Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruke et (sonen)navn på nytt?


LindaM

  

86 stemmer

  1. 1.

    • Ja.
      12
    • Nei.
      18
    • Bryr meg ikke... Folk kan kalle hunden sin det de vil!
      56


Recommended Posts

Når jeg så tråden "Poter" laget tenkte jeg med en gang at: "ja! Dette har jeg lurt litt på...", men da jeg gikk inn i tråden så jeg jo at det var snakk om "private" navn på hunden i eget hjem...

Men det jeg lurer på er egentlig hva dere synes om å bruke et sonen-navn på nytt? Eller å bruke ett navn noen lenge har tenkt å kalle den neste hunden sin for, her på sonen..?

Gjerne begrunn stemmen deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 118
  • Created
  • Siste svar

Jeg har en hund som jeg faktisk har gitt navn til, og det er Lima (med GOD hjelp fra Argyros, det var jo hun som kom med navnet). Såvidt jeg vet er det ingen hunder (eller andre dyr) på sonen som heter det, og jeg er gaaaaanske sikker på at jeg ville blitt mer irritert enn smigret, om noen kalte sin hund det (noen som jeg kjenner, som med vilje har brukt Lima fordi de syns det er fint). :getlost:

Jeg syns for eksempel at det er irriterende at mamma sin Bella heter Bella, fordi det Mona har en berner som heter det, men jeg fikk ikke stemmerett på navnet, det klarte søstra mi å grine seg til. Jeg blir også sinnsforvirra av at jeg har ei på Facebook med en mops, en hannhund, som heter Keegan, som ho kaller Kee. Kee er jo lille basenjitispa til Astrid, det! :P

Så, jeg stemte nei.

Edit: La til litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvilken hund som heter det. Om det er en som bor i andre enden av landet som man aldri ser, så hadde jeg brukt det. Om det var en jeg omgås en del, så hadde jeg ikke brukt det. Men mest fordi jeg ikke har lyst å ha hund som heter det samme som omgangskretsens hunder.

Om man skal unngå alle navn som man har hatt, venners hunder har hatt og et nettforums hunder har eller har hatt, så blir det nok for noen vanskelig å finne navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på føler jeg. Har jo en Felix her,og det har vært/er vel noen Felixer på sonen og, men med et såpass vanlig navn så skal det godt gjøres å unngå det på et forum med så mange medlemmer. Hadde det derimot dukket opp en Ike hadde jeg nok kjent et stikk i hjerterota, for det er bare en Ike i min verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som helt ny her skal jeg trå litt forsiktig. Men om jeg fant et navn her som jeg likte veldig godt og den andre hunden ikke var noen jeg ville ha et nært forhold til irl, ville jeg ikke ha brydd meg. Men ville nok ikke kalt opp etter nabohunden nei.

Er det ikke et kompliment at noen liker navnet du har på hunden din da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen hadde kalt hunden sin Ganzie så tror jeg at jeg hadde blitt irritert, faktisk. Ganzie er ikke et "vanlig" navn, og om noen hadde kalt bikkja det så hadde jeg følt at det var litt "stjeling/kopiering" av navn. Men det er jo meg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som helt ny her skal jeg trå litt forsiktig. Men om jeg fant et navn her som jeg likte veldig godt og den andre hunden ikke var noen jeg ville ha et nært forhold til irl, ville jeg ikke ha brydd meg. Men ville nok ikke kalt opp etter nabohunden nei.

Er det ikke et kompliment at noen liker navnet du har på hunden din da?

Ja er jo egentlig det:) Jeg hadde ikke blitt sur om noen hadde kalt sin hund Kita. Kita er jo rimelig normalt, som min heter, men hender vi bruker Yakita også, aldri hørt noen hund hete det :getlost: Men jeg liker Yakita godt, da det er originalt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som helt ny her skal jeg trå litt forsiktig. Men om jeg fant et navn her som jeg likte veldig godt og den andre hunden ikke var noen jeg ville ha et nært forhold til irl, ville jeg ikke ha brydd meg. Men ville nok ikke kalt opp etter nabohunden nei.

Er det ikke et kompliment at noen liker navnet du har på hunden din da?

