Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal jeg ha, da?


Ingvild

Recommended Posts

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Men dere da, jeg trenger vel ikke malle, gjør jeg det da? :)

Hadde det ikke vært greiere for meg å ha en hund som tross alt har litt mindre alvor i det de sier og potensielt truer med? Jeg føler ikke helt at malle er greia for meg, altså - i det minste ikke før jeg har litt mer erfaring med gjeterhunders lynne og væremåte.

Jeg leste første innlegg i tråden, og der syns jeg faktisk forslaget om korthårs collie passet fint :-) Hva hun evt har sagt senere i tråden, fikk jeg ikke med meg. Hvis hun spesifikt har nevnt "skikkelig brukshund" så trekker jeg forslaget selvsagt :)

Når en tråd har blitt fire sider lang, må man nesten anta at det har blitt skrevet noe nytt og kommet fram nye tanker i løpet av disse sidene (og at det ikke bare er fire sider med de samme setningene om og om igjen). Derfor gjelder det ikke bare i denne tråden, men i andre tråder også, å lese det som er blitt skrevet før, så man unngår å repetere argumenter eller skrive ting som ikke lenger er aktuelle/passer inn. Det er litt irriterende for de som engasjerer seg i tråden at ting blir repetert hele tiden, nemlig. :P

(Nei, jeg har vel ikke brukt formuleringen "skikkelig brukshund" men implisitt burde det være ganske klart nå at jeg kommer til å gå for en av de rasene som brukes mest og hevder seg best i bruks og lp, rett og slett fordi det føles som det tryggeste valget. Korthårscollie og en del andre utradisjonelle raser som kan funke, men som også kan være helt "ubrukelige", er med andre ord uaktuelle.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vælkømmin skal du være! :) (planlegger kull i løpet av vinteren, bare tispa begynner å løpe..)

Jeg skal ikke ha valp før etter at Chicka er borte, håper det er noen år til (hun blir 9år nå), så du må bare holde ut som oppdretter i maaange år til for tenk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg skal ikke ha valp før etter at Chicka er borte, håper det er noen år til (hun blir 9år nå), så du må bare holde ut som oppdretter i maaange år til for tenk :)

OT: jeg har nok ikke tenkt til å slutte før jeg har begynt nesten, så det blir nok noe mer i framtiden. Om alt viser seg å holde mål da vel og merke. Men du som bor på gård og har mye fritid har da helt fint tid til en hund til :):P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobermann eller risen? Eller blir de også for skarpe?

Ang retrivere: Flat eller jaktgolden?

Jeg siterer:

(Nei, jeg har vel ikke brukt formuleringen "skikkelig brukshund" men implisitt burde det være ganske klart nå at jeg kommer til å gå for en av de rasene som brukes mest og hevder seg best i bruks og lp, rett og slett fordi det føles som det tryggeste valget. Korthårscollie og en del andre utradisjonelle raser som kan funke, men som også kan være helt "ubrukelige", er med andre ord uaktuelle.)

Og legger til at det kommer til å gå en del år før jeg skaffer meg retriever igjen, hvis jeg noen gang gjør det, i tillegg til at dober og riesen helt ærlig ikke er raser jeg liker så veldig godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå er det bare å lukke og låse tråden, Ingvild har bestemt seg og Gråtass kommer og knerter alle andre med sine perfekte valper :)

Hehe, sorry, men det er litt morsomt å lese trådene her på sonen. En enorm forskjellsbehandling på bakgrunn av hvem som sitter bak nickene, noe i og for seg er det jo greit hvis man veit hvem de er og kjenner dem bedre enn oss andre... Men da det på privaten da? Det er jo tydelig at folk bor nært og kjenner hverandre. Når alle andre enn de få innvidde ikke har lov å uttale seg (og dertil blir høvla ned) - hva er vitsen med en slik tråd?

Mulig jeg har misforstått hele greia, men det hele begynner å bli litt småkleint hvor "alt annet enn BC og tildels Kelpie/Schäfer" er galt. Enten så spør man på åpent forum og behandler alle tips likeverdig, eller så lar man være...? :confused:

(Lykke til, uansett.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå er det bare å lukke og låse tråden, Ingvild har bestemt seg og Gråtass kommer og knerter alle andre med sine perfekte valper :)

Hehe, sorry, men det er litt morsomt å lese trådene her på sonen. En enorm forskjellsbehandling på bakgrunn av hvem som sitter bak nickene, noe i og for seg er det jo greit hvis man veit hvem de er og kjenner dem bedre enn oss andre... Men da det på privaten da? Det er jo tydelig at folk bor nært og kjenner hverandre. Når alle andre enn de få innvidde ikke har lov å uttale seg (og dertil blir høvla ned) - hva er vitsen med en slik tråd?

