Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal jeg ha, da?


Ingvild

Recommended Posts

Et stort JA til det med førerorientert, den er det ikke noe å si på med korthårscollien. På høyde med schæferen vil jeg si og den er blant de beste i hundeverdenen. Nok stress er det ofte også; det noen korthårscollier heller kan mangle er tilstrekkelig hardhet/utholdenhet da mange kan være ganske myke/gi opp med for stort press og/eller korrigeringer. Når det gjelder lekelyst så er denne veldig varierende, fra lite til bra. Men denne siste egnskapen er også ganske grei å teste ut før man kjøper valp da; man kan både sjekke foreldres og kullets lekelyst selv.

I starten av tråden skriver du " Jeg har lyst til å konkurrere i bruks (spor) og lydighet, men uten å ha skyhøye ambisjoner" (min utheving), så da gikk jeg ut i fra at en korthårscollie ville passe utmerket da selv et middelmådig eksemplar ofte kan konkurrere tilfredsstillende litt opp i klassene. Men hvis å ikke ha skyhøye ambisjoner betyr at man ønsker at bikkeskinnet lett skal bli både bruks og LP-champion og stadig vekk få topp-plasseringer i eliteklassen så ville jeg heller gått for (grå)schæfer :-). Eller BC da selvfølgelig.

Berit

At jeg ikke har skyhøye ambisjoner kommer rett og slett av at jeg aldri har konkurrert, fordi jeg aldri har hatt noen hund å konkurrere med. Derfor vet jeg ikke hvordan JEG trives i en slik setting, men med tanke på hvor frustrerende jeg syns det har vært å trene med Tinka uten å kunne konkurrere, vil jeg ikke være fremmed for tanken om at konkurranser er noe jeg kan komme til å trives med. Jeg er heller ikke fremmed for at ønsket om å prestere kan akselerere, og da vil jeg helst slippe å bli stående i klasse 2/D-C fordi bikkja nok en gang holder meg igjen.

Med "skyhøye ambisjoner" mener jeg flere championat, landslag, NM også videre. Det ser jeg ikke for meg. Men jeg ser for meg en hund jeg kan klasseklatre jevnt og trutt med og til slutt være i spor B eller A/ lp 3 eller elite, og ha det gøy der. Selvfølgelig vil ikke slike ting komme av seg selv, men jeg vil kjøpe en hund hvor forutsetningene ligger til rette for at jeg kan få det til uten å på veien dø på meg av frustrasjon. (I alle fall ikke permanent! :ahappy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Høres ut som kelpie vil passe deg bra! Og så er det jo herlige hunder med humor, såvidt jeg har forstått :lol: :lol: Så morro- Ingvild med kelpie! :lol: Vil bare skyte inn at jeg ikke synes det står SÅ dårlig til med BC som beskrevet i denne tråden, altså. Mulig det er annerledes andre steder, men jeg kjenner faktisk ingen som har hverken dårlig gemytt, spondylose, HD (bortsett fra min gamlehund) eller sånt noe. De BC'ene jeg kjenner er enten gjeterhunder eller lydighetshunder, forøvrig. Det er klart rasen har en drøss utfordringer, men jeg har iallefall ikke oppfatningen av at den er på synkende grunn. Men det er jo en rase som avles på andre egenskaper enn f.eks AK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...