Gå til innhold
Hundesonen.no

Brukshunden's Keen Kiter "Kite"


borderen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 215
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Takk! Har kjøpt en ny (billig)linse jeg prøver å bli venn med. Ikke helt i mål ennå, men det er i minste bedre enn det søplet jeg har igjen etter å ha knust favorittobjektivene mine! Takk!

Ny film! Filmet en snutt nå ikveld som jeg legger ut. Vi trener litt bevegelsesmønster på avstandskommandering (evighetsprosjektet) og noen triks på slutten. Jeg er veldig fornøyd med intensite

Takk for komplimenter. Han minner veldig om en show-border om dagen. Han er i det minste vakker og veldig behagelig å ha med å gjøre! Slow-motion tendensene hans har også en stor fordel for endeli

Posted Images

Juhu! Her kommer en film! Er litt forskjellig surr av både Amira, Yippie og Kiter. "Treningsvideo" er kanskje å ta i litt, men jeg belønner i hvertfall i hytt og pine :whistle:

Amira koker helt og gjør egentlig alt jeg ikke ber henne om (derfor er lyden fjernet!), Yippie står litt på for- og bakbein mens Kiter blander sammen alt han kan i en eneste stor røre. Det han driver med ved benken, er å løfte bakbeinet (tisse :P), men han skal ABSOLUTT opp med begge bakbeina... Og btw; jeg er klar over at fvf er grusom, men siden han er så forvirret må jeg bare belønne at han er med og synes det er gøy... :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, er så koselig å få tilbakemeldinger :ahappy:

Det er virkelig en morsom gjeng å være sammen med. Blir glad bare av å tenke på Yippie for hun smiler alltid fra øre til øre!

Herlig! Så stor og flott han har blitt :wub:

Men hvordan i allverden har du trent inn at de andre to skal ligge i ro og vente på tur? Finnes det en "... for dummies"oppskrift?

Haha! Jeg sier "legg deg" :P

Jeg trener generelt mye på ligg og bli. Jeg bruker først og fremst krav. Sånn helt på valpestadiet har jeg selvfølgelig lært dem hva "ligg" og "bli" betyr og har belønnet dette. Hvis de reiser seg tar jeg dem tilbake der de lå og gjentar at de skal bli. Hvis jeg "fersker" en av dem i å prøve å reise seg, sier jeg "nei", slik at de legger seg igjen. Er ikke så vanskelig hvis man gjør det ofte :) I tillegg har jeg jo en kommando jeg bruker innen konkurranselydighet som er positivt forsterket ved f.eks motsatt lokking (belønne at hunden ikke lar seg friste av andre goder).

Mine må ligge og bli "overalt" (utenfor skolen, butikken, når jeg trener en annen osv) og jeg husker aldri bånd, så de er pent nødt til å lære seg å bli :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, er så koselig å få tilbakemeldinger :ahappy:

Det er virkelig en morsom gjeng å være sammen med. Blir glad bare av å tenke på Yippie for hun smiler alltid fra øre til øre!

Haha! Jeg sier "legg deg" :P

Jeg trener generelt mye på ligg og bli. Jeg bruker først og fremst krav. Sånn helt på valpestadiet har jeg selvfølgelig lært dem hva "ligg" og "bli" betyr og har belønnet dette. Hvis de reiser seg tar jeg dem tilbake der de lå og gjentar at de skal bli. Hvis jeg "fersker" en av dem i å prøve å reise seg, sier jeg "nei", slik at de legger seg igjen. Er ikke så vanskelig hvis man gjør det ofte :) I tillegg har jeg jo en kommando jeg bruker innen konkurranselydighet som er positivt forsterket ved f.eks motsatt lokking (belønne at hunden ikke lar seg friste av andre goder).

Mine må ligge og bli "overalt" (utenfor skolen, butikken, når jeg trener en annen osv) og jeg husker aldri bånd, så de er pent nødt til å lære seg å bli :lol:

:lol: Takk! Drømmer om slik kommando på mine, men tror nok det blir med drømmen. Moro å få se hvor flinke dine er! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har endelig somlet meg til å knipse de første bildene av Kiter når han gjeter :)

IMG_2160.jpg

IMG_2190.jpg

IMG_2196.jpg

Flere bilder på hjemmesiden!

Kan også melde om at jeg endelig har fått gått årets første spor med Kiter. Tror det var ca 900 meter langt. Startet i bratt oppoverbakke med stein og tykk mose før vi kom inn i mer lyng et langt strekke. Jeg glemte å legge ut pinner, så det ble to pinner mot slutten av sporet (etter første skikkelige vinkel). Han markerte tydelig på begge og idet jeg sa (*hylte i ekstase*) "BRA!" plukket han de opp og kom som en gærning til meg med halen i været! Han tok også andre vinkel og fant sluttgjestand som var på en liten gress-slette etter en liten steinrøys og døde trær :banana:

Har trent spor 3 ganger i ifjor da han gikk max 100 meter og han har kun hatt pinner i sporet 1 gang før, men dette taklet han helt supert! Godt driv og motivasjon hele veien og han går sjeldent feil retning (litt utenfor) :D Gleder meg til fortsettelsen! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg lagt et spor til Opsis på 900 m hadde hun dødd etter 1/3 :lol: Fært så fort han der Kiter skal lære? Supernaturtalent kalles det der. Kvalmende naturtalent :whistle::wub:

Høhø... lærer fort? *Kiter tar det til seg og gir deg et slikk på kinnet, mens jeg rister oppgitt på hodet* :lol: (har satt meg som mål å få til fvf innen 1 år, siden han ennå ikke har en anelse om hva det går ut på!)