Signerer denne. :P

Husker jeg fniste litt da det kom en dverg pinscher på sonen som het lille My! Det passet bra syntes jeg, og valpen kledde navnet sitt nesten like bra som min My :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg spiller det ingen rolle. Jeg gikk ikke inn å sjekket om det var noen som het Saga her fra før akkurat :P Såklart det hadde vært litt rart med flere min hund tråder hvor det er 3 stk Tíbra, 2 x Supra, 5 x Bella osv, men om man virkelig liker et navn så synes jeg ikke man skal ta hensyn til at det finnes en Saga på sonen fra før f.eks. Hehe.

Jeg har jo uansett verdens beste Marco og Saga så :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv mener jeg at folk i hovedsak kan kalle hunden sin det de vil, men kommer selvfølgelig an på situasjonen! Er brukeren med hundenavnet man ønsker å bruke veldig aktiv på forumet ville jeg kanskje vært litt forsiktig med å kalle hunden det samme - og spesielt hvis man omgås en del.

Også kommer det jo an på hvor navnet kommer fra også, synes jeg... Hadde det vært navn som er veldig sjeldent, og jeg hadde "funnet på selv", så hadde jeg kanskje fått et stikk i hjerterota - for å sitere Tonje.

Men om det er et ganske vanlig navn, som mange hunder heter, spiller det en veldig liten rolle, synes jeg.. Selv om man selvfølgelig tenker på den og den hunden herfra når man hører navnet utenfor sonen også...

Men om man vil ha et navn man ser her, kan man jo for eksempel endre litt av stave-måten eller noe? Og så hadde det kanskje vært ålreit om man hadde nevnt det for brukeren det gjelder, og spørre om hva han/hun synes også :P

Jeg vet jo selv at når Djervekvinnen her inne fikk seg Chanti tenkte jeg jo umiddelbart på Chantie(som min hund heter, for de som ikke vet det...:() Men det tok ikke lang tid før jeg ikke lenger tenkte på Chantie når hun snakket om eller nevnte Chanti... Nå klarer jeg uten problemer og tenke at Chanti uten e'en er Dobermannen til Djervekvinnen. Chanti(e) eller samme hva slags stavemåte du bruker er et ganske normalt hundenavn - er kanskje ikke veldig mye brukt, men det er jo en del hunder som heter det...

*puh! det ble mye Chanti og Chantie!*

Så det er ikke sånn at jeg blir fornærmet eller noe selv om noen bruker navnet "mitt".

Så... litt blandede meninger her... :getlost:

edit: Jeg stemte forresten at folk kan kalle hunden sin det de vil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som jeg faktisk har gitt navn til, og det er Lima (med GOD hjelp fra Argyros, det var jo hun som kom med navnet). Såvidt jeg vet er det ingen hunder (eller andre dyr) på sonen som heter det, og jeg er gaaaaanske sikker på at jeg ville blitt mer irritert enn smigret, om noen kalte sin hund det (noen som jeg kjenner, som med vilje har brukt Lima fordi de syns det er fint). :getlost:

Jeg syns for eksempel at det er irriterende at mamma sin Bella heter Bella, fordi det Mona har en berner som heter det, men jeg fikk ikke stemmerett på navnet, det klarte søstra mi å grine seg til. Jeg blir også sinnsforvirra av at jeg har ei på Facebook med en mops, en hannhund, som heter Keegan, som ho kaller Kee. Kee er jo lille basenjitispa til Astrid, det! :(

Så, jeg stemte nei.

Edit: La til litt.

I know her!

Kommer an på hvilken hund som heter det. Om det er en som bor i andre enden av landet som man aldri ser, så hadde jeg brukt det. Om det var en jeg omgås en del, så hadde jeg ikke brukt det. Men mest fordi jeg ikke har lyst å ha hund som heter det samme som omgangskretsens hunder.

Om man skal unngå alle navn som man har hatt, venners hunder har hatt og et nettforums hunder har eller har hatt, så blir det nok for noen vanskelig å finne navn.

Enig!

Signerer denne. :P

Husker jeg fniste litt da det kom en dverg pinscher på sonen som het lille My! Det passet bra syntes jeg, og valpen kledde navnet sitt nesten like bra som min My :P

Har folk rundt meg som maser om at Zai burde hett My "lille My" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det naturlig å legge litt tankevirksomhet i å finne et navn som er litt spesielt, som betyr noe for akkurat meg. For meg ville det ikke føltes greit å bare herme etter noen som har funnet på et kult navn. Men jeg tror folk har veldig ulikt forhold til navn, noen synes ikke det er så viktig, bare det funker. Greit nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har folk rundt meg som maser om at Zai burde hett My "lille My" :P

Seriøst?? :P Hvem da? Soniser?