Mulig jeg har misforstått hele greia, men det hele begynner å bli litt småkleint hvor "alt annet enn BC og tildels Kelpie/Schäfer" er galt. Enten så spør man på åpent forum og behandler alle tips likeverdig, eller så lar man være...? :confused:

(Lykke til, uansett.)

*flirer godt over dagens beste innlegg*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Kangerlussuaq: Jeg har aldri møtt Ingvild jeg. At jeg har perfekte valper, det lar seg vanskelig gjøre når de ikke er født engang.. men jeg håper selvfølgelig at de skal bli det.

Nå har vel Ingvild redegjort ganske greit for hva hun er ute etter, så jeg ser ikke helt problemet jeg da? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå er det bare å lukke og låse tråden, Ingvild har bestemt seg og Gråtass kommer og knerter alle andre med sine perfekte valper :)

Hehe, sorry, men det er litt morsomt å lese trådene her på sonen. En enorm forskjellsbehandling på bakgrunn av hvem som sitter bak nickene, noe i og for seg er det jo greit hvis man veit hvem de er og kjenner dem bedre enn oss andre... Men da det på privaten da? Det er jo tydelig at folk bor nært og kjenner hverandre. Når alle andre enn de få innvidde ikke har lov å uttale seg (og dertil blir høvla ned) - hva er vitsen med en slik tråd?

Mulig jeg har misforstått hele greia, men det hele begynner å bli litt småkleint hvor "alt annet enn BC og tildels Kelpie/Schäfer" er galt. Enten så spør man på åpent forum og behandler alle tips likeverdig, eller så lar man være...? :confused:

(Lykke til, uansett.)

Fantastisk. :) Jeg skal prøve å svare deg ordentlig:

1. Jeg har overhodet ikke bestemt meg, men jeg har begrenset antall raser fordi jeg har innsett hva jeg i alle fall ikke vil ha, og fordi jeg har skjønt hva slags hund jeg bør kjøpe for å få det jeg ønsker meg.

2. Jeg gir deg rett i at jeg ikke bor veldig langt fra en del av de som har svart i tråden - men det er kun fordi jeg for tre måneder siden flytta til Oslo, hvor det tross alt er litt høyere befolkningstetthet enn i andre kanter av landet (og dermed flere soniser, også). Men av de som har rådet meg til å kjøpe schäfer, kelpie, bc eller belger er det kun én person jeg kjenner godt, flere har jeg såvidt hilst på og Gråtass har jeg vel aldri møtt engang. :P

3. Alle skal få si hva de vil, men jeg syns det er kjedelig å repetere argumenter og synspunkt alt for mange ganger, så jeg blir bittelitt surere og litt mer direkte for hver gang jeg er nødt til å gjøre det...

4. Jeg behandler alle tips likeverdig, jeg? Men det betyr jo ikke at alle tips er like gode, og hvis jeg ikke skal differensiere på gode og mindre gode tips kommer jeg jo ingen vei? :P Får jeg ikke lov til å gjøre det, så har du rett - da er jo denne tråden helt unødvendig...

5. Takk for det! Den lykkeønskningen tror jeg er den mest oppriktige jeg noen gang har fått, du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kangerlussuaq: Jeg har aldri møtt Ingvild jeg. At jeg har perfekte valper, det lar seg vanskelig gjøre når de ikke er født engang.. men jeg håper selvfølgelig at de skal bli det.

Nå har vel Ingvild redegjort ganske greit for hva hun er ute etter, så jeg ser ikke helt problemet jeg da? :)

Har du ikke hatt noen valper? Trodde oppdrettet ditt ble skrytt av fordi du har fått frem gode hunder.

EDIT: Æsj, ser at det høres surmaget ut, men det er ikke sånn ment!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg på det jeg tenkte i går kveld. Jeg vet cocker ikke er helt din greie, og absolutt ikke min heller. Men hva med jaktcocker? Fanny (Klickerklok.se, er her på forumet også) har jo Shejpa som virker utrolig herlig å jobbe med. Kjenner til et par til også, men ikke veldig godt. Men de virker som utrolig greie og arbeidsvillige hunder, samtidig som de er sosiale og har godt gemytt.

Tror nok nervene kan gå litt høyt der også, men langt mindre enn jeg har inntrykk av fra f.eks. bc eller belger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Har du ikke hatt noen valper? Trodde oppdrettet ditt ble skrytt av fordi du har fått frem gode hunder.

