Gå til innhold
Hundesonen.no

Boktråd 2010


Guest Jonna

Recommended Posts

Høst og vinter er bok tid for meg, så da vil jeg inn med en ny boktråd igjen. Klarte ikke spore opp den gamle.

Dette er tråden for å fortelle om hva man leser, anbefalinger, bøker am syns var dårlig, kanskje en liten "rapport", disutere handlinger (husk spoiler funksjonen).

Etter over 6 mnd pause fra noe ordentlig bok lesing så måtte jeg finne noe nytt og noe gammelt.

Har endelig fått kjøpt det bokhyllen min har savnet mest av alt (om jeg hadde hatt en bokhylle) Alle HP bøkene i ett :wub:

Så hadde jeg planer om å bestille House of Night serien, men der var de utsolgt for bok 1 og 2 på play.com. Så jeg endte med å gå på "anbefalinger" og bestilte denne triologien: The Night Angel Trilogy av Brent Weeks. Bestilte like godt alle 3 bøkene på en gang. Fått veldig god respons på play.com.

Beskrivelsen av den første boken:

The perfect killer has no friends. Only targets. For Durzo Blint, assassination is an art. And he is the city's most accomplished artist, his talents required from alleyway to courtly boudoir. For Azoth, survival is precarious. Something you never take for granted. As a guild rat, he's grown up in the slums, and learned the hard way to judge people quickly - and to take risks. Risks like apprenticing himself to Durzo Blint. But to be accepted, Azoth must turn his back on his old life and embrace a new identity and name. As Kylar Stern, he must learn to navigate the assassins' world of dangerous politics and strange magics - and cultivate a flair for death.

Så nå venter jeg i spenning på at de skal dumpe ned i postkassen min. Også må jeg vel teste mitt "nye" bibliotek på Jessheim,

Forøvrig, noen som har lest noe av House of Night serien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart ferdig med "Paktens voktere" av Tom Egeland. Spennende og bra bok, klarer ikke legge den fra meg nesten.

Den hørte jeg på lydbok i fjor. Bra bok egentlig, men fikk litt sånn kopi følese fra Da vinci koden og Engler og Demoner.

Personlig liker jeg bedre de sist nevnte, og Engler og Demoner aller best. Så om du liker Paktens Voktere så hadde jeg lest de to også :wub:

Takk for påminnelsen også, jeg skal se etter de to andre Tom Egeland bøkene neste gang jeg stikker innom biblioteket. Lucifers evangelium fortsetter iallefall om Bjørn Belto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører reprise nå, og leser Harry Potter.

Jeg skal på maratonvisning av alle filmene om halvannen uke (i hvert fall de filmene jeg rekker å få med meg) og deretter premieren på den nye, så da er bøkene en oppvarming og påminnelse om hva som skjedde - særlig siden jeg ikke tror jeg rekker å se alle filmene på maratonen. Nå tror jeg ikke at jeg rekker å lese alle bøkene på den tiden heller, jeg ble ferdig med 1'ern i natt, men det er gøy å lese og komme i stemning, i hvert fall.

Ellers kjører jeg reprise på Terry Pratchetts The Discworld-serie, jeg simpelthen elsker de bøkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt på Eat, Pray, Love, faktisk etter jeg så den på kino. Det har skjedd en gang før at jeg gjør det i den rekkefølgen, og det var med første filmen/boka i Milleniumtriologien. Jeg angret ikke! Så nå er jeg spent på denne her, da. Har kjøpt nummer to også, Committed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest de 4 første bøkene i house of night serien. Finner serien grei som lett underholdning, men de fleste karakterene er ofte for svake til noen dyp langvarig interesse. Jeg vil si at det merkes at det er tenåringsbøker. Noe som ikke er et komplemang i min bok. Man kan fint skrive bøker for tenåringer uten at det må bli en klisje av en tenåringsbok. Så dersom du vil ha bra skrevet litteratur ville jeg nok sett andre steder, men for lett underholdning så funker de helt greit.