Nå kom jeg på en annen "situasjon" som passet å fortelle om her i tråden.

For en god stund siden ble det importert en aussietispe til Norge fra Tyskland. Denne tispen er etter en datter av min tispes far (hehe), og hun og My er veldig like i tegninger og væremåte. Og hun ble kaldt for May! :getlost: My het May hos oppdretter (etter Meet MyOwn Midnight Mayhem som hun heter på stamtavla) og May blir kaldt Mymy i hverdagen av eieren sin :( Jeg mistenker dog at det som gjør dem mest like er væremåten, personlighet(?) og at de begge er "veldig" små aussier med sine 47cm og 15-16kg.

IMG_2268.jpg

May

3559456505_9f240ce26d_o.jpg

My

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det naturlig å legge litt tankevirksomhet i å finne et navn som er litt spesielt, som betyr noe for akkurat meg. For meg ville det ikke føltes greit å bare herme etter noen som har funnet på et kult navn. Men jeg tror folk har veldig ulikt forhold til navn, noen synes ikke det er så viktig, bare det funker. Greit nok det.

Men flere kan jo ha samme forhold til samme navn. Så man trenger jo nødvendivis ikke å "herme" sånn sett. Navn for meg er viktig og, og jeg er litt overtroisk på "troll i ord" på navn. Så jeg kan ikke ha en hund som heter Pysa eksempel. Men det er et par navn som Sonenhunder heter som jeg kunne ha brukt på mine hunder, og det er navn jeg har likt i en lang tid og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, har man liksom egenrett på navnet på hunden sin?

Jeg har ikke hørt om andre hunder som heter hverken Bridie eller Gry. Nå er det jo ikke JEG som har døpt dem da, men jeg hadde da ikke brydd meg filla om andre ville kalle hunden sin det?

Og om så min beste venninne fikk seg hund og absolutt ville kalle den Bridie, så ja, opp til henne det da? Regner med hun selv kunne sett at det ble litt rart om vi trener på samme sted liksom. Men om noen her inne vil kalle opp sine hunder etter mine, så for all del. Feel Free!

Sikkert noen som reagerte da jeg kom med Luna-valpen også. Jeg hadde ikke sjekket navn rundt i det hele tatt da jeg kjøpte henne. Trodde vel faktisk ikke Luna var et vanlig hundenavn da, for hadde ikke hørt om noen som het det. Jeg kaldte henne opp etter den første border collien jeg kjente, da jeg var 10 år liksom.

Så nei, navn får folk bare avgjøre selv.

Men jeg selv tenker vel sånn at Tibrà er Tibrà, Zaira er Zaira, mens det finnes (i min verden) minst 10 Bella'er liksom. Ingen av de navnene er navn jeg kunne brukt på hunder, av forskjellige grunner liksom.

Men det får da være måte på hva folk skal henge seg opp i, så ja.. Jeg stemte "det bryr meg ikke".

Syns jo bare det var moro at Bente (Carma) hadde en Buffy da vi ble kjent, selv om Buffy i min verden DA var en diger langhåret schæfer med for store ører, ikke en brun border collie liksom. Og enda går det i "min og din buffy" når vi snakker. Men hva så??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, har man liksom egenrett på navnet på hunden sin?

Høres ut som om du tar deg nær av at noen er knytta til navnet "sitt"? :getlost:

Jeg hadde ikke blitt sur om noen hadde kaldt hunden eller katten eller hamsteret sitt for Lima, men jeg hadde vel tenkt "Jaja, det kommer aldri til å bli en så bra hund som min Lima, så det var jo synd for deg," ellernosånt. Jeg har ikke copyright på noe som helst, og jeg har absolutt ingen rett, eller ingen intensjon, om å bli sur og vondbråten om noen bruker "mitt" navn, men jeg hadde ikke blitt lei meg om min Lima er den eneste på sonen eller i nærmiljøet mitt som heter det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men flere kan jo ha samme forhold til samme navn. Så man trenger jo nødvendivis ikke å "herme" sånn sett. Navn for meg er viktig og, og jeg er litt overtroisk på "troll i ord" på navn. Så jeg kan ikke ha en hund som heter Pysa eksempel. Men det er et par navn som Sonenhunder heter som jeg kunne ha brukt på mine hunder, og det er navn jeg har likt i en lang tid og.