EDIT: Æsj, ser at det høres surmaget ut, men det er ikke sånn ment!

Joda jeg har hatt ett kull som viser seg veldig bra så langt, men de er 20 mnd. Jeg har ikke valper hjemme nå, var det jeg prøvde å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser verken for meg dobber eller riesen til Ingvild. Men jeg kan se for meg Ingvild og en border collie : ) Jeg tror virkelig at en "gråtass border collie" hadde vært noe for deg!

hihi, jeg klarer faktisk ikke å se Ingvild med noen av de rasene som er mest foreslått her jeg. Jeg ser henne med en litt mindre, kanskje litt "tyngre" rase som f.eks Kelpie. Vi vil ha flere andre raser enn de typiske i lp! Ikke fall i fella å kjøp det samme som alle andre bare fordi andre har lykkes med dem, det er så utrolig vanskelig å finne riktige linjer, både hos bc, schäfer og belger, som har rette hunden for deg, Ingvild. På BC blir det bare mer og mer dritt: OCD, hd, epilepsi, spondylose, samt gemytt mm, hos schäferen har du div, ja selv på de grå (selv om det er en dyp hemmelighet, brukshunder har jo ikke slikt :ahappy:) Malle kjenner jeg ikke så godt til. Kelpien virker friskere en de jeg har nevnt over her. Dessuten bør du se etter hunder med bruksprøver, ikke bare prøveordninger som FA/BH og de andre. En BC bør ha gjeterhundprøve i det minste. En schäfer/malle bør ha resultater i en eller annen form for for konk. så de også viser seg til det de har laga for og ikke bare viser at de er stødige i hodet. Ikke bare foreldredyrene, men også søsken.

Aller først bør du tenke: Hva vil jeg ha i denne hunden og trenger jeg virkelig en maskin på høyoktan, hvor reservedeler er vanskelige å få tak i?

Jeg vet at dette kan tolkes som om jeg ikke synes du skal disse rasene, men tror man har godt av å høre fra en som faktisk har stått i den situasjonen selv. Sikkert og vist, jeg har tråkket folk på tærne av min uvisshet. Stått på lister her og der, men ikke ønsket likevel osv. Jeg har vært i vurderingen både på bc, schäfer(grå) og kelpie. BC falt bort tidlig, da jeg faktisk ikke fant noen jeg hadde jeg hadde trua på, den grå sto jeg jo på liste for i nesten to år, men det var noe som skurret og kanskje skjebnen ordnet det for meg. Kelpie var liksom aldri helt meg. Når skjebnen kom inn å tråkket meg på tærne, måtte jeg i tenkeboksen igjen. Og da tenkte jeg på det jeg skrev over her, og kom frem til det jeg kom frem til. Altså en show med litt heftige linjer bak seg. Flere av avkommene hennes har vist seg frem, hun har guts som er nedarvet som jeg har sett både i schh og lp. Ja de er litt tyngre enn grå, de er litt større enn grå og ja de har litt mer heftelser enn de grå. Jeg krysser fingrene og håper han lever til han er gammel og grå. Jeg kom frem til at jeg trengte slettes ikke en maskin som gikk og gikk og gikk litt til enda fortere. Jeg trengte en hund jeg kunne holde følge med i tankene :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle si litt jeg også. For som Ingvild så har jeg myyye retriever bakgrunn - men nå har jeg jo entret ekornenes vidunderlige verden!

Jeg også har respekt for de "heftige" brukshundene men liker unektelig hunder med tæl og energi i - basenjier har jo masse tæl de og men det blir på en helt annen måte.

Også jeg er veldig glad i schäfere men sykdom er en evig bekymring for meg der. Valg av kelpie vokste på meg gradvis. Jeanette skal ha uforbeholden skylden der. Å treffe hennes kelpier gjorde jo ikke saken bedre. Her var det sjarm-troll bisker med masse i seg - og t.o.m. i hendig størrelse! BC har aldri appellert til meg, ikke maller heller (har kun sett gærning-utgaver av dem, og da ikke gærning på noen trivelig håndterbar måte - kelpier er gærne de også men "slikke-døden" galskap er liksom noe man kan leve med..)

Men når det gjelder Australsk kelpie (WK vil jeg bare ligge laaaaangt unna), så oppdager man at her er det en rase hvor alle tilsynelatende MH-tester og/eller korner hundene sine, hvor det legges enorm vekt på prestasjoner - både i utstilling, bruks, LP etc Man kan gå inn flere generasjoner og se på MH-tester etc Som valpekjøper har jeg vel ikke ord for hvor fantastisk det er. Legg til seriøse oppdrettere som er nøye med helse og jeg tror at kelpie er noe av det minst "katta i sekken" man kan kjøpe. Ulempen er dog at oppdrettere da kan sette en del krav til valpekjøpere også..