Min siste forelskelse når det gjelder krølle seg opp om kvelden litteratur er Temeraire serien til Naomi Novik. Drager og britisk marine offiser under napoleonskrigene er midt i blinken for meg :) Men så er jo jeg litt sær på bokfronten også :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk at denne tråden kom nå :wub:

Jeg har akkurat lest mye HP på nytt, men trenger noe nytt fremover.. Ønsker meg legenden om Robin Hood på engelsk (vet ikke om den boken finnes, men den burde jo det?), og de senere bøkene i blant annet Riftwar sagaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil på det varmeste anbefale Incubo av Stig Ellingsen. Det er en thriller, spennende, lettlest, og god. Jeg leser sjeldent ut en bok, den slukte jeg.

Politiet står maktesløse etter flere mystiske drap. Samtidig kommer det terrortrussler fra en ytterliggående islamistisk gruppe. Etterforskningsleder Bjørn Berner i Stavanger-politiet strever med å holde hodet kaldt i en presset situasjon, som kan utvikle seg til å bli hans verste mareritt. Et bestialsk overgrep begått etter krigen er den eneste ledetråden, men denne saken finnes ikke i politiets arkiver. Berner må bruke tradisjonelle metoder og tøye loven til det ytterste for å overleve en intens jakt, hvor han selv opplever å være både jeger å bytte på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg har lest grufullt lite i høst. :D Jeg bruker alt for lite tid på pensum, og syns liksom ikke jeg kan sette meg ned å lese skjønnlitteratur når jeg heller kunne lest litt fag. Selv om det er to helt forskjellige ting, og det knapt finnes noe bedre enn å slappe av med en bok... Jeg har begynt å lese den siste HP-boka IGJEN. Heh. Også har jeg såvidt begynt på "Hundehode" av Morten Ramsland, den virker bra foreløpig i alle fall. :) I tillegg leser jeg bittelitt i "Lo strano caso del cane ucciso a mezzanotte", som altså er den italienske oversettelsen av boka til Mark Haddon (den heter vel noe sånt som "The curious incident of the dog in the night-time" eller noe slikt). Jeg har lest den før, og det burde alle andre gjøre også, for den er kjempesøt på en litt trist måte. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Åhhh :) Bøker er så gøy!

Jeg er veldig glad i å lese og føler jeg rett og slett ikke har så mye tid til å lese nå som det jeg hadde i sommerferien, nå som jeg har ett "hektisk" internatliv på Tomb. Uansett så har jeg sånn smått begynt på Myron Bolitar serien til Harlan Coben, og har også lest Den skogen og Ikke et ord (er også en film basert på denne boka som jeg har sett med den engelske tittelen Tell no one og om jeg ikke husker galt så er denne filmen fransk) som også er Harlan Coben har skrevet, liker veldig godt bøkene jeg har lest av han. Jeg har også lest en bok som jeg tror kom ut i år som heter Hestenes klan av Live Bonnevie, den er også kjempe bra.

Når det kommer på serier, så er jeg også veldig glad i serier. Og når det kommer på norske serier så er det bare en serie av dem som har fått meg litt revet med og det er Teppefall. Skal si jeg var irritert når jeg var ferdig med siste boka :whistle:

I tillegg har jeg også lest en engelsk bok, og det er jo utrolig til å være meg :lol: Men den er faktisk kjempe bra og det er The Curios Incident of the Dog in the Night-Time. Virkelig til å anbefale fra min side ihvertfall :P

Ogsånn helt i det løse og det breie fungerer det å lese penny bøker sånn bare for reint tidsfordriv :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk "Saman er ein mindre aleine" som jeg holder på med. Den har visst over 2 millioner solgte i Europa, og mamma hadde fått den anbefalt av en venninne av seg. Har lest omkring 100 sider hittil og den virker ålreit. Kommer tilbake med rapport senere :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp lest serien til Åsa Larsson, svensk krim.

