: (Så får du heller stille i sverige eller være handler for noen av sonens flotte utstillingsstjerner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en flat? Flattene er faktisk ganske kule. Jeg har jo tidligere bare hengt med "voksne" flats, og jeg gleder meg jammen til Pøbelen blir voksen. :lol: Nei, faktisk. Flatten er rimelig grei hund. Jeg vandret jo i tankene for en stund siden på hva slags rase jeg skulle ha selv. Jeg ville jo i utgangspunktet ha en golden med det lille ekstra, men jeg strevde hardt med å finne riktige hunder og riktige oppdrettere. Tror bare jeg var ufattelig heldig med min forrige golden, han hadde liksom alt.

Men så var det flatten, da. Den stod liksom på de kriteriene jeg søkte etter (ser du faktisk har mye av det samme). Den er superglad i mat, voksne, barn, dyr og det som er. Og den jobber for deg fordi den synes det er dritkult, ikke fordi den "må" (will to please, som ofte brukes om golden/labrador). Derfor er det veldig lett å belønne den innenfor lek, mat, stemme og en klapp på hodet. Den lærer ufattelig fort, og er akkurat som poteten - kan brukes til alt. Eneste "minuset" som jeg har sett (med Pøbel, vel å merke, siden jeg ikke har bodd med flatten før, men har hørt andre flateiere si det også), er at de blir skyggen din. Går du på do eller i dusjen, vil den gjerne være med. Lager du mat, er den din beste venn, setter du deg ned, vil den helst hilse på deg med tungen sin. :lol:

Dog er det en ganske så aktiv rase, men alt kan jo trenes, åff kårs. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her sier, gjeterhunder er kanskje noe for deg? Selv om jeg har samme inntrykket som deg av belgerne, man skal ihvertfall være skrekkelig nøye på linjer og gemytt,

Men hva med hvit gjeterhund? Eller toller, om man holder seg til retrieverene (jeg har inntrykk av at de har blitt bedre mentalt de siste årene, enn de var en periode)?

Dsg og ridgeback vil jeg nok fraråde deg i forhold til kriteriene dine, men det er du tydeligvis klar over allerede. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingvild: Med unntak av at du vil stille ut hunden, så syns jeg godt du kan kjøpe deg en bc jeg. Da får du alt det du vil ha, så lenge du kjøper fra rett oppdretter og rett linjer.

Enig med Gråtass. I det meste! Jeg har jo nå hatt fire BC'er, av de har to et utrolig flott temperament, mens to var veldig preget av en dårlig start på livet, noe som kom tydelig frem i voksen alder. Allikevel har også de to fellesstrekk; ekstremt førerorienterte (mer enn de tryggere og mer stabile individene) og ekstremt snille og greie rundt mennesker. Det har alle fire vært - og er. Men for å gå vekk fra de to som ikke har hatt en god start på livet, og som derfor ikke er noen gode representanter for rasen BC, så kan jeg jo fortelle litt om spesielt Knott.

Knottis er en utrolig trygg hund. Hun tar verden på strak labb, favorittstedet hennes er dyrlegen (selv om de stikker henne og pirker på henne og gjør ting som gjør vondt der :lol:), hvor hun raaser inn døren og spretter opp på undersøkelsesbordet. Nyttårsaften, smell, lyder og så videre - ikke noe problem. Andre hunder er bare gøy (litt for gøy). Hun er også frisk, har hatt litt problemer med en skulder, men all sannsynlighet tilsier at det er en skade. I tillegg har hun god og mye lek, men - hun er også noe miljøberørt i form av at hun er mye mer opptatt av de andre hundene på trening enn av meg. Det er min feil- feil måte å sosialisere på- men av de jeg har trent med har jeg også fått høre at de ser veldig forskjell på linjene, i forhold til hvor selvstendige versus førerorienterte de er. Så jeg ville vært kresen på oppdrettere.