Det er jeg enig i. Det er sikkert mange hunder som har hett Pippin før min Pippin fikk det navnet, men jeg har vært LOTR-nerd i tretti år, derfor måtte jeg bare ha et navn derfra.

Jeg blir vel hverken sur, sint eller grinete hvis noen jeg kjenner kaller hunden sin Symra, men jeg tror jeg ville syntes at det var litt rart at de ikke heller ville finne på noe selv ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg enig i. Det er sikkert mange hunder som har hett Pippin før min Pippin fikk det navnet, men jeg har vært LOTR-nerd i tretti år, derfor måtte jeg bare ha et navn derfra.

Jeg blir vel hverken sur, sint eller grinete hvis noen jeg kjenner kaller hunden sin Symra, men jeg tror jeg ville syntes at det var litt rart at de ikke heller ville finne på noe selv ...

Hunder man omgås med synes jeg er mer merkelig at får samme navn. Men det er etter å ha trent med tre som het King på en gang. Etter det ble jeg for å ha litt sære navn...

Nirm var en liten stund tenkt til å hete noe som klinget litt for likt broren sin navn (som heter Birk). Og da droppet jeg det siden vi kom til å omgås hverandre. Dumt med for like navn synes jeg. Så da får det andre navnet komme på en senere hund...

Men jeg skjønner godt om noen vil "stjele" navnet til Symra faktisk. Det er et vakkert navn.... :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værsågod, kall bikkja di hva du vil :P:getlost: For ordens skyld vil jeg nevne at Scilos er gresk og betyr hund. Vår Scilos er gresk og en hund. Ville nok flire litt om jeg møter en annen Scilos, men det er da bare koselig om noen vil kalle hunden sin det. Fibi er ikke et navn jeg ville valgt, så det har jeg ikke noe forhold til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh, har man liksom egenrett på navnet på hunden sin?

Jeg har ikke hørt om andre hunder som heter hverken Bridie eller Gry. Nå er det jo ikke JEG som har døpt dem da, men jeg hadde da ikke brydd meg filla om andre ville kalle hunden sin det?

Og om så min beste venninne fikk seg hund og absolutt ville kalle den Bridie, så ja, opp til henne det da? Regner med hun selv kunne sett at det ble litt rart om vi trener på samme sted liksom. Men om noen her inne vil kalle opp sine hunder etter mine, så for all del. Feel Free!

Sikkert noen som reagerte da jeg kom med Luna-valpen også. Jeg hadde ikke sjekket navn rundt i det hele tatt da jeg kjøpte henne. Trodde vel faktisk ikke Luna var et vanlig hundenavn da, for hadde ikke hørt om noen som het det. Jeg kaldte henne opp etter den første border collien jeg kjente, da jeg var 10 år liksom.

Så nei, navn får folk bare avgjøre selv.

Men jeg selv tenker vel sånn at Tibrà er Tibrà, Zaira er Zaira, mens det finnes (i min verden) minst 10 Bella'er liksom. Ingen av de navnene er navn jeg kunne brukt på hunder, av forskjellige grunner liksom.

Men det får da være måte på hva folk skal henge seg opp i, så ja.. Jeg stemte "det bryr meg ikke".

Syns jo bare det var moro at Bente (Carma) hadde en Buffy da vi ble kjent, selv om Buffy i min verden DA var en diger langhåret schæfer med for store ører, ikke en brun border collie liksom. Og enda går det i "min og din buffy" når vi snakker. Men hva så??

Utrolig enig i denne. For meg er prosessen som så at jeg først og framst finner ut hva jeg ønsker å kalle bikkja opp etter, eller hvorfor. For meg går det gjerne på en eller annen form for (natur)vitenskap, enten et fenomen på et annet språk, en forsker eller noe annet.

Om jeg så fant ut at navnet jeg ville ha var hele hundesonens (eller et annet forum jeg måtte være på) sin superspesielle maskot så hadde jeg gitt en lang f. :getlost: Rett og slett. Internett er noe annet enn virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...