Så Ingvild, jeg ville vurdert kelpie var jeg deg. Du har jo passet Ikke og allerede der fått erfare hvilken enorm forskjell det er mellom en kelpie-valp og en retriever-valp. Nå er jeg jo fryktelig kelpie-fersk og skal ikke legge ut om hvordan det er med kelpie når den er voksen. Men du skal jo ikke bestemme deg med en gang, du kan jo følge Ikke en stund og se hvordan du liker henne etterhvert som hun utvikler seg? For jeg tror at liker man kelpien som rase, så er det en enorm fordel at det testes og vektlegges resultater i avlen. Det er sinnsykt bra for valpekjøpere!

edit: måtte rette opp noe som kanskje kunne misforstås!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en basenji? Har ikke lest resten av tråden, men tror den kunne passet deg utmerket.

:ahappy: jada så neida

Jeg skjønner at dalmatiner ikke er helt det du er ute etter, synd, for en dalmatiner hadde iallefall fått det godt hos deg :-)

Jeg må si jeg da holder en knapp på kelpie jeg, da får du også stilt ut. Jeg har bare møtt deg en gang, og kjenner deg jo ikke, men jeg kan mye heller se for meg deg med kelpie enn bc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt interessant å lese hva dere ser for dere meg med. :ahappy: Jeg lager meg av og til slike forestillinger om andre personer jeg også, og de stemmer som oftest i mer eller mindre grad, uavhengig av hvor godt jeg kjenner personen og om jeg har møtt vedkommende i virkeligheten.

Hvis dere er interessert i å høre hva jeg selv ser for meg selv med (herregud for en håpløs setning!), kan jeg jo komme med det, jeg. Ut fra det jeg har som kriterier, er det noen raser jeg liker godt som blir luket ut, og noen raser jeg ikke syns noe særlig om som blir presentert som forslag. Selv har jeg veldig mye lettere å se for meg selv med en kelpie enn med en schäfer, bc eller belger. Det har litt å gjøre med hva som - generelt sett! - går igjen i rasen. Kelpien er både nett og kompakt (og nei, ikke på linje med en labrador :ahappy: ), den virker på meg å være stødig, arbeidsom og trivelig. Jeg har aldri hørt noe som for meg har vært negativt om kelpien, jeg har aldri hørt om særdeles utrivelige individer (som man hører om både i bc, belger og schäfer), jeg har aldri hørt noen si at man må være nøye med hvilke linjer man velger innenfor kelpien (selv om det selvfølgelig sikkert finnes mer og mindre seriøse oppdrettere innen denne rasen også), og jeg har rett og slett inntrykk av at rasen på veldig mange måter er mer homogen og jevn enn de andre aktuelle rasene. Det virker på meg som en rase som brukes aktivt og som det jevnt over konkurreres mye med (altså at mange av individene konkurrerer, selv om hele populasjonen ikke er så gedigen), og i avlsarbeidet virker det som om det jevnt over er mentalitet og helse som står i sentrum. Det er det som er viktigst for meg.

JA, kelpier kan til tider være hypersosiale og finne på litt snodige ting, men jeg har allikevel følelsen at de ikke har de samme "alvorlige bristene"/dillene som kan forekomme i en del av de andre gjeterhundrasene. Jeg tror at det vil være lettere for meg å finne et kelpiekull som passer enn et belger-, schäfer- eller borderkull, rett og slett fordi det er færre skjær å styre unna og flere brygger det er trygt å legge seg inntil. Av de oppdrettersidene jeg så langt har vært innom, har det vært lett å tråle tilbake i forfedres resultater innenfor både helse, konkurranser og mentaltester/-beskrivelser.

Aller først bør du tenke: Hva vil jeg ha i denne hunden og trenger jeg virkelig en maskin på høyoktan, hvor reservedeler er vanskelige å få tak i?

Jeg vil ha en hund som er robust (fysisk og mentalt), sosial og trivelig, leker godt, er veldig førerorientert, liker å jobbe, avreagerer raskt, som ikke er nervøs, som takler å ha en eier som ikke alltid er like strukturert ute på lp-banen, som er livsglad og lett kan motiveres, og som ikke lar seg skremme av å få utfordringer.