Jeg synes BC'en er en flott rase, den fungerer liksom til alt, og du slipper endel ting som følger med andre raser. Lyd f.eks, alle mine har vært rimelig lydløse. Hundeaggresjon eller "vokt" er heller ikke noe jeg har opplevd på noen av mine. Andre ting får du jo i stedet, de er jo ganske spesielle, med sin gjeting og væremåte (de er jo veldig på, liksom;) ). Anbefaler deg absolutt å ta en tur ut til Gråtass og hilse på både BC og Schäfer, sistnevnte er jo også en helt utrolig flott rase og den virkelige poteten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg tenker at du må seriøst få være med på en playdate med Noah og en del av hans avkom *ler* Kan sikkert samle noen. Bare sånn for å rette opp inntrykket av at belgere og belgervalper er skittish. Jeg har muligens vært veldig heldig med mine belgere, men jeg har så langt bare hatt en som har vært engstlig men selv hun var lite påvirket av miljø (men hun var skuddredd på grensen til det absurde). Alle har ikke hatt den intensiteten som jeg ønsker av rasen, men redde har de ikke vært.

Etter min mening er det fullt mulig å finne en belger som vil tilfredstille alle dine krav - man må bare lete og lete på rett sted.

Jeg er selvsagt veldig lite objektiv når det kommer til belger, jeg elsker rasen over alle raser - de har alt, jovisst finnes det hunder av rasen jeg ikke ville hatt om jeg fikk kastet de etter meg - men sånn er det jo innen alle raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha anbefalt deg verken ESS, flatcoat, toller, collie korthår eller hvit gjeter utifra dine kriterier.

Det jeg også ville ha hatt i bakhodet, er at rasen skal være praktisk å dra med seg rundt i et studentliv. Jeg måtte vurdere det, for jeg hadde skikkelig lyst på schäfer en periode, men hadde nok da hatt enda større problemer med å finne et sted å bo. Dessuten er de jo større, det er det ikke tvil om. Det blir større hund å presse sammen på trang t-bane, større hund å gå sikksakk mellom alle mennesene på Jernbanetorget, større hund på toget til Trondheim osv. Man må jo ofre det en tanke også.

Kanskje det er fordi jeg selv liker hunder under 60cm (sånn 50 cm er perfekt), men jeg ville ha tenkt mer på heeler, border collie og kelpie.

Jeg tror det kan være vanskelig å finne en heeler som er "nok hund" for deg, border collie må du være veldig nøye med hvor du kjøper fra (den jungelen er forresten litt vanskelig syns jeg, når så altfor få mentaltester border colliene sine) og kelpie er jo ikke som alle andre :lol: Man må like at de er litt hyperaktive og veeldig sosiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Totalt OT: men schäfere MÅ ikke være store. Jeg har en tispe på 52.5cm i mankehøyde.. Jeg vet også om mange tisper på 25kg, så de er ikke nødvendigvis de største drogene om du vil ha tispe. Hannhunder så er idealet 32kg for min del, men det er ikke alltid like lett å vite på forhånd. Vi har en hannhund etter små foreldre, han er 48 kg..

Se så mange hunder du kan av de rasene du vurderer, så er det så mye enklere å vite hva man vil ha og ikke minst hva man absolutt ikke vil ha senere. Det finnes flere og flere bc oppdrettere som bruker gode sosiale nervefaste hunder i oppdrettet sitt, akkurat som det finnes schäfer oppdrettere som lager brukshunder som ikke nødvendigvis tar pusten fra folk. Jeg er helt sikker på at det finnes en helt perfekt hund for deg der ute, du må bare vite hva det perfekte er for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg har store problemer med å se for meg deg med en schäfer eller BC. Overhodet ikke rasjonelt begrunnet, bare noe inni mitt hode. Tror nok ikke du skal være redd for å begi deg ut på noe litt mer krevende enn du selv kanskje tror. Men hva med en collie korthår?

Jeg har hittil ikke vurdert korthårscollien. Mitt inntrykk er at de egner seg bedre som aktive familiehunder enn som konkurransehunder, selv om jeg selvfølgelig vet at det finnes noen konkurrerende korthårscollier f.eks. i Sverige. Men er det nok drifter i dem? Nok lek, nok stress og nok førerorienterthet?

Ingvild: Du er hjertlig velkommen til å besøke oss og vår lille flokk med både bc og schäfer om du vil ha en "hands-on" opplevelse av rasene samtidig. Jeg syns ikke bc er spesielt nervøse, skvetne eller hysteriske på noe vis, men jeg har jo også sett mange individer som jeg absolutt ikke ville hatt. Akkurat som med schäfer, der det er enkelte som er fantastiske og andre er skit. Jeg tror at om du hadde sett bc sånn de skal være etter min mening, så ville du ikke hatt noe annet ;) (Så får du heller stille i sverige eller være handler for noen av sonens flotte utstillingsstjerner.)