Vet ikke helt hva jeg synes ...men helt okey. Venter på ny bok.

Ellers synes jeg vampyr serien " Den sorte dolks brorskap" er veldig fin. Lettlest og underholdende. Jeg ble ihvertfall hektet og venter på nyeste boken som kommer ut i mars på engelsk. ( bok 8 ).

Jeg pendler med tog hver dag, så blir en del lesing. Mest lettlest pocket krim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hørte jeg på lydbok i fjor. Bra bok egentlig, men fikk litt sånn kopi følese fra Da vinci koden og Engler og Demoner.

Personlig liker jeg bedre de sist nevnte, og Engler og Demoner aller best. Så om du liker Paktens Voktere så hadde jeg lest de to også :icon_redface:

Takk for påminnelsen også, jeg skal se etter de to andre Tom Egeland bøkene neste gang jeg stikker innom biblioteket. Lucifers evangelium fortsetter iallefall om Bjørn Belto.

Ja den er litt rip-off, men på en måte liker jeg disse bøkene bedre enn Dan Browns sine, de er ikke like godt skrevet, og føler at de er litt "billige". Men kan kanskje ha noe med at jeg synes Bjørn leter etter mer spennende ting enn Langdon, rett og slett, funnene er litt mer tilfredstillene og wow.

Synes Lucuifers Evangelium var bedre enn paktens voktere egentlig, men bra den og altså. Ble ferdig i går kveld.

Nå skal jeg begynne på "fedrenes løgner" (var det den het?), gleder meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil lese ett eller annet, men jeg vet ikke hva, av hvem eller hvilken sjanger ennå :lol:

Jeg holder på med "Verdensmestrene" av Henrik Langeland nå. Dersom du liker sosialrealisme fra eget samfunn, anbefales den sterkt! Ikke like nitrist som Lars Saabye Christensen, og med treffende beskrivelser og engasjerende persongalleri fra fire ulike familier.

Jeg har nettopp begynt på Eat, Pray, Love, faktisk etter jeg så den på kino.

Jeg begynte på den boka, men måtte bare legge den fra meg etter x antall puke in my mouth-opplevelser, hehe. Tenkte med meg sjøl at denne nok gjør seg veldig mye bedre som film, for sånne indre monologer fulle av amerikanske selvfølgeligheter gjør ikke helt susen for meg i alle fall. :icon_redface:

Fikk "Saman er ein mindre aleine" som jeg holder på med. Den har visst over 2 millioner solgte i Europa, og mamma hadde fått den anbefalt av en venninne av seg. Har lest omkring 100 sider hittil og den virker ålreit. Kommer tilbake med rapport senere :)

Jeg elsker den boka! Jeg kjøpte den til alle jeg kjenner og anbefaler på det sterkeste! Plutselig har man lest 500 sider og gråter lykkelig fordi man har blitt så glad i disse personene. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører reprise nå, og leser Harry Potter.

Jeg skal på maratonvisning av alle filmene om halvannen uke (i hvert fall de filmene jeg rekker å få med meg) og deretter premieren på den nye, så da er bøkene en oppvarming og påminnelse om hva som skjedde - særlig siden jeg ikke tror jeg rekker å se alle filmene på maratonen. Nå tror jeg ikke at jeg rekker å lese alle bøkene på den tiden heller, jeg ble ferdig med 1'ern i natt, men det er gøy å lese og komme i stemning, i hvert fall.

Ellers kjører jeg reprise på Terry Pratchetts The Discworld-serie, jeg simpelthen elsker de bøkene!

:whistle:

missunnelig, ingen som vil ha maraton med meg :lol:

Har billetter til premieren og gleder meg som en liten uuuuuuuuunge :icon_redface:

sånn, det var dagens OT.