Tok en rå-sjans med langt spor fordi jeg hadde lyst selv og ikke gadd å legge FLERE spor... Haha! Og der overraska han meg altså! Godt kjommin har noen naturlige talenter utenom å rive i stykker blomstepotter! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høhø... lærer fort? *Kiter tar det til seg og gir deg et slikk på kinnet, mens jeg rister oppgitt på hodet* :lol: (har satt meg som mål å få til fvf innen 1 år, siden han ennå ikke har en anelse om hva det går ut på!)

Tok en rå-sjans med langt spor fordi jeg hadde lyst selv og ikke gadd å legge FLERE spor... Haha! Og der overraska han meg altså! Godt kjommin har noen naturlige talenter utenom å rive i stykker blomstepotter! :whistle:

Han ville vel ta igjen for at han ikke synes fvf og sånt er så lett, og vise at han er en skikkelig brukshund! Sporsmart i hvert fall :lol: Jeg klør meg skikkelig i hodet når det gjelder spor for tiden, valpen er ikke alltid helt enig med meg om hvordan ting skal gjøres. Så hvis vi hadde paret Ops og Kite hadde vi nok fått de perfekte bruks og lydighetshundene! :whistle:

Du har meldt på Kiter til LP1 i sonenmesterskapet, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ville vel ta igjen for at han ikke synes fvf og sånt er så lett, og vise at han er en skikkelig brukshund! Sporsmart i hvert fall :lol: Jeg klør meg skikkelig i hodet når det gjelder spor for tiden, valpen er ikke alltid helt enig med meg om hvordan ting skal gjøres. Så hvis vi hadde paret Ops og Kite hadde vi nok fått de perfekte bruks og lydighetshundene! :whistle:

Du har meldt på Kiter til LP1 i sonenmesterskapet, sant?

JA! Jeg vil ha Kiter/Opsis valp! Kommer til å se ut som korthåra brun BC :lol:

Skal nok ikke delta men Kiter, nei. Tror jeg er på fjellfilmfestivalen den helgen. Hvis ikke kan jeg kaaanskje gå rekrutt, men vet ikke om vi får til lineføring...!

Edit: Noen bilder av Kiter, snart 10 måneder gammel!

IMG_2421.jpg

IMG_2418.jpg

IMG_2440.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiter har hatt en rekke gjennombrudd de siste to dagene!! Plutselig er han konsentrert, ganske arbeidssom og viktigst av alt - han har helt klart forstått hva fri ved fot går ut på!! :banana::hyper:

Her er noen bilder av verdens flinkeste vidunderbarn (noe han ikke har blitt sett på siden han var 3 mnd... :P)

IMG_2584.jpg

IMG_2571.jpg

IMG_2579.jpg

Mer spam på hjemmesiden :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Lille Kiter har blitt 1 år og nå er vi igang med gjetingen! Gjeting er bare SÅ moro med Kiter - han fungerer kanonbra!! Nå som han har blitt 1 år gammel er det litt lettere for meg å gjøre meg opp en mening om hvordan Kiters personlighet egentlig er:

Kiter er en stabil kar som ikke er redd noe og ellers vil alle alt godt. Han er blitt ganske konsentrert igjen og er ekstremt utholdene, samtidig som har er veldig kosete. Han har fin kamplyst uten at det er noe alvor i leken. På sau er han ikke utmerket sterk, men heller ikke svak. Han er passe vid og lærer raskt. Kiter er en veldig hard og selvstendig hund, så selv om han bare er snill og grei er han ingen førstegangshund! Jeg liker best veldig førermyke hunder, så på dette punktet har jeg en utfordring når det kommer til Kiter…

Image00001-3.jpg

For å nå igjennom med straff må jeg gå inn veldig hardt inn for å få noen respons... Spesielt i gjetingen er han noe av det hardeste jeg har sett :hmm: Samtidig er han jo 1 år og forhåpentligvis i den verste tiden når det kommer til å "vise fingern"...! Det at han er så hard gjør at han ikke nødvendigvis blir en suveren prøvehund i gjeting, men som arbeidshund vil han nok være veldig bra, da han leser sauen godt og tar egne valg. Men vi forsetter å jobbe med "lydigheten" i gjetingen, for jeg vil gjøre det bra på prøver også!

Noen har foreslått at jeg burde få ham godkjent gjeterhund for så å selge ham dyrt som en god arbeidshund. Jeg er ikke sikker på om jeg vil det, da han har en enorm arbeidskapasitet, har fin dyrefølelse på sau og er veldig allsidig. I spor synes jeg han fungerer utmeket godt... I tilegg er han sunt bygget og trekker kjempebra under snørekjøring (som er min absolutte favoritt-aktivitet!). Men, men - vi får se!

rIMG_3851.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...