Åh, det hadde nok ikke vært så dumt! Jeg må ærlig innrømme at jeg har møtt/sett få schäfere og bc-er utenfor konkurranse-/treningsmodus, og det hadde vært fantastisk å få se hvordan de skal være hjemme, også.

(Utstilling er ikke noe stort krav, så jeg har ikke problemer med å droppe det. Det har ikke vært noe stort savn å ikke ha utstillingshund hittil - det er mer det at hvis jeg får en hund som er ok i henhold til rasestandarden, vil jeg gjerne prøve meg på en utstilling i ny og ne.)

Hva med springer spaniel da? tror det er det rasen heter. Fuglehund :P

Springer spaniel - verken welsh eller engelsk - er kanskje ikke helt det jeg er på utkikk etter. Det finnes noen få som er herlige og som jeg sikkert kunne trivdes godt med, men i utstrakt grad bærer springerne preg av å være apporterende fuglehunder. Jeg skal nok ha gjeterhund denne gangen.

Hva med en flat? Flattene er faktisk ganske kule. Jeg har jo tidligere bare hengt med "voksne" flats, og jeg gleder meg jammen til Pøbelen blir voksen. :P Nei, faktisk. Flatten er rimelig grei hund. Jeg vandret jo i tankene for en stund siden på hva slags rase jeg skulle ha selv. Jeg ville jo i utgangspunktet ha en golden med det lille ekstra, men jeg strevde hardt med å finne riktige hunder og riktige oppdrettere. Tror bare jeg var ufattelig heldig med min forrige golden, han hadde liksom alt.

Men så var det flatten, da. Den stod liksom på de kriteriene jeg søkte etter (ser du faktisk har mye av det samme). Den er superglad i mat, voksne, barn, dyr og det som er. Og den jobber for deg fordi den synes det er dritkult, ikke fordi den "må" (will to please, som ofte brukes om golden/labrador). Derfor er det veldig lett å belønne den innenfor lek, mat, stemme og en klapp på hodet. Den lærer ufattelig fort, og er akkurat som poteten - kan brukes til alt. Eneste "minuset" som jeg har sett (med Pøbel, vel å merke, siden jeg ikke har bodd med flatten før, men har hørt andre flateiere si det også), er at de blir skyggen din. Går du på do eller i dusjen, vil den gjerne være med. Lager du mat, er den din beste venn, setter du deg ned, vil den helst hilse på deg med tungen sin. :P

Dog er det en ganske så aktiv rase, men alt kan jo trenes, åff kårs. :lol:

Hm. Jeg har til gode å møte en flat som ikke har en del ukonstruktiv energi og stress... :P Med det mener jeg at mange av de flat-ene jeg har møtt har vært veldig engasjerte, "på", "med", ivrige osv, uten å få til å rette dette mot konstruktiv trening. De blir litt for sosete, rett og slett...

Som flere her sier, gjeterhunder er kanskje noe for deg? Selv om jeg har samme inntrykket som deg av belgerne, man skal ihvertfall være skrekkelig nøye på linjer og gemytt,

Men hva med hvit gjeterhund? Eller toller, om man holder seg til retrieverene (jeg har inntrykk av at de har blitt bedre mentalt de siste årene, enn de var en periode)?

Dsg og ridgeback vil jeg nok fraråde deg i forhold til kriteriene dine, men det er du tydeligvis klar over allerede. :P

Hvit gjeterhund kjenner jeg at er en rase jeg kan skrekkelig lite om, så de skal jeg lese mer om.

Toller skal jeg nok ikke ha. Det er mange ymse individer ute og går, i tillegg til at jeg føler de ikke helt har de driftene jeg vil ha i hunden.

Enig med Gråtass. I det meste! Jeg har jo nå hatt fire BC'er, av de har to et utrolig flott temperament, mens to var veldig preget av en dårlig start på livet, noe som kom tydelig frem i voksen alder. Allikevel har også de to fellesstrekk; ekstremt førerorienterte (mer enn de tryggere og mer stabile individene) og ekstremt snille og greie rundt mennesker. Det har alle fire vært - og er. Men for å gå vekk fra de to som ikke har hatt en god start på livet, og som derfor ikke er noen gode representanter for rasen BC, så kan jeg jo fortelle litt om spesielt Knott.