Som eier er jeg ekstremt lite dillete! Jeg er nokså tilbøyelig til å innta innstillingen "herregud, skjerp deg og ta deg sammen, dette takler du!" For noen hunder er det dette som trengs for å kunne oppføre seg, for andre er det dette som gjør at de kobler ut eller bobler over. Jeg vil virkelig ikke ha den siste typen, for da tror jeg vi kommer til å mistrives, begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg herved også inn i Team Kelpie! Jeg har jo aldri møtt deg og kan ikke si at jeg kjenner deg, men utifra det du skriver her inne og det inntrykket jeg har da fått, så kan jeg lett se for meg deg med en kelpie!

Jeg er jo også en av de som har gått fra retriever til gjeter og jeg kan virkelig ikke si at jeg angrer. Richie var nok på mange måter veldig lik din Tinka (med unntak av matstjelinga - men det har jeg fått igjen i Mikke!), han godtok det meste og var veldig lett å ha med å gjøre. Jeg vurderte lenge ny labrador, men av div grunner droppet jeg det og valgte jeg å ta sjansen og fikk Mikke i hus. I han har jeg fått det jeg likte i labradoren (stødigheten etc) og jeg har fått det jeg savnet i labradoren (førerorientert etc) pluss litt ekstra morsomheter. Det har så langt vært kjempeartig, noen overraskelser på veien (og det kommer sikkert flere av dem også), men fortsetter det slik så kan jeg rimelig sikkert si at han blir ikke den siste kelpien i dette hus!

LiksomEdit: Grattis! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Ingvild, jeg ville vurdert kelpie var jeg deg. Du har jo passet Ikke og allerede der fått erfare hvilken enorm forskjell det er mellom en kelpie-valp og en retriever-valp. Nå er jeg jo fryktelig kelpie-fersk og skal ikke legge ut om hvordan det er med kelpie når den er voksen. Men du skal jo ikke bestemme deg med en gang, du kan jo følge Ikke en stund og se hvordan du liker henne etterhvert som hun utvikler seg? For jeg tror at liker man kelpien som rase, så er det en enorm fordel at det testes og vektlegges resultater i avlen. Det er sinnsykt bra for valpekjøpere!

Slenger meg på den :ahappy: Selv skal jeg studere Harly her hjemme i Bergen og se hvordan han blir med tiden. Kanskje det blir ekkorn på meg en dag også :ahappy:

Så spennende om det er kelpie valget ditt har havnet på :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hittil ikke vurdert korthårscollien. Mitt inntrykk er at de egner seg bedre som aktive familiehunder enn som konkurransehunder, selv om jeg selvfølgelig vet at det finnes noen konkurrerende korthårscollier f.eks. i Sverige. Men er det nok drifter i dem? Nok lek, nok stress og nok førerorienterthet?

Et stort JA til det med førerorientert, den er det ikke noe å si på med korthårscollien. På høyde med schæferen vil jeg si og den er blant de beste i hundeverdenen. Nok stress er det ofte også; det noen korthårscollier heller kan mangle er tilstrekkelig hardhet/utholdenhet da mange kan være ganske myke/gi opp med for stort press og/eller korrigeringer. Når det gjelder lekelyst så er denne veldig varierende, fra lite til bra. Men denne siste egnskapen er også ganske grei å teste ut før man kjøper valp da; man kan både sjekke foreldres og kullets lekelyst selv.

I starten av tråden skriver du " Jeg har lyst til å konkurrere i bruks (spor) og lydighet, men uten å ha skyhøye ambisjoner" (min utheving), så da gikk jeg ut i fra at en korthårscollie ville passe utmerket da selv et middelmådig eksemplar ofte kan konkurrere tilfredsstillende litt opp i klassene. Men hvis å ikke ha skyhøye ambisjoner betyr at man ønsker at bikkeskinnet lett skal bli både bruks og LP-champion og stadig vekk få topp-plasseringer i eliteklassen så ville jeg heller gått for (grå)schæfer :-). Eller BC da selvfølgelig.

Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg leste gjennom tråden falt også mine tanker til kelpie. Det er rasen jeg antakelig ville valgt, om jeg var i din situasjon, med terv på andreplass. Både BC og schäfer har for mye "greier" ved seg, som fort blir slitsomt (men det er meg, andre lar seg ikke irritere av det).

Jeg har inntrykk at at AK jevnt over er trivelige, friske, allsidige og (veldig) glade hunder, som ikke balanserer på kniveggen når det kommer til mentale egenskaper. Dette er jo selvsagt farget av min personlige kompatibilitet med dem, sånn kapasitetsmessig tror jeg ikke det skal være vanskelig å finne noe å jobbe med i noen av rasene - men kelpie står altså ut som det beste valget fra min synsvinkel. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...