On Topic:

Boken om de spedalske på spinalonga er veldig bra, den heter Øya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yeey, boktråd! For tiden leser jeg "Den eldste", andre bok i "Arven"-serien. Har lest alle før, i denne omgangen ble det Eragon på lydbok på engelsk, Den eldste på norsk, bokform, og Brisingr på engelsk i bokform:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte på den boka, men måtte bare legge den fra meg etter x antall puke in my mouth-opplevelser, hehe. Tenkte med meg sjøl at denne nok gjør seg veldig mye bedre som film, for sånne indre monologer fulle av amerikanske selvfølgeligheter gjør ikke helt susen for meg i alle fall. :wub:

Det spørs om jeg hadde fortsatt på boka om jeg ikke hadde sett filmen... men liker den så langt :wub:

Saman er ein mindre aleine derimot..., har begynt på den flere ganger, inkludert på lydbok, men går lei etter bare noen sider. Hver sin smak, ja :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Yeey, boktråd! For tiden leser jeg "Den eldste", andre bok i "Arven"-serien. Har lest alle før, i denne omgangen ble det Eragon på lydbok på engelsk, Den eldste på norsk, bokform, og Brisingr på engelsk i bokform:p

Jeg fikk Brisingr i julegave eller bursdagsgave i fjor. Har begynt på den sånn smått for en liten stund tilbake, men så la jeg den fra meg fordi det slo meg at det mest sannsynlig var en serie? Er Brisingr en av bøkene i en serie, og isåfall hvor langt inn i serien er den?

La den jo fra meg pågrunn av det, er jo ikke mulig å starte midt i en serie :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Brisingr i julegave eller bursdagsgave i fjor. Har begynt på den sånn smått for en liten stund tilbake, men så la jeg den fra meg fordi det slo meg at det mest sannsynlig var en serie? Er Brisingr en av bøkene i en serie, og isåfall hvor langt inn i serien er den?

La den jo fra meg pågrunn av det, er jo ikke mulig å starte midt i en serie :wub:

Brisingr er nr tre i serien. Eragon er nr 1, Den eldste nr 2. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp begynt på Eat, Pray, Love, faktisk etter jeg så den på kino. Det har skjedd en gang før at jeg gjør det i den rekkefølgen, og det var med første filmen/boka i Milleniumtriologien. Jeg angret ikke! Så nå er jeg spent på denne her, da. Har kjøpt nummer to også, Committed.

Her lurer jeg motsatt; for jeg begynte på boka og syntes den var drepende kjedelig.. er filmen bedre? :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser "Broder Grimm" av Graig Russel for tiden. Krim. Er snart ferdig med boka, og det har vært en ganske fin leseopplevelse. Er veldig utypisk sjanger for meg, men jeg liker den veldig godt så langt. Lettlest og har en ganske bra historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da har jeg kommet halvveis i første boken i "The Night Angel Triology". Og "Me like" *nikker iherdig*

Om man liker bøker alla "First Law" så liker man antagelivis denne serien også. Nå er det lenge siden jeg leste First Law, men det er litt det samme "mørke", men samtidig litt dypere inn i karakterene. First Law føler jeg bare berørte overflaten på sine karaterer (men det førte jo igjen til at man alltid lurte).

Så får jeg håpe ikke naboen blander seg i siste boken i denne serien etterhvert også. Skal komme med nye referanser når jeg er ferdig med første boken som heter "The Way of Shadows". Ett par av favorittene i boken så langt:

"Then know this: I'd kill my own apprentice before I'd let you use him against me," The general jerked sharply in his chair as if shocked. He was staring at ****. **** followed his gaze to his own chest. Several inches of bloodies steel were protruding from him.

...

Life is emty. Love is failure.

....

How long will you be whoring? she asked.

I dunno, **** said barly stirring.

"Damn you! Longer ore shorter than usual?"

"Longer", **** said afther a minute. "Definitly longer."

Enjoy, jeg vet jeg gjør det så langt :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...