Knottis er en utrolig trygg hund. Hun tar verden på strak labb, favorittstedet hennes er dyrlegen (selv om de stikker henne og pirker på henne og gjør ting som gjør vondt der :P), hvor hun raaser inn døren og spretter opp på undersøkelsesbordet. Nyttårsaften, smell, lyder og så videre - ikke noe problem. Andre hunder er bare gøy (litt for gøy). Hun er også frisk, har hatt litt problemer med en skulder, men all sannsynlighet tilsier at det er en skade. I tillegg har hun god og mye lek, men - hun er også noe miljøberørt i form av at hun er mye mer opptatt av de andre hundene på trening enn av meg. Det er min feil- feil måte å sosialisere på- men av de jeg har trent med har jeg også fått høre at de ser veldig forskjell på linjene, i forhold til hvor selvstendige versus førerorienterte de er. Så jeg ville vært kresen på oppdrettere.

Jeg synes BC'en er en flott rase, den fungerer liksom til alt, og du slipper endel ting som følger med andre raser. Lyd f.eks, alle mine har vært rimelig lydløse. Hundeaggresjon eller "vokt" er heller ikke noe jeg har opplevd på noen av mine. Andre ting får du jo i stedet, de er jo ganske spesielle, med sin gjeting og væremåte (de er jo veldig på, liksom;) ). Anbefaler deg absolutt å ta en tur ut til Gråtass og hilse på både BC og Schäfer, sistnevnte er jo også en helt utrolig flott rase og den virkelige poteten!

Fint å få litt mer innspill om BC! :) Ja, skulle jeg hatt border collie måtte jeg vært veldig nøye på linjer og oppdretter, føler jeg. Men hvordan i alle dager skal jeg gå fram der, da? Det er en haug av hunder, forholdsvis få av dem mentaltestes, og jeg aner virkelig ingenting om hvilke linjer og hunder jeg skulle sett etter. Det gjelder jo forøvrig de andre rasene også det - at jeg ikke aner noe om hvilke konkrete linjer som er gode (for meg!) - men det finnes jo heldigvis erfarne eiere og oppdrettere innenfor alle disse rasene her på forumet, så jeg må nok mase litt etterhvert som jeg begynnner å bestemme meg for hvilken rase jeg skal ha.

Jeg tenker at du må seriøst få være med på en playdate med Noah og en del av hans avkom *ler* Kan sikkert samle noen. Bare sånn for å rette opp inntrykket av at belgere og belgervalper er skittish. Jeg har muligens vært veldig heldig med mine belgere, men jeg har så langt bare hatt en som har vært engstlig men selv hun var lite påvirket av miljø (men hun var skuddredd på grensen til det absurde). Alle har ikke hatt den intensiteten som jeg ønsker av rasen, men redde har de ikke vært.

Etter min mening er det fullt mulig å finne en belger som vil tilfredstille alle dine krav - man må bare lete og lete på rett sted.

Jeg er selvsagt veldig lite objektiv når det kommer til belger, jeg elsker rasen over alle raser - de har alt, jovisst finnes det hunder av rasen jeg ikke ville hatt om jeg fikk kastet de etter meg - men sånn er det jo innen alle raser.

Ja, som sagt - de nervøse belgerne har jeg foreløpig bare hørt om på nettet, jeg har i grunnen ikke møtt dem selv, enda - så det kunne jo vært fint å få møte enda flere som er gode i topplokket og som dermed kan overbevise meg om at det som står på Internett ikke nødvendigvis er sant. :P

Jeg føler meg enda milevis unna å bestemme meg for rase - lengre unna enn jeg følte da jeg laget dette emnet, faktisk. :P Jeg syns det er vanskelig, jeg. Man kan lese til man blir blå og grønn om de ulike rasene uten å ha noen garanti for at det som står der stemmer med virkeligheten. Og man kan møte individer av rasene både på tur, på trening og hjemme i stua uten å ha noen garanti for at de er representative for sin rase. Og kanskje skulle jeg heller se på ulike linjer innenfor rasene før jeg i det hele tatt bestemmer meg for hvilken rase jeg skal ha.

