Gå til innhold
Hundesonen.no

Brukshunden's Keen Kiter "Kite"


borderen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 215
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Takk! Har kjøpt en ny (billig)linse jeg prøver å bli venn med. Ikke helt i mål ennå, men det er i minste bedre enn det søplet jeg har igjen etter å ha knust favorittobjektivene mine! Takk!

Ny film! Filmet en snutt nå ikveld som jeg legger ut. Vi trener litt bevegelsesmønster på avstandskommandering (evighetsprosjektet) og noen triks på slutten. Jeg er veldig fornøyd med intensite

Takk for komplimenter. Han minner veldig om en show-border om dagen. Han er i det minste vakker og veldig behagelig å ha med å gjøre! Slow-motion tendensene hans har også en stor fordel for endeli

Posted Images

  • 3 months later...

Det er vel på tide å skryte litt?

Nå er sesongen for snørekjring godt i gang og jeg er så fornøyd med Kiter i skisporet! Han trekker jevnt og fint, holder lenge (1,5 mil idag med bra trykk hele veien), stopper aldri for å snuse eller tisse. Og hver gang vi stopper står han bare stille i front (vel... noen få ganger bare MÅ han rulle seg da... hehe). Han har lært seg å gå på høyre side av sporet og tar høyre-kommandoen godt. Vi må jobbe litt mer med venstre-kommandoen. Han tar den, men er litt treig, og ved passeringer er det bare så vidt han sneier forbi til venstre før han går til høyre igjen og det er kanskje litt ubehagelig for andre i sporet... Men uansett er det så godt å se at treningen faktisk hjelper. Jeg startet i høst på barmark, og det har tydeligvis gitt resultater!

Her er en filmsnutt fra turen idag. Her trekker han sammen med Amira. Amira er veldig rutinert og flink i sporet, så han lærer nok endel av å gå med henne, men de første turene hadde jeg Kiter alene og hadde forberedt meg med en god pakke tålmodighet ;)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny film!

Filmet en snutt nå ikveld som jeg legger ut. Vi trener litt bevegelsesmønster på avstandskommandering (evighetsprosjektet) og noen triks på slutten.

Jeg er veldig fornøyd med intensiteten og mønsteret, men sliter med å få ham mer nøyaktig uten at han skal synes det er kjedelig. Vi må liksom bare tulle-trene for at han skal synes det er gøy :P Også er det det oppsittet... Jeg vil han skal sette seg HELT opp på første forsøk, ikke andre! Er ellers fornøyd med at jeg stort sette belønner de riktige tingene. Det er jo et lite med viktig steg ;)

Endret av borderen
  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink han har blitt! Og han er jo bare så utrolig sjarmerende også :)

Elsker hopp-ståen!

Pleier du å være streng på å kunne belønne når det er låste bakbein, eller belønner du også for at han har bakdrift? Til nå har jeg nemlig vært veldig streng på at jeg skal ha låste bakbein, men jeg ser jo at Ikke fort får fremdrift igjen når jeg øker avstanden, så jeg må terpe, terpe og terpe på de ulike avstandene for at hun ikke skal flytte seg fremover. Og det tar jo en hel evighet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flink han har blitt! Og han er jo bare så utrolig sjarmerende også :)

Elsker hopp-ståen!

Pleier du å være streng på å kunne belønne når det er låste bakbein, eller belønner du også for at han har bakdrift? Til nå har jeg nemlig vært veldig streng på at jeg skal ha låste bakbein, men jeg ser jo at Ikke fort får fremdrift igjen når jeg øker avstanden, så jeg må terpe, terpe og terpe på de ulike avstandene for at hun ikke skal flytte seg fremover. Og det tar jo en hel evighet!

Takk! Den hopp-ståen er noe han har som kritere selv, jeg ville gjerne hatt normal stå jeg :P Men ser jo litt artig ut, så han skal få lov ;)

Jeg krever ikke låste bakbein, kun riktig bevegelsesmønster/at han legger tyngden riktig. Jeg tror jeg måtte brukt uendelig langt tid på å få dem 100% låst, siden han har fokus på meg og dermed ikke er så bevisst på bakbeina. Om de skulle vært helt låst, så ville jeg hatt låste frambein, siden det er litt lettere å få de til å forstå (men vanskelig å lære dem!). Men jeg vil jo etterhvert ha enda strengere krav ift at han ikke skal flytte beina bakover. Men om han legger tyngden bak og dermed får litt bevegelse bakover, så synes jeg det er helt flott.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...