Det største problemet mitt er vel at jeg ikke har noe klart inntrykk av hva som skiller de aktuelle rasene. Jeg har en magefølelse, og et inntrykk, men jeg er jo ikke sikker på om det stemmer. Hva konkret er det som gjør schäferen forskjellig fra belgeren, kelpien og border collien - og likeledes for de andre rasene? Kanskje noen som selv har en del erfaring med disse rasene kunne delt en tanke eller to om dette? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å få litt mer innspill om BC! :lol: Ja, skulle jeg hatt border collie måtte jeg vært veldig nøye på linjer og oppdretter, føler jeg. Men hvordan i alle dager skal jeg gå fram der, da? Det er en haug av hunder, forholdsvis få av dem mentaltestes, og jeg aner virkelig ingenting om hvilke linjer og hunder jeg skulle sett etter. Det gjelder jo forøvrig de andre rasene også det - at jeg ikke aner noe om hvilke konkrete linjer som er gode (for meg!) - men det finnes jo heldigvis erfarne eiere og oppdrettere innenfor alle disse rasene her på forumet, så jeg må nok mase litt etterhvert som jeg begynnner å bestemme meg for hvilken rase jeg skal ha.

Det er sånt man har Gråtass til! Hun er den jeg stoler aller mest på når det gjelder BC, og skulle jeg hatt den rasen igjen skulle den uten tvil vært fra henne. Hun har også evnen til å være ærlig og objektiv om både positive og negative sider- ikke bare hos egne hunder og i eget oppdrett heller. Så hvis du vil vite noe om BC (eller schäfer for den saks skyld), ville jeg snakket med henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha anbefalt deg verken ESS, flatcoat, toller, collie korthår eller hvit gjeter utifra dine kriterier.

Det jeg også ville ha hatt i bakhodet, er at rasen skal være praktisk å dra med seg rundt i et studentliv. Jeg måtte vurdere det, for jeg hadde skikkelig lyst på schäfer en periode, men hadde nok da hatt enda større problemer med å finne et sted å bo. Dessuten er de jo større, det er det ikke tvil om. Det blir større hund å presse sammen på trang t-bane, større hund å gå sikksakk mellom alle mennesene på Jernbanetorget, større hund på toget til Trondheim osv. Man må jo ofre det en tanke også.

Kanskje det er fordi jeg selv liker hunder under 60cm (sånn 50 cm er perfekt), men jeg ville ha tenkt mer på heeler, border collie og kelpie.

Jeg tror det kan være vanskelig å finne en heeler som er "nok hund" for deg, border collie må du være veldig nøye med hvor du kjøper fra (den jungelen er forresten litt vanskelig syns jeg, når så altfor få mentaltester border colliene sine) og kelpie er jo ikke som alle andre ;) Man må like at de er litt hyperaktive og veeldig sosiale.

Jamen, jeg må uansett ha bil (når jeg er ferdig med førsteåret på Ås og skal flytte ut fra studenthybelen kommer jeg nok ikke til å bo i gangavstand til universitetet lenger, og da må jeg ha bil - kan ikke bo ute på bygda uten å ha mulighet til å kjøre, altså), så da trenger jeg ikke å tenke praktisk. :lol:

Neida, jeg ser jo poenget ditt. Enkelte schäferhanner kan være nokså store, og selv om jeg ideelt sett kanskje kunne tenke meg noe mindre, vet jeg ikke helt om jeg vil la det være avgjørende faktor. Jeg syns Tinka-størrelse er ganske greit, i grunn, og det finnes jo schäfertisper som ikke er langt unna det. Også er størrelse noe mer enn bare høyde - en belgerhann vil for eksempel være nokså mye høyere enn det Tinka er, uten å nødvendigvis føles så mye større fordi den er mye lettere i kroppen.

Jeg tror heller ikke at heeler er "nok hund", egentlig. Jeg har tidligere tenkt at jeg har lyst på heeler en gang, som en aktiv maskothund til en mer utpreget brukshund. Og det blir kanskje litt feil å kjøpe maskoten før man har dannet laget?

Totalt OT: men schäfere MÅ ikke være store. Jeg har en tispe på 52.5cm i mankehøyde.. Jeg vet også om mange tisper på 25kg, så de er ikke nødvendigvis de største drogene om du vil ha tispe. Hannhunder så er idealet 32kg for min del, men det er ikke alltid like lett å vite på forhånd. Vi har en hannhund etter små foreldre, han er 48 kg..

Se så mange hunder du kan av de rasene du vurderer, så er det så mye enklere å vite hva man vil ha og ikke minst hva man absolutt ikke vil ha senere. Det finnes flere og flere bc oppdrettere som bruker gode sosiale nervefaste hunder i oppdrettet sitt, akkurat som det finnes schäfer oppdrettere som lager brukshunder som ikke nødvendigvis tar pusten fra folk. Jeg er helt sikker på at det finnes en helt perfekt hund for deg der ute, du må bare vite hva det perfekte er for deg.

Jeg tror heller ikke at størrelsen er det som skal luke ut schäferen, selv om det er noe jeg kan ha i bakhodet. :)

Ja, det er vel det jeg blir nødt til å gjøre - se så mange individer som mulig, bli mer bevisst på hva jeg liker og ikke liker, og få et bedre inntrykk av hva som er typisk for rasen, hva som er linjeavhengig og hva som kommer av god/dårlig sosialisering/trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det største problemet mitt er vel at jeg ikke har noe klart inntrykk av hva som skiller de aktuelle rasene. Jeg har en magefølelse, og et inntrykk, men jeg er jo ikke sikker på om det stemmer. Hva konkret er det som gjør schäferen forskjellig fra belgeren, kelpien og border collien - og likeledes for de andre rasene? Kanskje noen som selv har en del erfaring med disse rasene kunne delt en tanke eller to om dette? :lol:

Schæfer kontra belger er enkelt sånn generelt synes jeg da - det går fortere med belger, og belgeren er generelt mer reaktiv enn schæferen. Nå er vel gråschæfer hakket kjappere enn vanlig schæfere - men for meg så er schæferen er litt tung.

Men igjen - dette kommer jo veldig an på linjer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er sånt man har Gråtass til! Hun er den jeg stoler aller mest på når det gjelder BC, og skulle jeg hatt den rasen igjen skulle den uten tvil vært fra henne. Hun har også evnen til å være ærlig og objektiv om både positive og negative sider- ikke bare hos egne hunder og i eget oppdrett heller. Så hvis du vil vite noe om BC (eller schäfer for den saks skyld), ville jeg snakket med henne!

Takk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dverg Pincher? De e jo veldig tøffe små hunder. Utholdne og ikke typisk pinglete mini hund. Lett å ha med seg overalt pga størrelsen, kan stilles og trenes, lettstelt osv. De kan jo være litt gneldrete hvis man lar de bli det da, og om de har mye kjønnsaggresjon i seg er jeg litt usikker på. Ellers har man jo Pincher. Større, men alikvel hendig størrelse. Tøffe, førerorienterte og elsker å trene og være aktiv. Begge disse rasene skal ikke være nervøse typer, men man burde nok sjekke opp i miljøet og velge noen som bruker hundene aktivit. (spes. DP som er ganske populær som familiehund, men har kapasitet til mye mer)

Det var to forslag kanskje litt utenom det du hadde sett for deg, men :)

Og så kom jeg på en til, Papillion. Er overrasket over hvor sterke og utholdne disse små hundene er. Også veldig allsidig! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at heeler er "nok hund", egentlig. Jeg har tidligere tenkt at jeg har lyst på heeler en gang, som en aktiv maskothund til en mer utpreget brukshund. Og det blir kanskje litt feil å kjøpe maskoten før man har dannet laget?

Støtter deg i denne tankegangen. Heeler er en gjeterhund, men det er light versjonen. Absolutt aktive, smarte og kuule hunder, men synes ikke det høres rett ut i forhold til kriteriene dine. Det jeg merker i treningen og hverdagen med min (har ikke trent noen andre Heelere) er at det er mye terrier der, med de utfordringene det innebærer. Den "bærbar brukshund" betegnelsen føler i hvertfall jeg er litt oppskrytt i forhold til de jeg har møtt. Klart man kan få til mye, men man gir seg selv en ekstra utfordring med Heeler fremfor en del andre gjeterhunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeler var ikke langt ifra Corgi gitt, når jeg leste kravene dine tenkte jeg egentlig at en corgi kan passe deg. Corgi passer alle kriteriene (cardigan). Eneste begrensningen blir i høyere klasser bruks blir de lett trege etc. Oppdretteren min har gått øverste klasse spor etc men som hun selv sa, den ble for treg på feltsøk ol på øverste skjiktet, men helt opp dit klarer de seg like bra som langbeina hunder.

Jeg trener jo rundering og spor med Amiga nå og farta skal det ikke stå noe på, hun sprinter og hopper over ting som om hun har en rakett i rumpa, elsker å trene klikker og lydighet, elsker spor, er alltid med meg, følger med på meg etc.

Så utifra det du sier Heeler (stod faktisk at den stammer fra corgien :lol: ), Welsh Corgi Cardigan, BC fra rette linjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men jeg må si det er veldig spennende å følge med på hva du ender opp med! For jeg må *kremt* ærlig talt si at for meg er det liksom Ingvild + labrador. Og sånn er det. Hehe.

Har forøvrig ingen gode forslag å komme med, da jeg begynner å se at de kravene du har til hund og de svarene du har fått nok ikke passer til noen av de rasene jeg ville foreslått (fordi det er raser JEG liker). :lol: Jeg ser jo at tendensen er at de fleste hundebekjentskaper jeg har fra da jeg var yngre, de mest aktive, ender opp med gruppe 1-hunder. Egentlig en veldig interessant "tradisjon" synes jeg da. Siden jeg personlig aldri har vurdert en rase fra denne gruppen selv.

Men når det er sagt - masse lykke til med valg av rase i hvertfall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har litt av de samme kriteriene som meg, bare at jeg har retrieverjakt som mål i tillegg - ergo faller alt annet enn retrievere vekk. Hvis jeg ikke skulle hatt toller, så tror jeg faktisk jeg hadde satset på kelpie. Syns ikke forslagene om langhårsbelger eller shæfer var helt borte vekk heller. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha vokt/vakt i hunden din?

Når det gjelder heeler, så vet jeg om to tøtter som det er nok i når det gjelder å være brukshund. Jeg tror nok de er unntaket og ikke regel for rasen. Desverre! Men det finnes altså bruksemner der og, vil jeg si.

Når det gjelder gjeterhunder vil jeg bare si: sosiale gjeterhunder er noe å trakte etter. Virkelig! Sosiale og stabile.

Jeg har jo gått motsatt vei, da, fra gjeterhund til retriever. Tipper jeg kan si noe mer om det om ett års tid eller så når stankelbeinen er eldre :) Foreløpig kan jeg si at han har det jeg ville ha og litt til :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dverg Pincher? De e jo veldig tøffe små hunder. Utholdne og ikke typisk pinglete mini hund. Lett å ha med seg overalt pga størrelsen, kan stilles og trenes, lettstelt osv. De kan jo være litt gneldrete hvis man lar de bli det da, og om de har mye kjønnsaggresjon i seg er jeg litt usikker på. Ellers har man jo Pincher. Større, men alikvel hendig størrelse. Tøffe, førerorienterte og elsker å trene og være aktiv. Begge disse rasene skal ikke være nervøse typer, men man burde nok sjekke opp i miljøet og velge noen som bruker hundene aktivit. (spes. DP som er ganske populær som familiehund, men har kapasitet til mye mer)

Det var to forslag kanskje litt utenom det du hadde sett for deg, men :)

Og så kom jeg på en til, Papillion. Er overrasket over hvor sterke og utholdne disse små hundene er. Også veldig allsidig! :lol:

Jeg vil ikke karakterisere pinscherrasene som veldig førerorienterte. Absolutt trenbare, men mindre førerorienterte enn f.eks. labrador, som Ingvild et sted her satte som et minimum av førerorientering. De har også en del jakt i seg, spesielt dp, og mentaliteten er ikke like bra overalt heller. Men pinscher og dp har definitivt potensiale som jeg mener alt for få som har rasene benytter seg av!

Hvis du vil ha en mindre hund, tror jeg du skal se nærmere på heeleren, Ingvild. Det er ikke en rase jeg kjenner veldig godt, men de jeg kjenner passer absolutt til det du vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...